La marraskuu 2016

Kela-neuvola takana. Nyt tarvis verkossa liput ja laput täyttää. Oli kiva käynti. Kaikki oli tosi hyvin. Ekan neuvolakerran painosta ollaan vielä kilo miinuksella, mikä on hyvä asia. Jotain 200g/vko oli nyt painoa tullut viime neuvolasta. Alhaista verenpainetta tätsy kauhisteli vähän, mutta eipä sille mitn voi.

Browneyedgirl, toi kohdunkaulan riskiraja oli kyllä mulle ihan uusi juttu. :eek:
Itelläni on ollut aina lähtölukema 3cm kohdunkaulan pituus. TOkikaan ole koskaan siitä lähtenyt lyhentymään, paikat vain ovat pehmenneet ja viimeisillä viikoilla olleet hieman auki mutta ylitte lasketun ajan on menty aina.

Toivotaan että pieni pysyisi kuitenkin sitkeästi kyydissä mahdollisimman pitkään ja mieluiten turvallisille viikoille saakka. :signs003

Maatuska83, varmasti pointtinsa on myös siinä onko sekä kohdunkaula alle 3cm että tulee epänormaaleja supistuksia. Itselläni kun on tullut huolestuttavia supistuksia rv 11 lähtien ja kohdunkaula on nyt kahden lääkärin mukaan normaalia lyhyempi, tärkeää olisi että olisi 3cm vähintään tai enemmän, monilla jopa 4-6cm. Rv 30 asti kohdunkaulan tulee olla yli 2,5cm, muutoin lisää riskiä ennenaikaiseen synnytykseen, ja kun supistuksia tulee ja jää päälle päivittäin, ne on kivuliaitakin ja kohdistuu myös selkään, niin voivat alkaa pehmentää ja lyhentää kohdunkaulaa, mitä ei saisi 8-9 viikkoon vielä tapahtua. Joka päivä ollut todella huolestuttavaa niin tuo 8-9 viikkoakin on tosi pitkä aika selvitä parhain päin.

Voi ei mulla ole tietoakaan näin ensodottajana että mitä on harkkasupistukset kun ei niitä vaa ole mulla. Toki ei tee kyllä mieli uidakaan järvissä/joissa/meressä vaikka kai sitä saiski (joku yhdisti sen luonnovesissä uimisen mahdollisiin supistuksiin). Yleensä meen aina kesäisin koirien kans uimaan mut nyt ei jostain syystä miellytä ajatus (mikä lie häiriö).

Niistä valmisteluista... isäntä lähti kalalle niin minä äkkiä soppasin vähä netistä aivan söpön bodyn ja housut :smiley-angelic006 äippäpaketti tuli kans postissa ja vaunut tosiaan olin jo hankkinukki. Sen pesupunkan ostin kans ja imetystyynyn (jotain hömppää pitää olla ja voihan se olla ihan käteväkin) ja pari kassia käytettyjä vaatteita (saatu ja ostettu ). Nyt hain iskän ja minun/siskoni käytöissä olleen pinniksen ja sitä hion että sais uudet maalit viel pintaan. Tuo pinnis ois hyvä tekasta tällä viikolla valmiiksi kun töihin pitäis palata ens viikolla (aatella sit enää 8 vk töitä ennen äippäloman alkua ku mulla se la edelleen 31.10).

Voinnit edelleenki hyvät... mitä ny tää helle vähä haittaa nukkumista mut muuten oikein jees. Mulla jotenki surettaa teidän puolesta joilla on vaivaa ja kolotusta ja etenki huolettaa nuo kirjoitukset teil joilla kuulostaa olevan jo melko riskiä että pysyykö turvallisille viikoille asti masussa vauveli :nailbiting:Olen nyt jotenki juminu ajatukseen et se Ventoline auttaa näissä voinneissa mua... eli ei suppareita ja henki toki kulkee nii jaksaa käydä lenkilläki. Mut täytyy kyllä sanoo et mahaa ei tuu ikävä kunhan siitä eroon pääsee :laughing001 kyl se on nii tiellä että huh huh! Tuoki mielipide taitaa jakaa meidät forumilaiset kahteen kastiin:happy118:happy119 osa tykkää ja osa haluais jo eroon.

