Ylipainoisena raskaana

Tiarella

Puuhakas puhuja
Eka kertaa omalla kohdalla mutta onko vinkkejä kuinka saada paino pysymään niin ettei tule painoa liikaa kun onko se raja 7kg ?

Pelkään lihovani liikaa ja että diabetes sun muut tulee. Mitä uskaltaa syödä ja mitä välttelee?

Esikoisen alkuraskaudessa olin siis 46kg ja synnytyksen jälkeen painoin 59kg. Nyt painoa kertynyt jo 73kg asti ja koittanu laihduttaa mutta se on seilannu sen 73-72 välillä. Aiemmin oli jopa 79kg. Että on sitä pudotettu vähän. Lievä anoreksia myös taustalla ja lievä masennus ja edelleen mieliala lääke menossa varulta ja annosta nostetaan jos huononee tila. Ja paino lähti hurjaan pudotukseen kun kierukka otettiin pois. :rolleyes:
 
Jos liikaa ahdistaa, niin radi-dieetin ohjeita löytyy netistä. Silloin saat kaiken riittävän energian ja aineet vauvalle, muttei yhtään extraa.

Kilothan itsessään ei kerro mitään. Riippuu kuinka pitkä olet ja mikä on rasvakoostumus. Esimerkiksi raskaus huomioon ottava salitreeni lisää lihasmassaa ja pienentää erityisesti viskeraalista rasvaa (=sisäelimien ympärillä olevaa rasvakerrosta). Pikkukaverin vuoksi pitää syödä kahden edestä. Harmi vaan kun se toinen vaan pärjää pelkällä voileivällä päivässä :grin

Jos lihominen ja neuvolassa tehtävä punnitus likaa ahdistaa, niin pyydä neuvolassa reilusti apua ja kerro taustoja (masenus yms). Itse sain tukea hyvin omaan ahdistukseen kun kerroin oat lihomispelot ja masennustaipumukset yms. mitä siinä taustalla.

Numyt pyrin syömään terveellisesti, välttämään liiallisia herkkuja ja liikkumaan. Ja pyrin olemaan stressaamatta. En käy kotona vaa'alla. Se tulee mitä tulee - ekasta sai hyvin karistettua kilot (en imettänyt!), niin eiköhän se toisestakin. Tässä välissä vaan ehti tulla 5kg takas. Työtä toki vaatii kun jo pelkkä ikä hidastaa aineenvaihduntaa *huoh* ja läski pitää tiukasti kiinni..

Niin ja olen 167/80 eli painoindeksillä ylipainoinen, mutta onneksi kiitos salitreenin siellä on hyvin lihastakin joukossa ja viskeralinen on ihan hyvässä tolassa (testatu ennen raskautta - et toki testistä on aikaa)
 
Juu. Ite olen 151cm eli lyhyt. BMI sanoo Merkittävä lihavuus. Kovin paljon en mielestäni lihasta omista mutta en kyllä tiedä sitäkään jos omistaakin mutta käsivarsissa ei ole lihasta vain löllöä. :D

Haluan tosiaan olla tarkkana tämän ajan painon kanssa ettei tulisi ongelmia ja toivon laihtuvani tämän raskauden jälkeen ja keskittyvän enemmän painon pudotukseen. Jos tosiaan pysyy koko raskauden matkassa. :rolleyes:
 
Mä oon aina ollu ylipainoinen, joten en stressaa tälläkään kertaa painosta. Viime raskaudessa paino putosi eka kolmanneksella melkein 10kg ja synnäriltä lähtiessä paino oli 7kg vähemmän kuin alkupaino. Tässä välissä oon kokeillu kaiken maailman ruokavaliomuutoksia ja muita. Vuosi sitten Puntari näytti jo 8 alkavaa lukua ja kroppa oli kiinteytyy huimasti kuntosaliohjelman avulla mutta yllätys yllätys alkuvuoden kkm jälkeen ei kiinnostanu mikään ja paino nousi taas lähelle 100kg.. Tärkeintä mun mielestä että itsellä on hyvä olla, kyllä Nämä mukana roikkuvat kilot voi ravistaa sitten raskauden jälkeen :smiley-bounce005
 
Juu. Ite olen 151cm eli lyhyt. BMI sanoo Merkittävä lihavuus. Kovin paljon en mielestäni lihasta omista mutta en kyllä tiedä sitäkään jos omistaakin mutta käsivarsissa ei ole lihasta vain löllöä. :D

Haluan tosiaan olla tarkkana tämän ajan painon kanssa ettei tulisi ongelmia ja toivon laihtuvani tämän raskauden jälkeen ja keskittyvän enemmän painon pudotukseen. Jos tosiaan pysyy koko raskauden matkassa. :rolleyes:

Mä ite pyyhin peppua tolla BMI:llä kun ei se kerro koko totuutta. Sen mukaan esim. moni huippu-urheilija on ylipainoinen!

