Vauvan sukupuoli rakenneultrassa

Vauvan sukupuoli rakenneultrassa?

  • Tyttö

    Äänet: 16 50.0%
  • Poika

    Äänet: 13 40.6%
  • En tiedä/Ei kerrottu/Ei näkynyt

    Äänet: 3 9.4%

  • Kaikki äänestäjät
    32
Meillä oli ultra reilu viikko sitten, jolloin lääkäri ei puhunut sukupuolesta ultratessa mitään. Niinpä kysyin sitä aivan käynnin lopuksi, johon sain vastauksen, ettei sukupuolen selvittäminen ollut tämän tutkimuksen tarkoitus.. No tärkeintähän on tietysti saada selville, että kaikki on kunnossa, mutta olisi silti ollut kiva tietää. :) pikkuinen painautui tutkimuksen aikana niin kovasti seinämään, ettei sydäntä saatu kokonaisuudessaan kuvattua. Tästä siis uusi ultra parin viikon päästä, jolloin käsittääkseni eri lääkäri. Ehkä hän olisi innostuneempi vilkaisemaan myös sukupuolta! :D
 
Pojan vehkeet siellä näytti olevan. Kyllä voi oma intuitio olla joskus väärässä.
 
Rakenneultrassa näkyi aivan selkeä tyttö, niin kuin oma tunne olikin että tyttö tulee (vaikka anoppi jakso vääntää tästäkin vastaan, samoin esikoisen kanssa) mulla molemmissa raskauksis ollu todella vahva tunne sukupuolesta. :p

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla kans on koko raskauden ollut todella voimakas tunne tytöstä, mutta kuinkas ultrassa kävikään...?! Eipä jäänyt epäselväksi kummasta on kyse eli nyt pitänee ne mekot sitten unohtaa lopullisesti :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
En tiedä mistä noi intuitiot tulee. Mulla tuli ehkä siitä, että kun mulla on jo yks poika niin ehkä mun alitajunta siksi päätteli, että seuraava on sitten tyttö.

Mutta toisin kävi. En meinannut uskoa silmiäni kun ruudulla näkyi ihan selvät pojan vehkeet.
 
Tännekin taloon lupailtiin tervettä neitokaista... Painoa oli 339 g ja viikkoihin verrattuna tosi hyvin kasvanut... Voi olla että laskettu aika heittää muutamalla päivällä mutta alkuperäinen oli kyllä sen 24.9... Nimikin on päätetty ja vauvan huoneen valmistelut aloitettu... Onnellinen olo on:rolleyes:

Sent from my IdeaTabA1000-F using Vau Foorumi mobile app
 
Yleensä taitaa käytäntö olla, ettei sukupuolta kerrota jos ei vanhemmat muista sitä kysyä. Meillä tosin kätilö oli ennen tätä tiedotusta jo vahingossa kertonut oman arvionsa (jo ekassa ultrassa siis) ja oli siitä vielä melkoisen varma. Noh, arvio osoittautui vääräksi rakenneultrassa. Ei se haitannut koska tiedettiin kyllä ettei tuo eka arvio vielä välttämättä pidä paikkaansa mutta olihan se vähän ajatuksia ohjannut. Nyt vähän mietityttää onko tämäkään ennustus oikea. :D
 
Mullakin on vähän niin ja näin että uskonko tohon tyttöarvioon, kun ultraaja ei kuulema nähnyt mitään ulokkeita - eikä mitään muutakaan, mutta silti arveli tyttöä. :grin Oon jo kerenny kyllä ostelemaan pinkkejä bodeja.. :) No sen näkee viimeistään syyskuussa..
 
Millä viikoilla muuten kävitte rakenneultrassa? Me päästiin viikolla 22, aiemminkin sen kai voi tehdä mutta täällä taitaa olla ruuhkaa. Kattelin vaan noita painoja joita osa oli kertonut, meillä muistaakseni kyllä oli yli 400 g.
 
