Vihlonta ja supistukset

Dodomino

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mulla nyt alkanu useammin vihloon ja supisteleen, nyt siis rv 32+. Supistuksista tullu kans kipeämpiä.
Mistähän sitä tietää aiheuttaako nää nyt sitte tuolla kohdunsuulla jotain ?
Viime lääkärineuvolassa rv 29+1 pikkunen oli kääntyny rt:an ja kohdunkaulan pituus 3cm (alussa 4cm), ei kuitenkaan pehmentynyt.

Missä vaiheessa näistä siis kannattaa huolestua ja käydä näytillä?
 
Mulla on ollu samaa, +että kohdunkaula oli jo viime neuvolalääkärin tarkastuksessa pehmentynyt. Mulla supisteli aika paljon reilun viikon ajan (osa oli vähän kipeämpiä) ja viime perjantaina soitin kätilöopistolle ja käskivät tulla näytille. Lisäksi nivus alue on ollu välillä TOSI kipeä. Kohdunsuu oli edelleen kiinni mutta lääkäri antoi sairaslomaa äippäloman alkuun asti supistelun takia. Kannattaa ehkä soittaa äippäpolille ja kysyä sieltä mitä mieltä ovat tai mennä käymään.
 
mulla supisteli tosi paljon tossa rv31 tienoilla... yhtenä päivänä jopa 10min välein koko päivän... jouduin sairaalaan... anto estolääkettä yms. mut ei onneks tehny muutosta missää.. syynä supisteluun oli bakteeritulehus. sen jälkeen supistelut on vähentyny huomattavasti. nykyään ei supistele juuri nimeksikään, mut supistuksien luonne on napakoitunu... nyt siis rv 33+6... mut en kyl oo ollu huolissaan ennää... mut oonki jo niin pitkällä, et ei enää esteltäis, jos vaavi alkais syntymää... 34 raskausviikon jälkeen siis annetaan tulla jos on tullakseen... näin sanovat synnäriltä... mut aina kannattaa soittaa ja kysyä... 
 
Hui, ei mulla ihan nyt noin paljon ole vielä supistellu ku zasmiinilla.  Onneks siellä  nyt on sitte kuitenkin kaikki kunnossa. :)
Seurailen tässä vielä ja jos jatkuu tai lisääntyy niin soittelen sitten.
 
Mulla on supistukset pysyneet samantuntuisina (ei-kivuliaina siis) mut niitä tulee eri tilanteessa kuin ennen. Aikaisemmin tuli, jos rasitti itseään paljon, mutta esim. viime yönä tuli ihan muuten vaan. Ja illalla tuli myös yks vähän "tunnokkaampi", ei siis varsinaisesti kivulias, mut vähän jotenkin eri tuntuinen kuin aiemmat. Pitääkö niitten kivuttomienkin takia olla yhteydessä lääkäriin? Pehmentääkö/avaako ne kohdunkaulaa?

zasmiini:
saitko siihen tulehdukseen jonkun antibiootin vai menikö se itsekseen pois? Aiheuttiko se pöpö muuta kuin supistuksia (pahaa oloa, kuumetta tms)? Supistukset oli varmaankin kipeitä? Pieni huoli nousi, koska mulla oli jokin aika sitten (muutama viikko) tosi paljon supistuksia, muuten reagoinu niihin erityisemmin kun olivat kivuttomia...
 
Viimeksi neuvolalääkärillä käydessä oli kaikki hyvin, ei pehmentymiä, tai muita merkkejä mahdollisista kohdunkaulan aukeamisista. Eikä ole ollut mitään isompia suppariongelmiakaan, ennen kuin nyt.

Viimeksi neuvolassa täti sanoi, että laps on kääntynyt RT asentoon, ja siellä hän taitaa edelleen olla, tässä muutamien päivien aikana on alkanut melko iskevä lantio/nivussärky, ja kävellessä alkaa vihloa välillä suht kivuliaastikkin, ja on alkanut supistella. Joten on pakko vaan nytkytellä eteenpäin kuin vanha mummo, ja hävettää. Ihmiset tuijottaa kuin ruttoista. :( Ei vissiin oo ennen nähnyt raskaana olevaa naista. Oliskohan nää nyt niitä liitoskipuja tai jotain. No perjantaina neuvvolaan. Onneksi enää huomisen jälkeen ei tarvitse päivittäin lähteä enää mihinkään, kyllä tää sen verran tukala olo alkaa jo olemaan.
 
Nipsu, mie kysyin neuvolassa niistä kivuttomista suppareista, koska mulla on niitä ollu PALJON. Hoitaja kohautti vaan harteitaan, meinas ettei niistä tarvi välittää (eivät kuulemma avaa/pehmennä paikkoja vielä?).
No en oo sitte välittäny, vaikka mulla on ollu niitä melko lailla (tiheimmillään 4min välein (huom, LEVOSSA!), aina kun kellotan niin tulevat säännöllisesti 4,6,8 tai 10min välein. Seisaallaan ollessa maha on melkein koko ajan kivikova. Kipuja en ainakaan mielestäni tunne, mutta ovat tosi tiukkoja verrattuna aiempiin, joita raskausaikana on tässä tullu. Niitä on tullu siis jo jostain rv 15 alkaen...)
Ja tuohon ei siis kovin kummoista rasitusta ees tarvita...:/

Näkee sitte kolmen viikon päästä kun on neuvolalääkäri viimosen kerran..
 
