Esikoisen odotus ja hammaslääkäri-info?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bepant
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Koitin pähkäillä miten se menikään mulla 2 vuotta sitten... Olisko ollu juuri tuo käynti suuhygienistillä joka info-osuuden lisäks teki ihan perus tarkastuksen ja poisti hammaskivee kans.
Siis jokatapauksessa kävin suuhygienistillä, mut en mee valalle siitä oliko se ilmainen, vai muuten vaan neuvolan suosittelema ja mä tottelin :happy:

Täällä ainakin on jokaisen odotuksessa suositeltu käymään suuhygienistillä tarkastuksessa, joka on ollut maksullinen käynti.

Juu täälläkin maksullinen. Suuhygienisti kertoo lapsen hampaista, hampaiden pesusta ja miten lapsen kanssa ei saa käyttää samaa lusikkaa, syödä samaa jäätelöö, eikä suukotella suulle, yms. Karies ja muut bakteerit siirtyy lapsen suuhun ja sitten se kertoo mitä ne aiheuttaa. Mä olen joskus tehnyt koulussa esitelmän kyseisestä tutkimuksesta. Kukaan ei synny karies suussa vaan jokainen on saanut sen joltain tartuntana. Sehän ei sitten koskaan häviä, kun sen kerran on saanut. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00704

Meillä on kyllä täällä ollu tuo varsinainen lapsen hammas käynti vasta kun laps on synty ja olis jo ehkä hampaita eli noin 8-10kk iässä.

Tuo odotusajan hammas käynti liittyy siihen et jos suussa on tulehdus, reikiä yms. Niin ne voi aiheuttaa ongelmia, kun se tulehdus voi levitä sieltä suusta esim. Selkärankaan.
Terveisin hammashoitajan tytär :)

Meillä höpöttely käynti oli ilmainen, mutta kun halusin että katsoo suuhun samalla niin se maksoi normaalisti. :)

Meillä on kyllä täällä ollu tuo varsinainen lapsen hammas käynti vasta kun laps on synty ja olis jo ehkä hampaita eli noin 8-10kk iässä.

Tuo odotusajan hammas käynti liittyy siihen et jos suussa on tulehdus, reikiä yms. Niin ne voi aiheuttaa ongelmia, kun se tulehdus voi levitä sieltä suusta esim. Selkärankaan.
Terveisin hammashoitajan tytär :)
Lapsen varsinainen käynti tietenki vasta sillon, kun lapsella hampaita suussa. Neuvolan terkka selitti, että tää eka infokäynti on vapaaehtoinen ja maksullinen. Suuhygienisti kertoo vanhemmille vain lapseen liittyvistä hammasasioista. Jos haluaa itse käydä suuhygienistillä, niin siihen on varattava oma aika.

Meille tuo on vasta tosiaan tarjottu sitten kun lapsi on jo syntynyt ilmaiseksi, ei odotusaikana ollenkaan! Odotusaikana on tosiaan ollu vain tuo maksullinen käynti äidille hampaiden kunnon tarkastukseen. Nää on taas näitä paikkakunta kohtaisia eroja...

Eipä meilläkään mitään ilmaista käyntiä odottavalle ole :meh: Suositellaan toki hoitajalla käyntiä ja tarkastusta. Vauvan kanssa onneksi pääsee suuhygienistille kun vauva on 4kk. Pitäis kyllä varata nyt itelle aikaa, viisaudenhammas vähän vaivaa :meh: (joka on tosi outoa, koska mulle ei viisureita pitänyt koskaan tulla! Röntgenit otettiin joskus 90-luvulla, ja siinä ei näkynyt mitään! Samoin kun mulle ei tule koskaan kaikkia rautahampaita, vauvojen hampaat vielä osittain suussa :grin)

Espoossa oli ilmainen suuhygienisti (ihan putsaus myös) ekaa odottaville. Kuntakohtaista vaihtelua aika paljon siis....

Kävin heinäkuun puolella, kun neuvolasta suosittelivat molempien vanhempien käyvän viikoilla oliko 16-jotain. Suuhygienistillä kävin ja esikoista odottaessa käynti ilmainen. Tarkasti ja poisti hammaskiven. Seuraavien raskauksien käynnit maksullisia, mutta toimenpiteet niissäkin on ilmaisia. Mieskin kävi, hänen käynti oli maksullinen. Mies kun aikaa varasi, olisi ensin tarjonnut aikaa monen kuukauden päähän. Kun muisti sanoa että neuvolasta suosittelivat käymään, löyty useita aikoja jo samalle viikolle.

Espoossa oli ilmainen suuhygienisti (ihan putsaus myös) ekaa odottaville. Kuntakohtaista vaihtelua aika paljon siis....
Mulla ei ollu ilmanen suuhygienistiaika leppävaarassa kun esikoista odotin.. Toki hän oli niin hätänen että aika oli vasta syntymän jälkeen (synty 2kk etuajassa) mutta jouduin maksamaan kuitenkin ite. Mut sellanen läynti ois vissii ollu ilmanen missä vauvan hampaiden hoidosta ois puhuttu mut ei tehty mitn..

Muokattu viimeksi:
Täällä Tuusulassa kunta tarjoaa suuhygienistillä käynnin odottavalle parille, ilmeisesti se on ilmainen, kun aika vaan tuli postissa sen jälkeen, kun oltiin täytetty joku hampaiden hoito lappu neuvolaan.

Mulla espoossa, juttelukäynti suuhygienistin kanssa ilmainen, mutta maksoi normaali käynnin verran kun pyysin samalla tarkistamaan hampaat. :)

Mulla espoossa, juttelukäynti suuhygienistin kanssa ilmainen, mutta maksoi normaali käynnin verran kun pyysin samalla tarkistamaan hampaat. :)
Juu siis ois meilläki se juttelu ollu ilmanen mut tosiaan makso kun tarkisti..

Mä en oo ees kuullu mistään tollasista. Ekan raskauden yhteydes kävin hammaslääkärissä mut se makso ihan perusmaksun.

Takaisin