Voimakkaat kohdun kasvukivut

Catiele

Oman äänensä löytänyt
Kärsiikö täällä kukaan muu todella voimakkaista kohdun kasvukivuista? Mulla on nyt meneillään 17+4, raskausmahaa ei ole paljo mitään ja neuvolassa oltiin tuossa maanantaina sitä mieltä että siksi mulla on niin kovat kivut kun maha ei pullahda ulospäin. Maanantaina nää kivut alkoi voimakkaana, jouduin lähteä kesken töiden pois (keveysti ruumillinen työ ajoittain), ei voinu istua, ei seistä, kipulääke ei auttanu. Neuvolan kautta kotiin. Illalla paheni niin ettei pystyny makuulla enää oikeaa jalkaa liikuttaa kun teki niin kipeää (kipu siis oikealla alavatsalla, repii, puukon iskuja jne). Eilen meni töissä suht hyvin kun sain kevennettyä päivää. Nyt mennää puolta työpäivää, ruokkiksen aika, ja (anteeksi) jumalauta mitkä kivut! Piti hetki sitten oikee päätä ja käsiä nojata seinään ja hengitellä. Nyt istuessakin sattuu.

Kohtalotovereita?

Tää lähtis ny jatkaa työpäivää niin pitkälle ku pystyy.
 
Kuulostaisi minusta kyllä siltä että kannattaisi ehkä lääkärille mennä. Varmistamaan jo sitä ettei kipu ole kuitenkin jotain muuta kuin raskausperäistä. Erityisesti jos oikea alavatsa on kipeä ja erityisesti jos umpilisäkettä ei ole poistettu niin senkin tulehtuminen on mahdollista. Toki jos kipu on ollut sinulla jo pidempään ja vain hiljalleen voimistunut niin sitten varmaan epätodennäköisempää että olisi jotain muuta mutta kannattaa nyt kuitnekin olla varovainen!
 
Itselläni ei ole moisesta (ainakaan vielä) kokemusta, mutta et sinä kyllä työkuntoiselta kuulosta!
 
Kärsiikö täällä kukaan muu todella voimakkaista kohdun kasvukivuista? Mulla on nyt meneillään 17+4, raskausmahaa ei ole paljo mitään ja neuvolassa oltiin tuossa maanantaina sitä mieltä että siksi mulla on niin kovat kivut kun maha ei pullahda ulospäin. Maanantaina nää kivut alkoi voimakkaana, jouduin lähteä kesken töiden pois (keveysti ruumillinen työ ajoittain), ei voinu istua, ei seistä, kipulääke ei auttanu. Neuvolan kautta kotiin. Illalla paheni niin ettei pystyny makuulla enää oikeaa jalkaa liikuttaa kun teki niin kipeää (kipu siis oikealla alavatsalla, repii, puukon iskuja jne). Eilen meni töissä suht hyvin kun sain kevennettyä päivää. Nyt mennää puolta työpäivää, ruokkiksen aika, ja (anteeksi) jumalauta mitkä kivut! Piti hetki sitten oikee päätä ja käsiä nojata seinään ja hengitellä. Nyt istuessakin sattuu.

Kohtalotovereita?

Tää lähtis ny jatkaa työpäivää niin pitkälle ku pystyy.

Onhan varmistettu (tai oletko itse varma) ettei kyse ole supistuksista? :wideyed: Kannattaa käydä lääkärissä että tarkistavat kohdun suun tilanteen, koska ei tietääkseni pitäisi nyt noin kovaa kipua olla joka pahenee astettain niin ettei särkylääkekkään auta.... kuulostaa ihan oikeilta supistuksilta :/
 
Hejsan!

