Imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hepsuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hepsuli, imetyksen lopettaminen tarkoittaa korvikkeeseen siirtymistä. Usein vähitellen rinnan kertoja vähentämällä. Ja aika harvassa on vauvat, jotka ei pullosta juo siinä vaiheessa kun vaihtoehtoja ei enää anneta.
Imetyksen lopettamiseen uskoisin monillakin vaikuttavan katkonaiset yöt. Kun yli puolivuotiasta alkaa unikouluttaa, niin siihen useimmiten oleellisesti liittyy yöimetyksen lopettaminen. Tämä joillain aiheuttaa imetyksen loppumisen tai sitten koetaan selkeämmäksi lopettaa imetys kokonaan. Siinä vaiheessa kun äiti ei enää saa nukkua ja imetystä jatkunut yli puoli vuotta, niin siinä ei enää imetyksen jatkuminen paina vaakakupissa läheskään yhtä paljon kuin mahdollisuus jonkinlaisiin järkeviin yöuniin.

Kyllä ymmärsin että miksi en vain sitä että mitä tarkoittaa. Henk koht olen koko touhuun lopen kyllästynyt.

Hepsuli, jos haluat lopettaa niin aloittele todella varovasti korvikkeen kokeilut niin saat tietää mikä korvike vauvalle parhaiten sopii.

Kannattaa kuitenkin myös muistaa että mitään takeita paremmista öistä imetyksen lopettaminen ei anna.

Mutta jos pää hajoaa ja tuntuu että pullo helpottaa niin anna mennä! Eikös vauva ala olemaan jo puolivuotias?

Meillä ei nyt vaan kelpaa se tuttipullo niin mun on pakko jaksaa. Ajattelin että jos tähän auttaisi se omaan sänkyyn siirto edes jotain niin aion sitä yrittää.

Mun mielestä kannattaa käydä neuvolassa keskustelua siitä omasta tilanteesta niin saa ammatti-ihmisen näkemyksen asiaan.

Niin, mä kannustaisin jatkamaan imetystä, mutta en kenenkään mielenterveyden kustannuksella. Ehkä kyseessä on nyt akuutti imetysuupumus, josta pääsisi yli keskustelulla?

Imetyksen lopettaminen voi johtaa imetyspettymykseen, joka ei välttämättä ainakaan helpotusta tuo.

Onko sulla hepsuli hyvä meininki neuvolan terkan kanssa?

Niin ja meillä nyt reilussa 4kk iässä rupesi hyvin kelpaamaan nokkamuki ja myös se Medelan syöttöratkaisu. Kun nokkiksen kanssa menee hirveästi ilmaa mahaan.

Melko paljon on vaatinut treeniä tämä tilanne!

Triina On se terkkari ihan mukava mutta selittää asioita vähän ympäripyöreästi. Sanoi että kyllä heiltä apua kotiin saa mutta ensin hän kiusaisi mummia. Mummi on nyt vaan ollut pitkään kipeenä että ehkä mua masentaa sekin. Kaikki puhuu että kyllä helpottaa että kun vauva kasvaa. Kai tän viimeisimmän tiheän imun kaudesta mulle tuli sellanen fiilis että ei tää muutu tästä koskaan paremmaksi..oikein kunnon pessimistisiä ajatuksia. Ei nyt masenna mutta tuntuu että väsyttää tää vauvan hoito ja kun kumminkin teen sen sekä hoidan kotia. En oo aikoihin istunut tietokoneella, katsonut leffaa ilman vauvaa tai mitään muutakaan. Tarttisin varmaan jonkun hajuraon nyt! Että jaksaisin taas. Kukaan ei vaan ole ilmoittautunut halukkaaksi kokeilla nokkamukeja yms.

Onko imetystukea muualla kuin neuvolassa. Imetyspolia tms? Mä käyn itse parissa harrastuksessa siten että mies työntää kärryjä ulkona ja vauva nukkuu siten. Tällä tavalla pystyn olemaan pois kotoa 2-2,5h mikä riittää mulle hyvin lataamaan akkuja. Jos oikein kurjilta tuntuu ajatukset niin suosittelen juttelemaan neuvolassa tms. Halit Hepsuli!

