Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pauliina, mulla ainakin tietokone kääntää tekstit suomeksi ( vähän tökkösellaiseksi) osaan kyllä kohtalaisesti saksaa, mutta kyllä auttoi tilausta kun käänsin. Olikohan se kun paino hiiren oikeeta näppäintä, niin tuli se pikkuvalikko ja siinä oli vaihtoehdoissa "käännä suomeksi" tai jotain muuta vastaavaa. En nyt pääse tietokoneelle, niin en pysty tarkistamaan....

Lilith saat olla ylpeä itsestäsi :) ja pian sullakin vauva sylissä :)

Ainaki mulla neuvolatäti sano et jos lähtee nyt syntyy ni ei enää estellä.. viikkoja siis 34+0.. mut toivoi näkevänsä mut yhessä koossa 2 viikon päästä ja sit saa luvan tulla... Muiden lasten kantelu/nostelu kielto pitäs vaan muistaa pitää, ku kerroin et monesti yöllä kannan pojat takasi omaan sänkyyn... tuumas et herättää ukon siihen hommaan...

Onko muilla sf mitta kulkenu alakäyrällä? Mulla on mennyt tässä raskaudessa alakäyrällä ja tänään 34+2 oli mitta 27. Esikoisesta oli koko ajan yläkäyrällä. Tosin silloin oli istukka edessä. Lääkäri perusteli, että toisessa raskaudessa vatsa on alempana ja vauva on jo todella alhaalla, että se vaikuttaa. Ei ollut yhtään huolestunut. Rv 27 kävin 4D ultrassa ja silloin painoarvio erosi esikoisesta vain 100 g, vaikka sf mitta koko ajan pienempi. Silti tätä aloin näin illalla taas pähkäämään...

Onko muilla sf mitta kulkenu alakäyrällä? Mulla on mennyt tässä raskaudessa alakäyrällä ja tänään 34+2 oli mitta 27. Esikoisesta oli koko ajan yläkäyrällä. Tosin silloin oli istukka edessä. Lääkäri perusteli, että toisessa raskaudessa vatsa on alempana ja vauva on jo todella alhaalla, että se vaikuttaa. Ei ollut yhtään huolestunut. Rv 27 kävin 4D ultrassa ja silloin painoarvio erosi esikoisesta vain 100 g, vaikka sf mitta koko ajan pienempi. Silti tätä aloin näin illalla taas pähkäämään...

Täällä sf-mitta myös alakäyrällä,oli viime neuvolassa kanssa 27cm,mutta olen myös äitipolilla tarkkailussa,kun vauva on pieni. Rv 32+3 painoarvio vain 1600g. Nyt perjantaina jälleen äitipoli,katsotaan miten pikkunen on kahdessa viikossa kasvanut :)
Miullehan sanottiin yhdessä vaiheessa,että kunhan 34viikolle pääsen,nyt 34+1 ;) mutta sintti kasvaa omalla käyrällä. Sitten jos sattuis, että kasvua ei enää tapahtuisi,niin käynnistetään ja annetaan kasvaa masun ulkopuolella.
Mutta viime äitipolilla sanottiin,että mahdollisimman pitkään pidetään massussa kasvamassa :)

Voi, kaikkea noi lapset keksii. Monesti on tilanteita jotka ei tosiaan sillä hetkellä naurata mutta iloksi kääntyy tilanteen mentyä ohi. Noi piirustukset on just sellasia. Pieniä taiteilijoita <3

Mua ärsyttää tää tahaton laiskottelu kun lenkeille ei pääse kun selkään rupee koskemaan melkein heti, kaupassa just ja just pystyy pyörähtää ja tulee istuttua aina kun vaan pystyy. Pelkät kotityöt vie voimat ja poika on saanu aamupäivät tyytyä pelkkiin askarteluihin ja leikkiin kun en pysy ulkona sen perässä.

Mä ihmettelen vaan tätä järkkyä väsymystä, mikään nukkuminen ei tunnu riittävän.
Häiritsee kun me yleinsä liikutaan paljon pojan kanssa ja nytkin nukketeatterissa pyörii yks ihana joulunäytelmä eikä sinnekkään voida mennä ku en jaksa. Kyllä tulee huonoäitifiilis ja toivon että palaudun synnytyksestä hyvin niin pääsen korvaamaan pojalle kaiken tän saamattomuuden.

Pahoittelen tätä purkautumista mut joskus vaan tulee päiviä ku kaikki sapettaa, varsinkin jos odottaa pystyvänsä tekemään asioita jotka sit kuitenkin jää.

Noh, pitäs yrittää jotenki miettiä että tääkään laiskuus ei kauaa enään kestä ja kun sen ihanuuden saa maailmaan niin täytyy heti ryhdistäytyä.

Mulla nyt viikkoja 35+2 ja vielä vauva liikkuu tosi paljon, onneks ei tarvii liikkeistä huolehtia.

suvituulia pojalla oli painoarvio 27+1 1095g ja esikoisella 27+2 oli 1156g ja esikoinen painoi syntyessään 4660g. Kai se on vaan luotettava neuvolan porukkaan, että kaikki on ok ja johtuu mun 178 cm pituudesta, että mahtuu piiloon

Mulla on siis viides raskaus ja neljäs synnytys ja edelleen mun sf mitta huitelee yläkäyrällä, vaik vauva on jo tuolla alhaalla tai oikeestaan sen yläkäyrän yläpuolellaki jopa.... arviota lapsen koosta ei oo tehty, mut mulla ei oo maha ku tuossa edessä pallona ni kai se korkea sf mitta sillä on..

