Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä isäntä lähtee mukaan synnytykseen :) se on ite naureskellu, että saiskohan oman ilokaasun ;P
Oon kyllä pyytänyt,että saa olla siinä pään kohdalla miua tukemassa,ja jos tulee heikko olo,niin menee pois tai katsoo toiseen suuntaan.
Miusta on tärkeetä,että tuleva isä on oman lapsensa syntymässä mukana,että heti alkaisi se side muodostua :)

Viime neuvolassa olisivat laittaneet lähetteen äitiyspolille tuon Sf-mitan takia,mutta oli saman viikon perjantaina äitipoli,niin laittoi sinne sitten vaan tiedotteen asiasta..

Jännittää kyllä huominen, mitä äitipolilla sanotaan! Ja ärsyttää kyllä myös,kun siellä aina verenpaine on koholla,mutta onneks näkee vihkosta, että kotona pysyy suht hyvänä :)
Yllätyin kun eilen saunottiin,että miten sen jälkeen oli niin hyvät :) kun eikös saunominen saata nostattaa verenpainetta?

MindiS, ihan villalangasta ajattelin torkkupeiton tehdä. Se on luonnonkuitu ja lämmittää sekä sisällä että vaunuissa, mutta ei kumminkaan hiosta tai ole sähköinen. Samoin villa on antibakteerinen, eli pienet tahrat puhdistuvat itsestään tuulettamalla. Jostain luin, että jopa pissa puhdistuu ilman pesua pelkällä tuulettaisella! Jos haluaa konepestävän peiton, niin kannatta valita superwash-käsitelty lanka, niin ei peitto kutistu tai huovu koneessa ihan nukenkokoiseksi.

Isoäidinneliö on ainakin superhelppo malli. Voi tehdä vaikka liukuvärjätystä langasta, niin tulee värivaihtelua luonnostaan eikä tarvi päätellä miljoonaa langanpäätä. Täällä esimerkiksi perusohje: http://www.novita.fi/cms.php?cms_cid=93286 Ja kun kuvahaulla katsoo isoäidinneliö, niin saa kivasti vinkkejä erilaisista tyyleistä ja väriyhdistelmistä, mitä tuolla saa aikaan. Tuosta on myös kaikenlaisia muunnoksia. Itte meinasin kokeilla talvivauvalle tämmöstä lumitähtimallia: http://lankalabyrintti.blogspot.fi/...howComment=1447841581338#c4342405883012804825

Koukkuna mulla on ollut ihan tavallinen metallinen, langan paksuudesta riippuen noin kokoa 3. Puisista tai muovivista en oikein ole oppinut tykkäämään. Jos taas tekee neulottua mallia, niin silloin varsinkin koivupuiset puikot toimivat metallisten ohella hyvin.

Nyt pitää vaan saada noi converset valmiiksi, niin pääsee peiton kimppuun:)

Sauna taitaa laskea verenpainetta. Ainakin tällaista alhaisen verenpaineen immeistä alkaa saunassa helposti sen takia pyörryttää.

Synnytyksestä: missä asennossa ootte aatellu synnyttää? Mä haluisin muuta kuin selällään, mitenköhän sen sais parhaiten toteutumaan?

Mä oon sopinu, et sisko tulee synnytykseen tueksi, jos mies ei haluu. On suorastaan allerginen sairaaloille ja meinaa pökrätä synnytyksissä. Luulen kuitenkin, et haluu oman mussun heti syliin. Ehkä sisko tulee aluks mukaan ja kun lähtee etenemään, ni vaihtavat miehen kanssa paikkoja ja sisko menee pojan seuraksi

Mä oon molemmat pojat synnyttäny puoli-istuvassa asennossa. Esikoista kokeilin ensin kyljellään, mutta siitä nyt ei tullu yhtään mitään. Varmaan tää kolmaskin menee puoli-istuvassa :)

Sauna nostaa verenpaineita. Itelläni kun nostaa, niin oon joskus huomannu saunan jälkeen päänsärkyä.

Minä en tiiä vielä missä asennossa haluaisin synnyttää. Kaveri sano ponnistaneensa kyljellään ja toimi hänellä. Mietin kans omalla kohdallani tuota puoli istuvaa asentoo, mikä vois olla hyvä.

Mä haluisin tytsy koittaa jakkaralla synnyttämistä. Kirjasin sen jo lomakkeeseen, jonka lähetin tyksiin

Ja kyllähän sitä varmaan siinä tilanteessa kokeilee sitten eri asentoja, missä olis hyvä. Minä oon avoin kyl kaikelle. :)

Ehkä sauna sit vaikuttaa erilailla riippuen omasta verenpaineesta ja sen käyttäytymisestä :)

Mä oon kuullu (mitään kokemusta kun ei tietenkään ole), että siinä väsymys&kiputilassa ei ehkä jaksa enää miettiä itse sitä parasta asentoo ja sit ne kätilöt pistää herkästi makaan sängylle, kun se on niille helpoin. Jotenki haluis hyödyntää painovoimaa...

