Yösyömisen lopettaminen

Miyn

Piirimestaruustason postaaja
Huhtimammat 2018
Poika lopetti kuukauden ikäisenä yötissittelyt, eli nukkui 7-8 tuntia putkeen. Ekan vuoden aikana tuli tietty niitä kuuluisia "vaiheita", että viikko silloin, toinen tällöin heräsi öisin syömään. Mutta aika pian jatkui hyvät yöunet.
Kunnes täytti 1v. ja nyt on parin kuukauden ajan herännyt ihan joka yö 3-4 kertaa syömään. Ensin kahdelta, sitten viideltä, kuudelta, ehkä seitsemältä mutta viimeistään kahdeksalta (ja sitten jo noustaankin ja syödään aamupalaa, joka uppoaa kyllä).
Toisinaan testaan, että en reagoi pojan heräämiseen. Joskus saattaa nousta istumaan, katsella, ehkä kurkotella ja sitten kaatuu takaisin ja jatkaa unia. Mutta yleensä aloittaa (teko)itkemisen joka on lopulta pelkkää huutoa -> nostan pojan syömään -> syö pari minuuttia - 10 minuuttia ja jatkaa unia.

Toki tässä on tehty hampaita ja harjoiteltu kävelemistä ja ollut kaikkea uutta ja ihmeellistä, mutta miten tuon yöimettämisen voisi nyt parhaiten lopettaa? Iltapuuro maistuu nykyään aika huonosti.
 
Minulla nyt ei ole mitään vinkkejä yöimetyksen lopettamiseen, kun en ole sitä itsekään vielä tehnyt :bag: Olen siis itsekin kuulolla tässä asiassa!

Poika on nyt n. 1v 8kk. Meilläkin siis on välillä ollut pitkiäkin aikoja, että poika nukkuu kokonaisia öitä, mutta nykyään monesti menee jokusen yön sykleissä niin, että muutamana yönä poika heräilee muuten vaan ja rauhoittuu sillä, että menen pinniksen viereen ja halaan hetken, ja menee itse takaisin nukkumaan siinä. Sitten on niitä öitä, jotka poika nukkuu illasta aamuun heräilemättä. Ja sitten on niitä öitä, jolloin poika ei rauhoitu muulla kuin tissillä, enkä ole hennonut huudattaa poikaa, ja kun itsellä on ajoittain melkoisia ongelmia nukahtaa uudelleen öisien heräämisien jälkeen, niin olen mennyt siitä missä aita on matalin ja rauhoittanut pojan tissillä. Meillä tosin on vain yksi tissittelykerta niinä öinä, kun poika on niin rauhaton, että sen tissin "vaatii". Koen, että itsekin jaksan paremmin, kun poika rauhoittuu tissille, joten neuvolalääkärin painostuksesta huolimatta imetän edelleen öisin tarpeen mukaan. Olen siis töissä arkipäivät ja poika on päiväkodissa, ja koen jaksavani työtkin paremmin kun annan periksi sille yöimetykselle.

Muistelen, että meillä oli pojalla tuollainen kausi jossain vaiheessa sen jälkeen kun oli täyttänyt vuoden, että iltapuuro ei meinannut millään mennä alas, ja se sitten "kostautui" niin, että poika heräsi yhden tai joskus useammankin kerran tissille. Se meni kuitenkin itsestään ohi, en tosin yhtään muista, miten kauan se vaihe kesti. Nyt on siis tällaista vaihtelevaa tämä nukkuminen. Olen kohta siirtämässä poikaa omaan huoneeseensa nukkumaan, saapa nähdä, miten se vaikuttaa pojan nukkumiseen.

Itsehän siis ajattelin raskausaikana, että yli 1-vuotiasta en kyllä enää varmasti imetä, taaperoimetys tuntui jotenkin niin vieraalta ajatukselta, mutta niin se vaan on muuttunut matkan varrella tämäkin asia. Loppua ei oikein ole näköpiirissä, varsinkaan jos pojalta kysytään!
 
Voisiko isä koittaa rauhoittaa lapsen nukkumaan, kun herää yöllä? Voisin kuvitella että tissille haluaminen on enemmän huomion ja läheisyyden kaipausta kuin nälkää, kun se on noin monta kertaa yössä eikä sitten ime edes kauaa. Tsemppiä, toivottavasti menee ohi.
 
Meillä esikoisen yötissittelyt lopetettiin nimenomaan noin että isä hyssytti takaisin uneen. Siinä meni kolme yötä jolloin huusi 10 minuuttia putkeen isän sylissä ja nukkui loppuyöt hyvin. Neljäntenä yönä ja siitä eteenpäin ei enää tehnyt mieli, aamutankkaus 5-6 aikaan ja unta veteli 8-9 asti. Ikää taisi olla 10-11 kk.
 
Meillä myös lopetettiin yösyötöt niin, että mies heräsi yöllä hoitamaan. Ensimmäisenä yönä protestoi eniten ja seuraavina tosi vähän, alle viikon päästä pääsin jo nukkumaan omalle paikalleni ja siitä lähtien on nukkunut yönsä pääosin aamuun asti, jos ei ole kipeä.
Tuo lopetus tehtiin noin 1v 1kk.
 
Meillä yösyötöt tais loppua vasta kun koko imetyskin loppu eli n. 1,5v. Tyttö ei ikinä oikeen oppinu ymmärtämään, että miks tissiä ei saa yöllä jos päivällä saa :D
 
Takaisin
Top