Yrittäjäperheet

litranmitta

Sanavalmis juttuseppä
Kesäkuiset 2022
Kesäkuiset 2024
Perheet, joissa toinen tai molemmat vanhemmista on yrittäjiä. Tästä aihepiiristä todella kaipaisin vertaistukea ja juttuseuraa. Tuntuu, ettei omat kaverit aina ymmärrä kaikkea, yhteiskunnallisesta keskustelusta puhumattakaan.
 
Meillä mies on yrittäjä. Vakituisia työntekijöitä ei tällä hetkellä ole hänellä, mutta alan opiskelijoille antaa toisinaan harjoittelupaikan. Kuinka tämä yritystoiminta sitten näkyy meidän perheessä? Puoliso on töissä (poissa kotoa) noin klo 6.30-17/18 välisen ajan. Tämähän nyt voi olla monissa työssäkäyvissä perheissäkin jos on pitkää työmatkaa tms. Illalla on laskunkirjoittelua ja muuta toimistohommaa, mutta näitä tekee onneksi vasta kun mä alan laittaa lasta nukkumaan. Viikonloput järjestellään työkaluja autoon tai siivotaan varastoa tai pihalta tarvikkeita pinosta toiseen. Kesällä piti lomaa nolla päivää, ja sen verran kuuluu huokailevan kiirettä, että tuskin lomailee ennen joulun välipäiviä jos silloinkaan. Tuntuu välillä tosi pahalta, kun näen puolisoni kokevan riittämättömyyden tunteita kun joutuu esimerkiksi tekemään niitä laskuja tai käymään viikonloppuna jossain, vaikka haluaisi antaa aikaa lapselle ja minulle. Hyviä puolia lienee se, että jos meille tulisi lapsen kanssa joku oikea hätä, niin hyvin todennäköisesti iskä voi vain laskea työkalut ja lähteä avuksi. Jos haluan mennä hierojalle, onnistuu sopia joku klo 16 aika ja mies pystyy sen ottamaan huomioon ja tulemaan kotiin. Niin ja jos kotona tarvitsee rakennustyökaluja, niin saapa käyttää kunnon ammattitason välineitä 😅 Kiitän hiljaa mielessäni noita aikoja, kun hänellä on joku harjoittelija. Silloin ei venytä työpäiviä ihan mahdottomiksi, kun täytyy päästää harjoittelijakin kotiin 😆

Vaikka tuollainen varoittava esimerkki on jo perheessä, niin haaveilen silti itsekin yrityshommista 😂 pitäisi kuitenkin tehdä se toinen toiveissa oleva lapsi ensin, kun on vielä työsuhde josta olla vanhempainvapailla, ja vasta sen jälkeen hypätä tuohon hullunmyllyyn. Sitä en halua vielä edes ajatella, miten saataisi lapset vietyä hoitoon ja haettua sieltä, jos kumpikin haluaisi olla ennen seitseä työmaalla 😅

Toivottavasti löytyy muitakin, joiden perhettä yrittäjyys koskettaa. On se sitten perinteistä raksaa, konehommia tms, tuoreempaa ja siistimpää sisähommaa somen parissa tai asiantuntijatehtävissä, hyvinvoinnin tai kauneuden parissa, maa- tai metsätaloutta, mitä ikinä 😁 tulkaa pulisemaan niin saadaan vertaistuettua toisiamme. Mulla ainakin on miljoona ajatusta aihepiiristä, ettei aloitusviestiin edes kannata kaikkea tunkea 😄
 
Täällä yrittäjän vaimo! Mun mies on raksapuolen yrittäjä, tekee yksin töitä. Kuulostaa hyvin tutulta 😅 hän tekee pitkän työmatkan päässä töitä milloin missäkin sattuu asiakkaita olla. Monesti on tehnyt viikonloppuisinkin töitä tai tosiaan ollut jotain auton siivoamista yms, joka vie aina puoli päivää. Viime talven hän oli reissutöissä eli olin yksin kotona. Se oli aika rankkaa kieltämättä, mutta siitäkin selvittiin! Kesälomaa piti viikon ja siitäkin puolet teki töitä 😆

Mä olen itsekin halunnut koko ikäni yrittäjäksi, mutta nyt tällä hetkellä tuntuu, että sitten joskus tulevaisuudessa säännöllinen työaika ja lomat olis erittäin iso plussa 😄 eihän sitä toki koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta ei yrittäjät kyllä helpolla pääse!
 
