Vauvan vaatteet

Mulla ei oo mitään hajua mitä kokoja on ja kuinka paljon, nyt tuli juuri kaverilta jotain ihan pikkusia ja sitten on sieltä äippäpakkauksesta vaatteita ja ite käyny hakemassa kirpparilta, pitäis kyllä pieni inventaario tehdä jotta tietää tarviiko jotain kokoa ostaa lisää ja mitä kokoa ei missään tapauksessa tarvitse enempää ostella.
 
Mulla on 50cm ehkä 4-5kpl bodeja ja 4-5 housut. 56 cm on sitten enemmän, en oo edes laskenut, mut epäilisin et 7-10. 62 en oo vielä laskenut, enkä laske koska niitä ehtii hankkiim myöhemminkin ja niitä varmasti tulee lahjaksikin. Uskoisin pärjääväni noilla pienten vaatteiden määrällä. Jos 50cm on kaikki pesussa niin ei ole iso vahinko jos pukee 56cm ja pikkasen käärii hihoja tai puntteja. Meillä kuitenkin pyörii pesukone muutenkin vähän väliä kun kaks isompaa sotkee niin tulee varmaan tiuhaan pestyä :) Ja epäilisin et saadaan lahjaksi jotain 50 tai 56cm vielä.
 
Mä oon ostanut 5-6 kpl/koko, uskoisin sen riittävän ihan reilusti, kun paria kokoa voi käyttää aina rinnakkain.
 
Mulla kans 5-6 kpl/koko, mutta oon ostanu lähinnä sen perusteella mitkä on ollu aivan supersöpöihania ja kaikki sellainen järkevyys ja suunnitelmallisuus tästä shoppailusta on kyllä kadonnu :) Heti kun äippäloma-alkaa aion tehdä inventaarion ja lajitella oikeesti kokojen mukaan (ei siis pelkkien kokolappujen) vaan myös todellisia kokoja vertailemalla :) Sitten vasta näen, paljon niitä oikeesti on.
 
Juu varsinkin kirpparilta ostetut vaatteet on usein kooltaan ihan jotain muuta kun kokolappu sanoo! Siis pienempiä kippanoita. Muutaman kerran ilmeisesti kuivausrummussa pyörineet... :p
 
Suurinpiirtein oon katellu kokoja mutta en oo ressannu niistä kauheena kun eipä sitä vauvaa taida kiinnostaa jos on hihoisa tai lahkeisa vähän ylimäärästä :)

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä niin aattelin, etten osta yhtäkään vaatetta vauvalle, kun niitä on melkoiset pinot kaapissa, mutta sitten aattelin, että kyllä mä haluan vaavilla olevan upouudet, ihan häntä varten hankitut vaatteet kun sairaalasta kotiudutaan. Ostin ihanan beigen nalle bodyn ja pöksyt, sellaset kietaisumalliset ja helpot pukea. Oon hormoonipöllyissäni ihastellut youtuben videoita, joissa vauvat on lähtemässä sairaalasta ja vanhemmat niitä pukee matkaa varten, ja todennut, että vauvojen mielestä pään yli vedettävät bodyt ja paidat sucks :p
Niin ja onhan se kiva laittaa nää ekat kuteet talteen ja näyttää sitten lapselle myöhemmin kuinka pieni hän on ollut synnyttyään. :Heartred
 
Ei oo täälläkään vielä inventoitu sen kummemmin kun ei ole vielä päästy takaisin kotiin missä vauvanvaatelipasto odottaa tyhjänä :)
On saatuja ja ostettuja, aika paljonkin ja kaikki on kyllä pesty sitä mukaa, mutta ehkä viikon päästä näkee mikä on tilanne ja voi lähtee taas shoppaileen puuttuvia tarvikkeita sun muuta.
Meillä ei ole kokoa 50 yhtään, vaatteet alkaa koosta 56 ja niitäkään en ole tainnut itse hommata yhtäkään.. Meillä on lapset olleet 55cm syntyessään joten koko 62 on ollut suoraan sopiva ja 56 jo vähän kinttana :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meinaaks kaikki muuten silittää noi vauvanvaatteet ja lakanat jne.? Oon kuullu, että pitäsi silitää, joten siinäpä puuhaa äippälomalle :)
 
