Mikkelissä synnyttäneitä?

Pinkkis*

Kommentoinnin ninja
Heinämammat 2016
Heinämammat 2018
Moikka ja onnea kaikille maalismammoille syntyneistä pikkuisista. Heinäkuisista huutelen, että onko millaisia kokemuksia Mikkelin synnäriltä? Kiva olisi kuulla tuoreita kokemuksia uudistuneesta synnäristä ja perhehuoneista. Olen itse ilmeisesti nyt valinnut Mikkelin synnäriksi, kun ei täällä kotikaupungissani enää omaa synnäriä ole. Jännittää kuitenkin miten kaikki sujuu, matkaa Mikkeliin on n. 100 km ja perhehuone olisi ehdoton saada. Miten helposti sellaisen saa? Oliko millanen henkilökunta? Kuunneltiinko toiveita? Kiirehän on kaikkialla hoitoalalla, mutta se ei oikeuta huonoon kohteluun. Oliko ruuhkaisaa? Saiko itse olla mukana kivunlievityksen suunnittelussa? Saako kivunlievityksen helposti vai pitääkö erikseen vaatia?

Haluaisin tietää kaiken mahdollisen, tuntuu tosi turvattomalta kun koen, että pitää lähteä niin kauas kotoa moneksi päiväksi toisten armoille.

Kyselin kokemuksia jo helmikuun ryhmästä, mutta lisäkokemukset eivät ole pahitteeksi, kun voin vielä muuttaa valintaani esim. Kuopioon.
 
Heips! Eli itse koin synnärin meiningin erittäin ammattitaitosena ja kätilöni olivat aivan ihania :Heartred Osastolla taas koin ettei kaikki hoitajat ottaneet tarttuakseen minun avunhuutoihin kun tyttö itki nälkäänsä ja minä itkin kun olin väsyny. Synnärillä sain juuri toivomani kivunlievitysmenetelmät ja tilatkin oli ihan hyvät synnyttää. Se menikin kaikin puolin hyvin :)

Osastolla jotkut hoitajat ei ottanu onkeensa ku itkin ettei maitoo tuu ja eikö voi antaa sitä lisämaitoo kun valvonu kaks yötä. Vikan yön yökkö lopulta toi pyytämättä sitä minulle ja olisin voinu halata sitä! Sit me nukuttiin loppuyö ja aamu kumpikii tyttö ja mää. Annoin lisämaitoo viel kaks kertaa tytölle ja sit alko multakin sitä tulemaan ja nyt ihan täysimetän ja kasvaa hyvin et en ymmärrä miks en voinu sitä aiemmin saada? Juu mut osastolla sain sit kipulääkettä iha hyvin ja vastasivat kysymyksiin ja muuten kyllä ystävällisiä olivat. Kiirehä siellä oli hirvee. Mut ite hoitajana ymmärrän sen kyllä :) Ei silleen oo valittamista muuta ku toi yks asia mistä jäi huono maku suuhun....

Perhehuoneessa ei oltu ku mies ei pystyny jäämään.
 
Eli pitänee varata omat lisämaidot mukaan. Työkaverini oli taistellut myös lisämaidosta, sai sitä vasta kun nännit verestivät imetysyritysten takia..
 
Eli pitänee varata omat lisämaidot mukaan. Työkaverini oli taistellut myös lisämaidosta, sai sitä vasta kun nännit verestivät imetysyritysten takia..

Taitaa olla joku periaate sit näemmä siellä, huono sellanen :eek: Jossain päin sitä oon kuullu tyrkytettävän liikaaki. Pitäs kyl pystyy tilanteen mukaan kattoo....
 
Minä taas sain helposti lisämaidot vauvalle. Mut toki oli radin takia seuranta.
 
Sulle tuonne helmikuisiin jo ilmottauduinkin, että Mikkelissä tulen urakoimaan ja nyt olis homma suoritettu; eilen kotiuduttiin nyytin kanssa. :wink Kerrotaan nyt sitten vaikka tänne mietteitä osastosta, huhtikuisiin kirjoittelinkin jo synnytyskertomuksen, niin käväse sieltä lukemassa miten salissa meni. :) Lyhykäisyydessään salin toimintaan olin hyvin tyytyväinen, vaikka pari pikku muuttujaa matkassa olikin. :grin

Osastolla taas koin saavaani juuri sopivasti tukea ja hirmu hyviä neuvoja. Mulla imetys lähti hyvin käyntiin jo salissa ja maito alkoi nousemaan n. 1,5vrk synnytyksestä, ja muutenkin vauvan kanssa kaikki lähti pelittään alusta asti moitteetta vaikka esikoinen onkin, enkä koskaan edes ole noin pieniä käsitellyt. En siis lisämaitoa tarvinnut missään vaiheessa, joten sen tarjottavuudesta en osaa sanoa. Imetykseen panostivat kyllä kovasti ohjaamalla ja sen tärkeyttä korostamalla. Perusteelliset rintojen hoito-ohjeet sain myös. Kaikki osastolla minua hoitaneet kätilöt olivat hyvin mukavia ja helpostilähestyttäviä, eikä kiire näkynyt heidän potilaskohtaamisessaan vaikka selkeästi hommia heillä kyllä riittikin.