Mä tein vauvan viltin afrikankukista. Ja kun väriä vaihtaessa kuljettaa edellistä lankaa hetken mukana, niin ei tarvii päätelläkään. Ja seitsemän veljestä lanka on siitä hyvä, että sen voi pestä koneessa.
784a7cdff0cb93219bc397eb7a8bf930

Mä koetan olla suunnittelematta synnytystä liikaa, synnytän siinä asennossa missä tuntuu hyvälle! Ekan synnytin puoli-istuvassa asennossa, tokan kyljellään, kolmannen polvillaan sängynpäätyyn nojaten... Ja tää tulee siinä asennossa missä "hyvälle" tuntuu... En jaksa liikaa asiaa suunnitella kun oon huomannut että suunnitelmat voi muuttuu hyvin nopeasti:)

Meinasin sanoa tuota samaa mitä tytsy jo sanokin. Molemmat oon synnyttänyt puoli istuvassa, kun ei siinä ole pystynyt asentoja miettimään. Ajatuksena on vaan, että kunpa vauva syvtyis jo ja kipu helpottais. Sinne sängylle pääseminen tai siinä asennon vaihtaminen vähääkään on välillä ollut jo ihan tuskaa.

Me käydään ihan joka päivä saunassa, ollaan monta vuotta käyty ja mulla ainakin on alhaset verenpaineet. Varmasti riippuu ihmisestä, me kun reagoidaan ihan kaikkeen omalla tavalla.

Mä haluaisin synnyttää jotenkin kyykyssä, tuntuu että siinä asennossa se olis mulle kaikkein luontevinta. Se sellanen tuolihan on vähän niinkun kyykyssä synnyttäis mut ei tarvii olla jalkojen päällä. En pysty näkemään itteeni millään sängyssä puolimakaavana synnyttämässä, vaikka aina kaikissa ohjelmissakin synnytetään niin ja moni varmasti synnyttääkin niin se näyttää niin huonolta asennolta siihen hommaan.

Ja täällä vaan lunta odotetaan. Naapurilla on hauska tapa laittaa jouluvalot terassille jo joskus syyskuun lopussa mut laittaa ne päälle vasta sit kun me laitetaan ne valot, ne ei kai kehtaa olla ensimmäisenä :)

Mä kirjoittelin siihen synnytystoivelistaan noista asennoista, just et mielellään en halua sänkyyn makaamaan vaan synnyttää muussa asennossa, niin että painovoima olis apuna. :) Mutta tietty tilanteen mukaan sitten.. Käskin kyllä miehenkin lukea listan ja sanoin et pitää mun puolia sitten jos ite en enää jaksa/pysty.
Vitsi oon kade teille ketkä on saanu jo lunta!! Tulispa tännekin! Kyllä se tuo niin ihanasti valoa ja piristää.. Täälläkin sataa vaan vettä :(
Äippä muuten vielä pakko siitä rintapumpusta kysyä, et siinä ei varmaan tullut suomenkielisiä ohjeita mukana? :D Sain tilauksen vihdoin onnistumaan mutta tuli yhtäkkiä tämmönen juttu mieleen et mitenköhän osaan sitä käyttää jos ei tule..

Pauliina itse asiasta kyllä siinä oli suomenkielisetkin ohjeet:) ja varmasti Philipsin sivuilta löytyis joku
PDF...

Joo munkaa ei oo tarkotus suunnitella etukäteen. Se kun on kovin vaikeeta ku ei aiemmin oo synnyttäny. Voihan se olla että esim asento jossa et voi kuvitellakkaan synnyttäväs, tuntuuki sitte parhaimmalle. Ajattelin mennä myös sillä asennolla mikä tuntuu sillon hyvälle. :) samoin ku kivunlievityksiä en ajatellu suunnittelevani etukäteen ku ei niistäkään kokemusta. Yritän niissä luottaa ammattilaisiin ja heidän suosituksiin (tai ainakin kovasti haluaisin luottaa)..

Mä synnytyin viimeks puolimakaavassa asennossa ja se oli ihan mukava asento. Musta meni niin montaa letkua joka suuntaan että en ois ees pystyny kauheesti vaihtelee asentoja.. Nyt oon mietiskellyt just jotain vähän pystympää asentoa, mut sen näkee sitten!

Täällä on aamusta asti ollu ihan kauheet menkkakrampit ai helkkari ku on epämukavaa!!!! Jokohan tää alkais tulla ulos....

Takaisin