Me olemme kumpikin yrittäjiä. Raskasta on ollut. Välillä on tehty 7 päivää viikossa töitä ympäripyöreitä päiviä vapaa päivistä tietoakaan. Oli sitten sairaana tai terveenä. Nyt vaihteeksi taas parempi tilanne kun tuntuu työntekijöitä tulevan ovista ja ikkunoista😅 varsinkin silloin oli raskasta kun vanhimmat lapset oli pieniä. Töitä olin paljon ja halusi viettää lasten kanssa aikaa.
 
Ihanaa että löytyi muitakin 😍

@pilvikirsikka raksahommia meilläkin tekee 😅 onneksi työmaata on piisannut ihan riittämiin alle tunnin matkan sisässä. Viime sunnuntaina tehtiin riemukas perhereissu starkin noutopihalle hakemaan jotain tarvikkeita, ja auton siivoilut yms, niin tuttua 😂

@O.O huh, onpa teillä ollut kiirettä joskus! Lapsiperheenä joutuu kyllä taiteilemaan sen yritystoiminnan ja perhearjen välillä, kun molempiin toki haluaa panostaa täysillä. Onneksi teillä nyt on sitten helpottanut taas 😊

Mä en tiedä viitsinkö omaa alaa tarkasti kertoa, kun pelkään sen jälkeen olevani aika tunnistettavissa jos joku tuttu käy lukemassa 😅 mutta oon opiskellut siltä alalta amis+amk, ja tehnyt molemman tason hommia. Amistason töitä opiskelun ohessa ja asiantuntijahommia kun amkista valmistuin. Mietintämyssyssä on, kuinka tuotteistaa ja kehittää asiantuntijaosaaminen myytäväksi palveluksi yrityksen alla. Toteuttavia hommia maailmassa piisaa ja niistä voisi rakentaa alkuun pohjaa. Mutta on tässä onneksi aikaa miettiä palveluita jos tehtäisiin se toinen lapsi vielä ennen mun yrittäjyyshaaveita 😁 liiketoimintasuunnitelmia oon pari kertaa tehnyt opintojen aikana, ja laskenut kannattavuuksia ja hinnoittelua. Toivottavasti joku päivä haave toteutuu suunnitelmasta käytäntöön 🙏

Tuon mun yrittäjyyshaaveen lisäksi meille ollaan ehdottelemassa kahden maatilan hankkimista, kun kummankin suvusta olisi mahdollisuus. Ne asiat on täysin auki, kuka niitä pyörittäisi, millä ajalla ja resursseilla. Ja tilat sen verran pieniä, ettei yksi tila elättäisi meitä molempia, ja toinen vähän väärällä suunnalla (turhan kaukana) meidän kotiin nähden. Niiden suhteen aika näyttää mitä käy. Kyllä mä voisin sitäkin hommaa tehdä, mutta mies on vähän varautuneempi asiaan. Ehkä kun hänellä se oma yritystoiminta pyörii niin hyvin ja urakkaa on sovittu vaikka kuinka pitkälle eteenpäin (ihan talojen täyskorjauksista, lähes uudelleen rakentamisista pienempiin yhden huoneen työmaihin) niin on vaikea nähdä tekevänsä mitään muuta. Mulla taas vanhempainvapaalla vaikka kädet on täynnä toimintaa lapsen kanssa, jää pieniä hetkiä suunnitella ja miettiä ja haaveilla tulevaisuutta 😅
 
Meillä ei kumpikaan ole vielä yrittäjä.

