Sairaalassa raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MaiKhi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

MaiKhi

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Toukomammat 2016
Kesäkuiset 2021
Mistä syystä ja kuinka kauan olette joutuneet osastolla (synnytyksen lisäksi)

Täällä on nyt viikolla käyty sairaalareissulla pari yötä syynä korkea verenpaine ja proteiinia pissassa. Sairaalassa löytyi sitten verikokeesta myös kohonneet maksa-arvot ja tulehdusarvot. Sairaalassa ollesa pissat saatiin puhtaiksi ja verenpaineet laskivat, mutta verikokeissa edelleen maksat ja leukkari koholla. On vielä epäselvää, mikä on. Viikonlopuksi sain kuiten tulla kotiin, maanantaina takaisin tutkimuksiin ja todennäköisesti seurantaan.

Henkilökohtaisesti pelkään sairaaloja, niiden hajut ja ilmapiiri etoo sekä ahdistaa... Eikä ne ikinä ole mukavia paikkoja..
Jouduin tuossa syksyllä viikkojen 32-38 välillä siellä ramppaamaan kun maksaarvotkun heilahti ylöspäin niin alkoi ihan järkyttävät kivut sekä voimakkaat supistelut. Itkin kun en voinut nukkua kun max 1-2h yössä tai päivässä. Syöminen ei ihan onnistunut niikuin piti, ruokahalu katosi.
38 viikkoja tasan niin alkoivat käynnistämään.. 38+2 ja pääsin saliin. yhteensä 5 päivää sairaalassa siis plus käynnit muiden ongelmien takia.
Pahinta oli että mua ei ensin otettu tosissaan koska olin ensi odottaja.. ennen kuin ne päättivät katsoa maksa-arvot uudelleen. ne pomppivat koko loppu raskauden korkealle ja takaisin alas, ihan miten sattui. Eikä vieläkään tiedetä mistä oli kyse. Sappi vaivoista ne puhui mutta sappikiviä taas ei ole.. joten syy jää kai ainaiseksi mysteeriksi. Ainakin ensi raskauden kohdalla osataan jo varautua ongelmiin loppua kohden (jos siis enää uskallan leikkiin lähteä edes).

Henkilökohtaisesti pelkään sairaaloja, niiden hajut ja ilmapiiri etoo sekä ahdistaa... Eikä ne ikinä ole mukavia paikkoja..
Jouduin tuossa syksyllä viikkojen 32-38 välillä siellä ramppaamaan kun maksaarvotkun heilahti ylöspäin niin alkoi ihan järkyttävät kivut sekä voimakkaat supistelut. Itkin kun en voinut nukkua kun max 1-2h yössä tai päivässä. Syöminen ei ihan onnistunut niikuin piti, ruokahalu katosi.
38 viikkoja tasan niin alkoivat käynnistämään.. 38+2 ja pääsin saliin. yhteensä 5 päivää sairaalassa siis plus käynnit muiden ongelmien takia.
Pahinta oli että mua ei ensin otettu tosissaan koska olin ensi odottaja.. ennen kuin ne päättivät katsoa maksa-arvot uudelleen. ne pomppivat koko loppu raskauden korkealle ja takaisin alas, ihan miten sattui. Eikä vieläkään tiedetä mistä oli kyse. Sappi vaivoista ne puhui mutta sappikiviä taas ei ole.. joten syy jää kai ainaiseksi mysteeriksi. Ainakin ensi raskauden kohdalla osataan jo varautua ongelmiin loppua kohden (jos siis enää uskallan leikkiin lähteä edes).

Olitko tuon koko ajan sairaalassa vai välillä kotona ja sitten taas osastolla? Mua eniten pelottaa just se, että joutuisi nyt jo jäämään synnytykseen asti sinne makaamaan. Mulla vaivana kans nuo maksa-arvot ja sappiarvoja tutkivat huomenna. Oma olo ei vaan oo sellainen, että jotain ois vialla, paitsi väsyttää vaan yleisesti. Eli levon tarpeen ymmärrän kyllä.

Eli olin kotona ja kävin aina lääkärin pakeilla aika tiuhaan.. 21.12 kuitenkin jäin osastolle ja pojan kanssa kotiuduin 25.12 illalla.
Hepatoosiksi ne ei mun ongelmaa laskenut kun kerran ei sappi arvot olleet koholla :D hah. silti muka sappivikaa.. eli siis arvio oli "määrittelemätön riskiraskaus". Mitä pidemmälle viikot meni sitä pahempia kivut oli. Maksan takia ne ei ees suositelleet särkyllääkkeitä kuten panadolia. sain siis kaikki kestää luomuna synnytykseen asti.
Koeta välttää rasvasta tai tulista ruokaa, se helpottaa kummasti ja arvot pysyy matalampana. samoin kahvin kanssa. Tai ainakin pois jättö vähentää mahdollisia kipuja jos sappi vaivoista kyse..

Samanlaista lienee täälläkin edessä, kontrolliin vaan aina laukku pakattuna :D täälläkin särkylääkkeet pannassa, onneks Rennie on ok. Kiitos vinkeistä, pitääpä tarkkailla vielä tuota ruokalautasten sisältöä, vaikka diagnoosi onkin enemmän raskausmyrkytyksen puolella.

Takaisin