yötöistä raskauden aikana

melela

Piirimestaruustason postaaja
Haluaisin muiden raskaana olevien tuntemuksia ja kokemuksia töissä yövuorojen tekemisestä, kuinka on onnistunut? oletko pystynyt tekemään?

Itelle nämä kyseiset yövuorot on ollu todella hankalia. Oksentamista, kuvotusta, heikkoa oloa... Yön jälkeen en osaa enää rauhottua nukkumaan, ja nukkuminen on todella katkonaista. Näistä sitten seurauksena pääkipu ja toinen yö vielä ois edessä valvottavana. Oon siis hoitoalalla, vanhusten parissa työskentelen. Yöllä kaikki maholliset hajut tulee kaksinkertasen voimakkaana nenään ja on todella hankala esim kuivittaa..
Öitten jälkeen vapaat menee tollistellessa ja energia kuluu siihen että yrittää pysyä tolpillaan. Todella rentouttavaa viettää vapaapäivät pahoinvoinnin merkeissä ku muuten on alkanu etova olo helpottaan...

Asiasta olen keskustellut muiden työntekijöiden kanssa, mutta helpottavaa apua ei juurikaan ole tullut. Näymmä pakko vaan jaksaa. Muita vaihtoehtoja ei oo ku tehä yövuorot. Ja yövuoroja on suhteellisen tihiään, yhteensä 4 yövuoroa kolmen viikon jaksolla. (2 yötä kerralla) Jos sairasloma lappua kiikuttaa, niin kusessa ollaan... minusta tämä on niin väärin kun olla ja voi... mitä ootta mieltä? kertokaapas...
 
Hei melela!

Täysi ymmärrys täältä sinulle!

Onko sinulla mahdollisuus keskustella näistä yövuoroista työterveyshuollon lääkärin kanssaa? Mielestäni hän voisi ottaa kantaa asiaan. Onhan se aina parempi työnantajallekin, että työntekijä pysyy työkuntoisena, vaikka sitten hetkellisten poikkeusjärjestelyjen turvin. Eikö joku muu tykkäisi tehdä enemmän yövuoroja? (Omassa työpaikassani jotkut tekevät enemmän öitä, ihan omasta halustaan). Yksi vaihtoehto on tietysti se, että jäät joksikin aikaa kokonaan sairauslomalle...

Itsekin työskentelen hoitoalalla ja tiedän, että työ on monin paikoin rankkaa jo ilman valvomistakin. Itse teen tosin vain kahta vuoroa, eli yövuoroja ei minun tarvitse tehdä.

Tsemppiä sinulle ja toivottavasti saat asian järjestymään.

- hippu76
 
Loikin tuolta joulukuisista... Mulla pari tuttua kätilöä, joilla ainakin jossain vaiheessa raskautta lakkasi yövuorot kokonaan. Mutta en tiedä, onko se ihan yleinen käytäntö vai sovittu juttu vai miten. Ehdottomasti suosittelen myös keskustelemista aiheesta lääkärin kanssa ja sitten varmaan ihan työnantajankin kanssa. Luulisi ratkaisun syntyvän, ei todella ole kivoja nuo yötyöt tässä "siunatussa tilassa".
 
itsekin olen hoitoalalla ja teen öitä. työpaikallani yövuorot ovat "helpompia" kun päivävuorot, johtuen vähemmistä nosteluista ja siirroista, joten itse teen mielummin niitä. mutta sinun kohdallasi kannattaisi tosiaan kysyä, että onko työkavereissa halukkaita tekemään enemmän yövuoroja, jottei sinun tarvitsisi niitä tehdä. Pomolle sitten vaan selittämään jotain "huonosta yövuoroista toipumisesta..." yms. ellet halua jo hänelle, tai listantekijälle raskaudesta mainita. tuskin missään hoitoalan paikassa yövuoroja pakko on tehdä?

toivottavasti juttu selviää, varovasti niiden nosteluiden kanssa ;)
 
Tänään kävin ultrassa ja lääkäri sano ettei suosittele mulle yötöitä koska oon kipuillu niin kovasti viime aikoina... Kaikenlisäksi vedin lipat eilen töissä :/

Mutta ku ei oo mustaa valkosella ja lääkärin allekirjotusta nii on aika vaikia tilanne. Työpaikalla niin vähän työntekijöitä ku on pieni osasto, että jokaisen on pakko tehä yövuoroja...
 