Rv 26+0

Siis oonkohan mä ainoa joka ei tiedä oman kohdunkaulan pituuttaan?! Missä vaiheessa sitä on tutkittu/tutkitaan? Silloin aivan alkuviikoilla kun oli lääkärin sisätutkimus niin oli korttiin merkannut lukemaksi 3cm mutta ei siitä koskaan mitään puhetta ole ollut. Eipä ole ollut sen jälkeen sisätutkimuksiaan.

Säästä sen verran että tämä viikko pitäisi sietää tukalaa hellettä, toivottavasti ne loppuisi siihen :( odotan jo syksyä. Meinaatteko ostaa mammatakkia? Katsoin torin sivuilta käytettyjä mutta harvat alkavat postittamaan ja uudet ovat niin kalliita :(

Rv 23+2

Siis oonkohan mä ainoa joka ei tiedä oman kohdunkaulan pituuttaan?! Missä vaiheessa sitä on tutkittu/tutkitaan? Silloin aivan alkuviikoilla kun oli lääkärin sisätutkimus niin oli korttiin merkannut lukemaksi 3cm mutta ei siitä koskaan mitään puhetta ole ollut. Eipä ole ollut sen jälkeen sisätutkimuksiaan.

Rv 23+2

Ei,et ole ainut joka ei tiedä kohdunkaulan pituuta.. mulle ei oo tehty ees minkäänäköstä sisätutkimustakaan.. enkä mä kyllä oo nähny lääkäriäkää vielä... ilmeisesti eri paikoissa toimitaa eri tavoilla.. mulla lääkäri on edessä vasta rv27..

Rv 23+4

Säästä sen verran että tämä viikko pitäisi sietää tukalaa hellettä, toivottavasti ne loppuisi siihen :( odotan jo syksyä. Meinaatteko ostaa mammatakkia? Katsoin torin sivuilta käytettyjä mutta harvat alkavat postittamaan ja uudet ovat niin kalliita :(

Rv 23+2

Mullakaan mitään hajua kohdunkaulan pituudesta. Täälläpäin lääkärintarkastus kaks kertaa eka n. 15 ja toka 35 viikoilla. Ja tossa ekassa tehtiin kyllä sisätutkimus, mut todettiin vaan et on hiivatulehdus. Mitään muuta tietoa ei tippunut eikä korttiin merkitty mitään. Omakannasta kävin kattomassa, enkä sieltäkään löytänyt mitään tietoa. Harmittaa, kun en älynnyt mitään kyselläkään. Täytyy kysellä neuvolassa keskiviikkona jos nyt muistan. Saapa nähdä kuka neuvolatäti tällä kertaa. Eka "täti" oli aivan ihana, mutta jäi äitiyslomalle, tokalla pikakäynnillä ennen lääkärintarkastusta oli kokemattoman oloinen nuori tyttö ja tällä kertaa se tietääkseni lomalla, et kuka lie vastassa.

Mä ajattelin pärjätä vanhoilla takeilla. Viime raskauden jossa oli LA helmikuussa, pärjäsin vanhoilla kun kuljin vaan takki auki. Sään mukaan tietty vaatetta sitten enempi alle, mut sen verran raskaus piti lämpimänä, et kylmästä ei joutunut kärsimään.

