Loppuvuoden ketju 2015

Bettie

Tietävä tietäjä
Tammikuunmammat 2016
Joulukuun mammat 2017
Toukoäidit 2020
Huhtikuiset 2023
Mitäs tänne kuuluu? Joulu on jo tuloillaan, ootteko jo suunnitellu miten ja missä sitä vietätte :) Me aiotaa olla kotona keskenämme ellei sit vauva päätä syntyä silloin :grin Lahjoja on pari hankittu ja loput oon kattonu vähän niinku valmiiks.
 
Mekin ollaan vaan kotona keskenämme päivällä, mutta illalla käymme aina perinteisesti miehen vanhemmilla syömässä ja miehen isovanhempia myös moikkaamassa :) Normaalisti ollaan käyty myös miehen toisella mummulla syömässä 23. joulukuuta joka vuosi, mutta enää emme voi kun hän lähti ajasta ikuisuuteen viime kuun alussa. :sad001 Pistän meille kotiinki kumminkin joulukuusen ja jouluvaloja sinne tänne niin on kotonakin vähän joulun tuntua vaikken jouluruokia itse valmistakaan ainakaan jouluksi :)
 
Meilleki tulee kuusi vaik kerrostalossa asutaaki. Mies tyhmänä kysy et otetaako kuusta tänä vuonna, mut pakkohan se on ottaa ku ei joulu tule ilman sitä. Ja kyl ois esikko ihan kummissaa ja pettyny, jos ei kuusta tuliskaan. Täytyy vaan kattoa et tarviiko tänä vuonna ostaa se kuusi vai vieläkö riittää sopivia esikon kummisedän metsässä. Sieltä siis ollaa ne aiempina vuosina saatu :) Tänä vuonna en aio laatikoita tehä ite, vaan mennää ihan kaupan laatikoilla. En jaksa tän mahan kans nähä vaivaa, kinkun paistaa mies ja riisipuuro tehää. Ja meinasin et jos täl kertaa tulis tehtyä luumukiisseli sen kans ekaa kertaa ikinä :p On se kumminkin niin hyvä lisä tolle puurolle ja herkullista muutenkin...Nyt mä en sit muuta aattelekaa ku luumukiisseliä ja ruokaa :hilarious:

Jouluverhot on keittiössä ollu jo melkee kuukauden, ku viime kuussa innostuin viimeinkin pesemää ikkunat, ni aattelin samal vaival sit jouluverhot laittaa. Jouluvalot laitetaa sit varmaa joulukuun alussa tai ekana adventtina.

Tää on muuten eka vuosi ku päästää esikoisen joulujuhliin :) Aiemmin ku oli pph:lla niin siel ei varsinaisia joulujuhlia ollu, pikkujoulut vaan lasten kesken. Nyt sit ois koko päiväkodin juhla joulukuun puolivälissä. Tosin se vietetään kirkossa ja siihen ei kuulu muuta kuin jouluseimi-näytelmä ja siinäki roolit on eskarilaisilla eli nää kaikki muut on enkelikuorossa. Vaik ei kuuluta kirkkoon ja toivottiin ettei osallistu uskonnollisiin juttuihin (kirkkovartti ja pk:ssa srk:n pitämä hyvä hetki), niin on noi joulujutut sen verran perinteisiä et saa niihin osallistua. Ja ois se lapselle aikamoinen vääryys, jos ei sais osallistua joulujuhlaan. Sinällään harmittaa/ihmetyttää, et miksi on pitäny tehä niin kristillinen tapahtuma siitä päiväkodissa, ku tiedän et ei tääl joka päiväkodissa enää jouluseimeä esitetä, vaan juhlaan kuuluu tonttuleikkejä, musiikkia ja tanssia.
 
Meillä on lapsukainen pph:lla, ei ole joulujuhlia täälläkään. Muistan itse, kun olin perhepäivähoidossa niin perhepäivähoitajat järjestivät itse joulujuhlan ja pääsin esiintymään ja lausumaan runoa :).
 
Meillä on parin viikon päästä pojan joulujuhla päiväkodilla. En tiedä siitä kyllä yhtään mitään muuta kuin alkamisajankohdan.

