La marraskuu 2016

Toukkis30, toivotaan että tilanne rauhoittuu. Tiedän nimittäin tuon tunteen, minulla oli esikoista odottaessa lievä raskausmyrkytys. Sain verenpaineeseen lääkityksen, albitolia muistaakseni. Olikos sinulla esikoinen nyt tulossa? Ilmeisesti suvussa jos on ilmennyt muillakin raskausmyrkytyksen oireita, niin se se voi omallekin kohdalle. Minun äidilläni oli myös raskausmyrkytytys esikoista odottaessaan.

Voiko kaamea sydämenjumputus (siis syke) olla oire korkeasta verenpaineesta? Minulla ei ole mittaria. Tottakai alan nyt itsekin panikoimaan kaikenmaailman raskausmyrkytys oireita :/

Voiko kaamea sydämenjumputus (siis syke) olla oire korkeasta verenpaineesta? Minulla ei ole mittaria. Tottakai alan nyt itsekin panikoimaan kaikenmaailman raskausmyrkytys oireita :/

Mulla on ollu nyt viime viikkoina välillä niin korkee syke että tekee ihan tosi pahaa ja tuntuu että sydän tulee kurkusta ulos. Ja toi korkee syke tuntuu mulla varsinkin makuulla tai jos istun vaikka sohvalla. Oon mittaillu verenpaineita muutaman kerran viikossa ja joka kerta paineet ollut n. 90/55 ja syke heitellyt välillä 80-95, eli en usko että toi korkee syke automaattisesti ainakaan liittyy kohonneeseen verenpaineeseen.

rv 27+4

Toukkis30, toivotaan että tilanne rauhoittuu. Tiedän nimittäin tuon tunteen, minulla oli esikoista odottaessa lievä raskausmyrkytys. Sain verenpaineeseen lääkityksen, albitolia muistaakseni. Olikos sinulla esikoinen nyt tulossa? Ilmeisesti suvussa jos on ilmennyt muillakin raskausmyrkytyksen oireita, niin se se voi omallekin kohdalle. Minun äidilläni oli myös raskausmyrkytytys esikoista odottaessaan.
Juu esikoinen on tulossa. Äidilläni on ilmeisesti olleet suht helpot raskausajat. Mutta mummoni on ollut samanlainen kun mä eli pahoinvointia ja muuta "mukavaa" oheistuotetta.. ja sit mummon sisko oli koko odotusajan sairaalassa pääsemättä kotiin.. eli kyllä näitä vaikeita tapauksia riittää suvussa.. Mulla paineet ollu koholla jo ennen raskautta. Alkuraskaudessa ne laski niin alas että huimas ihan sitten oli vk 17 eka myrkytysepäily ku paine nous, tilanne rauhottui levolla (kesälomalla ) nyt sitten tämä.. jospa tämä tästä kun tyyppi vaikuttaa enemmän ku tyytyväiseltä tuolla ja kasvaa normaalisti.

Toukkis30 rv 25+6.

Tänään ensimmäinen (ja täällä samalla viimeinen) neuvolalääkäri käyty, hällä olikin ultralaite niin kurkattiin sitten sillä :) pikku poika potkuttelija nauratti jälleen lääkäriä kun ei pysy paikallaan ees sitä tovia että saisi mitattua, kuulemma saapi pian toivoa ristiäislahjaksi lenkkarit :grin mua on kyllä ultrattu ahkerasti, kasvukontrollissa viimeksi 2 viikkoa sitten ja seuraavaksi rv32 istukan sijainnin vuoksi (edessä turhan alhaalla). Mielummin kyllä olisin ilman noita huolia miksi ultria tehdään, mutta on se toki rauhoittavaa päästä kurkkaamaan tavallista useammin. Nyt kyllä lääkäri totesi myös, että mahtaa olla hyvä meno kaverilla kun jaksaa kasvun lisäksi vielä melskata tuota tahtia, painoarvio jo 984g :Heartred

