Vauvan vaatteet

Sofien

Puuhakas puhuja
Heinämammat 2016
Mitä vaatteita olette hankkineet tai aiotte hankkia heinävauvalle?

Me odotamme esikoistamme joten hirveästi ei vielä ole käsitystä mitä kaikkea tarvii. Otamme äitiyspakkauksen ja lisäksi kirpparilta on ostettu vaatteita kokoa 50-74cm, kaikkea mitä on sattunut löytymään.
 
Syyskuisista terveisiä! Meille myös tulossa esikoinen, joten kokemuksen syvää rintaääntä ei täältä löydy, mutta paras ystäväni sai esikoisensa viime vuoden lopulla, ja häneltä olen saanut hyviä vinkkejä.
Yksi asia, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, on se, kuinka helposti vaatteet saa pienelle puettua. Esim. bodyt/paidat, joissa ei ole neppareita tai halkioita pääntiellä, tai eivät ole kietaisumallisia, voi olla hankala pukea aivan pienelle, kenellä on vielä aukileet kallossa.
Aika paljonhan kyse on mielipideasioista - ystäväni tykkää käyttää bodeja, ja päällä housuja, joissa sukkaosa mukana. Paidat menevät kuulema aina ryttyyn, eivätkä pysy päällä vauvaa nostellessa. Sukat tippuvat usein jaloista. Toisaalta avolahkeisilla housuilla on pidempi käyttöaika, koska eivät jää niin nopeasti pieneksi.
Tässä nämä vinkit - itselle ovat olleet hyödyllisiä, koska näitä seikkoja en ollut aiemmin ajatellutkaan.
 
Komppaan edellistä. Mä olen käyttänyt tuolle meidän 1v tytölle ihan alusta asti just bodeja. Pelkkä paita-housut yhdistelmä on ärsyttävä kun paita ei kuitenkaan pysy housuissa. Ja potkuhousuja oon tykännyt käyttää, ihan pienellä niitä, joissa on sukkaosa ja tietty jos on vaikka kova helle niin sitten niitä housuja joissa saa jalat näkyviin. Yöpukuina tytöllä on ollut kokohaalari ihan alusta alkaen ja on vieläkin. Tykkään käyttää tytöllä collegehousuja ja sellasia mitä kuvittelen että on mukava päällä. Ei kireitä farkkuja yms. Mitä vauvoillekin jo on. Mekkojakin oli, mutta varsinkin konttausvaiheessa aika turhia kun aina olivat tiellä.
 
Meillä on esikoisen jäljiltä tallessa vähän vaatteita, ne kivoimmat, sillä aika paljon ehdittiin jo antaa pois! Ja onneksi on aika unisex-värejä kun nyt onkin tulossa eri sukupuolta. :) En ota äitiyspakkausta, ja olen kirpparilta tehnyt muutamia ostoksia. Vielä olis kyllä hommattavaa! En oikein tiedä mitä kesävauva tarvitsee. Mutta esikoisella koin kätevimmiksi ihan pienenä kietaisubodyt ja sitten isommalle body + housu -yhdistelmän (vasta nyt 86 kokoisena paita+housut).
 
ÄP:n varusteilla mennään, niillähän kyllä pärjäis vaikka ekan vuoden lävitse. Omaksi huviksi ostetaan parit söpöily-tyttö-vaatteet, kun ÄP:ssä ei sellaisia oikein ole.
 
Mun mielestä äp:ssa ei ole riittävästi bodeja per koko. Tai riippuu tietysti kuinka usein pyykkää.
Meillä käytetää bodeja edelleen 1v9kk ikäiselläkin, pysyy "paita" housuissa.
Alussa kietaisumalliset on helppoja pukea, kun vauva ei päätään osaa itse tukea ja jos/kun pienen käsittely on itselle outoa. Puolipotkareista tykkäsin, koska sukat ei pysy jaloissa. Yöpukuna (edelleen) potkupuku, jossa myös jalkaterät. Niin ja minusta ehdoton, että aukeaa haaroista neppareilla tai vetoketjullinen, joka aukeaa myös nilkasta päin (esim Tutta-merkkisiä on). Helpottaa vaipanvaihtoja.
Ja alussa myssyjä pieneen päähän, ettei liikaa lämpöä haihdu.
 