Eikö se lääkäri olisi voinut kirjoittaa sulle sellaisen paperin. Mun käsittääkseni tälläisiä osittaisia sairaslomia nykyään jaetaan, jos esim. jonkun takia ei voi tehdä tiettyjä tehtäviä. Kaveri sai sellasen, kun käsi oli paketissa. Pystyi tekee tietyt työt.
 
Neuvola lääkäri kirjottaa ilmeisesti huomenna todistuksen, ettei tarvi tehä öitä... päivystyksessä istuin eilen 3h ennen ku pääsin lääkärin juttusille koska aamuvuoron aikana töissä vatsakipu yltyi. jokin revähdys tullu siinä kaatumisessa...
 
Minä vierailen tuolta kesäkuisista vain sen verran sanomaan, että tein yötöitä loppuun asti ihan omasta halustani koska mulle ne tuntuivat samalta kun mikä tahansa muukin vuoro. Uni maittoi aina kun kotiin sänkyyn pääsi [:)] Vielä ois kaks viikkoo töitä jäljellä, mutta oon ensimmäistä ja viimestä kertaa saikulla nyt koko raskauden aikana.
Taidankin olla ainoa joka tuolla meitin työpaikalla näin on tehnyt, ainakin tässä lähihistoriassa. Muut on luovuttanut jo n. 4llä kuulla raskaana ollessaan. Kyllä se pitäisi saada sovittua esimiehen ja terveydenhuollon kanssa jos ei niitä pysty oikeesti tekemään.
 
Pomppasin tuolta toukokuisista, kun iski topic silmään.

Itse myöskin hoitoalalla, yövuoroja tein loppuun saakka (tosin työsuhteeni oli määräaikainen, enkä ole ollut tammikuun jälkeen töissä).

Kyllä mun mielestä pitäs työpaikassa ku työpaikassa löytyä ymmärrystä, että raskaana ei välttämättä vaan jaksa. Varsinkin kun kyse on hoitoalasta, niin luulisi ymmärrystä löytyvän [:)]
 
Moi!

Oon ehkä outo lintu, mut mä tykkään tehdä öitä, edelleen. Mulle yöt on aina ollu helppoja ja oon niitä pyytänyt listalleni mahdollisimman paljon, tosin yleensä 5 / 3vko on ollu maksimi, minkä olen saanut.
Mut ymmärrän hyvin, jos joku ei niitä pysty tekemään. Ei ne kaikille sovi "normaalitilassakaan". Ei kun rohkeesti vaan juttelemaan esimiehelle, pakko sen on tilanne hyväksyä, jos ei muuten niin sitten lääkärintodistuksella.
 
Hei.
Olen myös hoitoalalla, ja aina tehnyt paljon yövuoroja, koska olen kokenut pääseväni helpommalla yöllä kun päivällä ja rahaakin saa paremmin.. Nyt kuitenkin yöt olivat tuskaa. En meinaa millään pysyä hereillä, on paha olo ja jne. Muuten ei pahoinvointia juurikaan ole ollut, mutta yövuoroissa kyllä.
Työnantajani sanoi vain että: sinä olet tehnyt työsopimuksen kolmivuorotyöstä. Kivaa tukea antaa työnantaja [&:]
Onneksi työkavereissa on niin paljon halukkaita yövuoron tekijöitä, ettei ainakaan näillä näkymin ole pakko valvoa.
Jos yövuoroja on tulevaisuudessa edessä, aijon hakea sairaslomaa niille päiville!
Jaksamisia kaikille työssäkäyville!!
 
Mä teen nyt jonkin verran öitä ja oon ihan tyytyväinen, iltapäivisin tuppaa alkamaan semmonen kevyt ellotus mitä öisin ei ole kuitenkaan niin öisin jaksaa paremmin tehdä duunia :)
 
Oon nyt palannu takas vanhalle työpaikalle nii siellä pomo sano ettei tarvi tuoda edes sitä todistusta lääkäriltä mikä mulla on, et kyllä se uskoo mua. Sano vielä lopuksi, että sun ja vauvan parastahan tässä aatellaan. Miten voiki olla noin erilaiset pomot kahessa laitoksessa? :D Eli mut on nyt vapautettu täysin yövuoroista syyskyyn puoleen väliin asti mihin on sopimuski :) Kivi tippu sen asian suhteen sydämeltä!
 
Takaisin
Top