Viimeinen neuvolalääkäri käynti/synnytystapa-arvio

Isabella

Näppärä viestien naputtelija
Onko joku jo käynyt viimeisessä neuvolalääkäri käynnillä/synnytystapa arviossa? Itellä edessä vasta muutaman viikon päästä, mutta olisi kiva kuulla muiden kuulumiset asian tiimoilta, kun viimeinen neuvolalääkäri käynti on takana :)

- Millä viikoilla kävit?
- Monesko raskaus?
- Kohdunsuun tilanne? Lyhentynyt/pehmentynyt?
- Lantion tilavuus?
- Missä asennossa vauva oli?
- Vauvan painoarvio?
- Saitko lähetettä tarkempaan synnytystapa-arvioon äitipolille? Tai jokin muu syy äitipolille?
- Minkälainen fiilis jäi käynnistä tulevaa synnytystä ajatellen?
 
Mua jännittää kamalasti se lääkärikäynti, vaikka oon lääkärissä hypännytkin tän raskauden tiimoilta paljon :eek: eniten ehkä siks, ku vaavi vielä perätilassa ja jotenkin oon alkanut pelkäämään sitäkin, että onko kasvanut tarpeeksi. Mutta sittenhän sen näkee, meijän neuvolassa kun ne ainakin ultraa viimeisellä kerralla..
 
Minä vielä jonottelen aikaa sinne lääkärille :confused: On ruuhkaa.. Sama juttu oli rakenneultran kans, ihan täyttä oli.. saas nähä onko synnärilläkin sitten jonoa :eek: Ehkä eniten jänskättää vauvan painoarvio kun viime ultrassa sanottiin pienikokoiseksi ja onko se nyt varmasti kääntynyt.. Hui, sais vain sen ajan pian :rolleyes:
 
Niin siis mulla ei edes ole tuota RV36 neuvolalääkäriä, sanottiin että niitä on nyt vähennetty niitä lääkärikäyntejä, ennen oli alkuraskauden, keskiraskauden ja loppuraskauden, ja nyt ei enää kuin keskiraskauden, ellei nyt tule mitään omituista.. No kai ne sitten uskoo että menee tässä kaikki hyvin, mutta outoa kun muilla sellainen kuitenkin tuntuu olevan.. Onko täällä muita Jyväskyläläisiä, joille ei ole laitettu tuota loppuraskauden neuvolalääkäriä? Myöskään synnytystapa-arvioon ei ole mitään tarvetta, ellei sitten vauva ole perätilassa tai edellisessä synnytyksessä jotain komplikaatioita joiden perusteella voisi olettaa ongelmia olevan edessä. eli näin ensisynnyttäjälle jos on lapsi raivotarjonnassa niin ei ole hätää eikä syytä tehdä mitään arvioita. meillä myös näin kesällä neuvola-ajat lyhyempiä kun ei ole lomittajia, vaan omalla henkilökunnalla tehdään loma-ajatkin noita neuvolakäyntejä. Ehkä siksi ei ole vieläkään kovasti itsellä tihentynyt nuo käynnit (viimeksi rv 32, seuraava rv 35).
 
Meidän neuvolassa (Tampere) ei ollut nimenomaan tuota keskiraskauden lääkärikäyntiä. Eli oli alkuraskaudesta ja sitten ois loppuraskauden, oon käsittänyt että näin pitäisikin sen uuden systeemin mukaan mennä?. Mä peruin (tai siis perun, kunhan saan jonkun kiinni neuvolasta) sen mun loppuraskauden ajan, joka ois ollut nyt torstaina. Kävin tänään TAYSissä. Neuvolantäti laitto siis mulle ajan pelkopolille, mutta siellä oli täyttä kesän takia joten sain sitten ajan ihan synnytyspoliklinikalle ja siellä pääsin tapaamaan sekä kätilöä että lääkäriä. Ja siellä tehtiin tuo viimeistä neuvolalääkäriä vastaava sisätutkimus ja ultra. Tässäpä raporttia tuloksista:

- Viikot siis tänään 35+1
- Ensimmäinen raskaus
- Kohdunsuu oli vähän lyhentynyt (oli nyt 2 cm) ja pehmentynyt, lappusen mukaan 60-70% (jos luen oikeaa kohtaa lappusesta?). Ja jotain jostain oli "auennut sormelle", en ihan tajunnut :oops:...mutta ei kuulemma näytä siltä, että aikoisi ensi yönä syntyä :grin
- Lantiosta sanottiin, että normaali kaikin puolin. En tiedä tilavuudesta, enemmän ne puhui lantion mallista..mutta ilmeisesti siis ihan ok kaikki sen suhteen.
- Vauva on ollut jo pidempään raivotarjonnassa ja on edelleen. Oli kääntynyt niin että selkä on vasemmalla puolella, kun aiemmin se oli oikealla.
- Vauvan painoarvo oli 3020g eli keskikäyrän yläpuolella mennään, sf-mittakin on koko ajan kulkenut siellä. Arvio oli, että jos syntyy laskettuna niin paino olisi noin 3,9 kg. Eli vähän keskiarvon yläpuolella, mutta ei tarvitse ainakaan vielä mitään 4,5 kiloista pelätä. Tosin musta tuo 4 kiloakin kuulostaa toooosi isolta...
- En saanut enää muita lähetteitä
- Synnytys pelottaa edelleen, mutta käynnistä jäi ihan positiivinen kuva. Eiköhän siitäkin selvitä :)
 
Sen verran voisin vielä lisätä, että kaikki virtaukset yms. oli myös ok, samoin lapsiveden määrä. Ja pikkunen oli tosi aktiivinen. Harmittaa vähän, kun tuo etuseinässä oleva istukka ilmeisesti sen verran edelleen vaimentaa liikkeitä, että tavallaan tuntuu että ois hirveän rauhallinen tapaus ja liikkeitä ei ihan hirveästi tunnu. Ja sitten ultrassa toinen myllääkin menemään ihan hulluna. Oishan se ihana tuntea nuita liikkeitä vaikka vähän enemmänkin :Heartred

Niin ja sukupuolta ei päästy tälläkään kertaa kurkkaamaan. Ei auta kun odotella sinne elokuulle :grin
 
Mulla on tulossa vasta kolmen viikon päästä se arvio. Itestä tuntuu että tosi myöhään, mut onhan siitä vielä kolme viikkoa laskettuun aikaan. Mua jännittää kun vauva on isompi kuin ikäisensä, että miten iso se mahtaa sitten olla ja mahtuuko tulemaan vai käynnistetäänkö vai leikataanko vai miten...
 
Kesäbebe kuulostaa oudolle, että ei edes ensareille viimeistä neuvolalääkäri käyntiä? Olishan sen ny kiva tietää missä mennään kohdunsuuntilanteen ja vauvan painon suhteen ainakin? Mulle ois tossa tapauksessa käyny niin, että olisin menny synnyttämään mukamas RT vauvaa ja sit oiski ollu perätilassa, nimittäin yli kymmenen vuotta töissä ollut terkka arvioi käsillä, että vauva on raivotarjonnassa, vaikka oikesti oli perätilassa. Sanoin terkalle vastaan, että kyllä se perätilassa on potkujen perusteella, sitten pääsin heti toiseen huoneeseen lääkärin ultrattavaks ja perätilassahan siellä oltiin!
 
Meillä ei ole ollenkaan muuta neuvolalääkärikäyntiä kuin loppuraskaudesta. Tosin en nyt sit tiedä käynkö mä vielä, kun jouduin käymään 33 viikolla asiclovir-reseptin takia. Satavuotta oireettomassa tilassa ollut herpes kun päätti aktivoitua alkuraskaudesta ja nyt sitten estolääkitys menossa. Se lääkärikäynti oli kyllä muuten ihan tyhjän kanssa. Poju ei osannut sanoa oikein mitään ja ihmetteli kun olen siellä niin aikaisille viikoilla. Yleensä se on siis 35 tai jälkeen... Aika eri käytäntöjä joka paikassa.
 