Moi,
Heräsin viime yönä ihan järkyttävään kipuun, se tuntui koko vatsassa ja alaselässä. Olin niin unen pöpperössä etten tajunnut mistä oli kysymys. Kipu kesti varmaankin noin minuutin, jonka jälkeen tuli ihan älytön tuskan hiki. Kai kyseessä sitten oli tosi kipeä supistus, mutta onneksi jäi ainoaksi, tiedä sitten jos olin nukkunut jotenkin tosi huonossa asennossa. Onneksi sain kuitenkin vielä unen päästä kiinni ja nukuinkin loppu yön hyvin. Aamulla alkoi mietityttämään tuo synnytys, että jos jo yksi supistus teki noinkin kipeää etten pystynyt edes liikahtamaan niin milläköhän ilveellä siitä synnytyksestä selviää...

-Sini
 
Minulle on tullut kuukautiskipujen kaltaisia tuntemuksia.. Muistan lukeneeni jostain että niitä kun niin---mutta kun en muista mistä se johtuu.. :D Ei niitä koko aikaa ole vaan silloin tällöin.. Tulee vaan mieleen että onpa ollut IHANAA nämä kuukaudet ilman kuukautisia!!! emoticon
 
antibiootin anto noihin suppareihin... tosissaan tos viimesimmässä viestissäni kerkesin jo kehuskelemaan ettei oo suppareita ollu, mut nyt ne on tullu takas.... kivuttomia jatkuvasti... iltasin on ruvennu tulee kivuliaampi ja tos yks yö heräilin kunnon alaselän jomotteluun ja oli niin perkeleen kippee et meinas itku tulla... mut aamulla taas kaikki suht normisti ja jatku kivuttomilla... enää en oo huolissani noista supisteluista, koska oon jo niin pitkällä, ettei enää synnytystä ees yritettäis lopettaa ja jos ihan totta puhutaan, nii itekki alan jo nyt kyllästymään tähä norsu oloon... pojallaki painoa yli kaksi kiloo ja viikossa tullee hirmusesti lissää... et jos totta puhutaan, nii täällä ruvetaan jo synnytystä oottelee pikku hiljaa...
 
kuule iha sama täällä :) ruvennu jo vähän miettii et vois alkaa rampata rappusii ja saunoo ja syömään tulisia ruokia yms joka vähän jo edistäs synnytyksen alotusta, ehkä. Mulla on kans ollu nyt muutamana yönä maha ja selkä kipuja niin että ei voi nukkua ja aamulla kaikki taas niinku ei mitään.. liekkö nämä jo sitten ennakoivia suppareita..
 
Kuitenkin muistetaan että parempi sen vauvan on vielä tässä vaiheessa kasvaa kohdussa. Kuitenkin pääsee aina helpommalla jos vauvalla on painoa se 3kg ja vaikka vaiva syntyisi rv 35 niin joutuisi silti vielä keskolaan tai lämpökaappiin. Vaikka rupeehan tässä olemaan jo valmiit olot mutta kaikille tsemppiä vielä odotukseen ja kyllä se sieltä vielä sitten tulee :))
 
En nyt oikeen tiiä mihin osastolle tää kuuluis, nii laitetaan nyt tänne.

Mullon jo ehkä parin viikon ajan tuntunut kävellessä ja välillä muutenkin tuolla jossain "sisällä" aikamoista vihlontaa ja viiltelyä. Onko vähän huono kuvaus toi "sisällä"? : D Kuvittelisin, että se ois jossain kohdunsuulla, mitähän siellä tapahtuu? Pahimmillaan tuntuu melkeen siltä kun joku survois puukkoa mun sisään... Kiva kaupassa ollessa, kerran säikähin että nytkö se tulee sieltä ulos : D
 
Nuo Sannamaj:n kertomat vihlovat ja "kuin joku vääntäisi puukkoa värkissä" -tuntemukset ovat täälläkin melko tuttuja. Luin jostain, että ne ovat harmittomia. Paikat alkaa vaan antaa periksi, niin se saa vihlonnan aikaiseksi.
Omat vihlonnat ja puukoniskut ovat hetkellisiä, mutta kyllähän ne melko epämiellyttäviltä tuntuu... Saattavat tulla silleen sarjoissa, ja alkaa ihan yhtäkkiä.
 