Minä oon nyt viikolla 14+6 ja pari päivää sitten alko juurikin tuommoset puukon iskun kaltaset tuntemukset, nyt sitten on semmonen jatkuva repivä ja juiliva kipu. Panadoli ei auta ja käveleminen on ajoittain hieman tuskallista. Oon tutkaillu ja lueskellu, sitte todennu että pakkohan näitten on olla niitä kuuluisia kasvukipuja.. En usko että oon itte yhtä kovissa tuskissa ku sinä, mutta ei kyllä ole osunut silmiin kovin montaa muutakaan (en tosin kovin syväluotaavasti tutkinukaan) joilla olis yhtä tuskallinen olo, eli pitäisköhän sun käydä varmuuden vuoksi ihan lääkärissä? Ettei mitään ikävyyksiä ole muualla meneillään, vaavelilla tuskin hätää on mutta sielä tapahtuu niin paljo kaikkia muutaki. Varmuudesta ei ikinä oo haittaa :happy: Koita kumminki lepäillä ja ottaa rennosti. Mää oon ihan uus täälä, tai siis ainaki ekaa kertaa tosissani täälä, joten jos näissä kommenteissa ei oo päätä eikä häntää niin älkäätten ihmetelkö :chicken: Ensimmäinen kyydissä pysyvän oloinen Tiitiäinen tuola masussa vipeltää :Heartred

Heti piti näemmä laittaa väärän käyttäjän nimi :rolleyes:
 
Umpisuolihommat on pois suljettu jo yhdellä aiemmalla lääkärikäynnillä. Äitiysneuvolan terkkari ei oo kivuista huolissaan koska kohtu ei arista vaan kohdun vierestä. Aikas 100% varma et on kasvukipuja. Saikulle ei luonto anna jäädä, kivut tulee ja menee, välillä sattuu kunnolla ja kävely on vaikiaa välillä vaan vähä jomottaa. Hetki sitte sanoin työkaverille et viel ei oo tullu vedet silmiin et toistaseksi menee hyvin! :D Neuvolas ku oltii sitä mieltä tosin ettei mitään hätää vauvalla eikä mulla, kivut vaan pitää kestää. Enpä itekkään tiedä ketään muuta jolla tällaisia kipuja olis ollu! Ja tosin ensimmäistä kekaraa tuola mahassa nyt kannan [emoji173]
 
Hyvä Catiele että ilmeisesti vaaratonta sitten! Mietin tosin että yhdellä tutulla oli virtsakiviä raskausaikana... Siinähän kipu myös tuntuu joko alavatsalla tai selässä ja voi säteillä nivusiin.... Helpottaako kipu edes levossa?
Mulla oli viime raskaudessa (tosin vasta ihan viimeisinä kuukausina) tuommoista ettei pystyny toista jalkaa liikuttaa kivun takia. Silloin sitä ei kyllä levossa tuntunut, että oli vain hetkellisesti sen liikkeen ajan järkyttävän kipeä. Nyt tässäkin raskaudessa eilen tunsin lievää epämukavuutta loppupäivästä kävelystä, kun olin aamupäivällä joutunu vähän juosta ja sen jälkeen istunu pitkään. Ei siis ollut lähellekään yhtä kipeä kuin silloin viie raskaudessa mutta kunhan "muistutti itsestään". Ja siis silloin siihen auttoi se ettei esim erehtynyt minään päivänä kävelemään nopeasti:rolleyes: Töpötellä täytyi ja antaa mummojen ohittaa kävelytiellä.
 
Niin ja supistuksia eivät ilmeisesti ole. :D

Se on hyvä juttu :)
Mulla kans on tullut noita kasvukipuja joka raskaudessa mutta ainoastaan tuossa rv5-9 paikkeilla. Sitten tässä varmaan lähellä rv20 (nyt menossa rv15+5) alkaakin taas ne liitoskivut että alkaa se ankkamainen kävelytyyli kun muuten sattuu :D
 
Hyvä Catiele että ilmeisesti vaaratonta sitten! Mietin tosin että yhdellä tutulla oli virtsakiviä raskausaikana... Siinähän kipu myös tuntuu joko alavatsalla tai selässä ja voi säteillä nivusiin.... Helpottaako kipu edes levossa?
Mulla oli viime raskaudessa (tosin vasta ihan viimeisinä kuukausina) tuommoista ettei pystyny toista jalkaa liikuttaa kivun takia. Silloin sitä ei kyllä levossa tuntunut, että oli vain hetkellisesti sen liikkeen ajan järkyttävän kipeä. Nyt tässäkin raskaudessa eilen tunsin lievää epämukavuutta loppupäivästä kävelystä, kun olin aamupäivällä joutunu vähän juosta ja sen jälkeen istunu pitkään. Ei siis ollut lähellekään yhtä kipeä kuin silloin viie raskaudessa mutta kunhan "muistutti itsestään". Ja siis silloin siihen auttoi se ettei esim erehtynyt minään päivänä kävelemään nopeasti:rolleyes: Töpötellä täytyi ja antaa mummojen ohittaa kävelytiellä.