Mutta tosiaan jos liikaa ahdistaa, niin aloita radi-dieetti, vaikkei radia ole. Sen tarkoitus ei ole laihdutas, vaan pitää painonnousu aisoissa :) (tosin moni ylipainoinen jonka pakko aloittaa radi-dieetti on kuulemma laihtunut raskausaikana!)
 
Radi dietistä, mulla kyseinen ongelma ollu 2 kertaa ja tosiaan paino ollu synnytyksen jälkeen vähemmän kun ennen raskautta lähtö paino... Joten suosittelen suuresti! Itse sain edellisen raskauden jälkeen pois melkein 30kg ja nyt mennään mitoissa 159/68 eli bmi 27=lievä lihavuus... Nyt noudatan taasen kyseistä ruokavaliota joten tähtäimessä alle 10kg painon nousu täs raskaus aikana:) muistakaa sit se että alle 1600kcl päivä ei saa mennä! Radissa syödään siis 1600-1800kcl/päivä! Paljon vihanneksia, hyviä proteiineja, hyviä rasvoja ja kohtuudella hiilaria:)

Muoks, kyseisellä "dieetillä" pitää syödä 2-3h välien, pysyy sokerit/himot kurissa:wink
 
Lisäämpä et hiilarit mitä syö niin tummia, valkonen höttö nostaa sokerit kattoon alle nanosekunnin:wink
 
Itsellä taustalla reilu ylipaino. Paino tippunut jo pidemmällä ajalla yli 60kg. Nyt paino 87kg ja raskaus alussa. Pituutta sen 169, eli BMI:n mukaan edelleen suuri ylipaino.
Seuraan painoa tiukasti ja se että pyrkii mahdollisimman hyvin liikkua ja laaja ruokavalio.
Tärkeintä että itse jaksaa tehdä ja liikkua.
 
Mulla oli ennen raskautta ylipainoa 25 kg kierukan poiston jälkeen tipahti heti 5kg sit se siitä hiljaa laski ja nyt tän alkuraskauden aikana lähteny 8kg johtuen et mun ruokavalio on banaania mandariinii ja vettä ja oksennan koko ajan.. nyt sentää alkaa ruoka jo pysyy vähä sisällä mutta hyvin pienissä määrin ja näyttäny et painoki on pysyny samana.. onhan sitä vielä 12kg ylimäärästä mutta toivon että pysyis tässä ja kilot mitä tulee jäis synnärille.. ois mukavampi saada nää ylimääräset pois jo ei niitä älyttömiä oo
 
Mulla nousi joka raskaudessa paino yli 25 kg enkä ollut lihava. Olen aina ollut suht pieniruokainen enkä herkutellut mutta silti kilot tasaiseen nousi,toki oli reilusti kaikissa turvotustakin. Kaikki nousset kilot laihdutin heti synnytysten jälkeen melko pian pois. Ihan säännöllä liiku enempi kuin syöt.
Kolmannen jälkeen kävin läpi myös anoreksian kun luut vain törröttivät ja nyt aloitin 58 kilosta tämän neljännen odotuksen. Että kyllä tässä on jojoiltu painon kanssa ja sen vuoksi masennukset vakavat läpikäyty!
Ei kannata antaa vaan mennä painon kaa raskauden aikana sillä voipikin olla että se pudotus on hyvin hankalaa synnytyksen jälkeen niinkuin useimmilla onkin. Niin,mikäli haluat pitää kilot kurissa!
 
Mä oon aina ollu ylipainoinen..ekan raskauden aikana kiloja ei tainnu tulla ku neljä.. ja synnytyksen jälkeen jopa vähä laihduinkin..mut sit kun imetys ei jatkunutkaan ni rupes kilotkin tuleen takas.. :-( nyt tää toinen raskaus lähti vissiin samoista kiloista kun mihin edellinen loppu mut onneks ei oo paino viä noussu kun ehkä kilon ja viikkoja on nyt 21. Mut jos sit koittais synnytyksen jälkeen ottaa itteensä niskasta kii ja vähä kiinteytyä..nyt en viitti ressata. Yritän vaan nauttia raskaudesta varsinkin kun nyt rupee liikkeetkin tuntuun. Sitäkin jos ressasin pitkään mutta ultrassa selvis et istukka on ihan edessä ja vauva viä täysin sen alla niin ei oo ihmekkään etten oo niitä oikeen tuntenu. Ja tuo esikoinen pitää kyllä sen verran kiireisenä töitten jälkeen ettei oo paljon ehtiny jäädä liikkeitä odotteleenkaan.
Mutta onneks kaikki hyvin!! :Heartred
 
Takaisin
Top