Streptokokki B

Laurentsia

Oman äänensä löytänyt
Elikkäs, seulotaanko muilla neuvoloissa kyseistä bakteeria kaikilta? Onko muilla ollut aikaisemmissa tai nykyisessä raskauksissa B- strepto ja kuinka asian kanssa edettiin? Aiheuttiko mitä toimenpiteitä itselle tai vauvalle? Multa siis seulassa positiivinen löydös, nyt viikkoja 37+6.

Mulla löydettiin edellisessä raskaudessa B-strepto, mutta en kyllä muista millä viikolla Se oli...joskus rv20-30 välillä kait. Silloin sille ei heti tehty mitään. ..Joillain paikkakunnillahan on ollut käytäntö, että syödään heti antibioottikuuri kun strepto löytyy, ja monesti joutuu syömään useammankin kuurin, koska strepto aktivoituu helpotsti uudelleen. Monihan kantaa sitä ns. ei aktiivisena. Mutta siis itselläni ei enää synnytyksessä sitä varmistettu testein uudelleen, että onko aktiivisena vai ei, vaan sain heti sairaalaan mentyäni kanyylin käteen ja antibiootin tippumaan. Muistaakseni antibioottia olisi annettu synnytyksen aikana 4 tunnin välein, mutta itse kerkesin siis saada vain yhden kerran koska synnytys oli niin nopeasti ohi.
Nyt tässä tämänhetkisessä raskaudessa (nyt rv37+6) ei ole vielä streptoa tutkittu, kuulemma otetaan pikanäyte vasta synnyttämään tultaessa ja sen mukaan sitten taas toimitaan, joko antibioottia tai ei.

Täällä seulotaan tokalla lääkärikäynnillä noin rv 36. Jos on positiivinen, niin sitten saa antibioottitipan synnytyksessä. Aikuisellehan ei ole sinänsä väliä onko pois vai neg mutta tipalla estetään tartunta vauvaan.

Meillä otetaan näyte itse neuvolassa raskauden lopulla 38. viikolla suunnilleen. Mulla tosin se todettiin jo ekassa lääkärineuvolassa mutta uusi näytekin vielä vaadittiin. Luulisin kun meijän neuvolan asiakkailta on se 50-90km sairaalaan, niin on helpompi tietää asia etukäteen jos vaikka lapsivedet menee. Muutenhan ne passittaisi takaisin kotiin jos menisi sairaalaan eikä streptoa olisikaan.

Tästä streptosta on paljon puhetta ollut tuolla salaisella puolella..

Alueellisia eroja siis tosiaan on, mutta se ei oo mitenkään väärin. Se on kaikkialla tiedostettu, että streptokokki-infektio on vauvalle pahimmillaan hengenvaarallinen ja se on helppo ehkäistä.

Itse otin itse streptonäytteen nauvolakäynnin yhteydessä rv 37. Ei aiemmin, koska näyte on vain kuukauden ajan voimassa. Ja kun mitään infektio-oireita ei raskausaikana ole ollut, ei ole ollut mitään syytä ottaa näytettä aiemmin.

Oma näyte oli positiivinen, joten sain vain neuvolasta ohjeen soittaa synnärille, kun synnytys käynnistyy ja sieltä saan sitten ohjeet missä vaiheessa lähteä sairaalaan. Eli toimisin ihan samoin, vaikka näyte olisi ollut negatiivinen. Sairaalassa sitten vaan antibioottitippa käteen ja terkkarin mukaan kerta-annos riittää. Toki jos synnytys kestää pitkään, voi olla tarvetta lisäannokselle, mutta siinäkään ei se streptokokki välttämättä ole syynä.

Oho, meillä ei ole edes puhuttu koko asiasta.. Rv tänään 38+2.. pitänee perjantaina ottaa puheeksi neuvolatädin kanssa...

Täällä oli positiivinen muttei vaikutusta kun sektioon mennään.

Kysyin tänään neuvolassa asiaa ja HUS:lla näyte otetaan kun menee synnyttämään.

Hyvä tietää! Mulla oli viime vkolla neuvolalääkäri ja taas jälkeenpäin aloin ihmettelemään kun asiasta ei mitään puhuttu. Tai siis kun täällä keskustelua asiasta.

Täällä otetaan n. rv 35-36 viimeisen lääkärikäynnin yhteydessä.

Takaisin