Jouluksi lähdetään mummoloihin. Siellä on kaikki valmista, eikä ehditä kauheasti auttelemaan, kun mennään vasta 23. päivä illalla, mut hyvät ruuat on varmasti ja kuusi odottaa varmaan meitä, että saavutaan koristelemaan. Sinapit varmaan teen ja joulunamut viemiseksi. Lahjoja tässä sais alkaa ostelee kaikille, mut täytyy odotella veronpalautukset :)
 
Se ois joulukuu :) Meil oli tiistaina lääkärineuvola. Poitsu oli rt:ssä, mutta ei vielä kiinnittyny. Tosin ei kumpikaa tytöistäkää kiinnittyny ennen ku vasta synnytyksen alkupuolella. Kohdun ulkosuu oli sormelle auki ja kaulaa jäljellä 2cm (käsikopelolla) kun vielä viimeks rv26 oli 3cm jälellä, kohdunkaula on pehmeä. Eli edistystä on tapahtunu, vaik ei välttämättä mitää silti tarkota. Muutenkin kaikki ok, paitsi verenpaineet oli koholla, siltikin vaan 120/82 mut edellisellä kerralla oli huomattavasti matalammat. Mul oli kyl tunteet varsin pinnassa just mittaushetkellä, joten terkkari meinas et johtu ihan siitä paineiden nousu. Nyt mä herättelen toiveita et syntyis jo ennen joulua ja päästäis jouluksi kotiin :)
 
Saas nähä pääseekö esikko kumminkaan joulujuhlaan. On nyt ollu kolme viikkoa yskässä, ja viimesen viikon kotona sen takia. Yskä ei oo hellittäny vaan vasta viimesen viikon aikana on lima alkanu irtoomaan. Viimeyönä itki korvaansa, annoin buranaa. Nyt päivällä sano et ei oo korva enää kipeenä. Ei uskaltais laittaa huomenakaa hoitoon ja tiistaina olis jo se joulujuhla. On tytölt jääny kyl kaikki harjotteluki välistä ton sairastelun takia :sad001

Mitäs Orvokille kuuluu??
 
Hei, täälläkin odotellaan joululomaa ja valkeaa joulua. Tyttö on ihan innoissaan, kun sataa lunta ja heti pitää pulkalla päästä, oli miten vähän lunta tahansa. Mukavaa joulun aikaa kaikille :)
 
Osallistuttiin kumminkin siihen joulujuhlaan, ja hyvin tyttö laulo vaik ei ollu moniinka harjotuksii päässy. Mut niin paljon oli väkeä ettei sielt juurikaa nähny mitään :sad001 Ois pitäny tajuta mennä yläparvelle, ku sielt ois nähny hyvin koko esityksen.
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Olisi kiva taas kuulla muiden kuulumisia.....jos joku täällä joskus sattuu vierailemaan :wink

Meille kuuluu hyvää! Työntäyteisiä päivät on että saa 3 lasta ja eläimet hoidettua. Mutta onneksi kivaa työtä kuitenkin :) vanhin tyttö viihtyy hyvin hoidossa, keskimmäinen elokuun 2013 lapsukainen on pieni, pippurinen ja kovaääninen jonka perässä ei tahdo äiti pysyä ja nuorin boitsu 7 kk kiltti mammanmussukka :Heartpink Hassua miten erilaisia ja luonteisia nuo omat muksut sattuvat olemaan :joyful:

Olisi kiva kuulla teidän kuulumisia, etenkin ketkä tässä lähiaikoina ovat olleet raskaana ja synnyttäneet. Olisi kiva kuulla miten on arki lähtenyt rullaamaan uusien perheenjäsenten kanssa!

Jokos Bettiellä on vauveli sylissä :dummy::Heartblue
 
Kiva kuulla kuulumisia Orvokki! :happy:

Me käytiin tuossa muutama viikko sitten Santun kanssa sydänkontrollissa ja onneks syksyn/talven murheet osottautui vääriksi. Santtu on ollut siis väsynyt ja hieman nuupahtaneen oloinen, jonka takia oli verikokeet jo ennen kontrollia. Kaikki oli kumminkin sitten myös ultrassa aivan niinkuin ennenkin. Olin jo katketa huolesta, kun kukaan ei meinannut tehdä mitään ja kontrollin piti olla vasta helmikuussa. :dead: Nyt sitten kumminkin jäpikkä on jättänyt päiväunet pois ja se onkin helpottanut arkea kummasti! Ei tarvi enää illalla tapella kolmatta tuntia mennäänkö nukkumaan vai ei ja päivällä ei huuda sitä, kun ei haluis herätä päiväunilta. :grin

