Vuodot

LillaE

Satasella mukana keskusteluissa
Tulin juuri jokin aikaa sitten naistentautien päivystyksestä, kun iltapäivästä housuihin hulahti kirkasta verta. Lääkäri tutki ja ultrasi, vauva näytti olevan kunnossa, kohdussa näkyi verta, mutta mitään syytä vuodolle ei löytynyt. Ei saanut kuulemma istukkaa näkyviin (?). Epäili että istukka olisi repeytynyt kohdun seinästä ja siksi vuotaisi.
Nyt siis olen ihan paniikissa kun ei selvinnyt syytä tälle vuodolle! Ei auta muu kuin odotella. Nyt siis rv 14+0.

Onko teillä muilla ollut "harmittomia" vuotoja, jos niin millä viikoilla ja mikä on todettu syyksi?
 
11+1 ja 12+0, hematooma kohdun seinämästä lurautti aikamoiset määrät kirkasta verta. Säikäytti aikalailla. Ekalla kerralla olin varma keskenmenosta, hematooma oli 5,5 cm ja toisella kerralla n. 3cm, mukana tuli muutama pieni hyytymä (ultraus). Nt-ultrassa oli enää 1,5cm. Onneksi vauveli on kunnossa.

Hyvä että sinullakin vauva on kunnossa. Ja toivottavasti vuodolle löytyy harmiton syy. Tiedän miten tuskallista on kun ei tiedä miksi vuotaa. Tsemppiä! :Heartred
 
Mulla ollut vuotoja nyt jostain 11+? asti. Ekalla kerralla näkyi 3cm hematooma joka alkuun vuoteli tuhrua ja sitten hulahteli ihan kirkasta verta. Sitten nt ultrassa hematooma oli hävinnyt kokonaan ja vuodot loppuneet 12+2 kun taas 13+0 alko vuoteleen ruskeeta tuhrua. Silloin kävin näytillä taas ja ei mitään syytä vuodoille löytynyt, ja sanoi että viikot alkaa olemaan jo suht hyvät niin ei tarvitse huolestua ellei ihan solkenaan ala vuotamaan tai tule tulehdus oireita. Nyt oikeastaan koko viikon tuhrutellut enemmän ja vähemmän, mutta pikkusella kaikki hyvin että en tiedä mistä johtuu. Todella stressaavaa ja ei kyllä uskalla täysillä nauttia raskaudesta, mutta toivotaan ettei nyt koko raskautta vuotele.
 
Täälläkin paniikki juuri siksi, että mitään syytä kuten hematooma, ei löytynyt..Lääkäri valitteli vaan kun ei näy mitään ultratessa, oli tosiaan kuulemma vaikea hahmottaa istukkaa. Löytyi pari tummaa kohtaa kohdusta joista sanoi että ovat todennäköisesti verta ja tulee ulos jossain vaiheessa. Vähän outo lääkäri muutenkin, jäi tosi huono fiilis, kun ei sanonut yhtään mitään suuntaan eikö toiseen. Kun kysyin, voiko olla hematooma, kysyi lääkäri vaan että mitä tarkoitan, hematooma tarkottaa verihyytymää..Ihan kun ei olisi kuullutkaan raskauden aikaisista hematoomista. Onhan se tietty verihyytymä, mutta ei selittänyt sen enempää asiasta..Kyse kuitenkin hyvinkään synnytysosaston lääkäristä. En tiedä, jäi outo olo. Eikä mitään seurantaa nyt tämän johdosta sitten..muuta kun että jos kunnolla vuotaa, eikä lopu niin mentävä takaisin. Tietty, mitäänhän ei näillä viikoilla voi tehdä.
Heräsin taas nyt yöllä kun tuli lisää rusehtavaa vuotoa siteeseen saakka. Koko ajan ollut lievää menkkamaista kipua alavatsalla suoraan edessä. Mietin että kasvaakohan kohtu, ja jos istukka on vaikka osittain kohdunsuulla ja on revennyt reunasta, luin jostain tällaisesta..Tosin viikko sitten nt-ultrassa sanottiin että kaikki hienosti ja kohtu siisti. Ar-ultrassa viikolla 9 sanoi että istukka on etuseinämässä, ei ollut puhetta että olisi kohdun suulla.
Oli miten oli, tosi sekavat fiilikset. Ei oikein edes rauhoittanut että vauva oli kunnossa, pelkään ettei kohta enää ole. Tuntui vaan, että ei oikeen tutkinut kunnolla..
 
Muokattu viimeksi:
Mulla näkyi silloin ekalla kerralla juuri tuommoinen tumma kohta jonka lääkäri sanoi olevan verta eli hematooma ja se sieltä valutteli ulos. Sun oireet kuulostaa hyvin samanlaisilta kun mun, mulla oli myös kipuilua.
Mutta toisella kerralla ei nänynyt kohdussa mitään ihmeellistä ja limakalvot myös siistit että ei tietoa mistä vuotelee..
 
Helpottavaa kuulla 7aimen. Ei siis tietystikään mitenkään kiva juttu, mutta että jos vaikka olisi samanlainen vaaraton tapaus tämä..Vähän nyt on mieli rauhallisempi. Nyt tulee tuota ruskeaa tuhrua vähän koko ajan..