Joo Isabella, eikö olekin aika erikoista? en nyt sitten jaksanut ruveta vänkäämään vastaan kun ei ole varsinaisesti mitään hätää. Kyllähän mä varmasti pääsisin jos valittelisin jotain syytä, mutta kun tyyppi on raivotarjonnassa (omien tuntemusten perusteella ei ole syytä olettaa, että ei olisi, ja on ollut jo pitkään RT) niin en nyt sit ruvennut erityisesti pyytelee käyntiä.. toisaalta mulla on supistellu jatkuvasti viikolta 26+0 ja on toi radikin diagnosoitu, mutta pysynyt kurissa. että olishan tossa syytä seurantaan, mutta ei koeta tarpeelliseksi? Siksi kiinnostaiskin et onko muita JKL:läisiä jotka ei olis oletuksena saanut tuota neuvolalääkärin käyntiä?
Jännittävää kyllä miten nämä asiat vaihtelee eri paikoissa, että sitten taas Zanzibarilla ei ole ollut muita kuin loppuraskauden neuvolalääkäri, ja minulla sit vain keskiraskauden. Tosin sekin käynti oli mielestäni aika yhtä tyhjän kanssa, ei mulla ainakaan kummempia sieltä jäänyt käteen. Kokoarviotakin olen saanut vain niillä kerroilla kun kävin noiden supistusten takia äitiyspolilla tarkistuksessa ja kerran kontrollissa.
 
Mä kävin tänään kolmannella lääkärikäynnillä, viikkoja se 35+3 ja ensimmäinen raskaus. Aika lyhyt käynti oli, kurkkaus kohdunsuun tilanteeseen, joka oli edelleen pehmeähkö, mutta takana ja kiinni. Ultrallakin lääkäri kurkkas, kun oli uusi laite neuvolaan tullut, mut harmikseni ei osannu sillä sen tarkemmin katsoa, että vain pienen vilkasun sai et pää on alaspäin ja raivotarjonta. Lausunnossaan mainitsi ettei ristiriitaa sikiön ja synnyttäjän lantion välillä, muita painoarvioita yms. ei oo tehtykään. Taisi ainoa olla silloin rakenneultrassa. Lääkäri kysy onko jotain hämminkiä tai tullut pelkoja synnytyksen suhteen ja kun ei mitään ollut, niin käynti oli siinä. Ihan hyvä mieli jäi, nyt sitten neuvolan vaihto uudelle paikkakunnalle ja samalla synnytyssairaala vaihtoon. Hämeenlinnan neuvolatoiminnasta jäi vaan hyvää sanottavaa. :)
 
Meillä on neuvolalääkäri kuun lopulla eli saa nähdä et mitä siellä sit selviää. Täällä oli myös keskiraskauden tarkastus käynti, muttei alkuraskauden. Painoarvio on täälläkin tehty vaan kerran rakenneultrassa ja 4D ultrassa jonne halusin rakenneultran lisäksi.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Täällä on parin viikon päässä neuvolalääkäri, tuon lisäksi oli alkuraskaudessa.

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app
 
Ensin kommenttina tuohon lääkärikäyntien määrään: Etelä-savossa käyntejä ensisynnyttäjällä kolme: alkuraskaus, keskiraskaus ja synnytystapa-arvio. Keskiraskaus oli yhtä tyhjän kanssa, kun sen teki vaan joku terveyskeskuslääkäri.

Tänään oli neuvola 33+3
Paino noussut (juu, kesäkuu on juhlittu ja herkuteltu urakalla)
Hemppari 116 edellinen 114 ja itse määräsin itselleni 5rautatab/vko, muuten ois tippunut, joten terkkarikin myösi et hyvä että aloit syömään...
SF33
edellee RT
Verenpaineet ok.

Kun en ollut yhtään koko arviota vieläkään saanut, niin tenttasin sen terkkarilta :grin
"Käsikopelo" tuntuma (meillähän terkkareilla ei ole ultraa käytössä...) olisi että luultavammin lähemmäs 4 kiloa kuin 3 kiloa. No sitä mä odotinkin.