Joel on tänään tasan 6 kuukautta. Minne se aika oikein katoo?! :eek: On rauhallinen ja tyytyväinen vauva, mutta taas ollaan maidottomalla... Nyt oon siis kokonaan imettänyt, jonka takia oon ollut maidottomalla dietillä jo ties kuinka kauan. Tuntuu ettei Joelilla ole oikein mihinkään kiire. Pötköttää lattialla tyytyväisenä, kun Santtu tuo leluja naaman eteen. Saattaa joskus harvoin kääntyä vatsalleen tai selälleen, mutta lähinnä potkii paikoillaan hiljaa ja katselee mitä muut touhuaa.

Me lähdetään ens kuussa Lappiin viikoks ja hieman jännittää kuinka ajomatkat sujuu sinne ja takaisin. Ollaan kyllä sovittu, että ajetaan yöllä, kun muksut nukkuu, mutta kuinkakohan sitä sitten jaksaa päivällä lapsien kanssa...? :hilarious:
 
Kiitos kysymästä Orvokki :) Meille syntyi ihana pojan pallero 11.1. klo15.32. Painoa 4670g, pituutta 53cm ja pipoa 38cm.

Aamulla supsteli kipeästi ja mentii hyvissä ajoin synnärille, sisäänkirjattiin 11.10. Silloin olin kahdelle sormelle auki ja kanava hävinnyt. Supistukset ei kuitenkaan kauheen säännöllisiä kun harveni istuessa. Käytiin kävelyllä, kahviteltiin ja koitettiin päikkäreitä kammarissa. Sängyssä ehdin "torkkua" kaks supistusta jolloin toisella meniki sit vedet kahden tienoilla, tilanne kohdunsuulla edelleen sama. Käyrillä istuin siinä sit noin puoli kolmeen asti ja supistukset koveni niin paljon et oisin halunnu kokeilla aqua-rakkuloita. Kätilö kuitenkin suositteli et mennää salii suoraa ilokaasulle, kun näki kuinka kipeä alan olla :) Kolmen tienoilla sit salissa piti mennä hetkeksi pöydälle, et saa pinnin vauvan päähän (auki4cm), ja siitä en sit enää päässykää ylös. 15.25 olin täysin auki ja ponnistus kesti 7min. En ehtinyt saamaan muuta kivunlievitystä, ja sit ku tajusin et vauva on oikeesti tulossa, ni en edes enää viittiny mitää pyytää ku ties et ei ne nopeatka puudutteet ois enää auttanu. Sitäkää en tiedä tarkistiko kukaa enää sen 4cm:n jälkee kohdunsuuntilannetta enkä tiiä paljon muustkaa ku olin niin muissa maailmoissa. Mies vaan kerto et joutu tosissaan painii mun jalan kanssa, etten saanu sitä laskettua alas, olin siis kyljelläni. Mä muista kyl koa kivun mun jalassa kun meni kramppiin ja yritin sitä suoritaa ja miehen oli pakko sit entistä kovempaa sitä puristaa; että sellanen kierre :grin Jälkeiset tuli 8min myöhemmin ja ilman oksitosiinia :) Eli aika luomuks homma meni. Ei tullu tikkejä. Synnytys laskettii alkaneeks vesien menosta joten kestoksi avautumisvaiheelle on korttii merkattu 1h 25min.

Vauva voi hyvin ja on aivan ihana. Siskot on halukkaita hoitamaan ja auttelemaan. Mulle itelle iskiki nyt elämäni eka rintatulhdus ja varsin raju sellanen, ja oonki torstaista asti saanu ab:n suoraa suoneen ja vielä huomisen se jatkuu. Maanantaina katotaa onko crp laskenu tarpeeks , jotta voin aloittaa suun kautta otettavan lääkityksen.
 