Täällä touhuttu koko päivä. Remppaa edistetty taas tyhjentämällä huoneita ja kaappeja oikein urakalla. Sit ei pitänyt tehdä enää mitään, mut jotain kauhaa keittiön laatikosta ettiessäni paloi päreet sen laatikon sotkuun ja kaaokseen ja otin pussin johon viskasin kaiken tarpeettoman ja haalin kämpästä säilytyslaatikoita laatikkoon, joihin järjestelin kauhat, kakkulapiot, kuorimaveitset sun muut. Ois toikin pitänyt tehdä jo aikaa sitten, muttei ole vaan saanut aikaiseksi. Vähän tossa silmäilin muitakin keittiön kaappeja, et isken kohta niihinkin, tosin ne ei ois nyt tärkeysjärjestyksessä ekana, et jos nyt malttas keskittyä vaan tohon remppaan ja saamaan pojan ja vauvan huone kuntoon. Sit olenkin suunnitellut uutta säilytysjärjestelmää sitten uuteen tilaan ja vähän pähkäilty mitä menee sitten minnekin.

Hirveästi houkuttaisi käydä tarkastamassa lähistöllä oleva lastentarvikekirppis, jonka olemassaolosta vasta hiljan kuulin, kävin jo eilen sen ollessa kiinni ikkunaostoksilla, mut nyt ois kyllä maltettava olla ostamatta mitään ennen kuin remppa valmis ja vaatteille paikat. :p

Mitenkähän on mahdollista, että mulle merkkasi neuvolakorttiin lääkäri sisätutkimuksen tehtyään, että kohdunsuu 2,5cm? Jos se siis pitäisi olla se 3cm? :eek:

Varpahat mä ostin mammatakin alkukesällä, kun oli viileitä ilmoja. Mut tosiaan torin kautta, kun uudet on niin kalliita. Täällä pääkaupunkiseudulla on torissa onneksi aika hyvät valikoimat :) ja talvitakin saan lainaan siskolta. Aika bueno.

Mullaki kävi ns tuuri kunserkku antoi sen mammatakin (syys/kevätversio, ei toppatakki) niin josko silla pärjäis ku toivon niiiiiiiiiin paljon että lapsi rakas syntyisi ehjänä ja terveenä jo lokakuun puolen välin jälkeen :shy: (kuvittelen että synnytys olisi helpompi jos syntyy viikon puolitoista etuajassa)

Ja kohdunkaulan mitasta ei mullakaan ole tieta ja ei sellaista lääkäri mitannut sisätutkimuksessa rv13.

Mitenkähän on mahdollista, että mulle merkkasi neuvolakorttiin lääkäri sisätutkimuksen tehtyään, että kohdunsuu 2,5cm? Jos se siis pitäisi olla se 3cm? :eek:

Se vaikuttaa tehdäänkö tutkimus ultralla vai normi sisätutkimus.. sisätutkimus voi kai antaa vaikka vaan 3, kun ultralla saa tarkan 4,5.. mulle selitettiin näin :)

Mulla oli juhannuksen aikaa ultrassa 4,3 ja kolmen viikon päästä siitä 3,5. Katsoivat kun tullut kipeitä supistuksia , jotka kestää pitkään ja selkää särkee silloin kovasti..

Oon itse aika huolissani tästä supistelusta..

Lakritsi 21+4

Kohdunkaulasta ei muuta tietoa kuin että ylimääräisessä tarkastuksessa todettiin kaiken olevan hyvin. Silloin oli supistuksia, välillä ne pysyivät poissa, mutta nyt taas jatkuneet viikon verran.

Kyllä minä jonkun takin tarvitsen. Töissä ulkoilen päivittäin monta tuntia. Toivottavasti töissä pystyn käymään.

