vauvan vaivat ja hoito

citronella se päänahan juttu on varmaan karstaa. varsinkin jos on tukkaa niin tulee tosi paljon helposti.se pitäs saada pois..meillä lähti (oli siis ihan kauttaaltaan tukan alla "suomuja" paksukerros kunnon lumipää) kun joka kylpy kertaa ennen pistin  väh. 30min ennen ohutta rasvAa ja laitoin pipon päähän ja " haudutin". kylvyssä sit vauvan shampoolla pesin ja harjalla ahkerasti perään. parissa vkossa lähti kaikki. neukku täti kuulemma käytti ruokaöljyä ja haudutti koko päivän mut mua vähän ällötti öljyä tunkee niin tommonen ohut rasva ajaa saman asian. meilläkin kuiva iiho niin ssiihen pitää vaan ettiä hyvä rasva ja rasvata paljon. lääkäri lupas meille kirjottaa sit ku sopiva rasva löytyy niin reseptin niin saa halvemmalla. puhu myös "rasvakylvystä" et saa käyttää ihan isolla kädellä rasvaa..ei äippälaatikon rasva ainakaan meillä tehonnut.helppoo vasemalla kädellä kirjottaa ku yks piehtaroi sylissä :)
 
mutta eikö karsta ole keltaista kun tuo on ihan samanlaista kun naamassa ja muualla kropassa? Korvan taustat ja kaula on eilen ja tänään olleet ihan tulipunaiset ja tosi kipiän näköset vaikka yritän niitä koko ajan hoitaa.. nyt illalla laitoin perunajauhoja ja on kyllä paljon parempi kuin talkki ! ei oo enää kostea se iho ja levittykin paljon paremmin eikä jää niin könteiksi kun talkki niin jospa se rupiais paraneen :)
Tuo kuiva iho kyllä huolestuttaa.. ja pelkään että se iho rupee sit vaatiin sitä rasvaa koko ajan jos sitä kovasti rasvailee? tuota ceridal suihketta voisin kyllä kokeilla :)
Meillä neiti nykyään heräilee muuten tunnin välein yöllä.mikäköhän lie syynä. hohhoh että väsyttää :D
 
ei se meillä ainakaan keltasta ollu :o semmosta ihon väristä suomua..harjalla rapsutellessa oli kunnon lumi pyry! Ja paksu kerros olikin! Voihan sitä kysästä tietty neuvolastakin mutta meille kyllä jo sairaalassa puhuttiin että voi tulla kun oli aika paljon tukkaa syntyessään ja sitä voi sit harjailla pois jne. Ja toista rasvauksesta lääkäri puhu että voi äityä tosi pahaks, iho alkaa halkeilla jne (niinkun mun kädet..) ja haavat voi sit herkästi tulehtua. Kuitenkin vauvan kuiva iho tosi yleistä ja johtuu siitä kun aika pitkään lillu tuolla vedessä niin yhtäkkiä heitetään kuivaan ulkoilmaan niin ihmekkös tuo. Meillä apteekin perus rasvat on auttanu. Kaula poimutkin pysyny hyvänä ku on niin kuivaa muuten :D
 
no ehkäpä minä sitte uskallan sitä päätä ihan normaalisti harjailla.. kunnon lumipyry täälläki tulee :)
Kamala flunssa vauvalle iskeny.. nokka vuotaa ja yskiiki oikein limaisesti välillä. aattelin huomenna soittaa neuvolaan tai lääkäriin kun aika ikävä tauti noin pienellä. :/ nyt laitoin päikkäreille ja viereen harson sisään valkosipulia(isä opettanutemoticon ) nii aukes tuo nenä neitillä ihan mukavasti :) aamulla oli silmätki ihan rähmäset.. jännä et noin pienelle tulee räkätauti vaikka imetänki :/
 
meilläkin oli ja meni :) kuulemma tulee aika aikasin vaikka imettääkin tuo räkä tauti. Kaveri imettää vieläkin yli 1v tyttöään ja hällä oli kans aika aikasi räkä tauti. et eihän tuo maitokaan nyt mitään taikajuomaa oo ;) eihän näitä reppania saa kaikelta suojattua vaikka kuinka tahtois..hyvää tekee vaan vastuskyvylle. Ihme kyllä että mulla ei oo ollu räkä tautia..miehellä ja pojalla oli.
 
löytyipä syy muutaman päivän kestääneelle kovalle itkulle ja huonolle syönnille.. käytiin eilen illalla päivystyksessä kun loppu syöminen kokonaan ja huusi vaan(.. oli kyllä ihan eri luokkaa niitten rintaraivareiden kanssa) nii korvatulehdus löyty. arvelinki vähän koska flunssa on nyt ruvennu helpottaan ja oireet täsmäs kyllä hyvin. onneksi nyt on lääkket pikkuselle ja viime yökin meni paljon paremmin :)
 
