Kantaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ostin nyt kanssa sen Babylonia tricot-slenin, vaikka esikon kanssa en sillä onnistunutkaan. Toisaalta silloin luovutin liian nopsaan. Löytyi hyväkuntoinen käytettynä 13€. Vielä viininpunaisena, ihan mun lempparivärejä. :) Nyt voi hyvin harjotella tota sitomista vaikka nallen kanssa jo etukäteen, et menee sit "rutiinilla" vauvan kanssa. :grin

Tulen tänne kans kuikuilemaan. Ostin tosiaan Manducan käytettynä eikä hajuakaan miten sellaista käytetään, mutta avoimin mielin olen sen suhteen. Kokemusta on ennestään vain BB:n kantorepusta ja sen kanssa oli kyllä aikamoista sähläystä ja esikko huusi pää punaisena kun en saanut häntä hyvään asentoon. Jäi käyttämättä. Tokalla muksulla en käyttänyt mitään kantojuttuja.

Tulen tänne kans kuikuilemaan. Ostin tosiaan Manducan käytettynä eikä hajuakaan miten sellaista käytetään, mutta avoimin mielin olen sen suhteen. Kokemusta on ennestään vain BB:n kantorepusta ja sen kanssa oli kyllä aikamoista sähläystä ja esikko huusi pää punaisena kun en saanut häntä hyvään asentoon. Jäi käyttämättä. Tokalla muksulla en käyttänyt mitään kantojuttuja.
Youtubesta varmasti löytyy hyviä Manducan säätövideoita :) . Säätöjä manducassa on hiukan enemmän, mutta sen takia moni tykkää, että saa paremman kantotuntuman. Manducaan saa hyvän, kohtumaisen asennon pienellekkin kannattavalle. Ja eroa bb:n on kuin yöllä ja päivällä. Kerran olem bb:tä testannut päälle ja silmät levisi miten hyvin se omat hartiat tappaa, vaikka kannettavana oli vaan kantonukke (n 3,5kg)

Mulla kanssa oli toi bb esikoisen kanssa ja ei tykätty kumpikaan sitten yhtään. Tuntui todella epämukavalta viritelmältä päällä ja kävi tosiaan hartioiden päälle. Nyt sitten pähkäilen mikä ois näppärin vaihtoehto liinan ohella. Joku sellainen missä pystyisi kantamaan metsäpolkuja pitkin kätevästi, ihan rinkka ei kuitenkaan tarttisi olla. Joku kevyt ja helppo missä nyt kulkee hyvin mukana keväästä lähtien.

Maatuska hyvä valinta Manduca :) Netistä löyty googlella heti käyttöohje, pikavilkaisulla selkee ni pitäs osata tuon avulla. Jos mahdollista niin testaa jollain nukella ennen käyttöä, ite olin ihan paniikissa kun 3kk ikästä esikoista harjottelin pujottaa kyytiin :grin Mut parissa kerrassa sen oppi :)

http://kangasala.mll.fi/@Bin/113480/Manduka.pdf

Mä otin nyt etukäteen jo selvää lähimmästä kantoliinatukihenkilöstä ja kantovälinelainaamosta. Ajattelin et jos liinailu ei meinaa alkuun sujua niin otan heti yhteyttä tohon tukihenkilöön, kun sellaista apua kerran saa vielä täysin ilmatteeksi. Sit hiukan myöhemmin voisin lainata lainaamosta jotain reppua, vaikka useamman ja päätän sit vasta minkä ostan. Tietty jos jossain kirppiksellä sattuu tulemaan vastaan joku sikaedullinen kantoreppu ni voi olla et ostan.

No haksahdin kuitenkin ostaa jo kantorepun kun kirppiksellä sattui silmään edullisesti Becon Butterfly 2 kantoreppu. Päällä tuntui tosi hyvältä ja kevyeltä eikä säädöt ja kiinnitykset vaikuttaneet liian monimutkaisilta. Eli toivon et pärjään tolla ja sitten jo hankkimallani trikooliinalla. Yhteensä noihin meni 48€ kun käytettynä ostin. Tosi hyvässä kunnossa molemmat. Tosi tyytyväinen, kun en olisi edes tota Babylonian trikooliinaa sillä hinnalla saanut. Repun kanssa olisi mennyt reippaasti päälle 100€ uutena ostettuna. :)

Ostin käytettynä hug a bub kantoliinan. Kokeilen sitä, mutta taitaa olla niin käytetty jo ettei oikeen pysy enää niin kuin pitäisi. Ei pysy edestä kireellä vaan "läsähtää" ja ei ole enää joustava trikoinen..argh hermot meni kun kokeilin :D
Täytyy varmaan ostaa uutena sitten vaikka tricot slen liina. Nyt aloin miettimään kuitenkin, että ostaisinko suoraan sitten kantorepun? Liinaa haluaisin kyllä kokeilla, mutta ei huvittaisi kaikkea ostaa uutena jos vauva ei vaikka viihdykään sitten esim. liinassa tai repussa..