Saitko jotain ohjeita, esim ei saa nostella yms, saitko sairaslomaa? Mä en saanu mitään ohjeita.
 
En saanut muuta ohjeistusta kun seurailla ettei tule tulehdus oireita, kuume tai pahanhajuinen vuoto. On aina pieni tulehdusriski kun sitä hyytynyttä verta on siellä mihin se ei kuulu. Muuten jos vuodot ei liity mihinkään tiettyyn toimintoon esim seksi tai joku fyysinen rasite niin siihen ei voi itse oikein vaikuttaa.
Itse en ole huomannut yhteyttä vuotojen ja jonkun toiminnon välillä, niin eipä voi mitenkään välttää sitä vuotelua.
 
Tsemppiä LillaE ja muut vuotelijat!
Mulla eka vuoto oli viikolla 6, semmonen yks kunnon hulahdus kirkasta verta. Ultrassa näky kehittyvässä istukassa hematooma. Vuoto oli tauolla 4 viikkoa ja sit alko uudestaan viikolla 10. Ultrattiin uudestaan ja hematooma näkyi istukassa edelleen. Vuotoa on jatkunut nyt yli 4 viikkoa. Aluksi oli kirkasta verta reilun viikon ja sitä tuli kerralla reilusti. Nyt se on muuttunu vanhaksi vereksi ja sitä tulee paljon vähemmän. Sidettä pitää kuitenkin koko ajan pitää. Gyne sano että hän mielellään lupaisi että vuoto loppuu jossin vaiheessa, mutta ei voi luvata semmoista koska joskus vuotoa voi olla koko raskauden. Olen siis siihen nyt tottunut ja aattelin et yllätyn sit iloisesti jos se vaikka loppuukin. Sikiöllä kuitenkin kaikki hyvin, niin se on pääasia. Mitään nostelua ym ei kielletty eli ihan normaalisti saa elää.
Ymmärrän että sua huolettaa kun toi ultrakin oli vähän tommonen outo. Tai lääkäri oli outo. Mut sullakin pikkuinen on siellä voimissaan, mikä on tärkeintä. Jos tuntuu että huoli ei hellitä niin kannatta varmaan mennä uudestaan ultraan, siis jos on mahdollista. Itse oon käyny sekä yksityisellä että kunnallisella.
 
Joo se just huolettaa kun ei löydetty sitä kohtaa mistä vuoto tuli..Muuten nyt suht rauhallinen olo.
Jäin töistä kyllä pois tänään kun eilen oli kipuja edelleen vatsassa ja muutenkin heikohko olo. Meni koko päivä lepäillessä ja tänään aion myös vaan olla vaaka-asennossa.
Jos kipuja ei olisi niin en ehkä tässä olisi huolissaan. Onneksi vuoto näyttää loppuneen ainakin toistaiseksi, yöllä eikä tänään ole tullut.

Huomiseksi varasin neuvolalääkärin, että kuunnellaan edes ne sydänäänet (meillä ei ultrausvehkeitä neuvolassa, eikä terkkarissa)..kaippa sen turvin uskaltaa sitten palailla töihinkin jos huomenna kaikki hyvin.
 
Mulla alkoi eilen illalla kivuliaat supistukset ja yöllä lorahti kirkasta verta pönttöön. Nyt tänään ei ole ollut mitään vuotoja ja vain pientä menkkamaista kipuilua. Oon nyt vähän ihmeissäni, että mitäs tämä on? Yöllä oli vielä pakko dopplerilla kuunnella sydänääniä ja löytyi hetimiten niin tasainen ja selkeä jumpsutus. Hiukan helpotti mieltä, mutta silti huolettaa. Nyt 15+1.
 
Liliah, menisin kyllä lääkäriin jos huolettaa. Toivottavasti nyt ei ainakaan enää tulisi tuommoista, inhottavia nuo vuodot :sad001
 
Mulla alkoi eilen illalla kivuliaat supistukset ja yöllä lorahti kirkasta verta pönttöön. Nyt tänään ei ole ollut mitään vuotoja ja vain pientä menkkamaista kipuilua. Oon nyt vähän ihmeissäni, että mitäs tämä on? Yöllä oli vielä pakko dopplerilla kuunnella sydänääniä ja löytyi hetimiten niin tasainen ja selkeä jumpsutus. Hiukan helpotti mieltä, mutta silti huolettaa. Nyt 15+1.

Käy ihmeessä päivystyksessä jos se helpottaa mieltä. Mutta kuulostaa aika lailla samalta kun mulla! Todennäköisesti vaaratonta jos oli vaan se yksi kerta. En tietenkään ole lääkäri! Mä sain ohjeeksi että jos tulee jatkuvalla syötöllä eikä lopu, niin sitten lääkärille..mutta kiva että sulla on doppleri! Pystyt seuraamaan vauvaa itse.
Mulla vuotaa vieläkin vähän ruskeaa näin viikon jälkeen, mutta kans dopplerilla kuunnellut melkein päivittäin vauvelia. Nyt 15+0.
 
Mulla ei onneksi tullut tuota vuotoa, kuin tuo yks kerta. Ja menen kyllä heti näytille jos vielä vuotelee. Eilen taas kuuntelin sydänääniä ja hyvin löytyi. Oisin kyllä niin paniikissa ilman tuota doppleria.
 
Takaisin
Top