Pakko vähä inistä... Pitäähän sitä meillekin jotakin vaikeuksia tulla, kun kaikki on mennyt kuin unelma tähän asti. Ii:lle annettiin rotarokote reilu kaks viikkoa sitten ja sen jälkeen kakkaaminen muuttui. Entisen kerran päivässä sijasta joka vaippaan. No, sehän ei ole mikään ongelma, kun vaan muistaa pebanthenin laittaa, että pylly ei pala. Nyt sitten kakka on muuttunut vaahdoksi (siis ihan oikeesti vaahdoksi vähän kuten sylkivaahto, josta ilmakuplat sitten hajoaa vaipassa). Tätä vaahtoa tulee noin kymmenen kertaa päivässä ja miljoonasti yöllä. Jipii! Ii ei heräile enää juurikaan syömään, mutta nyt pitää sitten herätä vaihtamaan vaippaa.

Neuvolatäti epäili, että mulla on suihkutissit (sekin vähä, mikä tisseistä irtoaa on siis väärää, nyyh). Suihkutisseistä tulee määrällisesti enemmän etumaitoa, joka on vähemmän rasvaista. "Rasvaton" maito kulkee ruuansulatuksen läpi nopeammin ja suoli ei ehdi pilkkoa sitä kunnolla. Siitä seuraa laktoosi-intoleranssimaisia oireita kakalle. Ii siis voi hyvin. Nukkuu, syö, on iloinen, leikkii. Ei siis onneksi kipeä (pylly vähän arka). Onneksi ei ole kipeä, koska sitten särkyisi tämän äidin sydän. 

Suihkutissihoito (monta perättäistä imetystä samasta rinnasta) ei oikeen onnistu, koska mulla maidon määrä on jo niin vähäinen. kait... Kokeilen nyt, että annan vain pullosta pumpattua ja korviketta edelleen lisäksi.

Tuntuu välillä, että tästä imetyksestä ei oo ku ongelmaa. Ensin ei tuu ---> kriisi mulle ---> kriisi ohi ---> uusi ongelma ---> taas kriisi, etten onnistu missään. Nooh, ehkä tämä tästä. Jos ei imetys onnistu, se ei sitten onnistu. Onnkeksi kuitenkin kohta kolme kuukautta Ii on saanut rintamaitoa ainakin osittain.

Naureskelin tuossa äsken miehelle, että näin yksinkertainen asia kuin vauvan syöminen on oikeesti ihan rakettitiedettä. Toiset ei huoli pulloa, toiset saa hepulit tissistä, toisille kelpaa vaan tietty pullo, toisille vaan ruisku, toisilla ei tuu maitoa, toisilla sitä on liikaa jne jne. Tuntuu ainakin meillä, että on varmaan marsin pörssikurssista riippuvainen meijän neitin syönti. Välillä kelpaa vaan Ainun pullot, nyt tällä hetkellä kelpaa vaan Aventit ja välillä ei kelpaa mikään. Tulipa taas vuodatus. Kiitos, että ootte olemassa ja saa vähä purkaa sydäntään.
 
Oon mäkin ihmetellyt miten niin luonnollinen asia ku imetys voi olla niin prkl monimutkanen ja kinkkinen. Aina tulee joku uus mutka matkaan..Noh onneks lapset kasvaa ja saa kohta syödä ihan oikeetakin ruokaa niin tarvii murehtia taas hetkeen tissileikeistä :) Älytöntä että meilläkin siitä on jo yli 3kk aikaa ku ekaa kertaa nähtiin! voi jösses ku aika juoksee!

Meillä on ilmestynyt takaraivoon musta piste? Ensin rupesin sitä rapsuttelemaan irti ku näytti ihan joltain tahralta tai tussin jäljeltä tai joltain..mut totesin et ei se irtoo...niinpä diaknosoitiin miehen kanssa se luomeksi. Mut voiko luomia tulla jo näin pienenä? Ja mua vähän ihmetyttää ku se on tosiaan musta..eiks ne yleensä oo ruskeita tai jotain vaaleempia mut se on musta, pikimusta. Vähän saman näkönen ku itelle tulee johonki "verenpurkauma" ihon alle et se pinta iho ei mee rikki...mut toi ei oo koholla niin ei se semmonenkaan oo. voihan se olla että se on ollut siellä jo synytmästä mutta on tukka ollut tiellä ja nyt kun tukkaa on takaraivosta vähän kadonnut niin paljastui näkyviin.En netistäkään löytäny oikein vauvojen luomista tietoo..pitäsköhän ihan soittaa neukku tädille...
 