Täytyy kyllä myöntää että pikkaisen alkaa hirvittää että mitenhän myö pärjätään jos vauvan aktiivisuustaso on sama mahan tälläkin puolella :rolleyes: jokaisessa ultrassa on ihmetelty kun on niin vilkas...nythän se on vielä hauskaa ja huojentavaa kun liikkuu tuolla hallitussa tilassa, mutta voipi olla pienelle kohtuu turhauttavaa kun kohdun ulkopuolella omat taidot rajoittaa aika lailla menohaluja. Onneksi kotiutin viikonloppuna manducan ja trikooliinan niin pääsee niillä ees puuhiin mukaan alusta saakka :grin

26+3 ja minä oon sitten väsyksissä ikiliikkujavauvan puolesta :p

Täälläkään ei ole enää muita ultria, paitsi tietysti tarvittaessa. Korkea syke kompensoi usein matalaa verenpainetta, eli sydän yrittää nostaa verenpainetta yrittäen kierrättää enemmän verta pumppaamalla nopeammin. Ja raskaudessahan on enemmän verta mitä kierrättää ja syke korkeampi jo senkin takia.

Minulla matalahkot verenpaineet normaalisti ja pyörtymisiä sen seurauksena ym. Edellisessä raskaudessa olin myös sairaalassa tarkkailussa, kun verenpaineet nousivat ja turvotteli. Albetolia söin sitten loppuraskauden ajan ja hyvin tehosi paineisiin. Ei tosiaan muita oireita ollut, mutta hyvä että ottavat nuo niin tosissaan! Sitten käytiin tihennetysti neuvolassa ja äpolilla ja sen vuoksi kyllä ultrattiinkin joitain kertoja.

Tsemppiä kovasti Toukkikselle!

Mä olen menossa ensi viikoll 4D ultraan. Lääkäri arvosteli suomalaista raskauden valvontaa tässä kohtaa huonoksi, että ultraamisen välillä voi olla jopa 15 viikkoa. Siinä ajassa ehtii tapahtua mitä vain.

Minä menen lähinnä pakkomielteeni vuoksi saada selville varmaksi vauvan sukupuoli.:grin Esikoisesta kävinkin ultrassa 2-3viikon välein, koska munuaisaltaiden kasvua seurattiin ja perätila-asentoa. (lopulta ei ollut mitään poikkeavaa munuaisaltaissa) Se oli todella huojentavaa vähän väliä nähdä ultrassa, että tyyppi kasvaa ja kehittyy normaalisti. :)

Täällä aika tuntuu raskauden suhteen edelleen etenevän hitaasti..Vaikka ns. ohjelmaa ja kiirettäkin pitää..

Minulla on ollut parina päivänä näköhäiriöitä. Ei ole välttämättä liittynyt mitenkään päänsärkyyn, mutta ehkä pieneen stressitilaan kuitenkin. Sellaisia, että näkökenttä on osittain hieman sumea sahalaitoijen vuoksi.. Paineet ym ovat kyllä normaalit, mutta inhottavia tuollaiset häiriöt.

Odottelen "innoissani" pelkopolille pääsyä. Sain kutsun vasta syyskuulle.. Jännitän sitäkin miten kovasti joudun taistelemaan sen eteen, että pääsisin marraskuussa sektioon.:oops:

Esikoinen koettelee hermojani nukuttamisasioissa.. meillä ei mitkään unikoulut ole auttaneet..:sad001 En vain kertakaikkiaan jaksaisi "nukuttaa" ja teeskennellä "kuollutta" samassa huoneessa..:confused: Hän myös joka yö tulee sänkyymme...ja pelkään sitä "perhepedin" toimivuutta sektiohaavan kanssa.. Kaksivuotias kun ei ihan varovasti tosta vatsan yli ryömi..o_O Enkä millään haluaisi periaatteessakaan siirtyä toiseen huoneeseen vauvan kanssa..En kuitenkaan enää jaksa palauttaa 2-5krt esikoista öisin omaan sänkyyn.. huoh..