Kaiken kaikkiaan olin siis erittäin tyytyväinen koko synnytyskokemukseen MKS:ssa. :)
 
Mulla ei tullu alkuun tarpeeks maitoa niin ei vauvan sokerit pysyny aisoissa. Ja siks sain alkuun lisämaitoa vauvalle.
Sitten ku maito alko nousemaan nii sokeritkin pysy oikeella tasolla. :D
 
Miulla oli todella ihana kätilö, joka ohjasi koko synnytyksen läpi. Ohjeita oli helppo noudattaa vaikka olinkin tosi kipeenä ja ilokaasupöllyssä. Kivunlievityksen suunnitteluun pääsin osallistumaan hyvin ja mitään ei annettu kysymättä. Kätilö osasi tarjota eri vaihtoehtoja synnytyksen edetessä. Suosittelen ottamaan mukaan oman kauratyynyn. Se oli hyvä supistuksiin ja jälkisupistuksiin kivunlievityksenä. Synnytyssaliin kävin tutustumassa etukäteen sovitusti ja samalla kätilö kirjasi jo potilastietoihin kivunlievitys- ja synnytystoiveita.

Osastolla uudet perhehuoneet on viihtyisiä. Vessan kynnys on tosin vaarallisen korkea, yövalo ei toiminut ja hoitajien kahvihuone oli seinän takana. Remontointi ei ole mennyt sen puolesta ihan putkeen, sillä jokainen kaapin avaus ja sulkeminen kuulosti, kuin joku olisi heitetty seinälle, joten nukuttua en saanut yhtään.

Lisämaidosta minulla on sellainen kokemus, että sitä tyrkytettiin väkisin. Oman imetykseni onnistumiseen ei uskottu, vaan hoitaja toi pullon aamulla ensitöikseen. Eihän vauva siitä syönyt, kun omaakin tuli. Myöhemmin tarvitsin lisämaitoa ja sitä silloin sain pyytämällä. Rauhassa sain olla perhehuoneessa ja hoitajia en paljoa nähnyt. Liekö oletuksena, että koska itse olen hoitaja niin en apuja tarvitse.
 
^ En miekään hoitajia nähnyt (jollei siis paikalle erikseen pyytänyt) oikeastaan muutoin kuin vuoronvaihdoissa. :) Mutta mitä seurailin, niin aika pienellä miehityksellä tuntuivat menevänkin ja jos vielä käyvät kiiretilanteessa salissakin (sekä leikkurissa) auttamassa, niin varmastikin siihen pitkälti luottavat, että äidit hälyyttävät/käyvät kysymässä jos ongelmaa tai kysyttävää on.

Itse en ollut perhehuoneessa vaan 2hlön huoneessa, jossa myös kaksi ensimmäistä yötä oli toinenkin äiti pienen kanssa.
 
Mulla jäi hyvä fiilis mikkelissä synnyttämisestä. Mä olin synnärin puolella neljä päivää kun muualla oli ihan täyttä ja tapasin siis aika suuren osan kätilöistä. Kaikki oli tosi mukavia :)

Perhehuoneessa oltiin sitten synnytyksen jälkeen. Aika hyvin sai rauhassa olla mutta tultiin paikalle kyllä heti kutsuttaessa. Hyvin yrittivät imettämisessä auttaa. Poika ei alkanut salissa imemään ja koko sairaalassa olo oli syömisen kanssa hankalaa. Lisämaitoa tarjottiin mutta ei mielestäni liian aikaisin eikä liikaa.
 
Kiitos kun jaoit näin hyvän kokemuksen. Nyt alkaa tuntuu siltä ettei enää tarvii tuntee oloonsa turvattomaks kun on kuitenkin näin monta hyvää kokemusta mikkelistä :)
 
Itse synnytin 2014 Mikkelissä ja ensi kuussa olisi seuraavan kerran käyntiä uudestaan :)

Kätilöt ovat lähestulkoon samat kaikki mitä silloinkin ja aivan mahtavaa henkilökuntaa!

Osastolla oltiin neljän hengen huoneessa.
Meillä ei esikoinen alkanut kunnolla imemään, jonka takia auttoivat erittäin hyvin imetyksen neuvonnassa ja saatiin siltikin lisämaitoa ihan vain pyytämällä.

Sai apua aina kun tarvitsi, kellonajasta riippumatta ja oli heillä kiire tai ei.

Ainoa negatiivinen kokemus oli eräs toinen äiti, joka ei tuntunut ymmärtävän, että vauvat saattaa itkeä yölläkin ja hänpä tiuski sekä meille muille äideille, että henkilökunnalle sen vuorokauden mitä oli huoneessa ennen kuin lähti.

Eli haluaisin painottaa myös siihen, että pidättehän jokainen huolen siitä, että olette muita äitejä ja henkilökuntaa kohtaan ystävällisiä, niin muillekin jää positiivisempi kokemus reissusta :)
 
^ Nykyään ei synnyttäneiden puolella ole kuin perhehuoneita ja 2 hlön huoneita eli tilanne on aika hyvä. :) Toki voi olla, että noihin kahden hengen huoneisiin sitten laitetaan lisäsänkyjä jos ihan täyttä tulee, mutta ymmärtääkseni pyrkimys on, että kaksi äitiä olisi maksimi per huone. Ja jollei saa perhehuonetta vaikka haluaisi, niin isälle kuulemma saa tarvittaessa sitten patjan lattialle sinne 2hlön huoneeseen, koska tilaa on kuitenkin. :)
 
Meille kerrottiin perhevalmennuksessa, että pitkämatkalaiset ovat etuoikeutettuja perhehuoneisiin ja siellä isä saisi olla sen koko 2-3 vuorokautta mitä sairaalassa ollaan. Huojensi kummasti kun tuon kuuli, että ei tarvii sit miehen nukkuu autossa tai lähtee iltaisin kotikaupunkiin ajelee.
 
Takaisin
Top