Miehellä kuitenkin vaativa työ ja mm esim. säännöllinen sopimus ylitöistä, joka kuitenkin korvataan rahallisesti. Joka päivä tekee käytännössä väh. 8.5h työpäivän ja siihen vielä työmatkat.

Mulla yrittäjyys on tulossa kuvioihin todennäköisesti 3-8 vuoden päästä. Vähän epävarmuutta tässä, esim haluaisin ensin käydä lisäkoulutusta, pyöräyttää toisen lapsen ja hoitaa vauvaa hetken kotona ennen yrittäjyyttä. Mun ala tulee kuitenkin olemaan sellainen että pystyn säätelemään omaa työmääräni sitten hyvin. Jos teen paljon töitä, saan enemmän rahaa. Jos teen vähemmän töitä, saan enemmän vapaa-aikaa ja elätän kuitenkin kohtuullisesti perhettäni.

Yhteiskunnallisia keskusteluja seuraan. Tuntuu että nyt ollu pinnalla etenkin heikompi osaisten taloudellinen pärjääminen. Tosi tärkeä aihe, myönnän. Mutta sitte missä valossa yrittäjyys mediassa ja politiikassa näkyy.. Minusta yrittäjyys ja hyväosaisuus niputetaan usein yhteen. Yrittäjyyteen ja hyväosaisuuteen liittyen ei usein näe ymmärtävää keskustelua. Muistan kun joitakin vuosia sitten kritisoitiin yritystukia. Nyt kritisoinnin kohteena hallituksen aie madaltaa irtisanomiskynnystä. Ymmärrän monelta kantilta asian. Mielestäni (eettisesti käytettynä) matalammalla irtisanomiskynnyksellä voisi olla myös hyviäkin vaikutuksia, sillä se voisi madaltaa pienyrittäjien kynnystä palkata työntekijä. Lisäksi minusta yrittäjät ovat todella ahkeria ja he tekevät hyvää, kuten työllistävät muita. Monen on vaikea ymmärtää että yrittäjät tekevät usein ihan sikana töitä. Pitää se yritteliäisyys näkyä minusta tulotasossakin. Ei yrittäjyys muuten houkuta ja me tarvitaan yrittäjiä.
 
Täällä perhe, jossa mies on yrittäjä :) miehellä on yks työntekijä, joka hoitaa itäsuomena ajot ja mun mies hoitaa sitte muun suomen (ja ruotsista suomeen) ajot. Miehellä kuljetusliike ja mies on pois ma-pe. Joskus töitä on myös la tai su. Eli minä oon viikot yksin kolmen lapsen kanssa :) lasten iät on 8v, kohta 6v ja nuorin 3v.
Oon ite sairaanhoitaja, mutta jouduin ne työt lopettamaan, koska uuvuin totaalisesti viimeisen raskauden aikana. Keskimmäisen synnytyksen jälkeinen masennus myös vaikutti uupumiseen.
Kokeilin hetken aikaa toista työtä, jossa työmatka oli 40km/suunta mutta se kävi aivan liin raskaaks: omat työpäivät ku oli 10h matkoinen. Löysin onneks viime syksynä kodin läheltä työpaikan ja nyt toimin henkilökohtasena avustajana ja mun työaika on 8-14 :) työmatkaaki vaan 1km ja lasten koulu/hoito on 500m päässä.
Nyt jaksan paljon paremmin ku sain kevyempää ja mielekkäämpää työtä, vaikka ajoittain on ihan järkyttävän raskasta yksin kolmen lapsen kans.
Välillä noi tappelee hitosti, koettelee mun hermoja ja sotkee koko talon tunnissa, mutta yritän rentoutua 😅
Tukiverkosto on aika olematon, vain anoppi, joka voi lapsia hoitaa ja hänestä onki ollu meille suuri apu viime vuosina! ❤️
Ja koska mies on pois aina viikot, ni mulle luonnollisestikki jää kaikki lääkärikäynnit, hops-suunnitelmat, neuvolat, vanhempainillat, läksyjen teot ym. Omille harrastuksille ei tällä hetkellä oo tilaa yhtään, poikkeuksena neulonta/virkkaus harrastus :)
 