Niin ja meillä vauva ei huoli pulloa ja hörpytysmukikin tuottaa haasteita.

Onko väliä, millaista nokkamukia tarjoaisi tässä vaiheessa, kohta 5 kk vanhalle? Kaikissa lukee jotain 6+ kk tai 8+ kk. Meillä olisi valmiina Emma ensimukeja. Eli ihan tavallisia kovia nokkamukeja, ei mitään mekanismeja tai silikoneja. Voisko onnistua?

Mä muistan et esikoiselle olis annettu ihan suoraan sellainen kova nokkainen nokkamuki, ja kyllä ihan hyvin siitä oppi juomaan. 5kk tais olla ikää kun otettiin käyttöön :)

MAM:illa on nokkamuki +4kk. Mutta hyvin voi onnistua kovalla nokallakin pienet määrät.

Meillä typy sai aloittaa kiinteiden maistelut 4, 5 kk iässä. On senverta hoikka tapaus. Tämä siis mun oma päätös. Rinta maidolla ollu tähän asti ja ihan tyytyväinen likka ollu kokoajan, mut jos tota rimppakinttua sais vähän tukevammaks maisteluannoksilla, ni hyvä ois. Neuvolassa sanovat vaan että kiinteitä voi alottaa sitten kun sille tuntuu, vauva kasvaa omilla käyrillään hyvin.

Lähtökohtaisesti imetyksessä tähtään siihen et n. Puolen vuoden kohdilla loppuisi yö syötöt ja vuoden paikkeilla sais mun puolesta imetys touhut loppua kokonaan. Yösyötöistä luopuminen voi tosin olla tytölle haastavampi juttu, se kun ei tuttia huoli niinkuin veljensä aikoinaan.

Meillä esikoinen ei syöny tuttipullosta ollenkaan ja n.puol en vuoden iässä sai vettä mamin kovasta nokkamukista. Oli ihan ok sille.

Noin vaan kommenttina, että mun kokemuksella ruokamäärät saa olla aika hyviä, että yösyötöt loppuu. En oo täysimettäjiä paljon tavannut, jotka saa yösyötöt loppumaan, jos niitä siis alunperin on ollut vähänkin enemmän. Ja ruoan määrä taas maisteluannoksilla on niin pieni, että sillä ei vielä saa täysinäisyyden tunnetta koko yöksi. Mä ainakin haluun olla varma unikouluttaessa (yösyötöt pois mun päätöksellä, ei vauvan), että vauvalla ei oo nälkä yöllä. Meillä on nyt kuukauden syönnin jälkeen annoskoot jo aika isoja ja neljäs ruokailukerta vähensi yösyömisen määrää. Tää on kaks kertaa syönyt yöllä ja kaikista isoimpia annoksia silloin..nyt annokset pieneni tai sit heräämiskertoja on ollut vain yksi syömään.
Toivottavasti en ollut ärsyttävä tällä viestillä..vähän kiireisessä välissä tuli kommentoitua.. :O

Meidän rintaraivoilija päätti sitten lomareissulta tultuamme, että nyt riitti rinta :( ei ole kolmeen päivään kelvannut, vaikka kaikki keinot on kokeiltu. Muutenkin imetyskertoja oli enää 3 päivässä. Kyllähän täällä on monet itkut nyt itketty :(

Voi harmi! Mulla kertoi yks kaveri et vauva oli pitänyt 1 kk tauon rinnasta. Oli sit pumpannut ylläpitääkseen maidontuotantoa ja sit yhtäkkiä napannut taas kiinni ja imetys jatkunut taas. Mut se vaatis ihan hurjaa viitseliäisyyttä. Voisko sen kääntää niin et sait imettää tän ajan ja se on parempi kuin ei lainkaan?

En myös näe itseäni taaperoimettäjänä, mutta mistä sitä tietää tästä tissiposkesta mihin sen kanssa joutuu. ..mutta jos mä saan päättää niin lopettelisin jo aiemmin.

Takaisin