vauvojen kasvu ja kehitys

Voi näin pienelle tulla atooppista ihottumaa. Googlaamalla löytyy tietoa (vanhalta nimeltä maitorupi) & kuvia ihottumasta. Eroaa hormoninäpyistä. Itse olen atoopikko ja sen hoidossa avainasemassa ovat juurikin puhtaus ja hyvä rasvaus. Jäbän ihottuma muistuttaa ulkoisesti ikävä kyllä juuri tuota atooppista. Kysyn sitä sitten neuvolalääkäristä (tai aiemmin jos pahenee) ja siihen asti rasvaan ceralan plussalla pari kertaa päivässä.
 
Täälläki rupes melko karheet posket olemaa pylleröll, niin ja pää oli tosi kuiva! sain siskolta lactacyd nimistä pesuainetta, missä siis mukana rasvaa. On tuntunu toimivan (kylpyvedessä lisänä öljyä). Sitte oon rasvannu vielä liberon rasvalla päätä ja niitä poskia. Päässä ei näy enää karstaa ja posketki rupiaa olemaa aika hyvät :) tuossa kuvassa näkkyy mite kuiva päänahka oli, livenä vielä pahempi.. mun paijat ja housut aina iha nahkan palasissa ku toine oli sylissä :eek: saattaapi tulla toiselle atooppine ihottuma, vähä tunnustaa sille.. :sad001
 

Liitteet

  • 1419844679499.jpg
    1419844679499.jpg
    38.4 KB · Katsottu: 36
Justiina89 täällä on menty välillä täysimetyksellä, välillä osa. Mulla teki jostain syystä yöimetys tosivaikeaa, rinnoissa tuntu todella pahalle. Sellaista jännää rinnan sisäistä kutinaa johon lääkärikään osannu mitään sanoa. Joten neiti sai muutaman viikon ajan pumpattua ja korviketta yöllä, neuvolasta jopa sanoivay että osaimetys on parempi mulle ja vauvalle jos imetys yöllä tekee hankalaa, ei meidän välinen suhde pääse kärsimään. Nyt olen taas imettänyt yöllä kun rinnat saaneet levähtää, mutta korviketta on varuilta aina kotona.
Enää en arkaile korvikkeen käytössä, aluksi jotenkin ajattelin että minua pidetään huonona äitinä jos annan mutta meidän ihana neuvola lääkäri sai mulle järjen päähän :) Ajatelkoot muut mitä haluaa, olen lapselleni paras äiti täys- tai osaimetin :)
Tosin meillä ei korvikkeen antaminen ole vaikuttanut unen pituuteen, edelleen normaali heräämisväli on 2-3h antoi korviketta tai ei.

Mitä ihan hoitoon tulee niin mä olen laittanut vauvaöljyä kylpyveteen ja hieroessa käyttänyt. Rasvoja ei ole tullut vielä testattua, mutta tuo sophie la giraffen vauvaöljy on kyllä ykkönen! Täytyy isompi purkki tilata sitä, olen jopa vaippa alueelle käyttänyt sitä päivinä kun peräpää on turissut paljon. Toki talkkia on pitänyt välillä käyttää meidän michelin-neidin ♡ nivusiin.
 
Ei mun mielestä korvikkeen antaminen oo huonosta ollenkaa, niinku jotkut ajattellee. Sitä ajatusta en ymmärrä x) meillä joutu alusta asti antaa korviketta kun ei vaa maito noussu :eek: huono äiti oisin, jos yrittäisin tihhuuttaa olematonta maitoa vauvalle ja pitäisin nälissää! Elä tiuhti ressiä ota! Pitää vaa aatella että mikä on sulle ja vauvalle parasta :) se ei susta huonoa äitiä tee :P joittenki mielestä mää oon varmaa läpi pska äiti ku en tissiä anna :D ja siinäpähä aattellee, kunha vauva on tyytyväinen niin se on tärkeintä :)
 
Meilläkin nuevolan terkka ihan kannusti antamaan lisämaitoa. Yritän imettää kyllä pääosin, mutta imetyksen perään annan kerran-pari lisämaitoa päivässä. Tuntuu vaan, ettei poju saa tarpeeksi ruokaa muuten. Noissa kaikissa lippusissa kyllä kovasti yritetään kannustaa vaan imettämään, onneksi terkka oli tätä mieltä. Jos toinen känisee koko ajan imetyksen jälkeen mutta lisämaidon jälkeen rauhottuu, niin kyllä todellakin annan sitä lisänä. Ja kiva tietysti, että on jo siihen tottunut, jos joku yö haluaa vaikka ite nukkua vähän pidempää pätkää, voi mies antaa pullosta välillä. Kyllähän välillä miettii, vaikuttaako imetykseen tuo lisämaito, mutta tällä kyllä nyt mennään!
 