Meillä mies yrittäjänä. Maanrakennus alalla ja työntekijöitä noin 60. Hyvin on onnistunut pitään työt töissä. Toki välillä päivät venyy pakollisten palavereiden vuoksi ja välillä työpuheluita tulee kotona ollessa. Minun ehto oli yrittäjäksi alkamisessa, että ei asu töissä. Hyvin on toiminut ja vauvankaan syntymä ei pelota ollenkaan, koska mies melko hyvin pystyy varmasti lomiakin piteleen😊
 
Meillä ei kumpikaan ole vielä yrittäjä.

Miehellä kuitenkin vaativa työ ja mm esim. säännöllinen sopimus ylitöistä, joka kuitenkin korvataan rahallisesti. Joka päivä tekee käytännössä väh. 8.5h työpäivän ja siihen vielä työmatkat.

Mulla yrittäjyys on tulossa kuvioihin todennäköisesti 3-8 vuoden päästä. Vähän epävarmuutta tässä, esim haluaisin ensin käydä lisäkoulutusta, pyöräyttää toisen lapsen ja hoitaa vauvaa hetken kotona ennen yrittäjyyttä. Mun ala tulee kuitenkin olemaan sellainen että pystyn säätelemään omaa työmääräni sitten hyvin. Jos teen paljon töitä, saan enemmän rahaa. Jos teen vähemmän töitä, saan enemmän vapaa-aikaa ja elätän kuitenkin kohtuullisesti perhettäni.

Yhteiskunnallisia keskusteluja seuraan. Tuntuu että nyt ollu pinnalla etenkin heikompi osaisten taloudellinen pärjääminen. Tosi tärkeä aihe, myönnän. Mutta sitte missä valossa yrittäjyys mediassa ja politiikassa näkyy.. Minusta yrittäjyys ja hyväosaisuus niputetaan usein yhteen. Yrittäjyyteen ja hyväosaisuuteen liittyen ei usein näe ymmärtävää keskustelua. Muistan kun joitakin vuosia sitten kritisoitiin yritystukia. Nyt kritisoinnin kohteena hallituksen aie madaltaa irtisanomiskynnystä. Ymmärrän monelta kantilta asian. Mielestäni (eettisesti käytettynä) matalammalla irtisanomiskynnyksellä voisi olla myös hyviäkin vaikutuksia, sillä se voisi madaltaa pienyrittäjien kynnystä palkata työntekijä. Lisäksi minusta yrittäjät ovat todella ahkeria ja he tekevät hyvää, kuten työllistävät muita. Monen on vaikea ymmärtää että yrittäjät tekevät usein ihan sikana töitä. Pitää se yritteliäisyys näkyä minusta tulotasossakin. Ei yrittäjyys muuten houkuta ja me tarvitaan yrittäjiä.
Tilanne on ajatunut sellaiseksi että vaikuttaa osa-aikayrittäjyyden olevan ajankohtaista jo puolen vuoden sisään. Jännittää. Hankala sanoa että riittääkö yrittäjänä mulle liikaa vai liian vähän töitä jos tekisin kahtena päivässä viikossa. Olen selvitellyt asioita, käynyt yritysneuvonnassa, pohtinut tilitoimistoa jne. Vielä odottelen muutaman viikon ennen kuin laitan pyörät pyörimään sillä päätyöni ja siihen liittyvät kuviot vaikuttaa myös tähän päätökseeni hypätä yrittäjäksi.
 