Miten teillä sujuu vauvan kylvetys? Tykkääkö vauva ammekylvystä? Aina sanotaan, että kaikki vauvat nauttivat kylvystä, no meillä ei. Melkein joka kerta on tullut itku ja huuto, kun on joutunut kylpyyn. emoticon  Kerran jopa hymyili ja polki tyytyväisenä vettä ja ajateltiinkin jo, että JEES, nyt tyttö ymmärsi kylvyn ihanuuden. Mutta seuraavalla kerralla taas itkettiin. Meidän pikku vesikirpulla taitaa olla "vesikauhu". emoticon

Viime viikonloppuna kävin 1. kertaa tytön kanssa suihkussa ja se meni tosi hyvin! Itkusta ei tietoakaan eli vesikauhu tuntuu rajoittuvan siis ainoastaan ammeeseen. Ilmeisesti pikkuinen tuntee ammeessa olonsa jotenkin turvattomaksi käsivarrella keikkuessaan ja rimpuillessaan, kun taas suihkussa sai olla turvallisesti äidin sylissä. Eli eiköhän tuo ammekammokin siis ajan ja iän myötä helpota.

Toukokuun alussa meillä alkaa vauvauinti ja vähän jännäsin miten se mahtaa sujua jos tytteli huutaa suoraa huutoa koko puolituntisen altaassa. Mutta tuo suihkukokemus rauhoitti, koskapa altaassakin saa olla turvallisesti äidin sylissä, niin eiköhän se vauvauinti ihan hyvin suju. 

Oletteko muut ajatelleet mennä vauvauintiin?
 
Me kovasti haluttais vauvauintiin, mutta kun Ronille tulee tuo kolme kuukautta täyteen niin täällä jää siitä viikonpäästä vauvauinti kesälomalle eli syksyllä jatkuis taas ja kaikenlisäks se vauvauinti alkaisi aina lauantaisin klo 8 ja silloin me ollaan vielä unilla tai vasta heräilemässä niin ei kiitos
 
Me kanssa suunniteltiin vauvauintiin menoa, mutta luovuttiin kuitenkin ajatuksesta. Se olisi lauantaisin kahdeksalta, ja kun meidän elämässä on nyt hieman hektinen vaihe menossa (vauva + raksaprojekti + miehen pääsykokeet...) niin ehkä on parempi, että edes lauantaisin saa nukkua -siis jos tyttö suo.
 
Tuizu: Meillä on ollut kanssa tuota samaa "ammekauhua" tosi monesti. Haluaisin niin että kylpyhetket olisi kivoja mutta varmaan se käsivarrella roikkuminen tosiaan tuntuu epämiellyttävältä. Huuto tulee, ja mulla meinas tulla itselläki yhesti itku kun niin särkevästi itki isin kylvettäessä. Huudon tullen kylpy pitäis vissiin lopettaa ettei jää traumaa... Ainakaan liian lämpimästä vedestä tyttö ei tykkää yhtään, pitää olla noin 35-asteista eikä yhtään yli. Ollaan aateltu että pitää vaan tihentää kylpyjä ja koittaa saada niistä kivoja kokemuksia. Suihkua ei olla kokeiltukaan vielä. Toivottavasti kuitenki helpottaa kun vauva oppii istumaan ja läiskyttämään! :)

EDIT: Nyt tuli mieleen että auttaiskos se kylpytuki?! Onpas typerää, mehän ostettiin se valmiiksi eikä oo sitten muistettu koko hökötyksen olemassaoloakaan :O Jossain se lojuu... Siinähän ei tarvisi vauvan "roikkua" käsivarrella vaan saa makoilla siinä omalla painollaan. PItääpä kokeilla heti seuraavalla kerralla!!
 