No voihan ne tosiaan sitten hampaita olla tuloillaan... Tää päivä on ollut kyllä ihan kamalan itkuinen, tyyppi on nukkunut alle kolme tuntia yhteensä koko päivän aikana. Sisällä ei nuku hyvin päikkäreitä ja ulos ei voi viedä kun on niin paljon pakkasta. Onneksi huomenna on jo lauhempaa. Annoin kaverille jyrsittäväksi äp:n purulelun, ja pureskelikin sitä ihan onnessaan jonkin aikaa!
 
Hampaiden teon kipuunhan voi antaa panadolia. Etenkin yötä vasten että saa nukittua
 
Meillä oli ihan kamala yö! En tiedä mikä ukkoa itketti. Ensinnä ei meinannut asettua unille ollenkaan, kun alkoi aina uudestaan itkeä. Lopulta rauhoittui meidän sänkyyn, siitä nostin omaansa klo 23.15. Heräsi itkemään klo 00.55, meni taas aikaa että poika rauhoittui, syötin ja nostin omaan sänkyynsä. Poika huusi kuin syötävä ja joko kuolasi niin paljon, tai sitten tuli puklua, ei auttanut kuin taas nostaa se takaisin meidän sänkyyn. Siinäkin aikansa huusi. Sitten kun oli rauhoittunut ja nukahtanut, nostin taas omaan sänkyynsä kuiviin lakanoihin. Kello oli tuolloin jo yli 2, eli toista tuntia meni tuohon operaatioon. Sitten kun poju heräsi taas neljältä huutamaan, niin en laittanut enää omaan sänkyynsä, kun tiesin kokemuksesta, neljän jälkeen se nukkuu niin levottomasti, että me ei kumpikaan saada unta. Otin lapsen viereeni ja ilmeisesti nukahdinkin syötön ja rauhoittelun jälkeen, kunnes poika heräsi taas kuudelta itkemään ja huutamaan, nyt ei edes suostunut syömään. Lähdettiin sitten pois makkarista että edes mies saa nukutuksi, poika kun ei millään rauhoittunut. Raukka huusi koko aamupesujen ajan, vaikka yleensä on pirteä aamuisin. Mittasin kuumeenkin (37,5), kun ihmetytti tuo itkuisuus. Onhan meillä ennenkin itketty, joskus aamusta iltaan, mutta tosi harvoin yöllä.

Aamupesujen jälkeen poju rauhoittui ja söi ja sitten nukkuikin kaksi tuntia putkeen, nukuin itse sohvalla ja poju koliikkikeinussa. Nytkin se torkkuu tuossa sohvalla. Taisi olla rankka yö molemmilla. Mulla on sellainen aktiivisuusranneke, joka liikkeiden perusteella laskee unen määrän ja laadun sekä hereilläoloajat. Näköjään olen ollut hereillä ja jalkeille seitsemän kertaa, unta kertynyt reilu viitisen tuntia. Tämä laitehan ei tiedä, että minä en nuku koko aikaa kun olen paikallani ja esim. Imetän, eli tod näk unen määrä on alle neljä tuntia pätkissä. Onhan sekin jotain, mutta kyllä se pidemmän päälle väsyttää.
 
Kylläpä on nyt marrasvauvoilla itkuinen viimeyö ollut :/ Täällä kans mittailtu kuumetta nuhan ja tuon itkuisuuden takia. Normaalia näyttää 36.6-36.8.

Ikinä, en ikinä ole säikähtänyt niin paljoa kuin viime yönä. Nukutin typyä kapalossa sylissäni, hän siihen todella nopeasti nukahti. Hän meni niin nopeasti syyvään uneen että yks kaks tuntui veltolle ja hengitys ei kuulunut. Äkkiä tyttö sängylle ja kapalo auki, edelleen oli niin syvässä unessa että vain pienesti sormia liikautti ja niin rauhallisesti hengitti. Säikähdin niin kovaa että itkuhan siitä tuli.
Noh se olikin neitin ensimäinen syvän unen pätkä ennen viittä aamulla.
Kyllä oli tämän mamman sydän syrjällään yöllä!
 
Illalla käytiin päivystyksessä tarkastuskäynnillä kun kuumemittari näytti 38 ja neiti hyvin itkuinen ja tukkoinen. Onneksi kuitenkin yleisvointi hyvä ja korvat puhtaat. Nenän niistämistä ja lepoa toiselle.
Neitillä oli myös neuvola eilen ja painoa hurjat 5.4kg , +600g kahdedssa viikossa. Maito maittaa toiselle. Pituutta 54cm ja pipo 38. 2kk neuvolassa katellaan sitte enemmän ja saadaan rota-rokote. Tää oli kontrollikäynti tuon kovan itkuisuuden takia.
 
