Vinkkejä vaunu-&ratasvalintaan?

MM

Piirimestaruustason postaaja
Lokakuiset 2023
Vaunuja/rattaita pitäisi vähän päivittää esikoisen jäljiltä tulevalle, mutten oikein tiedä mitä haluaisin. 😅 Joten saisko vinkkejä, suosituksia ja epäsuosituksia seuraavien toiveiden peristeella. 😁

Kotioloissa olisi tarve tukeville vaunuille, mitkä pysyy pystyssä vaikka liikkuva taapero nukkuis itsekseen päikkäreitä pihalla ja kulkee epätasaisemmallakin, sekä tavarakori saisi vetää sisäänsä hoitolaukun lisäksi pienet ruokaostokset.

Esikoisella oli Emmaljungan duo edget. Tykkäsin tukevuudesta, tavarakorin tilavuudesta sekä tilavasta vaunukopasta. MIINUSTA mitkälie vaahtomuovirenkaat mitkä syö kivet sisäänsä, raskaat työnnettävät &ohjattavat, ei mahdu enää autonperään reissutavaroiden lisäksi. "Matkarattaina" Joie mytrax. Plussaa kevyet, ketterät, näppärät, menee riittävän pieneen tilaan autoon, yllättävän tukevat&vakaat. MIINUSTA pieni&heppoinen tavarakori ja rattaat vain kasvot menosuuntaan eli ei toimi ihan pienellä. 😕 Kotikäyttöön haluaisin kuitenkin ehkä vähän tukevammat.

Eli vaihdanko Emmaljungan rungon toiseen? Kenties super viking tai classic, olisko vähän kevyempi työnnettävä kuin noilla tosi leveillä&järeillä renkailla? Näistä mulla ei siis ole mitään kokemusta, joten jos teiltä löytyy tietoa. 😊 Vai hukkaanko nuo Emmaljungat kokonaan (siis vien mummolaan, ettei tarvi aina kuskata mukana) ja ostan jotkut ihan erimerkkiset tilalle? Mutta mitkä?? Jos ostan jotkut kokonaan muut, niin ne saisi sitten mennä reilusti Emmaljungia pienemmäksi, että mahtuu vaunuiässä autoon mukaan. Ja budjetti on vain muutaman satasen eli käytettynä.

Vaihtoehtona myös, että ostan noihin Joieihin vaunukopan, mikäli löytyy, jonkun yhteensopivuus tiedon mukaan olis, toisen tiedon mukaan ei. 🙄 Eli jos Emmaljungat jää, niin Joiet voisi kulkea reissussa mikäli vaunukoppa löytyy. Periaatteessa myös kotikäytössä, mutta kuitenkin haluaisin vähän tukevammat. 🤔 Ja ongelma tulee siirtyessä ratasistuimeen, kun ei puolivuotiasta voi vielä laittaa kasvot menosuuntaan, vaan pitäis nähdä tuttu&turvallinen vanhempi.

Eli mitä ajatuksia tästä herää? Mitkä vaunut hommaan? 😊
 
Saako noihin emmaljungiin vaihdettua renkaat? Me ollaan moniin rattaisiin jouduttu kulumisen takia renkaat uusimaan ja usein voi laittaa erilaiset esim. ilmakumiset renkaat tilalle, uusilla renkailla on aina ollut paljon kevyempi työntää kuin kuluneilla. Itse inhosin emmaljungan yhdistelmien painavuutta autoon nostellessa, mutta scooter malli (ei vastasyntyneelle) silti pysynyt meillä neljällä lapsella oikeastaan koko ajan mukana ja niitä kohdeltu oikeasti huonosti eikä ole vieläkään saatu hajalle..
 
Mä varmaan tuossa tilanteessa päivittäisin niiden emmaljungien rungon johonkin, missä on ilmakumirenkaat. Tai auttaisko pelkkä renkaiden vaihto, jos on mahdollista? Ilmakumeille kuitenkin suositus, vaikka niitä satunnaisesti täytyy pumppailla niin on mukavat työntää 😊
 
