Ylipainoa..?

viherpantteri

Puuhakas puhuja
Elomammat 2017
Marraskuun äidit 2019
Olen teini-iästä asti enemmän ja vähemmän koko ajan laihdutuskuurilla ollut. Reilu vuosi sitten olin tosi tyytyväinen painooni joka oli normaalipainon ylärajalla, vaikka olen paljon hoikemmassakin kunnossa välillä ollut, mutta tuntui, että nyt on löytynyt sellainen paino, jossa on kaikinpuolin hyvä olla. Tuntee olonsa kauniiksi ja reippaaksi mutta saa syödäkin suht surutta :) Sitten tapasin mieheni ja yhteisen syömisen ja herkuttelun (ja liikunnan vähenemisen) myötä lihoin noin 10kg vuodessa. Sitten tulin raskaaksi ja joulun, uuden vuoden, sairastelun ja raskauspahoinvoinnin (syöminen tuntui olevan ainoa mikä auttaa) myötä lihoin vielä n. 4kg ensimmääiseen neuvolakäyntiin (rv 8) mennessä.

Nyt olen onneksi saanut painonnousun pysähtymään, kuukauden verran samat lukemat jo olleet, mutta mietin mitenhän tästä jatkaisi. Olo on epämukava näillä kiloilla ja raskauskin olisi varmasti helpompi jos saisi vielä jopa painon tässä hienoiseen laskuun ennen kuin loppuraskaudesta varmaan joka tapauksessa nousee.

Onko muita joilla painoasiat mietityttävät?
 
Täällä kanssa ylipainoa. Bmi 29, eli lievä lihavuus, tosin lukema lähellä merkittävän lihavuuden rajaa..Alkuraskaudessa ei tullut ylimääräisiä kiloja, ja jotenkin kovasti toivoisin, että painonnousu säilyisi raskauden aikana maltillisena. Max 10 kg jos tulisi, olisin tyytyväinen. Mulla ton ylipainon takia maha pömpöttää jo nyt aika lailla, vaikka vasta rv 15+0. Lisäksi persaus levinnyt, minkä huomasin kunnolla tänään: laitoin pitkästä aikaa normaalifarkut jalkaa ja kas kummaa, ratkesivat..heh heh :wacky:

Mulla ollut ennen raskautta selkäkipuja johtuen luullakseni osittain ylipainosta. Nyt pelottaa painon lisääntyminen: oon aika varma, että jossain vaiheessa selkäkipu palaa..
 
Olen lukenut muutamia foorumeja raskaudesta ylipainoisena sekä blogeja ja siellä ehkä tärkein viesti, kuten neuvola ja mediakin tuputtaa on se terveellisesti syöminen. Aina puhutaan ettei raskauden aikana saa laihduttaa ja itsekin olen sitä mieltä ettei millään överivajareilla pidäkään mennä, mutta jos syö terveellisesti ja on energinen olo niin eihän siitä ole haittaa vaikka paino pysyy pidempään samana tai vaikka laskisi välillä raskauden aikana. Vauva kyllä ottaa tarvitsemansa ja oma keho viestittää väsymyksenä ja viluna jos energiaa ei tule riittävästi. Että siitä vaan laittamaan itsensä kuntoon :) helpottaa sitten synnytyksenkin jälkeen!

Itsellä BMI 25 raskauden alkaessa, täysin tietoinen rasvamassastani ja lihasmassastani ja henkisenä tavoitteena että paino nousisi max. 8 kiloa raskauden edetessä. Mutta jos nousee enemmän niin haluan tietää ettei se johdu huonosti syömisestä vaan siitä että keho kerää itselleen sen ylimääräisen energian jonka tarvitsee. En pidä itseni ylipainoisena (BMI:stä huolimatta) vaan terveellisenä, ja semmosena toivottavasti pysytään raskauden edetessä. Tsemppiä kaikille ylipainoasioita pohtiville!
 
Tsemppiä kaikille painonsa kanssa painiville. Helppohan sen kurissa pitäminen ei ole kenellekään, ei varsinkaan kun ikää tulee lisää. Liikunnallakin voi vaikuttaa painoonsa todella vähän, ellei sitten ole todella aktiivinen liikkuja ja raskaampien lajien harrastaja. Liikunta on toki aina terveellistä, vaikkei sillä painoon vaikuttaisikaan.

Ne artikkelit, jotka olen itse painosta ja raskaudesta lukenut, sanovat kaikki, että painon pysyminen samana on suositeltavaa niille, joiden BMI on korkea, ja painon tippuminen suositeltavaa niille, joilla se on vielä korkeampi. Mitä matalampi BMI raskauden alussa, sen enemmän saa tulla/tulee... ja päinvastoin

Kahden edestä ei kuitenkaan tarvitse, eikä pidä syödä. Muistankohan oikein, että se lisäkalorien määrä päivässä on jotain 100-300 kalorin luokkaa, eli todella pieni määrä.

Selkäkivut ovat yhtä yleinen raskausoire kuin pahoinvointi (minulla ei onneksi ole ollut vielä kumpaakaan *koputtaa puuta*), mutta ylipaino ja huono lihaskunto toki altistavat selkävaivoille.

Koskaan ei ole onneksi toista parempi tai huonompi aika aloittaa elämäntapojen kuntoon laittamista :) Intoa ja energiaa kaikille!
 
Joo itse uskon ainakin että voi ihan hyvin vaikka laihtuakin raskausaikana jos se tulee vaan terveellisesti ja tarpeeksi syömällä. Itse olen ainakin nyt kohtuu hyvin onnistunut karkin ja muiden herkkujen syömistä vähentämään ja syönyt enemmän hedelmiä ja kotimaisia marjoja ja nyt näyttäiskin paino kääntyneen hienoiseen laskuun :)

Toivottavasti Mirimeri selviät ilman pahempia selkäkipuja!
 
Takaisin
Top