Kuljetusvälineet

Tuul1a

Satasella mukana keskusteluissa
Lokakuunmammat 2015
Tämä on ehkä vähän aikaista vielä, mutta olen jo aloittanut pohdiskelun tulevan vauvan kuljetusvälineistä :)

Lähinnä mietityttää se, että esikoinen on lokakuussa 2v 3kk ja olen miettiny pärjäisimmekö vaunuilla, joihin ostaisimme seisomalaudan vai tarvitseeko meidän hommata sisarusrattaat. Haluaisikin kuulla kuinka te olette ratkaisseet/aiotte ratkaista vauvan kuljetuksen.

Esikoiselle ostettiin Manduca, joka havaittiin hyväksi, mutta en tiedä jaksanko kantaa vauvaa joka paikkaan, jos esikoinen matkustaa meidän yhdistelmävaunuissa.
 
Me kanssa viikonloppuna jutskattii miehen kanssa vauvatavaroista.. Tultiin siihen tulokseen että koitetaan hommata mahdollisimman paljon käytettynä kirppareilta yms. mutta vaunut ostetaan uutena ja kunnolliset mitkä menee koko vaunu/ratas ajan.. Yritetään löytää tarpeeksi jämäkät mutta silti kevyet työntää, kun pikkunen kulkee kuitenkin koirien lenkeillä mukana, lisäksi samaan pakettiin pitäis kuulua rattaisiin kiinnitettävä kaukalo ja autoon telakka.. Saattaa tulla iso homma vaunujen ostosta.. :hilarious:
 
Meillä on esikoisen jäljiltä Gessleinin F6 yhdistelmät, joihin olen ollut tosi tyytyväinen ja niillä haluaisin pärjätä tämän seuraavankin kanssa. Vaihdettavat eturenkaat ja kaukalon adapterit tekivät noista vaunuista tosi näppärät. En vaan tiedä jaksaako esikoinen kuinka pitkään seisoa siinä laudalla, jos sellainen hankitaan. Kävelylenkeille olisi kuitenkin kiva päästä myös syksyllä.
 
Mä ajattelin koittaa pärjätä ilman sisarusrattaita. Seisomalauta tulee varmaan hankittua nykyisiin yhdistelmävaunuihin, ja sitten kantoreppu, voi sitten tilanteen mukaan kulkea vauva vaunuissa tai repussa... Jos tuntuu käytännössä huonolta, niin voihan ne sisarusrattaat sitten myöhemminkin ostaa. Etukäteen en osta, ettei jää käyttämättä :)
 
Tämä onkin kinkkinen juttu. Meillä kun tulee tuota ikäeroa tosiaan vain se 1v1kk (jos kaikki päättyy onnellisesti), niin tarvitaan sisarusrattaat. Vaihtoehtoja niissäkin tuntuu olevan paljon (onneksi ei kuitenkaan ihan yhtä paljon kuin normirattaissa), ja olen ihan suossa. Onneksi tässä on aikaa tutustua aiheeseen kunnolla ja miettiä oikeasti ne käyttötapaukset joihin rattaiden pitää sopia.

Nyt meillä on Teutonian Cosmo yhdistelmävaunut ja oon niistä pitänyt kovin. Lisäksi meillä Britaxin kaukalo, joka sopii noihin teutonioihin adaptereilla ja toivottavaa taitaa olla, että saisin kaukalon kiinni myös tuleviin sisarusrattaisiin. Vaikeuttaa valintaa vielä vähän lisää.
 
Meillä on nyt Brio Smilet, joihin olemme tosi tyytyväisiä. Kapeat ja ketterät, mutta kulkevat lumessakin. Poika oli vaunukopassa ekat 9 kk ja nykyään ratasosassa. Suoraan vaunuihin ilman mitään adaptereita kiinnitettävä turvakaukalo on edelleen käytössä.

En ole innostunut kantovälineistä, joten me taidetaan tarvita sisarrattaat, 1,5 vuoden ikäero kun olisi tulossa. Sama turvakaukalo ei tietenkään käy mihinkään sisarrattaisiin. Lisäksi mietin, että käytettäisiinkö me näitä nykyisiä vielä joskus sisarratasvaiheen jälkeen. Hankalaa!
 
Meillä brio smilet esikoisella. Ja ikäeroa lapsille tulossa siis 2v2kk. Ilmeisesti smileihinkin löytyis seisomalauta (harvinaisempi, kun puuttuu renkaiden välistä poikkipinna) ja sellasen avulla yrittäisin pärjätä. Meillä esikoiselle kova koppa vaunuina, mutta mietiskelen pitäiskö ostaa pehmyt kantokoppa "varaosaksi". Ja kantoliinaakin vois ahkerammin kokeilla. Saisko niiden avulla eri variaation koko köörin kulkemaan mukana... Toki vaunulenkit yhtäaikaa molempien lasten kanssa joutunee unohtamaan ainakin talven ajaksi.
 
Mä hommasin just baby joggerin city select rattaat käytettynä. Ikäeroa tulee tasan kaksi vuotta.
Mulla kriteereinä oli
- Kapeat rattaat
- Kulkee joka kelillä
- Voidaan käyttää yhdellä tai kahdella lapsella.
- Gracon kaukalo sopii
- Hyvä varaosasaatavuus

Noissa kaikki noi täytyy. Heti saatiin ottaa esikoiselle käyttöön ja sisarusistuin nostettiin odottamaan syksyä.
Noi on aika suositutkin, niin saa myytyä pois sitten, kun ei enää tartte.
 
Vaunut on jo ennestään, mutta auttakaa matkarattaiden suosituksissa. Esikoisella kulki aina vaunut mukana mut nyt haluun matkarattaat. Onko jotai mitä ootte kokeny hyväks ja toisin päin?
 
Vaunut on jo ennestään, mutta auttakaa matkarattaiden suosituksissa. Esikoisella kulki aina vaunut mukana mut nyt haluun matkarattaat. Onko jotai mitä ootte kokeny hyväks ja toisin päin?
Millaset kriteerit? Sisarusrattaat vai yhdelle? Pitääkö kaukalo sopia ja millanen? Hintahaitari?
 
Jos rattaat tälle vanhemmalle lapselle niin Emman BMX Lite matkarattaat (esim Lastentarvike) on tosi edulliset ja helppokäyttöiset ja kestää käyttöä. Käytettiin ekalla lapsella jo puolen vuoden ikäisenä kun autoon ei isot vaunut mahtuneet.
 
Millaset kriteerit? Sisarusrattaat vai yhdelle? Pitääkö kaukalo sopia ja millanen? Hintahaitari?

Yhdelle riittävät, esikoinen jo niin iso ettei halua rattaisiin. Mielellään kaukalo sopivuus, meillä on britax shr kaukalo vai mikä se nyt oli :) hinnalla ei väliä kunhan on sellaiset tukevat ja kestävät koko käyttöajan.
 
Mä selasin hirveet määrät noita rattaita ja käyttökokemuksia ja sieltä erottu aina Mountain buggyt ja bumbleraidit. Ihan yksöis- ja kaksoiskäytössä. Jompikumpi noista meillekin olis tullu jos olis gracon kaukalo käyny. Britaxin niihin saa muistaakseni kumpaankin..
 
Takaisin
Top