Saako noihin emmaljungiin vaihdettua renkaat? Me ollaan moniin rattaisiin jouduttu kulumisen takia renkaat uusimaan ja usein voi laittaa erilaiset esim. ilmakumiset renkaat tilalle, uusilla renkailla on aina ollut paljon kevyempi työntää kuin kuluneilla. Itse inhosin emmaljungan yhdistelmien painavuutta autoon nostellessa, mutta scooter malli (ei vastasyntyneelle) silti pysynyt meillä neljällä lapsella oikeastaan koko ajan mukana ja niitä kohdeltu oikeasti huonosti eikä ole vieläkään saatu hajalle..
Ainakaan noihin vanteisiin ei pysty vaihtamaan kumeja eli renkaat pitäis vaihtaa kokonaan, mutta veikkaampa, ettei tuohon jarrumekanismiin käy mitkään muut kuin nuo alkuperäiset vanteet. 🙄 Ja tästä muistuikin mieleen kuinka raskas ja ärsyttävä se jarrukin on, ja mun mielestä muuttui vain raskaammaksi, vaikka koitin jonkun kerran putsata ja rasvatakin. 😖
 
Mä varmaan tuossa tilanteessa päivittäisin niiden emmaljungien rungon johonkin, missä on ilmakumirenkaat. Tai auttaisko pelkkä renkaiden vaihto, jos on mahdollista? Ilmakumeille kuitenkin suositus, vaikka niitä satunnaisesti täytyy pumppailla niin on mukavat työntää 😊
Vastasinkin jo tuohon ylemmäs, että mun mielestä renkaita ei voi vaihtaa, erikoisempi jarrumekanismi. 🙄 Ja joo, noissa Joieissa on melko isot ilmakumit takana, edessä pienemmät (muttei mitkään minit) umpikumit ja noi on kaikinpuolin niin paljon kevyemmät työnnettävät. 😊
 
Vastasinkin jo tuohon ylemmäs, että mun mielestä renkaita ei voi vaihtaa, erikoisempi jarrumekanismi. 🙄 Ja joo, noissa Joieissa on melko isot ilmakumit takana, edessä pienemmät (muttei mitkään minit) umpikumit ja noi on kaikinpuolin niin paljon kevyemmät työnnettävät. 😊
Uutta runkoa sit joo suosiolla, paremmilla jarruilla ja renkailla 😁 onneks noita emmaljungan runkojakin taitaa aika hyvin liikkua, ettei tarvis ihan toiselta puolelta maata asti etsiä. Toivottavasti löydät hyvän! 😊
 
Uutta runkoa sit joo suosiolla, paremmilla jarruilla ja renkailla 😁 onneks noita emmaljungan runkojakin taitaa aika hyvin liikkua, ettei tarvis ihan toiselta puolelta maata asti etsiä. Toivottavasti löydät hyvän! 😊
Täytyy vielä kysyä, että kuinka tekisit reissussa/kaupassa ikävälillä 1/2-1v, kun ei enää makaa vaunukopassa, mutta tuntuu hurjalta kääntää istumaan poispäin työntäjästä? 😳 Kun esikoisella tuossa vaiheessa raahattiin vielä Emmaljungia mukana. 🤔
 
Täytyy vielä kysyä, että kuinka tekisit reissussa/kaupassa ikävälillä 1/2-1v, kun ei enää makaa vaunukopassa, mutta tuntuu hurjalta kääntää istumaan poispäin työntäjästä? 😳 Kun esikoisella tuossa vaiheessa raahattiin vielä Emmaljungia mukana. 🤔
Mites joku kantoväline? 😊 Meillä kulkee Manducan kantoreppu autossa mukana, kun yhdistelminä on Ora Untot, eli oikein maastovaunut. En jaksa niitä joka kerta nostella autoon mukaan, etenkään lyhkäisille reissuille, ja matkarattaille en oo nähnyt niin paljoa käyttöä meille 😁 Kantorepussa sekin hyvä, että menee vielä pienempään tilaan kuin pienimmätkin matkarattaat 🤭
 