Ostin käytettynä hug a bub kantoliinan. Kokeilen sitä, mutta taitaa olla niin käytetty jo ettei oikeen pysy enää niin kuin pitäisi. Ei pysy edestä kireellä vaan "läsähtää" ja ei ole enää joustava trikoinen..argh hermot meni kun kokeilin :D
Näkemättä liinaa en osaa sanoa, että onko tuo lösähtänyt vai ei, mutta huggis on joustamattomampaa trikoota. Ei anna niin paljon anteeksi kun muut liinat. Mun mielestä suoraan sanottuna hiukan hankala liina, mutta kun sen laiton oppii, niin toimii siinä missä muutkin trikoiset. Tosin ohuutensa takia käyttöikä myös lyhyt.

Mites se menikään manducan kanssa, voiko kuinka pienen laittaa sellaiseen? Vai onnistuukohan ihan pienen imetys siinä....

Käsittääkseni manduca käy jo ihan vastasyntyneestä asti, eli heti kun vauvan lonkat on auki ja voi olla sammakkoasennossa niin voi laittaa manducaan. Ite meinasin testata imetystä manducassa heti kun mahollista, en varmaan raaski ostaa liinaa lisäksi..

Käsittääkseni manduca käy jo ihan vastasyntyneestä asti, eli heti kun vauvan lonkat on auki ja voi olla sammakkoasennossa niin voi laittaa manducaan. Ite meinasin testata imetystä manducassa heti kun mahollista, en varmaan raaski ostaa liinaa lisäksi..

Miekin mietin että kokeilen ensin manducalla, se kun löytyy valmiina kaapista. Jotkun joskus sanonut että kuulemma vaikeampi imettää siinä jos on tosi isot rinnat (niinku mulla on), mutta ehkä onnistun kun vauva siitä vähän kasvaa.

Te jotka meinasitte kantoliinailla niin oletteko sitä sitomista jo harjoitelleet?
Mulla olisi kotona trikooliina odottamassa mutta jotenkin tuntuu haastavalta harjotella.. tai aloittaa harjoittelu..

Te jotka meinasitte kantoliinailla niin oletteko sitä sitomista jo harjoitelleet?
Mulla olisi kotona trikooliina odottamassa mutta jotenkin tuntuu haastavalta harjotella.. tai aloittaa harjoittelu..

Ollaan harjoteltu Nallen kanssa. :joyful:
Youtube-videoitten avulla...
Ja rohkeesti vaan!
On oikeesti kivaa fiilistelyä ja saa vähän "mututuntumaa" tulevaan. :happy:
Mutta nukke olis kyllä varmasti parempi! :wink
Täytyy vissiin käydä vähän vintillä penkomassa... :)

Olisin itsekin ollut kiinnostunut jotain kantojuttuu käyttää mutta vauva oli jo 3 kk iässä tasan 8 kiloo ja puolen vuoden iässä 12kiloo joten hän ei mahtunut niihin enkä olisi jaksanut kantaa kun hartiat ja selkä kipeä.
Henkilökohtaisesti en kantelisi vastasyntynyttä paljon juuri lonkkien takia.

Muokattu viimeksi:
Olisin itsekin ollut kiinnostunut jotain kantojuttuu käyttää mutta vauva oli jo 3 kk iässä tasan 8 kiloo ja puolen vuoden iässä 12kiloo joten hän ei mahtunut niihin enkä olisi jaksanut kantaa kun hartiat ja selkä kipeä.
Henkilökohtaisesti en kantelisi vastasyntynyttä paljon juuri lonkkien takia.

Paino ei tokikaan ole mikään rajoite kantamiseen. Tänä kesänä ollaan Tulassa kannettu 13kg painavaa kuopusta. Ja esikoinen oli vauva aika pullukka mutta kudottu liina mulla oli ja Tula ja kantaminen sujui hyvin. Jos kantoväline on huono (esim joku rintareppu, ei siis kantoreppu) niin varmaan käy kantajan selän ja hartioiden päälle. Ja kunhan vauva on ns sammakkoasennossa niin lonkkien kanssa ei ole mitään hätää :) Eli kunnon kantoväline ja hieman perehtymistä kantamiseen niin kyllä se sujuu isommankin vauvan kanssa! :)

Harjoittelin kerran :D mun synnytyssairaalan sivuilla (KYS) oli selkeä video miten liina sidotaan niin kokeilin sitoa. Vaatii harjoittelua vielä, en esim muista ulkoa miten se tehtiin mutta kuulemma sit synnärilläkin sitä opetetaan :)

Onko joku alottanu jo kantorepun käytön? Mie en liinaa mistää oo saanu hankittuu ni mennään esikoisen jäliltä olevalla manducalla. Tytöllä ikää nyt 9pv, jotenkii tuntuu niin kamalan pieneltä etten viittis kantoreppuun laittaa mut kai tuo jo menis? On vaan niin huono nukkumaan muualla kun sylissä... kotityöt ja esikoinen pitäs saada myös hoidettua ni helpottais jos tyttö kulkis mukana koko ajan.

Takaisin