Meidän tyttö on hyvin jäntevä jo syntymästään. Kannatteli päätään jo kotiinlähtötarkastuksessa synnärillä 2 vrk ikäisenä. Myös hyvin tarkkaavainen ja seurailee katseella. Hän kääntyy hoitopöydällä selältä kyljelleen. Ääntelee vähän ja hymyilee sille neuvolasta saadulle hymynaamalle, joka on hoitopöydän viereen seinään kiinnitetty. Neidillä on nyt ikää 3 vkoa.
 
Täällä ei kääntyillä vielä mihinkään suuntaan :D ei edes kyljelleen... vatsallaan ollessa on kuitenkin alkanut nostaa päätään sen verran ylös että näkee eteenpäin :) poitsu nyt 8vko vanha.
 
Meillä tyttö kääntyi selältä kyljelleen jo muutaman päivän ikäisenä, muistan miten hermoilin nukkumisasennosta, kun selällään ei millään halunnut pysyä ja sairaalan ohjekirjasessa luki kätkytkuolemariskin olevan kyljellään nukuttaessa kohonnut. Muutenkin neiti on ollut koko ajan kovin jäntevän oloinen käsitellä, ja päätä kannatellaan mahallaan ollessa jo oikein hienosti näin neljän viikon iässä :).
 
Typy on nyt 2kk ja kannattelee jo reippaasti päätä ja hartioita. Enää masulla olo ei harmita yhtä nopeasti kuin ennen kun neiti on tajunnut mitä kaikkea päätä kannatellessa voikaan nähdä. On myös harkannut masulta kyljelle kääntymistä, mutta se on vielä enemmän vahinko kuin tarkoituksen mukaista kääntymistä. Yrittää tarmokkaasti päästä eteenpäin masulla ollessaan. Jalat potkivat mutta kädet ei tajua mitä pitäisi tehdä ja sekös neitiä harmittaa. Oon sitä mieltä ettei vielä tarttis osata liikkua eteenpäin eikä kierimällä, mutta neidillä on niin kova kiire oppia kaikki nyt ja heti. Neidillä on aina paljon asiaa ja on alkanut matkia meidän ilmeitä ja eleitä. Selkeesti on maailma avartunut ja sitä on tosi kiva katsella ja ihmetellä. Kun nyt vaan pieni malttaisi olla vauva edes hetken verran, mutta ei taida neidillä olla enää aikaa sellaiseen.
 
Meillä typy 7 vko ja huh mikä temppeeramentti hänellä onkaan. Vauva-asennoaaa ei viihdy tippaakaan vaan pitäs saada olla pystyssä tai masullaan. Kannattaa pään koko ajan jo käytännössä itse, masulta kääntyy hienosti selälleen ja masulla pyrkimys eteenpäin on kova. Jokeltelee ja hymyilee paljon, mutta myös huutaa ja parkuu jos ei heti saa haluamaansa.
 
MaMaMehiläinen huomasin samanlaista temperamenttiä meidän typyssä. Komentaa määrätietoisesti kiukkuisella rääkäisyllä etenkin iskäänsä, jonka tietää tekevän juuri niin kuin neiti itse haluaa. :p ja isihän tottelee kiltisti :rolleyes:. Saan itte aina olla se jämptimpi meistä joka pistää leikille lopun kun on rauhoituttava.
 
Täältä löytyy myös temperamenttinen nuori herra :) välillä jopa sellaisia "kiukutteluitkuja" -silmät on auki ja suupielet alaspäin, muutama yksittäinen VYÄÄ ja kattoo niin loukkaantuneena kun vaan voi. Äiskää ja iskää nuo draamaitkut vaan tahtoo naurattaa. :D ja kunnon itkupotkuraivareita jos ei esim tissi oo suussa heti sillä sekunnilla kun nälkä yllättää!
 
Porukan jatkoksi. Meidän jäbä on myös määrätietoinen. Mies väitti aluksi, että itkee tissiä, mutta ohjeistin kuuntelemaan itkun sävyä ja on juurikin sellainen lyhyt wyää. Eroaa selkeästi nälkäitkusta, joka tulee paljon syvempää. Meitäkin tuuppaa vähän naurattamaan tuo komentaminen. Herra saa myös tissillä sellaisia kohtauksia että imee tissiä ja vetää pään taaksepäin ja ärisee ja nänni irtoaa suusta ja sitten hamuaa sen murisemalla takaisin suuhun; tästä jäbä sai uuden lempinimen 'tissibarbaari' :D
 
Takaisin
Top