Täytyy vielä kysyä, että kuinka tekisit reissussa/kaupassa ikävälillä 1/2-1v, kun ei enää makaa vaunukopassa, mutta tuntuu hurjalta kääntää istumaan poispäin työntäjästä? 😳 Kun esikoisella tuossa vaiheessa raahattiin vielä Emmaljungia mukana. 🤔
Meillä otettiin esikoinen kauppaan mukaan hänen ollessaan 8 kk ikäinen, istutettiin hänet eri rattaisiin, ja hän tykkäsi selkeästi eniten sellaisista rattaista, joissa ei ollut kuppimallista istuinta (koska hän tykkäsi kurkkia myös sivuille ja taaksepäin), eikä häntä vaikuttanut häiritsevän yhtään se, että hän katsoi äidistä poispäin. Silloin vaihtoehdoista valikoitui Emmaljungan Scooterit (tarkempaa mallia en enää muista). Myöhemmin ne vaihdettiin Nordic Crownin Race -rattaisiin, koska Nordic Crownit ovat muuten samanlaiset, mutta ketterämmät työntää ja niissä on isompi painoraja, joten noissa Nordic Crowneissa on kuljetettu välillä molempia lapsia yhtä aikaa kun esikoinen on väsähtänyt reissussa. Näissä kummassakaan ei ole järin suuri tavarakori, mutta kyllä sinne pienet ostokset mahtuvat. Verkkokassi työntöaisassa on ollut myös hyödyllinen.

8 kk ikään asti mentiin painavilla yhdistelmillä.
 
Mites joku kantoväline? 😊 Meillä kulkee Manducan kantoreppu autossa mukana, kun yhdistelminä on Ora Untot, eli oikein maastovaunut. En jaksa niitä joka kerta nostella autoon mukaan, etenkään lyhkäisille reissuille, ja matkarattaille en oo nähnyt niin paljoa käyttöä meille 😁 Kantorepussa sekin hyvä, että menee vielä pienempään tilaan kuin pienimmätkin matkarattaat 🤭
Kantoväline on kyllä hyvä sopivaan tilanteeseen, löytyy pari erilaista liinaa ja sitten joku +1v reppu. 😊 Mutta ainakaan esikoisen jälkeen mun kroppa ei oikein meinannut kestää kantamista, alkuun lantionpohja ilmoitteli itsestään hyvin herkästi kantaessa 😕 ja myöhemmin hartiat veti jumiin. Eli kantaminen ei voi olla se ennakko-oletuksena oleva vaihtoehto. 😕

Meillä puolestaan toinen mummola sekä suvun mökki on sen verran kauempana, että yleensä lähdetään muutaman päivän reissuun ja ainakaan esikoinen ei suostunut enää ihan pikkuvauvaiän jälkeen nukkumaan päikkäreitä muualla kuin pihalla rattaissa, yritettiin kyllä muutamaan kertaan kylässä hyvin huonolla lopputuloksella. 😅 Ja toisaalta noista paikoista saatetaan helposti päätyä porukalla joko ulkoilemaan/"retkeilemään" lähiympäristöön, tai vaihtoehtoisesti saatan päätyä apukäsien ja seuran kanssa shoppailemaan, joten rattaat on paljon kätevämmät. Miehen kanssa turha yrittää mitään mun omaa shoppailureissua, menee vaan kaikilta hermot, eikä saa mitään suunniteltua ostettua. 🤣 Mutta naisseuraa lähipiiristä ja lapsi/lapset mukaan, niin todennäköisesti tulis melko onnistunut päivä kaupoilla. 🤣
 
Pitää vähän mainostaa meillä nuoremmalla olleita rattaita, eli Ora Untoja. Oli kiinteillä, ei-kääntyvillä pyörillä niin päästiin hienosti kaikkialla, oli silti simppelin ja kompaktin kokoiset. Renkaat oli myös todella hyvät eikä niihin jääny ylimääräistä kiinni. Untoon saa myös turvaistuimen kiinni, mutta tarvitsee adapterin. Oli tosi tilavat, ratasosakin kiva. Kori alla oli riittävän kokoinen, työntöaisassa oli hyvät säädöt ja se oli mukavan tuntuinen kädessä. Lisäksi sain ne vielä lempparivärissäni, niin olin aivan ihastunut.
 
Multa myös ääni Oran Untoille! Meillä kääntyvillä lukittavilla etupyörillä ja nääkin kulkee tosi hyvin säässä ku säässä. Ihan muutaman kerran pahimmilla lumipyryillä joutui vetämään perässä eli isommat takapyörät edessä. Pienempi pyöräisillä ei meillä olis kyllä päässyt moneen päivään liikenteeseen, kun tiet saatetaan aurata monen päivän viiveellä. Nyt ei tarvinnut koko talvena pelätä, että ei pääsis liikkumaan. Ovat myös ketterät kauppakeskuksissa kääntyvien etupyörien ansiosta, hyvin mahtuu myös bussiin yms. Meillä ollut käytössä myös adapterit turvakaukalolle niin ei oo autoon tarvinnut ottaa mukaan ku runko. Meillä hommattiin nää pehmeällä kantokopalla ja oli juuri sopiva tähän ikään, kun vauva alkaa jo istumaan rattaissa. Vähän jännitti jääkö pieneksi, mutta vielä ois hetken vauva mahtunut kyytiin. Helpompi nyt säilyttää tota pehmeää myyntiä varten kuin kovaa koppaa.
 
