Rintapumppu

Musta_lammas

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuunmammat 2016
Huhtimammat 2018
Hei te, joilla on jo kokemuksia eri rintapumpuista, niin suositelkaa millainen kannattaa ostaa. Vai kannattaako ostaa ollenkaan etukäteen vai vasta sitten, jos tarvitsee?
Netistä koetin lukea ja etsiä kokemuksia esim. noista halvemmista malleista (Emma ja Ainu, käsikäyttöinen jne.) ja aika huonoja kommentteja näytti olevan. Osa ketjuista ja viesteistä kuitenkin niin vanhoja tai vuosien takaa niin kaipaisin nykykokomuksia tällä hetkellä myynnissä olevista malleista. Kannattaako ostaa käytettynä vai uutena? Sähköinen pumppu olisi ilmeisesti parempi kuin käsikäyttöinen, mutta ilmeisesti ainakin Aventin käsikäyttöinen pumppu olisi myös hyvä?
 
Mulla ei ole kokemusta, mutta Aventin käsikäyttöistä oon katsellut sillä silmällä. En kuitenkaan hanki sitä valmiiksi vaan ostan sitten jos tulee tarve, kun eihän sitä koskaan tiedä miten maitoa tulee ja onnistuuko imettäminen/pumppaaminen jne.
 
Meillä esikoisen kohdalla mies kävi muistaakseni s-marketista(?) Emman käsikäyttösen rintapumpun, vasta kun kotiuduttiin sairaalasta. Ei varmaan mitään parasta laatua, mut riitti mulle. :)
 
Mulla oli esikoisen aikaan Ainun (silloin Infa) käsikäyttöinen pumppu. Ajoi asiansa ihan ok kun ei paremmasta tiennyt, mutta ainakin silloinen malli vaati kahden käden käyttämistä. Nuoremmasta oli ja on edelleen Aventin käsikäyttöinen joka oli tosi hyvä mun mielestä. Pumppaamiseen riitti yksi käsi joten herumisen tehostamiseksi saattoi lasta imettää samaan aikaan toisesta rinnasta kun pumppasi toisesta. Sähkökäyttöistä suosittelen harkitsemaan hintansa takia vasta jos oikeasti täytyy pumpata paljon eli vauva ei jostain syystä pysty/jaksa imeä rinnasta tms. Myös Lansinohin käsikäyttöistä kehuttiin tosi paljon tuolloin 4v sitten, mutta silloin oli saatavuus vielä aika huono joten päädyin Aventiin jota löytyi lähimarketistakin.

Niin ja mä suosittelen tosiaan miettimään valmiiksi mitä haluaa, mutta ostamaan vasta jos/kun tulee tarvetta. Moni ei tarvi ikinä rintapumppua. Itse olen pumppaillut maitoja pakastimeen, koska meillä ei lapset ole pystynyt korvikkeita käyttämään. Maidonnousun yhteydessä kun rinnat ovat olleet liian piukeina olen mielummin lypsänyt varovaisesti vähän käsin (ihan hukkaan), sillä se on paljon hellävaraisempi tapa ja etenkin silloin kun muutenkin sattuu.
 
Mietin itsekin tuota pumppuasiaa.

Menen ehkä kesällä töihin pariksi kuukaudeksi ja mies on kotona, joten sähkökäyttöinen olisi oltava. Ja myös siksi, että vaikka kuin heruisi muutenkin ja imetys onnistuisi niin toivoisin, että maitoa saisi esim. pakkaseen. Ei sitten olisi niin sidottuna vauvaan, ettei missään voisi käydä ilman. Tietenkin toive olisi, että ei joutuisi korvikkeitta hirveesti käyttämään.

Mutta mites se aventin sähkökäyttöinen on koettu? Entä muut mallit?
Herumisesta pumpullehan ei voi tietää, mutta pakkohan se vehje olisi ostaa sitä kokeilua varten, riskillä mennään, mutta ei voi mitään... Tietäis vaan valmiiksi mitä ostaisi niin voisi sitten vauvan synnyttyä ostaa. Huomaisi ainakin sen, että tuleeko sitä maitoa ollenkaan..
 
Osa sähkökäyttöisistä pitää ilmeisesti aika kovaa ääntä ainakin eli se kannattaa myös "tutkia" ennen ostopäätöstä. Eli valita ehkä joku vähemmän kovaääninen.
 
Mietin itsekin tuota pumppuasiaa.

Menen ehkä kesällä töihin pariksi kuukaudeksi ja mies on kotona, joten sähkökäyttöinen olisi oltava. Ja myös siksi, että vaikka kuin heruisi muutenkin ja imetys onnistuisi niin toivoisin, että maitoa saisi esim. pakkaseen. Ei sitten olisi niin sidottuna vauvaan, ettei missään voisi käydä ilman. Tietenkin toive olisi, että ei joutuisi korvikkeitta hirveesti käyttämään.