Meillä tulee olemaan käytössä äitiyspakkauksen vaatteita ja kirppareilta olen haalinut erilaisia vaatteita paljon. 50-74cm pääosin kaikki. Mukana on myös joitain vahvempia vaatteita vilpoisemmille päiville ja syksyyn. Mulla on käynyt hyvä tuuri ja olen löytänyt tuoksuttomia (inhoan jos haisee voimakkaasti pesuaine) ja hyväkuntoisia vaatteita melko edullisesti. Myös hoitopöytä, amme ja sänky on hankittu. Samoin muutamia lakanoita. Nyt olen ollut aika pitkään shoppailematta, sillä lupasin itselleni, että saan ostaa vasta sitten lisää jahka sukupuoli on selvillä. :happy7 Toki täytyy myös tarkemmin vielä katsoa tarviiko enempää vaatteita. Isompia hankintoja on sitten vielä tehtävä...
 
Meillä myös kooissa 50 ja 56 enimmäkseen kietaisubodyja neppareilla ja haaroista avautuvaa sukallista potkuhousua. Siitä eteenpäin 62-68 vielä housut sukallista mallia pääosin ja sen jälkeen enää ei, koska pieni lähti liikkeelle ja sukalliset osoittautuivat liukkaiksi. Bodyt käytössä edelleen koossa 80/86 juuri tuon vuoksi, että normipaidat menevät ryttyyn ja nousevat korviin. Nyt käytössä myös ihan ehdoton yhdistelmä sukkahousu, ohuthousu ja jarrusukat (meillä kylmät lattiat ja sukat osataan ja otetaan pois jaloista silmän räpäyksessä) 86/92 sitten 'oikeat' paidat vasta käyttöön kun liikkuminen tapahtuu pääosin omilla jaloilla. Yökkärinä meilläkin edelleen haalarit, tosin ilman sukkaosia (tuunaan ne pois kun lapsi saa itsensä sinne yökkäriin jotenkin jumiin) kun käytetään unipussia. Luulen, että haalari on yöllä käytössä vielä pitkään kun hän niin herkästi palelee öisin.
 
Hei kiitos, tässä onkin tullut hyviä vinkkejä millaisia kannattaa ostaa! :) Lähinnä sitä on esikoista odottaessa on osannut katsoa sitä, että vaatteet ovat mukavia päällä.
 
Sen verran lisäisin edellisiin, että kokoa 50 kannattaa ostaa todella maltilla. Esikoisella ne oli ainoat, mitkä istui hyvin muutaman viikon, ja silloin niillä oli käyttöä. Kakkonen taas syntyi 54cm pitkänä, ja hänelle koko 50 oli oikeastaan jo heti pieni.
 
Niinpä! Mutta siksi kannattaakin pitää maltti siinä, mitä etukäteen ostaa ja hankkia sitten vauvan synnyttyä niitä, mitä oikeasti tarvii. :)
 
Mä oon ostanu monet 50cm bodyista sellasina mistä saa haaraneppareilla jatkettua 56 senttiseks. Eli niille tulee joka tapauksessa käyttöä :) Lindexillä on aika paljon tollasia valikoimassa.
 
Sellaset on kyllä hyviä. Mulla kakkonen oli vaan sen verran paksukin, että jotkut bodyt jäi ekana pieneksi ympärysmitaltaan. :D Mulla on kaksi hyvin erimallista lasta, se oli vähän yllätyskin, että tokalle parhaita oli ihan eri vaatteet kuin siskolleen. Siskolle kapeat bodyt istui parhaiten.
 
Kietasubodyja liputan minä! Paljon helpompia pukea ja riisua ja kakkavahinkojen sattuessa ei tarvii miettiä, mitä kautta bodyn oikein sujauttaa pois.

Meillä käytettiin alusta asti esikoisella kärjettömiä housuja, koska potkarit oli meidän neidille aina väärän mallisia. Tytöllä kun oli pitkät koivet, mut hoikka vyötärö. Sillon, ku potkarit istu vyötäröltä, jalkaterät oli liian lyhyet ja kun jalkaterät oli sopivat, vyötäröllä oli liikaa tilaa. Sukat kyl aina oli ties missä ja suosinki pitkiä sukkia. Mut eipä sitä lapsen mallia ennen syntymää tiedä...