Ihania kuulumisia Suviii ja Bettie! :Heartred

Tosi hieno kuulla että Santulla on kaikki hyvin ja ihana kun toinen lapsi on noin tyytyväinen ja rauhallinen :)

Ja paljon onnea Bettie pikku prinssin johdosta :dummy: tosi hieno synnytys sulla! Toivottavasti rintatulehdus helpottaisi pian, se on varmaan kivuliasta ja kurjaa. Ihana että siellä on noin innokkaita isosiskoja :Heartred meillä on esikoinen aina ollut huolehtivainen ja helläkätinen isosisko, mutta valitettavasti keskimmäinen on ihan toista maata. Hän oli varsinkin tutista tosi mustis minkä purki vauvaan, enkä ensimmäisinä kuukausina uskaltanut jättää heitä yhtään keskenään. Joulun alla meidän poika oli tosi kipeä ja silloin tutti jäi kokonaan pois. Hän ei ole sen koommin tuttia suostunut suuhunsa laittamaan :) tutin jäämisen myötä on myös tämä keskimmäinenkin kohdellut pikkuveljeään paljon paremmin, mutta aika tarkkaan kyllä edelleen katson perään, hän on vähän kyöni tyyppi :wink nyt vauva on onneksi niin paljon kasvanut, ettei ihan pienestä rikki mene. Miten Bettie olette miettineet, onko teidän lapsiluku nyt tässä? :dummy1::dummy1::dummy:
 
Onko sulla Suviii muuten heppa vielä? :)

Kyllähän se heppa on siellä mun vanhempien luona. Ei se sieltä ole minnekään lähdössä. :) Hieman heikosti on tässä ehtinyt ratsastella, mutta muuten ollaan Santun kanssa häärätty hevoshommissa. Santtu on innokas harjailemaan ja taluttamaan, mutta selässä ei kauaa viihdy. Luulisin, että kärryttely vois olla mieluisempaa puuhaa Santun mielestä. :happy:

Muoks. Ja nyt kun ehdin kertoa kuinka meidän Joel vaan makoilee lattialla hiljaa, niin tänään on sitten oikein urakalla alkanut kääntyillä ja pyrkii eteenpäin. :grin
 
Mulla on myös heppa tuossa lähistöllä ylläpidossa. Käyn aina itse viikonloppuisin tallilla auttelemassa, selässä olen ollut tasan kerran vauvan syntymän jälkeen :)
 
Kiitos Orvokki :) Onneks tulehdusoireet helpotti kolmantena antibioottipäivänä, ja eilenä sain sitten popsittua viimesen suun kautta otettavan tabletin. Meil poika ei vielä oo paljoa tuttia syöny. Tyyneltähän tutti jäi pois vime kesänä, ja nyt kun on veikan tutin nähny, niin innokkaasti ois sitä veikalle tarjoamassa, joten ei taida olla siitä ainakaa mustis :) Pari kertaa on siis tuttia joutunu poika syömää juurikin mun tk-reissujen aikana ja se näkyi heti imuotteen vääristymisenä, joten ei oo sen jälkee tuttia annettu. Nyt ote on onneks korjautunu. Sen verran oon ite tuttina joutunu olemaa, et luultavasti se oikea tutti tulee jossain vaiheessa käyttöön, mut yritetää vielä pärjätä ilman. Pojal on alkanu myös unta vastaan taistelu nyt jo. Olis niin plajon jännempää olla hereillä varsinkin niihin aikoihin ku äitin mielestä ois yöunia ajatellen hyvä nukkua päikkärit. Mut kait se rytmi pikkuhiljaa korjautuu.

Mä haluaisin vielä yhden lapsen, mut e ihan hetkeen. Mies ei taida olla ihan samaa mieltä, mut sen näkee sit joskus tulevaisuudessa miten käy. Nyt sais nää kolme kasvaa vähän isommiks, on nimittäin näitten kans kädet pikkusen täynnä töitä :grin
 
Olet sä Bettie vaan aika sissi jos vielä yhdestä lapsesta haaveilet :wink

Meillä lähti jäpikkä ryömimään, soseet maistuu hyvin ja kolme hampia löytyy suusta. Herralla 8 kk ikää ja kohta on vauva-aika auttamatta ohi :sad010 mun äippäloma loppuu pian ja pöydällä on jo kodinhoitotuki hakemus odottamassa vientiä.....
 
Ja vastaha orvokki teiän poika synty :eek: Kauhee miten tää aika kuluu niin nopsaa. Hampaista puheen ollen, Tyyne sai just vikan parin ala poskihampaita, se vastaava pari ylhäältä vielä uupuu. Esikolla oli jo täs iäs kaikki 20 maitohammasta. Ja mä jo oottelen et koska esikolta alkaa ekat hampaat heilua:grin Vielä ei heilu eikä oo rautahampaista tietoakaan.
 
Takaisin
Top