Seuraava on sit se synnytystapa-arvio 36+2 ja siihen heti perään terkkari samalla viikolla.

Streptokokkikoe ja pissapurkki kotiin ja ne sit viedään terkkarille.
 
35+1 tänään, kävin äippäpolilla eilen aamupäivällä alkaneiden kipeiiden supistusten vuoksi. (joita siis jatkunut koko eilisen + yön ja tämän päivän) Lääkärineuvola olisi ollut muutenkin tällä viikolla, torstaina.
Vauva on raivotarjonnassa, ja pää tiukasti alhaalla kiinni, eli tulossa on. Painoarvio nyt 2600 gr. Kohdunsuu pehmeä ja kiinni. Kaikki ok. Mutta jos vaavi päättää jo syntyä, niin sitä ei estellä. Näin kertoi lääkäri. Nyt sitten lepoa, supistelee levossakin kyllä..... mutta jospa ensi yönä vähän saisi nukuttuakin... Tämä siis kolmas syntyvä lapseni. Ja koska kaksi aiempaa on normisti syntyneet, ei tarvitse sen suurempia suunnitelmia siihen, että miten tämän tekisin maailmaan. :Heartred
 
Kesäbebe, kuulostaa kyllä erikoiselta, että joka paikassa ei noudateta sitä uutta neuvolasuositusta, mikä on tänä vuonna tullut. Kukahan tostakin nyt viimekädessä päättää, miten missäkin neuvolassa toimitaan.. Joo mutta ei ollu tarkoitus tuoda mitenkään stressiä asiasta. Luonnollistahan synnyttäminen on, eikä sinänänsä vaadi tarkistuksia. :) Ja todellakin kyllä äiti tietää paremmin missä asennossa vauva on :)
 
Oiskohan niin, että niillä on hakusessa toi uusi suositus vielä? Siis että ehkä sitä vaan aletaan eri paikoissa noudatella eri aikaan ja vähän vielä etsitään, että mitkä lääkärikäynnit nyt sitten ois kellekin ne oleelliset ja että miten paljon niiden kanssa voidaan suosituksen puitteissa puljata? Musta kun tuntuu, että täällä meillä on noissa tällä hetkellä ihan neuvolakohtaisiakin eroja saman paikkakunnan sisällä, eikä kukaan oikein tunnu tietävän niistä ihan varmaksi ja tarkasti...

Tuli tässä mieleen, että kun mulla kerran todettiin tuolla lääkäritarkastuksessa että kohdunkaula on lyhentynyt (eli on nyt sen 2 cm) ja kohdunsuu on pehmennyt ja sormelle auki. Niin nyt seuraa vuoden ehkä typerin kysymys: tarkottaako tää, että mulla on siis ollut supistuksia? Vai voiko ne jotenkin muuten lyhentyä ja pehmetä itsestään? Ja mihin se kohdunsuu edes menee lyhentyessään? Siis tuleeko siitä jotain vuotoa vai katoaako se vaan taivaan tuuliin?:eek:

nim. Ihan pihalla :oops:
 
Nonniin, synnytystapa-arvio takana

- 35+6
- 2. raskaus
- kiinetä ja kaulaa jäljellä normaalisti, eli ei muutoksia
- Silmämääräisesti arvioi että lantioni riittävän iso synnyttää myös isompaa vauvaa kun esikoista, joka oli 3270g
- Vauva oli viikon aikana kääntynyt ensimmäistä kertaa raivotarjontaa, jeij, eli alatiesynnytys
- ei ultrattu, ei painoarviota
- Ei lähetettä sairaalaan liittyen synnytystapa-arviota, mutta pyyntö lähti että yliaikaiskontrolli aikaistaan (aikaisemmin kun 41+5 koska viimeksi meni käynnistykseen ja lapsivesi oli jo haihtunut ja vauva "pieni" viikkoja nähden)
- Nopea käynti oli, koska ei mitään erikoista niin luotettavan mielin lähden synnyttää toista kerta. Olisi ollut kiva jos olisi ultranut että olisi 100% varma asennosta ja tän hetkisesti lapsivesimäärästä
 
Takaisin
Top