Vaivaako muita unettomuus? mulla yö taas vaihteeksi menny valvoessa ja aamuvuoroon pitäisi jaksaa mennä :( taitaa olla taas kerran sairausloman paikka. Töissä kun ei siitä olla yhtään iloisia, harmittaa jo valmiiksi, kun joutuu soittamaan saikkua.... Neuvolassa sanottii et jos ei ala uni maittamaan niin sit mahdollisesti nukahtamislääkettä, en yhtään semmostakaan haluis :(

22+3

Itse en ajatellut ostas mitään syystakkia yms äitiysosastolta. Odotin kakkosta,jonka la oli lokskuun lopussa (synt.marraskuussa) niin hyvin pärjäsi paksulla hupparilla ja siihen joku isompi kollege takki vaan päälle. Täälläkin alkanut nyt yöllä kädet puutumaan,monena yönä nyt herännyt,kun molemmat kädet ihan tunnottomia,tosi ärsyttävä,kun muuten saisi hyvin nukuttua. Näin ekan vauva unen viime yönä. Oli tytön kastajaiset jo menossa,kun huomattiin,että ei oltu päätetty tytölle sitä nimeä ja mieskin oli ihan joku tuntematon,kenen kanssa olin sitten nimi asiaa paniikissa miettimässä :) ei kyllä mikään mukava uni ollut.. 26+1

Ei mullakaan tietoa kohdunkaulasta. Lääkäri ultra oli rv 8+2 ja sillon merkitty 3cm. Seuraava lääkäriultra rv 36,jossa ainakin on sisätutkimus eli varmaan vasta siellä seuraavan kerran mitataan.

Kääk tätä jalkojen turvotusta!! Onko muilla samaa? Nyt olen yövuorossa kymmenettä tuntia ja ei hitto miten on nilkat ja jalkapöydät pinkeät ja kovat. Vettä olen yrittänyt juoda tarpeeksi, mutta mikä avuksi? Ei tekisi mieli mitään kompressiosukkiakaan vetää jalkaan näillä lämpimillä keleillä. :(

Täälläkin toinen rakenneultra takana. Sydän katseltiin uuteen kertaan kun aiemmin näkyvyys oli huono. Kunnossa on kaikki mikä näkyi =) Painoarvio tällä hetkellä 625g.

Tänään olisi sitten tiedossa se "kela-neuvola" iltapäivällä.

Mammatakki on itselläkin ollut etsinnässä, tai no keväällä tuli katseltua paljon van nyt vähän jäänyt katseleminen kun kesällä tuntuu aika menevän niin vauhdilla ettei kerkiä =) Joku välimallin takki ois tarkoituksena, ei ihan toppaa vaan sellainen jossa kuitenkin vuori että tarkenee jos sattuu kylmiä kelejä olemaan jo silloin.

Valmistelut on täällä ihan minimaalisessa vaiheessa. Huoneiden vaihtoa oon suunnitellut, mutta ei siiheenkään oo kyllä keritty. Kirppisvaatteita oon pessy jo jonkin verran, mutta nekään eivät oo vielä paikkaansa löytäneet. Hurjan nopeasti kesä kyllä mennyt eteenpäin, koulujen alkuunkin täällä enää reilu 2 viikkoa, huh!

Auringonkukka rv 23+3

Mä ostin fb-kirpparilta sellaisen siistin äitiystakin, joka kuitenkin kestää tuulta ja vettä. Lasten kanssa syksyllä voi helposti sen kanssa ulkoilla olipa keli mitä tahansa mutta voi pukea sen helposti myös kaupunkireissulle kun on siistimpi kuin tuulitakki. Mä palelen niin helposti, että ei mulle lokakuulla enää mitkään hupparit riitä ja ahdistaisi pukea jumalaton kerros vaatetta päälle tämän ison mahan kanssa.

Kaksi ekaa lasta on syntyneet helmikuussa ja silloin mulla on ollut käytössä mun äitin vanha toppatakki. Mutta se toppatakki nyt on varmasti liian paksu syksylle ja tämä minkä ostin on ns välikausitakki.

Mäkään en tiedä, mitä kohdunsuun tilanne tällä hetkellä on. Lääkäri oli silloin joskus rv16 paikkeilla ja silloin lääkäri merkkasi neuvolakorttiin kohdunkaulan pituudeksi 4,5cm.

Ellukkainen rv25+2

Takaisin