Mulla on äitiyspakkauksen vaatteiden lisäksi 1 kauppakassillinen vaatteita, osa niistä saatu, osasta maksoin hieman, kaikki kuitenkin käytettyjä. Niitä ihan pikkuvaatteita tuntuisi nyt olevan ihan hyvin, paitsi ehkä ostan pari lämmintä paitaa, jonkun kaulurin tms. ja pari yöpukua. Housuja taisi olla 8 ja bodyja/paitoja 12, eli ihan riittävästi ja vähän päälle. :) Vieläkin mietin sitä pienempää toppapukua, mutta en osaa siitä tulla mihinkään tulokseen.

Nyt on ennen vauvan syntymää tulossa parit lastenvaatekutsut, olen vain kerran aiemmin sellaisilla käynyt. Nytkin tuntuu, että menen lähinnä seuran ja kahvitarjoilun vuoksi. Onhan ne meandit ja noshit yms ihania retrokuvioineen, mutta en vaan pääse yli enkä ympäri siitä tunteestä, että siellä vaan höynäytetään hormonihuuruisia äitejä ostamaan ihan ylihintaisia vaatteita... :rolleyes: Katselin etukäteen noiden puljujen nettisivuja, että josko siellä olisi vaikka jotain tarjouksessa... :grin Voi olla, että jotain sorrun ostamaan, mutta ei ne vaatteet herätä minussa edes mitään ilonkiljahduksia. Jotakin haluan vauvalle uutena ostaa, mutta en vain ole vielä nähnyt yhtäkään sellaista vaatekappaletta, josta olisi tullut tunne "pakko saada"... :grin
 
Täällä inventaariota tehty, n. Kokoa 62 ja 72-78 löytyy hyvin, nyt vähän noiden pienempien kanssa arvon, ostaako vaiko nou. Jossain näin jonkinlaisen listan siitä, että paljonko ja mitä vaatetta olisi hyvä alkuun olla, mutta mulla on pahimman luokan rade, ei mitään muistikuvaa, missä opuksessa se lista oli :D

Niin ja tähän asti oon kaikki silittänyt, että olisi vähän pehmoisempia, mutta jatkossa voi olla laiskempaa...
 
Mie oon ostanu vauvalle yhden bodyn ja yhdet housut meandilta. Sellaset ankkajutut, kun ne oli niin söpöt. Muuten on aiemmilta säästössä liikaakin. Jo esikoisen aikkaan saattiin suurin osa käytettyinä, kun tytöllä on 3,5kk vanhempi serkkutyttö. Ihan pikkuvaatteita (jopa 45cm) piti muutamia sillon osttaa, kun tyttö oli semmonen kirppu. Oli syntyessään 47,5cm, mut niin kappeen mallinen, että osa 50cm oli liian isoja. Kappee on muuten vielähi.
En oo vielä ehtiny meijän varastoja käyvä läpi, mutta kaveri toi takasi heillä lainassa olleet neutraalit ja tyttövaatteet ja niitä oli kaks äittiyspakkauksellista ja niistä isoimmat oli kokkoo 74cm. Et ehkä meillä on ihan riittävästi.
 
Mä sain tuon inventaarion tehtyä ja enää puuttuis ostaa joku ulkohaalari tai vastaava. Toki olen h&m:ltä katsellut jo ja sitte eilen netistä nyt en muista yhtään taas sivua niin aivan ihanan ulkohaalarin joka on mahdollisesti pakko tilata :) Voi olla myös että ihan pieniä vaatteita saa ostaa lisää tai sitten niillä pärjää katsotaan millainen vauva sieltä syntyy että sotkeeko kaikki heti vaiko ei
 