Kipu helpottaa välillä ja tulee sitte takaasi.
Sehän on kiva jos täs täytyy töpöttämään alkaa alle mummovauhtia :D pidän tätä ironisena, koska toimin ikääntyvien fysioterapeuttina :) :)
 
Kipu helpottaa välillä ja tulee sitte takaasi.
Sehän on kiva jos täs täytyy töpöttämään alkaa alle mummovauhtia :D pidän tätä ironisena, koska toimin ikääntyvien fysioterapeuttina :) :)
Ja en tiiä auttaako edes mikä noihin jos kasvukipuja. Mulla nimittäin varmaan oli liitoskipuja... ja niitä varmaan nyt eilenkin. Kävelin siis "ankka tyylillä" jo eilen!
Ja siis jooh voi ei toi fysioterapeutti juttu! :D
 
Mullakaan ei noin kovia kipuja ole, mutta minäkin oon tässä n. viikon verran ihmetellyt välillä aika kipeitä alavatsan jomotteluja ja vihlaisuja, ja tosi inhottavia repäisykipuja... Mullakin oli niitä ihan alkuraskaudessa, joskus rv. 5-8 kieppeillä, mut menivät sitten ohi. Kävin lääkärissä (tai siis oli just sopivasti lääkärineuvola), ja siellä sisätutkimuksessa ja ultrassa kaikki ok, pissa puhdas ja valkovuodosta otettu bakteerinäyte myös puhdas (tai sekaflooraa, mutta ei kuulemma tarvi mitenkään joitaa). Ja mullakaan ei siis kohtu arista, vaan siitä vierestä ja yläpuolelta, välillä repäisee ihan tuolta navan korkeuksiltakin melkein. Että kai siellä vaan on sitten joku kasvupyrähdys menossa :eek: Mulla toinen raskaus, enkä esikoista odottaessa muista että ihan näin keljuja kipuja olis ollut, vaikka jonkin verran repäisykipuja oli silloinkin.

Tsemppiä Catiele, ja kyllä sille saikulle oikeasti voi ilman huonoa omaatuntoa jäädä, jos olo kovin pahaksi menee!
 
En tiedä miten yleisiä kiinnikkeet ovat mutta tuli sekin asia mieleen. Voisiko osa kivusta johtua kiinnikkeiden venymisestä ja osa kohdun kasvusta? Olen kuitenkin ymmärtänyt että kiinnikkeiden venymisestä tuleva kipu on melko voimakas.
 
Kipu helpottaa välillä ja tulee sitte takaasi.
Sehän on kiva jos täs täytyy töpöttämään alkaa alle mummovauhtia :D pidän tätä ironisena, koska toimin ikääntyvien fysioterapeuttina :) :)

Mummot on vaan onnellisia kun kerrankin joku ymmärtää. :D Ikävää tosin että joudut tuollaisesta kärsimään.

Miulla on kanssa aika paljon ollut viime aikoina kipuja vatsalla, joskaan ei onneksi noin kovia. Välillä ne tuntuvat suoraan vatsalla, välillä tuolla hiukan sivummassa tuntuen etäisesti virtsatiekivikivuilta. Olen yhdistänyt nyt yhtäkkiä kasvuspurttiaan ottavaan mahaan. Rv18+1
 
Mulla oli virtsatiekiviä esikoisen jälkeen ja voin sanoa että silloin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hakeutua hoitoon, kivut ovat niin kovia ja ne ei hellitä.
 
Minulla on ollut vain sellaisia "noidannuolia" alavatsan tai nivusten tienoilla. Aluksi säikähtelin niitä, mutta kun eivät kestä kuin sen muutaman sekunnin, ja monesti tulevat vielä esimerkiksi tietystä liikkeestä tai asennosta, niin neuvolan täti sanoi että ovat normaaleja kasvukipuja.
 
Kivut ei ole enää ollu niin pahoja kuin viikko sitten. Joka päivä niitä kuitenkin, vähenevissä määrin tosin. Ehkä tuo maha tuolta alkaa tulla ulospäin (vaikkei siltä näytä :grin).
Huomenna on neuvolalääkäri niin täytyy hänen kanssaan puhua niistä vielä...
 
Takaisin
Top