Mutta mites se aventin sähkökäyttöinen on koettu? Entä muut mallit?
Herumisesta pumpullehan ei voi tietää, mutta pakkohan se vehje olisi ostaa sitä kokeilua varten, riskillä mennään, mutta ei voi mitään... Tietäis vaan valmiiksi mitä ostaisi niin voisi sitten vauvan synnyttyä ostaa. Huomaisi ainakin sen, että tuleeko sitä maitoa ollenkaan..
Pisti silmään tuo viimeinen lause...kaikki ei sille pumpulle heru, joten se määrä, minkä saat pumpattua,ei kerro mitään siitä määrästä, jonka vauva saa imettyä :) kannattaa luottaa niihin rintoihin, niin sujuu paremmin.
 
Juu se on kyllä täysin totta, että vaikka pumpulle heruisi hyvinkin niin määrä jää silti todennäköisesti paljon pienemmäksi mitä vauva saa imettyä rinnoista. Paras mittari maidontuloon on tyytyväinen vauva joka kasvaa. Ja välillä vauvoilla on ns tiheän imun kausia jolloin roikkuvat jatkuvasti rinnalla. Tuolloin moni luulee, ettei vauva saa tarpeeksi maitoa vaikka todellisuudessa maitoa tulee silloinkin tarpeeksi, mutta vauvan tarve on kasvamassa ja vauva tilaa lisää. Mitä useammin ja enemmän vauva imee, sitä enemmän maitoa alkaa kehittymään. Rintapumpulla taas ei tuollaista efektiä juurikaan saa aikaan ymmärtääkseni juuri sen takia, että pumppaamalla on lähes mahdotonta saada rinnat oikeasti tyhjiksi. Tästä syystä niillä jotka joutuvat vaan pumpattua maitoa tarjoilemaan, loppuukin maidon eritys aiemmin kun pelkästään imettävillä.

Mä itse pumppasin nuorimmaiselle kummatkin rinnat "tyhjiksi" kerran kun olin lähdössä lääkärireissulle jonka kestosta ei ollut tietoa. Vauva oli tuolloin nukkumassa, joten tiesimme hänen kaipaavan maitoa poissaollessani. En nyt enää muista mikä se pumpatun maidon määrä oli, mutta mies antoi maidon nälkäiselle vauvalle joka joi sen innoissaan, mutta jäi sen jälkeen vielä tyytymättömäksi ja selvästi nälkäiseksi. Imettäessä hän ei kuitenkaan ikinä ollut kuin yhdellä rinnalla kerrallaan ja tuli silti kylläiseksi. Eli ainakin tuosta kokemuksesta voisi päätellä, että en pumppaamalla saanut kahdestakaan rinnasta samaa maitomäärää pihalle mitä vauva imi yhdestä rinnasta. Ja pumppaamisen jäljiltä rinnat siis tuntuivat tyhjiltä.
 
Juu siis tarkoitus ei olisi antaa vain pumpattua maitoa. Vaan siis juurikin niin, että vauvan ollessa rinnalla voisi samalla pumpata toisesta maitoa talteen. Ja tosiaan jos menisi töihin (kävisi jossain jne.) niin olisi sitten edes sitä äidinmaitoa. 8 tunnin työpäiviksi olisi pakko pumpata aina kun vauvakin olisi tissillä niin saisi sitten sitä myöhemmin mahdollisimman paljon.

Ei siis ole tarkoituskaan olla imettämättä vaan hordata sitä mahdollisimman tehokkaasti pakkaset täyteen =D

Ja tuo minun viimeinen lause: tarkoitin sillä, että ei ostaisi sitä pumppua ennen kuin imetys olisi lähtenyt hyvin käyntiin ja sitten ainakin tietää sitä maitoa tulevan. Pumpulle heruu/jos heruu/miten onnistuu -> sen näkee sitten
 
En muuten muista kauanko äidinmaito säilyy pakastimessa eli se kannattaa tarkistaa. Meillä meni muutenkin aina parin viikoin välein hyvät varastot hukkaan kun jouduin karsimaan omaa ruokavaliotani lisää ja tietenkään ei voinut lapselle tarjota sitten sellaista maitoa, jonka aikaan olin syönyt jotakin hänelle sopimatonta.. Ei siis tarvinnut miettiä tuota kauanko säilyy.
 
Mä palasin aikoinaan kouluun kun esikoinen oli 4kk. Hän sai ehkä kerran mun koulupäivän aikana pumpattua maitoa, mutta muuten (imetysvälit oli kuitenkin 3-4h tuolloin) isänsä tai sit mun äiti toi pojan mun luokse imetettäväksi :) Tuo ei toki toimi monessakaan paikassa, mutta meillä oli toimiva järjestely. Useimmiten pumppasin koulupäivän jälkeen seuraavalle päivälle sen yhden annoksen maitoa jääkaappiin.
 