Tein eilen illalla ahaa-elämyksen penkoessani esikoisen vanhoja pieniä vaatteita, että todella käytännöllisiä oli aluksi nuo tumppubodyt, kun meillä neiti aina raapi omia kasvojaan ja kun kynsiä ei ensi viikoilla saanut leikata. Täytyypä ruvetakin etsimään täsmähankintana muutama tumppubody. Kaikki pään yli vedettävät bodyt tuottivat erityisesti isille hankaluuksia, joten päätin, että isiä varten ostan napitettavia bodeja muutaman :) vältytään turhilta sanaharkoilta ja tuskastumisilta :)

Muutoin meillä on ihania minun ja mieheni vanhoja vaatteita tallessa noissa pienissä kooissa, joita vanhempamme ovat säästäneet kaikki nämä vuodet. Eivät ehkä ole niitä käytännöllisimpiä, mutta niissä on ihanaa ajanhaminaa :) Luotan myös siihen, että tuttavat, ystävät ja sukulaiset jollain tapaa haluavat tulokasta muistaa (ja jos eivät niin sitten käyn tarpeen vaatiessa kaupoilla).
 
Tumppubodyt mullakin tuli mieleen, että niitä on ehdottomasti oltava! Käteviä vaatteita niiden pienten kynsien kanssa :) Ja ehdottomasti kietasubodeja neppareilla, ei mitään niruja ja naruja :p Mä kanssa painin sen pienen toppahaalarin ja kaukalopussin välillä. Tarvitaanko oikeesti toppahaalaria, kun vaunuissa on kuitenkin niin paljon lämmikettä (talja ja lämmin makuupussi) että niihin tuskin tulee enää toppista laitettua?! Riittäiskö tuommonen ohuempi kaukalopussi tms?! Miten ootte muut ratkassut tän? Meinaatteko pärjätä äp:n isommalla haalarilla alusta saakka te jotka sen pakkauksen ootte ottaneet? Meillä on vanhastaan se haalari, mutta on kyllä musta niin iso, että en tiiä... :O

Muoks. mulla on kokemusta siis vain yhdestä erittäin lämmminverisestä kevätvauvasta, joten en osaa yhtään ajatella miten puen pienen nyytin marras-maaliskuun ajan :D
 
Kiitos muistutuksesta baabuska! Olin unohtanut noi tumppubodyt ihan tyystin - ovat erittäin kätsyt alussa. :) Ja totta, mieheltä vauvan pukeminen käy helpoiten, kun vaatteet voi levittää hoitoalustalle valmiiksi, mihin nostaa vauvan päälle ja sitten sulkee kääreen. Narut tuntuvat myös olevan ilmeisen hankalia, neppareista hän vielä jotenkin selviää.

Kaukalopussi on mun mielestäni aivan erinoimainen keksintö. Mulla on kyllä yksi 60 cm haalari, mutta alussa sekin jää kovin runttuun turvakaukalon vöitä kirsitettäessä.
 
Mä hommasin 56cm haalarin ja sit on vaunuihin makuupussi ja kaukaloon kaukalolämpöpussi. Saa nähdä mikä jää käyttämättä ja mitä tulee käytettyä :confused: oon myös pohtinut et tarviiko ostaa vielä 62cm haalari vai ei.. mut ehkä jätän sen hankinnan sinne talveen et jos näyttää et tarvii niin sit ostan. Jos niitä enään silloin saa mistään.. kauhean hankalaa kun on kokemusta vain kesävauvoista :eek:

Meillä mies ei taas selviä kietaisumalleista ollenkaan, se on aivan ulapalla mikä tulee mihinkin kiinni, vaikka olisi pelkät nepparit :D
 
Meillä on äp:n makuupussi ja toppapuku (68/74 cm), kaukalolämpöpussi ja lisäksi ostin heräteostoksena kirpparilta 62 cm toppapuvun kun se oli niin nätti. :rolleyes: Sitten on alle fleeceasu 50/56 cm, vanutopattu velourhaalari ja villahaalari 62 cm ja sitten se äp:n villahaalari ja kevytvanuhaalari muistaakseni kokoa 74 cm. Eiköhän näillä talven yli selviäis? :grin
 
Takaisin
Top