Vauvan yöunet

Nyt täällä mennään selkeästi 2h rytmillä. Sekä päivät että yöt.. Onneksi päivien itkusta huolimatta menee yöt pienellä kitinällä! Hah, miten sitä toivoo, "jospa se jo ensikuussa nukkuu 6-7h putkessa. Sitten juuri eilen tuli todellisuus vastaan kun tuttavan kanssa juteltiin ja heillä puolitoistavuotias vielä herättää yöllä 3 kertaa.. No toivotaan että pian koko perhe saisimme nukkua kunnon unia.
 
Meillä näyttää aikalailla nyt vakiintuneen toi, että vauvan eka unirundi on 4-5h , minkä jälkeen se ottaa vielä kolmen tunnin tirsat yösyötön jälkeen. Periaatteessa ihan turhaan siis herättelin sitä kun se olis itekin osannu hoitaa ton syömäpuolensa suht säännöllisesti :rolleyes: No, ainakin paino oli noussu sen 310 g viime viikosta, eli kyllä siitä herättelystä jotain hyötyäkin oli.
 
Meillä on esikoinen valvottanut melko isoksi saakka, oikeastaan siihen saakka on ollut yöheräämisiä kun viimeinenkin hammas puhkesi. Poika itki jokaista hammasta. En ole kuitenkaan kokenut isomman lapsen yöheräämisiä mitenkään niin pahana kuin pienen vauvan, sillä vauvan itku on niin lohdutonta ja mysteeristä, joten kyllä tää kaikki tästä helpottaa. Ja ei kaikki lapset valvota vauva-aikojen jälkeen!

Voimi kaikille meille, tämä on yksi haastava vaihe, joka jälkikäteen tuntuu kuitenkin lyhyeltä ajanjaksolta.
 
Meidän neiti on alkanu nyt nukkumaan yöt paremmin. Just ku aloin ite tottumaan kahden tunnin valvomisiin keskellä yötä, niin tyttö nukahtaakin heti syötön jälkeen. Minä sitten valvon ja pyörin sen pari tuntia..:confused:
 
Meillä on nyt neljänä yönä putkeen nukuttu yksi pätkä >3h!! Aiemmin siis nukuttiin 1-2h pätkissä...jokohan sitä uskaltas alkaa toivoa että tää on pidempikin vaihe? :D
 
Viikonlopun reissussa tämä vauva olis nukkunu jo yli kuuden tunnin pätkän yöllä o_O Äidillä vaan petti hermo, kun ajattelin, että vauvaparka kuolee nälkään noin pitkällä syömävälillä, joten kiskoin lapsiparan ylös. Silmät ummessa toinen sitten mutusteli menemään :grin
 
Mä olen ihmetellyt kun kokeilin ihan huvikseen etten anna cuplatonia tytölle että onko sillä mitään merkitystä niin kappas vaan tyttö alkoi nukkua 6h yöunia!! :eek: Uskomatonta mutta totta. Maha vaivaa edelleen, mutta ei itkeskele sitä yhtään sen enempää vaikken kuplia annakaan ja yötkin menee jopa nukkuessa. :)
 
minä täällä jo toivoin että vähän löydettiin rytmiä kun kaksi yötä meni unta 22-02 ja sitten vähän lyhyempiä pätkiä... mitä vielä! Sit tuli yks huonompi yö, sit taas vähän parempi, kunnes viime yönä ei enää mitään järkeä. Poika torkkui mitättömiä 5-10min pätkiä 02 saakka ja vasta sen jälkeen sain itse eka kerran unta. Vähän väsyttäs, nyt sit poika nukkuu jo kolmatta tuntia, mutta itse en enää saanut unta...

Ja yöllä kyllä kokeilin kaiken mitä keksin, jolla lasta sais rauhottumaan, tissiä, pulloa, uutta vaippaa, hierontaa, röyhtäytystä, sylissä heijaamista... Kissakin ihmetteli mitä tää oikein on kun huutavan lapsen kanssa kävelin edestakaisin olohuoneessa.
 
Meillä on ALotta välillä kanssa noita ihmeöitä, jollon mikään ei auta vaikka päällään seisois. Kai sitä pitää vaan vauvaperheessä tottua siihen, että koskaan ei tiiä, miten tulee nukuttua. Tiedän, ei järin lohduttavaa :/

Eilenkin päivällä tosi katkonaisen yön jälkeen kattelin kaihoisasti kun poju vetää neljän tunnin torkut, herää syömään ja nukahtaa sitten uudestaan kolmeksi tunniksi. Ite siinä on niin päivystysmoodissa, että puolen tunnin torkut oli oma saldo. Onneks tää yö meni sitten paremmin, vaan kaks heräämistä :)
 
Meillä on yöt menneet ihan mukavasti. Ensimmäinen pätkä on yleensä 4-5h, minkä jälkeen 2-3h pätkä/pätkiä.

Sen sijaan päivät ovat muuttuneet ihme kitinöinniksi. Tänään vauva ei nukkunut kuin ihan pieniä minitirsoja, sen että ehti uneen vaipua ja sit heti huutoa. Enkä jaksa edes miettiä, mistä itkut johtuivat, sillä aina jos luulee löytävänsä jonkun logiikan, kumoutuu se jo seuraavana päivänä.

Kuinka monta tuntia teidän pienokaiset nukkuvat vuorokaudessa noin niin ku suurinpiirtein?
 
Jos menee hyvin, niin poika nukkuu yöllä 4+2+2+2h, tai viimeiset on sellaiset aamu-unet... päivällä yhdet 2-3h unet ja ehkä illalla yhdet 2h unet. Että noista tulisi max 14h. Sen lisäksi sitten päivisin vain pikkutorkkuja 10-30min.
 