Itse onneksi löysin halvalla kirpparilta siistin ja toimivan sähkökäyttösen rintapumpun. Hinta huimat 4€, joten ei tarvinnut miettiä otanko vai en, koska onpahan nyt edes joku, jos sille on edes tarvis.
Että nyt sitten vaan ootellaan, onko tuolle käyttöä ja millainen kapistus sitten on, ja ei kyllä kirpaise sitten hylätä tuota, jos ei olekaan hyvä ja paremman joutuu etsimään :)

Että täällä päin ei muutenkaan nuo kirppareilla kovin montaa euroa maksa, joten olisko mahdotonta, jos käytetyn ostaisit jo vaikka valmiiksi ja kokeilet sitten..? Tietty jotkut ovat kyllä sillä linjalla, että hyi, käytetty :D
 
Täällä päin on kyllä paljon kirppareilla pumppuja 5-35€ hintahaarukalla, mutta tietäis vaan onko niistä mihinkään. Aatelin ostaa varuiksi hyväkuntoisen pumpun käytettynä, kun niin monet sellasta on suositellu hankkimaan ja jos ei tule käyttöä niin sitten uudelleen kiertoon. Uudenveroisia Emma-käsipumppuja näkyy olevan paljon eikä näytä oikein menevän kaupaks niin siitä päättelisin, että eivät oo hintansa väärtejä. Ainulta/medelalta myös sähköistä versiota näkyy myynnissä nettikirppiksillä paljon, mut vissiin sekään ei sit oo hyvä, kun ei ihmisille tahdo kelvata. Tällä hetkellä mulla on sellanen mielikuva, että Aventin käsikäyttöinen tai sähköinen vois olla hyvä ostos. Ne on ainakin nettikirppiksillä naamakirjassa eniten ja nopeiten myytyjä, mitä nyt oon vähän seuraillu ( mut sähköpumppu äänekäs?)

Mut kaipais vielä käyttäjien kokemuksia ihmisiltä, jotka ei oo noita myymässä et sais todellisen kuvan toimiiko nuo vai ei. Myyjät tuskin sanoo, että ihan turha vekotin, kun haluavat päästä omistaan kuiteskin eroon :D
 
No täällä on aika laidasta laitaan noita kaikkia myynnissä kirpuilla, niin ei oikein voinut päätellä, mikä ei ois hyvä :D ja jos on tarpeeks halpa, niin melkein kaikki menee, kun täällä päin ei kukaan viittis enää mistään maksaa mitään, vaikka olis uudenveroinen :|
Ja tuttavat suositellu mulle tota sähkökäyttösenä medelaa ja aventia, jotkut taas käsikäyttöstä jtn mitä vaan.. Että otappa noista selvää :D
Mutta anyway, itellä tärkein juttu on se, että on sähkökäyttönen. Molemmissa ranteissa tällä hetkellä olevat jännetuppitulehdukset tuskin hetkeen paranee, saatikka kestäis mitään käsin vemputtamista :|
 
Olen ollut tyytyväinen aventin käsikäyttöiseen, sähköiset vähän pelottaa. Viikko päivittäistä lypsämistä kesti, ennenkuin alkoi enempiä pumpulle herua. Alkuun vain 10ml jne.

5vko iässä olin pari päivää pois kotoa, enkä halunnut korvikkeita käyttää. Hetki meni siihenkin, että vauva oppi pullosta juomaan. Eikä koskaan tuntunut siitä kovin paljoa ottavankaan.
 
Niin sekin pitäisi varmasti totuttaa vähän, että suostuu ottamaan pullosta. Muutenhan se on vähän paha lähteä juuri minnekkään ilman vauvaa.
 
Mulla on tuo aventin käsikäyttönen. Oon sitä käyttäny pääasiassa rintatulehduksen hoitoon, meillä esikoinen ei tuttupullosta suostunut syömään. Kehoittaisin hankkimaan sähköisen vasta jos tarve ilmenee. Noita pumppujahan saa myös lainaan es neuvoloista
 
Heh, mä oon tähän asti ollu siinä uskossa et rintamaito säilyy vaan 4kk pakkasessa. Enpä tiiä mistä oon sellasen ohjeistuksen saanu, mut hyvä jos säilyy noinkin pitkään :)
 
Ja tosiaan neuvoloista kannattaa kysellä sähköistä pumppua lainaksi, jos sellasta haluaa kokeilla. Tänki opin vasta tässä raskaudessa, kun neuvolantädille tuotii kesken (mun siellä olon) pumppu putsattavaks. Ei ollu aiemmin ollu puhetta et sieltä voi sellasia lainata.
 
Takaisin
Top