Mullakaan ei oo oikein hajua, että millasta kesävaatetta pitäs tulokkaalle hankkia. Esikoinen ku synty syksyllä ja ekat kesävaatteet tuli käyttöön vasta n. 9-kuisena. Varastossa on kyl muutama ihan pieni lyhythihanen body, kun yks kaveri niitä mulle ekan raskauden aikana raahas.
 
Mä suosin housuja, joissa vyötäröllä säädettävä kuminauha. Meidän tyttö oli ja pn edelleen niin laiha että pituus ja vyötärö ei kohtaa. Paitsi itse tehdyissä.

2014 kun tyttö juhannuksena syntyi mulla oli vain pitkähihaista ja -lahkeista vaatetta. Noh, silloinha satoi lunta ja kotiutumispäivänäkin oli vain +12 astetta. Heinäkuussa alkoi lämmetä helteeksi asti. Siinä vaiheessa kipaistiin parit kirppikset ja löydettiin shortsibodya ja mekkobodya. Ja ihan lyhthihaist bodya pelkästään pidettiin päällä. Vaunuissa saattoi nukkua pelkällä vaipalla harsoliina peittona.
 
Minakin olen tykannyt enemman karjettomista housuista, ne karjelliset kun eivat koskaan tunnu olevan oikean kokoisia jotenkaan.

Eniten kuitenkin pidan sukkahousuista! Sukat eivat pysy jalassa, ja toisaalta sukkahousuissa se koko ei ole niiiiiin tarkkaa, koska hieman isotkin sukkahousut saa vedettya lahkeista ylemmas silla tavalla etta istuvat OK. Tytolla siis ihan ehdottomat, mutta mina kaytin pojallakin! Toki kesalla saattavat olla kuumat, ja kesaaikaan voi pikkuisellakin olla kiva olla paljain varpain (paitsi ei avian vastasyntyneena tietankaan kun silloin on varpaat ja sormet koko ajan viluiset).

Minusta villapaita on avian turha kapistus vauvalle. Se on hankala pukea ja esim. villatakki on helpompi avata/sulkea pienten lampotilavaihteluiden mukaan. Viileammallakin ilmoilla on kivempi kavella rattailla ja vaikka piipahtaa kaupassa, ja siella vain avata haalarin vetskari, villatakin napit jne kun vauva nukkuu, eika etta joko vauva pitaa herattaa riisumiseksi tai etta han heraa hetken pasta itse hirmuiseen kuumuuteen.

Ja samaa mielta etta bodyt ovat aivan pikkuiselle 1000 kertaa parempi vaihtoehto kuin t-paita josta aina paljastuu selka. Samasta syysta pidan haalareista enka takista ja housuista.

Myos hupparit, vaikka sopoja elainkorvineen ovatkin, ovat hieman hankalia, kun sen hupun pitaisi sitten aina olla paassa tai muuten painaa niskaa ja selkaa kun pikkuinen makoilee.

Ei muuten kannata ottaa paniikkia yopuvusta :) Itsellani esikoinen nukahti aina huonosti, ja silloin kun yhtakkia sattuikin nukahtamaan, ei paella aina ollut yopukua vaan ihan paivavaatteet. Mutta ei silla ole valia :) itse vaan nuorena aitina esikoisen kanssa olin ihan huonona ettei lapsella ollut yolla yopukua :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Ja muuten, sille miehelle ei sitten kannata kauheasti kommentoida vaikka se pukisi lapselle keltaiset sukat, vihrea-oranssiraidalliset housut, pinkin pallopaidan ja sinisen kuviollisen pipon. Tai jotan muuta omaan silmaan erikoista kokonaisuutta. Ei miehet aina tajua mitka vaateyhdistelmat ovat tyylikkaita :) Antakaa olla vaan :) :)

Ja voihan tama tyylivamma olla myos naisella. Ja kahden aidin perheessa. Ja kahden isan perheessa. :happy: Ideana vaan siis se etta huolettomasti vaan. Vauvaa ei haittaa vaikka olisi mitka retkut ylla, kunhan ovat about oikean kokoiset ja mukavat!
 
Takaisin
Top