Hei,

Täällä molemmat yrittäjiä, myynti yrityksiä 2 suomessa ja Virossa,
Teemme töitä joka päivä, mutta olemme oppineet ottamaan rennosti,
Minä hoidan talouden ja mies johtaa Yritystä, .eillä työntekijöitä 5 suomessa ja Virossa 2 kpl,

On stressi välillä kovaa ja todella ahdistaa välillä mutta aiba se selkiää mutta pitää olla tosi tarkkana ettei ala puhumaan työ asioista,

Työ menee hyvin yhdessä, mutta ulkopuolisten asiat välillä stressaa ja saa voimaa huonosti,

Meillä on siis 6 lasta akselilla 9-21 v,

Eli sieltä tulee paljon myös huonoa,

Työtä tehdään koneen ääressä joten voimme asua ulkomailla ja mieheni käy kuukaudessa suomessa ja Virossa 2 krt eli noin 2 viikko yhteensä,

Minä kyllä nautin tästä järjestelystä,

Mieheni stressi on välillä liian kovaa minulle, mutta hyvin olen jaksanut näin,

Yrittäjyydessä on hyvää se että sinulla on paljon mahdollisuuksia mutta ystäviä en ole enään tavannut lainkaan, ei he ymmärrä ja tuntuu ettei ole heidän kanssaan mitään yhteistä eli siinä mielessä yrittäminen on raskasta,

Et voi osallistua oikein lakko keskusteluihin ja lakkoilu saa kyllä meidän molempien hermot tiukalle,mutta mikäs teet!
 
Tilanne on ajatunut sellaiseksi että vaikuttaa osa-aikayrittäjyyden olevan ajankohtaista jo puolen vuoden sisään. Jännittää. Hankala sanoa että riittääkö yrittäjänä mulle liikaa vai liian vähän töitä jos tekisin kahtena päivässä viikossa. Olen selvitellyt asioita, käynyt yritysneuvonnassa, pohtinut tilitoimistoa jne. Vielä odottelen muutaman viikon ennen kuin laitan pyörät pyörimään sillä päätyöni ja siihen liittyvät kuviot vaikuttaa myös tähän päätökseeni hypätä yrittäjäksi.
Joko oot Kaaho päässyt ensiaskeleita ottamaan? 😊

Meillä alkaa uutta liiketoimintaa, nimittäin maataloutta 😁 mies siis tuota omaa sukutilaansa alkaa pyörittää. Ensimmäisiä kevättöitä jännityksellä odotetaan, pian alkaa. Samalla hänellä kyllä edelleen pyörii raksahommatkin, että saa nähdä paljonko tänä keväänä yhteistä aikaa vietetään 🙈 itse kasvattelen masupalloa ja koitan pitää pienen sisällä toukotöiden yli. Jos ei ennenaikaisena synny, niin pitäisi kylvötyöt olla kokonaan tai melkein paketissa kun on täysiaikainen.

Omat urasuunnitelmat ja yrityshaaveet on nyt jäissä tämän toisen pienen syntymän ja vauva-ajan. Jotain tekisi mieli keksiä, on se sitten omaa alaa tai jotain ihan uutta. Ehkä kun pää tästä raskaushormooneista kirkastuu, niin alkaa tulevaisuuskin näyttää muulta kuin vauvanhoidolta 🙈 Just nyt ei siis ole edes mitään ideoita mielessä pyörimässä
 
Joko oot Kaaho päässyt ensiaskeleita ottamaan? 😊

Meillä alkaa uutta liiketoimintaa, nimittäin maataloutta 😁 mies siis tuota omaa sukutilaansa alkaa pyörittää. Ensimmäisiä kevättöitä jännityksellä odotetaan, pian alkaa. Samalla hänellä kyllä edelleen pyörii raksahommatkin, että saa nähdä paljonko tänä keväänä yhteistä aikaa vietetään 🙈 itse kasvattelen masupalloa ja koitan pitää pienen sisällä toukotöiden yli. Jos ei ennenaikaisena synny, niin pitäisi kylvötyöt olla kokonaan tai melkein paketissa kun on täysiaikainen.