Mulla oli esikoisen kanssa käytössä kylpytuki ja se kyllä helpotti kylpemistä huomattavasti. Vinkkinä: jotta kylpytuki ei tuntuisi kylmältä ja kovalta, sen päälle voi laittaa puhtaan harsovaippakankaan (joka tietysti sitten kastuu siinä kylpiessä). Tai minkä tahansa muun kankaan tietysti :-)

Nyt tämän vauvan kanssa ei olla tosiaan kylpyä kokeiltukaan eikä tee mielikään, suihkuttaminen on vauvalle ollut ilo ja riittää hyvin puhtaanapitoon. Tämä vauva ei tosin varmaan pistäisi kylpyäkään pahitteeksi, tykkää myös pepun pesusta lauvaarin päällä kovasti, taitaa olla vesimiehiä.... ja niin onkin ;-) (siis horoskoopilta)
 
Me mennään vauvauintiin vasta syksyllä kun ryhmät oli ihan täynnä.. neiti on sitten jo puolivuotias mutta voi kuulemma sittenkin mennä,sukellus opetus on vaan sitten erilainen :)
meillä tykätään kylpemisestä tosi paljon ja sen takia tuonne vauvauintiinkin mennään jos se siitäki innostuisi :)
 
Meilläkin on sellainen kylpytuki, mutta sillä on ihan sama vaikutus eli itku ja huuto tulee. Ollaan yritetty "lämmittää" tuki valmiiksi, mutta ei auta. Tuota harsoa ei ollakaan vielä kokeiltu. Kiitos vinkistä Kressida, täytyypä yrittää sellaisen kanssa. Ja nyt kun neiti siis tykkää suihkusta, niin täytyy yrittää yhdistää ammekylpy suihkun yhteyteen. Jos pikkuinen ei vaikka "huomaisi" alkaa itkeä, jos ensin käydään suihkussa ja sitten lasketaan välillä ammeeseen harsotettuun tukeen lämpöiseen veteen ja siitä taas takaisin suihkuun, jos näyttää siltä, että itku tulee. Ei väkisin, vaan väsyttämällä. Tuskinpa neiti enää rippikoulussa ammekylpyjä pelkää... emoticon
 
Meillä kyllä viihtyy kylvyssä mutta yleensä oon käyny viikossa kerran suihkussa ja kerran kylvyssä ihan oman laiskuuden vuoksi :p molemmista poika tykkää. Vauva uintia en oo ees oikein harkinnu kun on niin kuiva iho pojalla että pahenisi vain. Ja se musta piste jota luomeks luultiin irtosi pesussa joten se olkoonkin paskatahra :D
 
basura kirjoitti:Ja se musta piste jota luomeks luultiin irtosi pesussa joten se olkoonkin paskatahra :D

Ehhehheh :-D Ja siellä oltiin jo melkein soittamassa ihospesialisteille vai mitä? 

Minä olen viime päivät murehtinut sitä, että vauva työntää KIELTÄ ulos suusta ihan jatkuvasti. Sehän on yksi neurologisten ongelmien (aivovammojen yms) oire! Järki kyllä yrittää minua rauhoitella, että vauvasta vain on hauskaa kun on löytänyt tällaisen kyvyn. Mutta sydän ei usko. En kuitenkaan ole kehdannut esim. manita huolesta vauvan isälle, ettei hän luule minun aivan kajahtaneen, minun kun pitäisi olla meistä kahdesta se, joka tietää mikä on vauvan kehityksessä normaalia ja mikä ei. Se "ammattilainen". Mutta oman vauvan kohdalla... huhheijaa. 


 
Meillä kanssa kieli on tällä hetkellä maailman hauskin asia, ja sitä työnnetään ihan koko ajan ulos. Eipä ole tullut mieleenkään, että kyse voisi olla neurologisesta ongelmasta. Lähinnä olen ajatellut, että vauva on keksinyt kielensä ja sitä on hauska työnnellä suusta ulos. Vauva kun myös matkii, jos sille näyttää kieltä. :-D
 
jep! :D onneks en kerennyt soittaa..ois ollut vähän ehkä nolohkoa :D mut ihan älyttömiä juttuja sitä kyllä keksiikin näitten kanssa! mua on ruvennu huolettaa ku roope on kova "puhumaan" musta tuntuu että ihan alusta asti niin se on keksiny semmosen nenä hyminän nytten! et jaarittelun lomassa tulee nenästä semmosta yninä ääntä mitä nyt itekin tekee ku "myhäilee"...ja sit se on ruvennu sille välillä availee suuta et se kuulostaa semmosela wrumwrum ääneltä! ja senhän on pakko tarkottaa jotain pahaa..luonnollisesti :) onneks muutkin on vainoharhaisia <3 ja kieltä täälläkin esitellään usein :) täällä on hyvä ja "turvallista" avautua näistä omista vainoharhoistaan :D
 
Jep, kieltä näytellään täälläkin ja tosi pitkä kielin onkin. ;) Sitä on ilmeisen kiva väännellä ja käännellä eri asentoihin, välillä kieli väännetään siten, että toinen sivu on ylhäällä ja toinen alhaalla, kun normisti on siis vaakatasossa (tosi selkeesti kuvattu). Eipä onnistu äipältä. ;)
 
Takaisin
Top