Meillä nukutaan aamulla 7-11 välillä sellasii pikkutorkkuja mitkä kestää max sen 30 min. Ekat kunnon päikkärit nukutaa sillo 11 aikaa ja ne kestää n. 1-2 tuntii. Toiset päikkärit on n. klo 2-3 ja kolmannet vielä n. klo 6. Yöunille mennääki sitte klo 10 ja yöllä herätää klo 2 ja 5. Eli yhteensä nukutaa sellane noin 14-16 tuntii, riippuen vähä päivästä.

Viime yönä poika päätti tosin heräillä normaalia useammi ja heräiliki kahen tunnin välein. Taitaa olla tiheän imun kausi päällä.
 
Meillä nukutaan öisin nyt tosi vaihtelevasti. Ennen meni vaan 1-2h pätkiä ja päivisin vajaata tuntia. Nyt saattaa eka pätkä yöllä olla jopa sellanen 3-6h, mutta sitten loput pätkät onkin vajaan tunnin. Tai sitten mennään koko yö 1-2h pätkillä...

Päivisin meillä edelleen pääsääntösesti nukutaan vaan liikkuvissa vaunuissa tai kantoliinassa. Kantoliinassa ja vaunuissa saattaa liikkeellä ollessa nukkua parikin tuntia, mutta jos ei olla liikenteessä lainkaan niin koko päivä voi mennä 5-10min unilla. Ne päivät ei oo kivoja, kun sitten neiti känisee koko ajan väsymystään, mutta silti havahtuu aina ihan pienten torkkujen jälkeen.

Mutta niin, paljonkohan meillä nukuttas...kun kyllä niistä 5min unistakin usein aika paljon yhteensä tulee, kun joku päivä niitä laskeskelin. Vaikka itestö tuntuu ettei neiti nuku lainkaan, kun koko päivä on yhtä käninää :D..

Kyllä mä veikkaan että joku sellanen 14h on aika keskiarvo meilläkin..
 
Täällä nukutaan päivällä melko vaihtelevasti, mutta yöllä nukkuu sen 6-8h putkeen :grin. Ekan kerran kun nukkui ilta yhdeksästä aamu viiteen niin huolestuin jo että onkohan tämä nyt näin pieneltä ihan normaalia..:eek: mutta kun kuitenkin ehtii päivällä hyvin syömään ja nukkuu paljon pienempiä jaksoja niin nukkukoot vain öisin jos nukuttaa :) Ollaan sitten kaikki pirteämpiä muina vuorokauden aikoina :grin
 
Meillä nukuttiin viime yönä noin 6tuntia yhteen putkeen :eek: Sitten tunnin verran juteltiin ja vielä kolme tuntia torkuttiin.. Päivällä otetaan yhet tai kahet pidemmät päikkärit, mutta muuten max tunnin pätkiä nukutaan. Karkeasti laskettuna tyttö nukkuu n.16tuntia vuorokaudessa :)
 
Meillä on viimeset pari päivää kukuttu ihan älyttömän pitkiä jaksoja. Vauva saattaa olla valveilla viis tuntia, ottaa vartin tirsat ja sit valvoa vielä kolme tuntia. Samoin viime yö meni puolen tunnin pätkissä. Nyt päivällä onki sitten uni maistunu. Toivottavasti ei kuitenkaan niin paljon, että yöstä tulee taas tollanen pirstaleinen. Aloin jo tuudittautua siihen uskoon, että meidän yöunirytmi on jo vakiinutunu.
 
Meidän päiväkitinät johtuikin siitä, että vauvalla oli flunssa, jonka sai isoveljeltään. Isoveli on kova paijaamaan vauvaa. Haluaisi antaa jatkuvasti suukkoja ja haleja, joten vauva saa kyllä jatkuvalla syötöllä pöpöjä. Täysimetys ei siten täysin näköjään suojaa taudeilta. Onneksi tauti kuitenkin on lievä vauvalla, pikkuisen nenä vuotaa ja aiheutti tuon päiväkitinän.

Meillä nukkuu kyllä sitten muihin verrattuna vauva mielestäni melko paljon. Kyllä minä sanoisin, että meillä nukutaan vuorokaudessa ainakin tuon 16h. Normipäivänä on muutamat pitkät n.2-4h päiväunet + muutamia lyhyitä tirsoja ja yöaika 23-8 parilla tehokkaalla yösyötöllä.
 
Mä en ole laskenut paljonko uni tunteja tulee yhteensä, mut meillä on alkanu olee yöunet lyhyempiä.. :/ Johtuen siitä kun neiti on alkanu puklata ihan urakalla nyt viikon aikana ja kun se puklaa yölläkin niin vissiin maito menee jotenkin nenään ja ei saa sit kunnolla henkeä kun nenä turisee ja rohisee. :sad001 Neuvolaan soitin ja kuulostaa kuulema ihan normaalilta! Minusta kyllä ei oo normaalia et toinen herää yöllä kun ei saa nenän kautta ilmaa!?! Onneks ke on neuvola niin otan kyllä asian puheeksi siellä uudestaan. :/
 
Hah, mulla on selkä kipeä kun on nukuttu niin paljon viime yönä! :grin Tyttö nukahti illalla kahdeksan aikaan ja aattelin sit itekkin laittaa hetkeksi nukkumaan. Olin varma, että se herää viimestään 23aikaan syömään, mutta yllätyksekseni se nukkuikin kahteen asti! Sitten syöttö ja taas unta kuuteen asti. Nyt neiti on vielä unten mailla, mut mulla oli sen verran pirteä olo, että päätin nousta :p
 
Takaisin
Top