Mulla myös sf alakäyrällä. Viime viikolla neuvolassa 36+3 oli 29cm. Vauva kuitenkin käyrien mukaan kasvaa (rv 37+1 painoarvio 2900g), eli ei ainakaan pelkoa "liian pienestä" vauvasta.

Ottaako täällä kaikki vauvan isän mukaan synnytykseen? Jätetään tästä nyt pois sellaset, joilla isä joutuu esimerkiksi jäämään isompien lasten kanssa kotiin. Oonko ihan hirvee, jos kieltäisin miestä tulemasta? Aina, kun mies on ollut kanssani lääkärikäynneillä alkaa hirveä valitus, jos aika on vähänkään myöhässä. On siis tosi malttamaton odottelija ja valittaa jostain koko ajan. En todellakaan haluaisi kuunnella mitään "tylsää, jokohan pian" kommentteja kun synnytän! Mutta olenko itsekäs, jos kiellän häntä tulemasta oman lapsensa syntymään? Pelkään myös, ettei hän tee mitään vuokseni jos hän mukaan tulee. Kerran juteltiin aiheesta niin sanoin, että riittää kun tuo esim. vettä jos pyydän. Sain vastaukseks (puoliksi huumorilla), että en varmaan tuo. En todellakaan halua mitään odotteluun kyllästynyttä, valittavaa ja täysin empatiakyvytöntä miestä sinne. :D

Mä olen sitä mieltä, et jos mies ei osaa käyttäytyä ja aiheuttaa vaan lisästressiä, niin jätät ulos synnytyksestä. Tärkeintä kuitenkin on sun hyvä olo ja kyky rentoutua. Kaikki häiriötekijät pois, myös se mies jos sellainen on.

Minusta sulla Viljonkk4 on oikeus päättää ottaakko isä mukaan synnytykseen vai ei. Itse mietin pitkään, otanko oman miehen mukaan. Mies kuitenkin ollu joka ikinen kerta niin neuvolassa mukana kuin pari kertaa kuussa äitipolilla. Mihinkään en yksin ole joutunut menemään, jopa päihdeterapiassa on istunut mukana tukihenkilönä. Osottanu että haluaa olla mukana alusta loppuun eikä halua missata mitään. Päätin sitten että saa tulla mukaan.

Mä olen taas jo ihan pienestä pitäen ollut itsenäinen ja tottunut tekemään asioita itsenseni. Harvaan asiaan varsinaisesti edes tarvin muiden apua. Mietin vain, että kun kyse on niinkin isosta tapahtumasta, että jospa mies osaisi "käyttäytyä". Ei sitä varmasti tahalleen tee, harvoin se vaan ajattelee asioita muiden kannalta. :/ Yksin olen "joutunut" pääosin neuvolassa ja lääkäreilläkin käymään, enkä ole siitä ollenkaan pahoillani. Ehkä vähän jopa ahdistaa, jos joku kuuntelisi vieressä. Tämä "luonteenpiirteeni" ehkä johtuu siitä, ettei isäni ole ikinä kuulunut elämääni. Äiti on kyllä sitten sitäkin läheisempi ja tärkeämpi.

Täällä ilmoittautuu yksi Uneton Espoosta. Jospa tässä pari tuntia olisi hereillä ja sitten uudestaan unille. Hiljaiset aamutunnit on mukava käyttää värkkäämällä pikkuiselle jotain. Tai tässä tapauksessa tulossa on työkaverien tuleville vauvoille baby converset, jotka pitäs huomenna antaa eteenpäin.

Elinatuuli oiskos sulla vinkkejä ku meinasin alkaa neuloo pienelle näin ekana jotai helppoa elikkäs joku ihana viltti ois tarkotus tehä.. ni minkälaista lankaa kannattaa käyttää? Entä mitä puikkoja? Tai onko sulla tiiossa jo jotai kivaa ohjetta vauvan viltille? :)

Meile tulee tänään tämä neuvolan terveydenhoitaja tai joku tällanen tekeen kotikäynnin, ymmärsin siis että ei ole sama henkilö, joka tulee tekemään sen kotikäynnin sitten myöhemmin kun vauva on jo syntynyt. Sanoi että varaa aikaa noin puolitoista tuntia. Mitä ihmettä se tässä sen puolitoista tuntia sitten tekee? Mulla on nyt koko viime yön ollu ihan KAAMEET supistukset ja polttelut, kesti monta tuntia, ei pystyny aatteleen mitää muuta ku sitä tunnetta ja menkkakipuja. Meni sitten ohi, mutta nyt ku nous ylhä, ja vähä liikkuuki, nii alkaa taas uudestaan, ja oon nii rättipuhki poikki väsyny, nukahdin valveuneen pöntölle ku kävin pissalla !

Vilijonkk sulla on oikeus valita kenet otat synnytykseen mukaan vai otatko ketään. Ja ei sinne kannata ketään ottaa stressiä tuottamaan. Yksi mahdollisuus on että tulee mukaan, mutta poistuu oven ulkopuolelle kun pyydät. Tsemppiä synnytykseen päätit mitä tahansa.

Mä oon Vilijonkk4 miettinyt samaa. Mies on kaiken lisäksi sairaala- ja piikkikammoinen, joten en tiedä haluanko senkään takia sitä sinne, koska en siinä tilanteessa halua murehtia muuta. Toisaalta, kun en sinne ketään muutakaan halua ja olisi kiva, että joku olisi tukena.

Takaisin