Olisko täällä tietoa Emmaljungista, käykö noi ratas ja vaunukoppa kaikkiin runkoihin? Me ehkä tarvittais sisarusrattaat, ja oon kattellut tota doible viking 735 runkoa, nykyisen sportin tilalle. Onnistuuko?
 
Olisko täällä tietoa Emmaljungista, käykö noi ratas ja vaunukoppa kaikkiin runkoihin? Me ehkä tarvittais sisarusrattaat, ja oon kattellut tota doible viking 735 runkoa, nykyisen sportin tilalle. Onnistuuko?
Ei mene kaikki ristiin, classic/super vikig/mondial ym leveämpiä ja viking (ja oliko joku toinen?) kapeampi.
 
Mullekin vinkkejä! Hissi 100 cm *70 cm. Pelkät vaunut riittää, koska muutetaan, kun vauva 4kk.
Meillon Britax Römer ja mahtuu kapeammista paikoista, on kevyt, ketterä ohjata, koska etupyörät on hyvin liikkuvaiset. Britaxin turvaistuimen saa tähän runkoon. Talvikulkuun meillä on erikseen Hamaxin outbacl ulkoilupodi. Sattumalta britaxin vauvakoppa mahtuu sinne sisälle, niin laitettiin poju vaunukopassa hamaxiin, kun sen jousitus & isot pyörät on tosi hyvät lumilla/jäillä. Aiotaan myöhemmin käyttää Hamaxia pyörän perässä.

Muoks. @Pian 41 v. Toi britax römer on strider m-malli
 
Muokattu viimeksi:
Suositelkaa tuplia tai muita vaihtoehtoja kahden lapsen kuljettamiseen? Vauva syntyy marraskuussa ja esikoinen on silloin reilu 1,5v.

Esikoisella ollut Britax Smile III. Pääasiassa vaunut on olleet käytössä metsälenkeillä, jokseenkin haastavissakin maastoissa. Toki olen sitten arvostanut myös kasattavuutta, että on saanut autoon mukaan ja kaupungissa/kaupoissa kääntyviä etupyöriä, niin ovat ketterät. Kaukalon saaminen kiinni vaunuihin oli myös ihan ehdoton juttu. Onks tämmöset ominaisuudet ihan mahdottomat tuplissa, pitääkö jostain tinkiä?

Esikoinen ei pienenä viihtynyt vaunuissa yhtään, joten käytettiin paljon kantoreppua. Tykkään myös itse kantaa, kun niin pääsee tuolla metsissäkin kulkemaan paremmin. Meillä on Tula Explore ja senhän pitäisi periaatteessa mennä 4v. asti, mutta edessä kantamisen koen nyt jo epämukavaksi ja selän puolelle ei ole vaan saatu tuota säädettyä mukavasti, esikoisen laittaminen sinne ei yksin onnistu, eikä esikoinen ole viihtynyt yhtään (liikaa säätöä, huonot säädöt?). Menee vähän off-topic, mutta oon miettinyt myös jonkinlaista rinkkaa, oisko se tällaiselle isommalle parempi?

En voi tietenkään ennustaa tulevan vauvan mieltymyksiä, lisäksi tämä on talvivauva, kun esikoinen syntyi keväällä eli alkuvaiheen kulkemiset sikälikin eri. Mietin vaan, että onko noille tuplille todellisuudessa edes tarvetta, ovatko sitten vaan käytössä hankalat vai olisiko joku vaunut + kantoreppu fiksumpi ratkaisu? Tai minkä ikäiselle voisi seisomalauta olla vaihtoehto, saako noihin Britaxeihin sellaista tai jotain muuta "lisäpenkkiä"? Esikoinen kävelee jo ja käveleekin osan koiralenkeistä, järkeä ja kuria ei vaan oo yhtään, että missään tienpielessä hänen vapauttamisensa ei ole mahdollista. 😂 Eikä toki mikään kauheasti yli kilometrin kävelymatkakaan vielä onnistu. Kaupunkireissuilla vauva vaunuihin ja taapero valjaisiin? 🙈

