Vauvojen kehitys

MiluT86

Oman äänensä löytänyt
Ajattelin perustaa oman ketjun vaavien kehitysvirstapylväille. Tänne voi siis päivitellä kääntymisiä, päänkannatteluja, ryömimisiä jne...

Meillä pikkuneiti 2kk on kannatellut päätään hienosti ylhäällä jo kuukauden verran ja kääntyy kovalla alustalla selältään kyljelleen (hankaloittaen vaipanvaihtoa..... :D).

Tyttö seuraa myös kiinnostavia kohteita kääntämällä pään puolelta toiselle ja hymyilee jo selkeästi ilahtuneena kun minä tai isä ilmestytÄän näköpiiriin :)

Miten teillä?
 
Meilläkin osaa katsella roikkuvia leluja ja niissä selviä suosikkeja. Osaa myös tarkoituksella töniä niitä kädellä liikkeelle. Päätä kannattelee tosi mielellään sylissä ja rinnalla, alustalla raivostuu jos yritän laittaa vatsalleen... erilaisia jokelteluääniä harjoitellaan nyt kovasti, ja iskä sai sen jotenkin riemusta ihan sekaisin eilen:hilarious: hekottaa ja hymyjä tulee kaikille jotka jaksaa vähän leperellä, myös koirille ja leluille.
 
Meillä 7 vko päätä on myös kannateltu ihan hienosti jo kuukauden verran, kerran kääntyi muttei ole edes yrittänyt sen jälkeen uudestaan. Hymyilee ja jokeltelee paljon, kääntyy myös ääntä kohden :) Seuraa katseellaan välillä jos tavaraa liikuttaa tarpeeksi hitaasti. Toissayönä onnistui takapuolta nostamalla ja jaloilla työntämällä selällään työntämään itseään ylöspäin patjalla, tuli mammalle kiire tukkia patjan ja sängyn päädyn väli!

Ai ja oppi tekemään kuplia muutama päivä sitten :D!
 
Ylihuomenna pojalle tulee 2 kk täyteen. Pään kannattelu on vielä aika hataraa, mutta kovasti on niska vahvistunut. Sylissä se onnistuu jo oikein hienosti, lattialla mahallaan ei muutenkaan meinaa viihtyä, vaan hermot menee herkästi. Selältä kyljelleen kääntyy satunnaisesti ja varmaan vähän vahingossa. Värikkäitä ja heliseviä leluja sekä isin naamaa kohti huitelee kovasti käsillään. Jokeltelua on kuunneltu pari kolme viikkoa ja jutut senkun paranee :p Viime viikonloppuna poika keksi, että hymyilemällä ja nauramalla saa äidin ja isinkin tosi iloisiksi, joten satunnaiset hymyt ovat nyt vaihtuneet jatkuvaa hampaattomaan virnuiluun ja naureskeluun silloin, kun on hyvä fiilis. Erityisesti mun tisseille hekotellaan kovasti :)
 
Täällä on nautittu suunnattomasti, kun reilu 5vk vanha poikamme väläytteli ensimmäisiä "tarkoituksellisia" hymyjä viimepäivien aikana. Aikaisemminkin on hymyjä tullut, mutta ne ovat selkeästi olleet sellaisia satunnaisia vahinkohymyjä. Nyt kuitenkin poitsu on vastannut minun hymyyn hymyllä ja ah kyllähän siinä sydän sulaa :Heartred
 
Meidän poika on nyt 1kk ja kannattelee aika hyvin päätä. Mahallaan aika vähän pidetään mutta hyvin jaksaa olla, ei heti hermostu. Pari viikkoa on katellut kirkkaan värisiä leluja ja nyt viimeisen viikon aikana on lelukaaren alla huitonu lelujakin välillä. Selällään ku kattelee yläviistoon niin melko kyljellään on. Jokeltelua on vähän kuultu, semmosia pieniä yksittäisiä pätkiä. Hymyä on nähty 2,5vk iästä. Toki lisääntyy koko ajan enemmän. Päivällä poika kattelee jo pitkään hereillä. Hitaasti liikkuvaa esinettäkin seuraa. Lähes alusta asti poika on onnistunu sängyssä nukkuessa "mönkimään" ylöspäin ja kopsi päätä yläreunaan. Vaihdettiin parin viikon iässä äp-laatikosta pinnasänkyyn niin pystyy laittamaan alemmas/keskemmälle pojan eikä pää kopsu.
 
7 viikkoa ikää ja mahalta kiepsahtaa selälleen. Päätä on kannatellut jo pitkään, ja kiire olisi kova. Sängyssä potkii itsensä poikittain kun ei muuallekaan pääse. Sänkyyn hommattiin mobile, sitä seurailee vaikka kuinka pitkään kun jaksaa äiti tai isi käydä kääntämässä lisää pyörimisaikaa. Tuo omassa sängyssä viihtyminen on melkoinen pelastus, helpottaa omaa olemista todella paljon (saa vaikka aamupalan syötyä).
 