Tuleva vauva saa kyllä luvan oppia nukkumaan itsekseen hieman eritavoin kuin esikoinen..
Ensilapsen saajat, kiinnittäkää te etukäteen viisaina huomionne näihin nukahtamisasioihin!! :wacky: :grin Vauva ei tarvi apua nukahtamiseen...ja vaikka se olisi miten söpö niin älkää silitelkö toista uneen...tai saatte vielä silitellä eskari-ikäistäkin uneen..:grin:p:wink

Tsemppiä kaikille!

23+5

Täälläkään ei muita ultria ole. Me käytiin siinä 4D ultrassa Kaarinassa. Oli todella ihana ja ainutlaatuinen kokemus sekä pätevä lääkäri tämä Jussi Savonlahti! Suosittelen! :)

Pesin eilen ensimmäisen koneellisen vauvan vaatteita. :) Jotenkin hassua näin aikaisin, mutta eipä ollut muutakaan tekemistä ja olin juuri lajitellut koottain vaatteet niin helppo pestä, kun pesee yhdellä kertaa saman koon vaatteet! :)

Huomenna seuraava neuvolakäynti ja oletan sen olevan kelaneuvola? :D

Rv 23+4

Minä ostin esikoisen vauva-aikana kyllä käytetyn käsikäyttöisen rintapumpun. Tietysti katsoin että oli siisti muuten ja sitten keittelin osat kiehuvassa vedessä. Ei ainakaan mitään ongelmia siitä tullut, kun kaikki osat olivat siistejä ja hyvin keitettyjä. :)

Kasvukontrollissa käyty, kaikki oli ok. Lääkäri sanoi, että siro vauva, mutta hyvin kasvanut. 1020g oli painoarvio ja vilkkaasti liikkui ja napanuorassa virtaukset kunnossa. Rv 32+0 uusi aika ja tarkastetaan, että kasvu jatkunut normaalisti. Tällä erää kaikki näytti olevan onneksi hyvin. Paino oli itselläni nyt 66,1kg ja olin aika yllättynyt että nousua oli niin paljon :eek: syönyt olen ihan normaalisti ja liikkunut paljon. No mutta, tärkeintä että vauva voi hyvin :love7

Toukkiksen odotukseen mahdollisimman monta viikkoa vielä, toivotaan että lepo auttaa :)

LaaLaa niin totta tuo nukutus asia! Helpommalla pääsee vuosien päästä jos antaa vauvan nukahtaa itsekseen. Meillä on esikoisen kanssa vähän seilattu eestakasin nukahtamisasioissa. Poika nyt 1v7kk ja nukkuu vieressä yön, käyn aina yhtäaikaa nukkumaan ja nukahtaa kainaloon... On nukkunu sivuvaunussa, vieressä, omassa huoneessaan yksin, vieressä patjalla huoneensa lattialla ja nyt taas vieressä. Unikoulu edessä meillä ennen pikkusiskon syntymää... eli saa opetella nukahtamaan yksin omaan huoneeseen. Tyttö saa sit ens vuonna siirtyä omaan huoneeseen samaan aikaan kun esikoinen aikoinaan, eli n. 7-8kk iässä, oli helppo unikoulu sillon ja olisi pitänyt pysyä tiukkana ja pitää omassa sängyssään nukkumassa yksin nukahtaen.

Meillä päin on vaan kaks ultraa raskauden aikana, eli ne pakolliset seulontaultrat, vissii aika harvinaista jos ultria on enemmän. Toki jos seurantaa täytyy tehdä jostain syystä niin sitten ylimääräisiä käyntejä. Olisihan se kiva päästä vielä vauvaa vilkaisemaan ennen syntymää mutta säästetään se raha, tai siis tuhlataan vauvan tarvikkeisiin :grin

Paljon voimia toukkikselle! Hurja juttu.

Varpahat, mulla on usein korkea syke ja matalat paineet silti. Eli ei ole suoraa yhteyttä keskenään. Paras keino raskausmyrkytyksen ehkäisyyn on magnesium. Se pitää paineita alempana ja voi lievittää alkavaa myrkytystä. Myrkytykselle taipumusta ei voi tietää kylläkään ennalta.

Taas viikonlopun jälkeen normaaliarki. Loppuviikosta miehen työnkuva muuttuu, kun koulut alkaa ja alkaa säännölliset työajat. Omilla lapsilla alkaa koulu alkaa vasta ensi viikon alkupuolella.