Juu kysyin kaverilta jolla on nyt vuoden vanha lapsi, niin sanoi että hällä oli samanlaisia tuntemuksia aina kun vauva puski päätään alaspäin. Eli kaippa siellä sitte paikat venyy ja paukkuu vaan.. :)
 
Heipparallaa! Eilen oli kyllä jännät paikat illalla, kopsin tänne saman kirjotuksen, minkä jo naputtelin tuonne naamakirjan ryhmään... ;)

Täällä oltiin eilen illalla jo ihan jännässä, että joko se vauva tahtoo maailmaan... HUH! Käytiin saunassa illalla ja jo silloin sanoin miehelle, että maha välillä vähän kummallisesti kipeä (en ees tajunnut kattoa aikoja kellosta, ku kipu oli niin laimeaa). Noo, sitte vähän ajan päästä aloin ruokkimaan kissoja, eikä siitä ruokkimisesta mitään tullu ku iski aivan älytön alamahakipu. Kippurassa olin ja yritin hengittää, perkele ku kävi kipeetä! Se meni ohi ehkä n. 2 minuutissa. Ja koko tuon ajan oli tunne, niinku olisi kova kakkahätä (kärvistelin pöntölläki, muttei mistään mitään tullu). Seuraava kipukohtaus oli melkolailla samanlainen, kuin eka, taas vessaan eikä mitään. Sitten päätin lähteä sänkyyn pötkötteleen, josko helpottaisi. Taas n. 10 min päästä tuli seuraava, joka tuntui jo alaselässäkin... Tässä vaiheessa aloin olla varma, että nyt taitaa olla OIKEISTA supistuksista kyse. Tääkin meni ohi ja sain melkeen jo unenpäästä kiinni, ku pikkuhiljaa tunsin, miten alaselkä ja alamaha kipeytyi ja kipu yltyi sairaan kovaksi. Koko selkä ja maha tuntui olevan krampissa ja poltti ja pakotti joka paikkaa... Oli pakko nousta ylös ja vaeltaa ympäri taloa, mikään asento tai liikkuminen ei millään tavalla helpottanut/pahentanut kipua. Mies lämmitti tässä vaiheessa mulle kauratyynyn mikrossa ja pikkuhiljaa tääkin kipu laimeni, kunnes olo oli niinku ei ikinä ois mitään ollutkaan. :D Menin takasi pötkölleen kauratyynyn kanssa ja aattelin, että seuraavan jälkeen soitan synnärille että mitä pitää tehä; kuite viikkoja alle 36 ja matkaa sairaalaan 100km. No, siinäpä nukahdin ja ilmeisesti niitä ei enää tullu, ku en heränny. :D Ja tosiaan väli näillä "kipukohtauksilla" oli jotain 10-15 min. Nyt aamulla mietin, että voisko nää olla jotain ennakoivia supistuksia tms..? Voiko ne olla noin kipeitä? Ja mullaki kohtuullisen korkea kipukynnys, mutta varsinki tuon viimeisen kanssa piti melkee jo itkua vääntää. Ja noiden välillä vauva liikuskeli mahassa (ei varmaan tykänny?) ja alapäätä jomotti... Hmm, jännää. :) Tulipa pitkä kirjotus, toivottavasti ette tylsistyny. :D
 
Noista mun vihlomisista vielä sen verran, että neuvolalääkäri totesi tuossa maanantaina, että kohdunsuu on pehmeä ja kohdunkaula 2cm. Niin oisko sitte sitä ollu nuo vihlomiset :)
 
Ninni86: Mulla olis tullu jo hätä ja oisin lähteny sairaalaan :D teilläki on aikalailla sama matka sairaalaan ku meilläki.. :/ saa kyllä miettiä monesti että lähteäkkö nyt vai sitte myöhemmin.. ei huvita monta kertaa tuota matkaa ajella.

Itellä on kyllä viime aikoina ollu suppareita aikalailla. mutta ovat onneks olleet lyhyt kestosia. iltasella tykkää rueta enemmän, varsinkin jos oon päivän touhunnu, niin kuin eilenkin. alaselekä huutaa hoosiannaa jos oon liian kauan selällään esim sohvalla kirjaa lukiessa. yöt menee kyllä iha valvoessa välillä noiden kipujen kans, mut th on sanonu että jos ei eivät oo pitkäkestosia niin ei hätää ja pystyy vielä niiden kans elämään. oon sit pari särkylääkettä ottanu ja ovat onneks niillä menny ohi aikalailla.
 
Mulla alkanu vihloo aina välillä nivuisia tosi kurjasti. Välillä kestää pidempään ja välillä vähän vähemmän aikaa. Onkohan nää nyt jotain liitoskipuja  sitte?
 
Kyllä ne liitoskivuilta kuulostaa...itellä tulee jos makaa pitkään ja jokusen yön olen joutunut valvomaankin niitten takia. Käveleminen autaa ja jos makaa kyljellään ni toisen jalan nostaminen ylös auttaaa. Kannattaa otta särkylääke ennen nukkumaan menoa jos tulee usein yöllä noita kipuja...jeesaa mulla sellaset 6h about :D
 
Takaisin
Top