Täällä reilut 5vkoa. Hymyjä tullut nyt hereilläkin muutamia. Niskaa kannattelee jo hienosti ja tarkkaavaisuus selvästi kasvaa päivä päivältä. Lelut on alkaneet hetkittäin kiinnostaa. Ääntelee lyhyesti :love017
 
Poika 4 viikkoa jonkun verran kannattelee päätään, enimmäkseen silloin kun pystyasennossa pitää sylissä niin kovasti kiinnostaa siitä tutkia silmät pyöreenä jonnekkin kunnes pää taas notkahtaa olkapäälle. Mahallaan ei vielä jaksa nostaa ylös, mutta sitä treenaillaan kovasti.
Hymyäkin on alkanut tulemaan. On vaan iskenyt hirveä huono äiti fiilis, kun mulle ei olla hymyilty vielä ollenkaan. Miehelle ja varsinkin tämän äidille ollaan yhtä leveää hymyä vain, mummolle ollaan jopa se ensimmäinen hymy annettu. Ihan epätoivo jo eilen iski, kun poika vaan hymyilee mummon sylissä, mutta minä kun juttelen hänelle niin ei vaan saa niitä suupieliä hymyyn. Ehkä joku päivä!
 
Nouseeko teillä jalat ja pylly paljonkin? Haha meidän neiti on tän nyt keksinyt ja se on parasta! :D niin söpön näkönen :love7
 
Meillä kyllä yritetään liikkeelle jalkojen avulla pusketaan eteenpäin. Lattialla tänään kääntyi kyljelleen, mutta varmasti oli vielä vahinko, kun ei nyt tässä iässä ole vielä mahdollista..
 
Mahaa pullistellaan ylöspäin selkä kaarella. Jos jalkapohjat sattuu saamaan alleen niin pyllykin nousee. :) Jaloilla ottaa vastaan kun pesun jälkeen yrittää laskea hoitopöydälle. :)
 
Poika 4 viikkoa jonkun verran kannattelee päätään, enimmäkseen silloin kun pystyasennossa pitää sylissä niin kovasti kiinnostaa siitä tutkia silmät pyöreenä jonnekkin kunnes pää taas notkahtaa olkapäälle. Mahallaan ei vielä jaksa nostaa ylös, mutta sitä treenaillaan kovasti.
Hymyäkin on alkanut tulemaan. On vaan iskenyt hirveä huono äiti fiilis, kun mulle ei olla hymyilty vielä ollenkaan. Miehelle ja varsinkin tämän äidille ollaan yhtä leveää hymyä vain, mummolle ollaan jopa se ensimmäinen hymy annettu. Ihan epätoivo jo eilen iski, kun poika vaan hymyilee mummon sylissä, mutta minä kun juttelen hänelle niin ei vaan saa niitä suupieliä hymyyn. Ehkä joku päivä!

Miä olin kans ihan maani myyny kun tyttö hymyili vain just mun miehelle ja mun äidille, mut perustelin sen itelleni sellasella savanniteorialla; leijonanpennut "mielistelee" lauman muita aikuisia, varsinkin uroksia, ettei tulis syödyksi niiden toimesta. Emo ei syö vaikkei mielistelisikään. Näinollen munkin vauva hymyilee isälleen, jottei tämä söisi häntä. :D
 
Mites toi hengitys ku meillä ainaki vave kuulostaa aikas karulta (hengittää kyllä myös äänettömästikin) onko muilla? Neuvolatäti sanoi että kurkun kehittymättömyyttä (oliko se kurkunpää vai joku läppäkö siellä on pehmee). Välillä kuulostaa niinkö ois hengitystiet ahtaalla ja siksi "korisee" eikä neukkutäti kuullu edes tota isointa ääntä sillon :/
 
Mites toi hengitys ku meillä ainaki vave kuulostaa aikas karulta (hengittää kyllä myös äänettömästikin) onko muilla? Neuvolatäti sanoi että kurkun kehittymättömyyttä (oliko se kurkunpää vai joku läppäkö siellä on pehmee). Välillä kuulostaa niinkö ois hengitystiet ahtaalla ja siksi "korisee" eikä neukkutäti kuullu edes tota isointa ääntä sillon :/
Meilläkin rohisee hengitys usein, ja neuvolassa sanottiin johtuvan just siitä että joku (enmuistamikä) on vauvoilla niin pehmeä.
 
Maito myös lisää limaisuutta ja aiheuttaa rohinaa hengitysteissä. Meilläkin rohistaan välillä kovasti.
 
Oh huojentavaa kuulla että muitakin on, ajattelin että sen ois pitäny jo "kehittyä" pois :)
 
Pylly ei nouse mutta jaloilla on kyllä kova potkuttelemaan. Vaipanvaihto on välillä haastavaa kun toinen pistää jalkoja tikkusuoriksi ja vetää koukkuun. Ja tätä edestakaisin.
 
Mä jo luulin et nyt se sitä hometta korisee vauvaparka! Huh :)

Joo tarkotin itseasiassa siis, että selällään nostaa jalkoja ja pyllyä ja heiluttaa käsiä sivuilla - tanssii :) :Heartred
Ei vielä kummemmin kyllä jalkoja laita maahan ja siitä nosta, kerran teki sen ku tosiaan säikähdin että nyt kaikki sängyn kolot tukkimaan :p
 
Takaisin
Top