Miehen vanhemmat kävi eilen kylässä. Eilen illalla testattiin ajastaa ekaa kertaa leipäkone. Ihan yhtä hyvää leipää tuli :) . Laitettiin vaan se pesuhuoneeseen, pesukoneen päälle, niin ei häiritse siellä kenenkään unia. Siihen kevyesti havahduin, kun kone piippas leivän olevan valmista. Mä en tykkää, että mikään laite häiritsee yöunia yhtään.

Mulle yöunet on ns pyhä asia, josta en tingi. Kun illalla otan magnesiumin ja vadelmanlehtiteen, niin puolen tunnin sisällä alan pilkkiä.

Oma vointi on tasaisen hyvä ollut. Joskus jotain pieniä kolotuksia, mutta se kuuluu asiaan näillä viikoilla. Ja saan tietysti välttää ylirasittamasta kroppaa, kun se voi aiheuttaa mulle supisteluja.

Uusperheellinen 25+5

Siis kävin torstaina neuvolassa, virtsassa proteiinit yhdellä plussalla. Sovittiin et seuraan oireita kun niitä ei silloin ollut.
Perjantaina töiden jälkeen tunsin ihmeellistä väsymystä ja verenpaine oli jo nousussa.
Lauantaina lähdin aamulla töihin ja päätä särki ja olo oli tosi huono jo. Olin päivän kuitenkin töissä ja soitin päivystykseen että kannattaako näillä oireilla tulla näytille. Sanoivat että ehdottomasti.
Täällä sitten ultrattiin, tarkastettiin virtsa (löytyi se proteiini taas) ja otettiin veret ja verenpaineet jotka huiteli lukemissa 160/110. Lääkäri sanoi että yksi yö osastolla varmuuden vuoksi.
Sitten olin eilen jo lähdössä kotiin kun hoitaja sanoi etten pääse koska veressä näkyi alkava myrkytys. Jään vielä yöksi ja huomenna katsotaan taas. Tänä aamuna mun pitäs ihan nähdä lääkäri jopa..
Paineet lähteneet lääkkeellä laskuun mutta eilen alkoi sitten noi supistelut.. katsotaan jatkavatko tänäänkin riesana..
Eli näkyi virtsassa, veressä, paineessa ja yleistilassa tuo myrkytys jo..

Oi että.. paljoko sulla viikkoja nyt? Pidän peukkuja et vauva sais olla mahdollisimman pitkään masussa <3 tieten myrkytys ja sen eteneminen ratkasee aika paljonkin.. tsemppiä!

Voiko magnesiumia syödä liikaa? Onko siinä haittavaikutuksia, tai vaikuttavatko esim muiden lääkkeiden imeytymiseen? Jos alan nyt syömään magnesiumia niin mitä tulisi ottaa huomioon?

Up-84 teetkö vadelmanlehtiteetä itse vai ostatko jostain valmiina?

Eikös vadelmanlehtiteen uskota lisäävän riskiä ennenaikaiseen synnytykseen? Näin oon joskus ainakin kuullut. Ja toisaalta taas kun vauva on täysiaikainen, ilmeisesti uskotaan sen helpottavan synnytystä.. Tiedä sitten näistä.

Vadelmanlehtitee on semmoinen, että pienissä määrin (1-2 kuppia/vrk) ainakin mulla ehkäisee supistelua. Rentouttaa kohtua. Mutta suurissa määrin (1,5-2l/vrk) voi todellakin käynnistää synnytyksen.

Varpahat, ostan valmiina. Clipperin vadelmanlehtiteetä.

Eikös vadelmanlehtiteen uskota lisäävän riskiä ennenaikaiseen synnytykseen? Näin oon joskus ainakin kuullut. Ja toisaalta taas kun vauva on täysiaikainen, ilmeisesti uskotaan sen helpottavan synnytystä.. Tiedä sitten näistä.

Entäs jos alkais juomaan sitä joskus rv 37 tietämillä? :D

Takaisin