Omat urasuunnitelmat ja yrityshaaveet on nyt jäissä tämän toisen pienen syntymän ja vauva-ajan. Jotain tekisi mieli keksiä, on se sitten omaa alaa tai jotain ihan uutta. Ehkä kun pää tästä raskaushormooneista kirkastuu, niin alkaa tulevaisuuskin näyttää muulta kuin vauvanhoidolta 🙈 Just nyt ei siis ole edes mitään ideoita mielessä pyörimässä

Kiitos kysymästä. En ole vielä konkreettisesti yritystä perustanut mutta teen sen aivan näillä näppäimillä. Nimittäin varmistui, että sain osa-aikatyön joten sen päälle nyt hyvä alkaa yrittäjyyttä tekemään. Suoraa sanottuna tuo osa-aikainen päätyö ei oikein nappaa, mutta yrittäjyydestä olen innoissaan. Vähän kuitenkin stressiä tässä...
 
Kiitos kysymästä. En ole vielä konkreettisesti yritystä perustanut mutta teen sen aivan näillä näppäimillä. Nimittäin varmistui, että sain osa-aikatyön joten sen päälle nyt hyvä alkaa yrittäjyyttä tekemään. Suoraa sanottuna tuo osa-aikainen päätyö ei oikein nappaa, mutta yrittäjyydestä olen innoissaan. Vähän kuitenkin stressiä tässä...
Oletkos selvittänyt mihin mahdollisiin tukiin olisit yrittäjätaipakeen alussa oikeutettu? Tuttava lähti tmi perusteella mukaan kynsistudioon ja saa siihen jotain starttirahaa olikohan 6kk vai 9kk. Kuulemma kannatti jättää osa-aikatyöt kotihoidossa kokonaan pois ja keskittyä somemarkkinointiin yms
 
Oletkos selvittänyt mihin mahdollisiin tukiin olisit yrittäjätaipakeen alussa oikeutettu? Tuttava lähti tmi perusteella mukaan kynsistudioon ja saa siihen jotain starttirahaa olikohan 6kk vai 9kk. Kuulemma kannatti jättää osa-aikatyöt kotihoidossa kokonaan pois ja keskittyä somemarkkinointiin yms
Olen selvitellyt ja kävin yrittäjyysneuvonnassakin, jossa aiheesta puhuttiin. Tässä vaan se että yrittäjyys olisi osa-aikaista niin en olisi nyt starttirahaan oikeutettu.
 
Olen selvitellyt ja kävin yrittäjyysneuvonnassakin, jossa aiheesta puhuttiin. Tässä vaan se että yrittäjyys olisi osa-aikaista niin en olisi nyt starttirahaan oikeutettu.
Kiitos jos jaksat ja ennätöt vastata seuraaviin. Tottakai tilanteet vaihtelee, mutta varmaan moni miettii mitä tehdä vauva/ taapero ajan jäljern. Minkä suuruinen se starttirahaa oikein on?
ja miksi aikaa sitä voi saada?
Onkohan se nykyään tarkoitettu yrityksen alkuinvestointihin vai normi elantoon?
 
Kiitos jos jaksat ja ennätöt vastata seuraaviin. Tottakai tilanteet vaihtelee, mutta varmaan moni miettii mitä tehdä vauva/ taapero ajan jäljern. Minkä suuruinen se starttirahaa oikein on?
ja miksi aikaa sitä voi saada?
Onkohan se nykyään tarkoitettu yrityksen alkuinvestointihin vai normi elantoon?
Yritysneuvonnassa ei muuta kuin sivuttu aihetta koska tosiaan mun ei ole tarkoitus päätoimista yrittäjyyttä aloittaa ja se starttiraha on päätoimisen yrittäjyyden alkuun tarkoitettu tuki. Mutta mitä netistä olen lueskellut niin starttiraha on tarkoitettu yrittäjyyden alkutaipaleelle yrittäjän toimeentuloksi kun yritystä ollaan käynnistelemässä ja yritystoiminta ei ole vielä vakiintunut. Summa on noin 700 euroa kuukaudessa ja sitä vois saada 6 tai 12 kuukaudeksi.
 
Takaisin
Top