Suosituksia, kokemuksia, vaihtoehtoja? 🙏🏻
 
Mulla ei oo tuplista kokemusta, mutta kantamiseen jotain 😁 Oisko teidän lähelle tulossa kantovälinetreffejä tai löytyykö kantotukihenkilöä? Jos jonkun toisen kanssa sais katottua niitä repun säätöjä sulle sopiviksi ja niksejä selkään pyörittämiseen. Mulla on kaks eri reppua, manduca ja ergobaby, ja manducalla saan helpommin asetettua yksin selkään kuin ergolla. Ja alkuun oli kyllä julmettu säätö niissä remmeissä, ni jonkun toisen reppukantajan kanssa saa vähän vauhdikkaammin säädettyä remmit vaikka olis muksu kyydissä. Meillä meni varmaan pari kertaa säätämiseen muksun kanssa kun yksin säädin, ja minillä ei ihan hermo riittäny sellaseen värkkäilyyn 😅 ja edelleen remmit on vähän kompromissiasennossa ja sinnepäin, kun kannan sekä edessä että takana enkä aina jaksa säätää esim lapaluu-/rintaremmiä kohdilleen vaan se roikkuu siinä jotenkuten molemminpäin toimivalla korkeudella 😝
 
Suositelkaa tuplia tai muita vaihtoehtoja kahden lapsen kuljettamiseen? Vauva syntyy marraskuussa ja esikoinen on silloin reilu 1,5v.

Esikoisella ollut Britax Smile III. Pääasiassa vaunut on olleet käytössä metsälenkeillä, jokseenkin haastavissakin maastoissa. Toki olen sitten arvostanut myös kasattavuutta, että on saanut autoon mukaan ja kaupungissa/kaupoissa kääntyviä etupyöriä, niin ovat ketterät. Kaukalon saaminen kiinni vaunuihin oli myös ihan ehdoton juttu. Onks tämmöset ominaisuudet ihan mahdottomat tuplissa, pitääkö jostain tinkiä?

Esikoinen ei pienenä viihtynyt vaunuissa yhtään, joten käytettiin paljon kantoreppua. Tykkään myös itse kantaa, kun niin pääsee tuolla metsissäkin kulkemaan paremmin. Meillä on Tula Explore ja senhän pitäisi periaatteessa mennä 4v. asti, mutta edessä kantamisen koen nyt jo epämukavaksi ja selän puolelle ei ole vaan saatu tuota säädettyä mukavasti, esikoisen laittaminen sinne ei yksin onnistu, eikä esikoinen ole viihtynyt yhtään (liikaa säätöä, huonot säädöt?). Menee vähän off-topic, mutta oon miettinyt myös jonkinlaista rinkkaa, oisko se tällaiselle isommalle parempi?

En voi tietenkään ennustaa tulevan vauvan mieltymyksiä, lisäksi tämä on talvivauva, kun esikoinen syntyi keväällä eli alkuvaiheen kulkemiset sikälikin eri. Mietin vaan, että onko noille tuplille todellisuudessa edes tarvetta, ovatko sitten vaan käytössä hankalat vai olisiko joku vaunut + kantoreppu fiksumpi ratkaisu? Tai minkä ikäiselle voisi seisomalauta olla vaihtoehto, saako noihin Britaxeihin sellaista tai jotain muuta "lisäpenkkiä"? Esikoinen kävelee jo ja käveleekin osan koiralenkeistä, järkeä ja kuria ei vaan oo yhtään, että missään tienpielessä hänen vapauttamisensa ei ole mahdollista. 😂 Eikä toki mikään kauheasti yli kilometrin kävelymatkakaan vielä onnistu. Kaupunkireissuilla vauva vaunuihin ja taapero valjaisiin? 🙈

Suosituksia, kokemuksia, vaihtoehtoja? 🙏🏻
Mä menen maaseudulla ja metsässä emmaljunga super vikingeillä pienten kanssa. Meillä toiminut, vaikka ovatkin jokseenkin raskaanpuoleiset tuplina. Sitten matkarattaina meillä on halvat ja kevyet vierekkäiset tuplat. Mietin myös seisomalautaa, mutta en tiedä miten hyvin se talvella ja metsäpoluilla toimii :Grinning Face:
 
Takaisin
Top