Catti, täällä on ihan sama tilanne :grin Laatikko täynnä vaaleanpunaisia pikkuvaatteita ja nyt on ollut sellainen olo, että jos onkin poika... Ultraaja oli epävarma ja kaikki oireet jne. viittaa poikaan. Eipä haittaisi, vaikka olisikin poika, sitten pitää tehdä vain tyttö perään, että saa vaatteet käyttöön :wink
 
Meillä oli miltei 400 grammainen möllikkä masussa ja kaikki näytti oikein hyvältä.

Välillä kyllä ihmetyttää noiden hoitajien ja lääkärien kohtelu, niinku Santtu88:leki on käyny. Kuitenki raskaana oleva nainen on yleensä aika herkässä tilassa ja kun puhutaan vielä syntymättömästä lapsesta, niin hienotunteisuuden luulis tulevan luonnostaan. Itse äidille kaikki saattaa tuntuu kuitenki tosi epävarmalta ja sitä toivois saavansa suoria vastauksia. Itekin ekassa ultrassa törmäsin siihen, ettei mua tuntunu olevan edes koko huoneessa. Oli vaan hoitaja, lääkäri ja mun kohtuni. Lääkäri vaan mutisi hoitajalle. Kun toimenpide oli ohi, lääkäri vaan jätti mut sängylle mitään sanomatta kaikki geelit masulla.

Tämänkertanen ultra suju siinä mielessä paremmin, et kätilö kävi laajasti läpi rakenteita ja metsästi lapsesta hyviä kuvakulmia. Säpsähdys tuli vasta ultran lopulla, kun kätilö sano lopettavansa ja mies kysyi vielä sukupuolta. Kätilö huudahti, ettei hän voi sitä tietää ja ettei sukupuolen selvittäminen kuulu hänen toimenkuvaansa saatika rakenneultraan. Hän kuitenki sano arvelevansa lapsen olevan tyttö, vaikkei osannu omien sanojensa mukaan sukupuolta katsoa. Mua ei harmita SE, ettei saatu sukupuolta selville, vaan SE, miten töykeesti kätilö asiaan reagoi.
 
Toiset kätilöt on nihkeitä, varmaan jotenkin ajattelevat että se on jotenkin vanhemmille se pääasia vaikka niin ei välttämättä oikeasti ole. Suurin osa varmaan haluaa sen sukupuolen tietää ja musta se on ihan inhimillistä. Ei se tarkoita että sukupuoli olisi tärkein asia. Meillä taas kätilö kysyi että halutaanko tietää. En edes ehtinyt asiasta kysyä.
 
Aamu: niin, osa kätilöistä ei varmaan halua "ottaa vastuuta" siit arvioimisesta. Kuitenki joukossa voi olla niitä, joille sukupuoli merkkaa paljon ja sen arvion ottaa niin tosissaan, että maalaa lastenhuoneen jo tietyllä värillä ja ostaa huoneen täyteen tietyn värisiä tavaroita ja vaatteita. En tiedä, onks joku joskus lähteny syyttelemään ultra-kätilöitä väärästä arviosta, mut varmaan joskus sitäki tapahtuu. On siis periaattees täysin ymmärrettävää, ettei mitään arvioo haluta välttämät tehdä, mut ehkä kätilö vois itseki valasta asiaa hänen omasta näkökulmasta, eikä vaan laukoa töykeitä kommentteja.

En siis väitä, että kaikki ultraavat kätilöt olis jotenki töykeitä, mutta ku niitäkin löytyy (niin ku jokasesta ammattikunnasta). Lapsi ja lapsen odottaminen on vaan sen verran herkkiä asioita ja moni vanhempi on ultrassa aika herkillä...
 
Meille myös kätilö sanoi, kun ihan lopuksi kysyttiin, olisko vielä aikaa katsoa sukupuolta, että ei sitä välttämättä näe. Vastattiin vaan, että ei se haittaa jos vauva ei suostu sukukalleuksiaan näyttämään mutta jos nyt ihan huvin vuoksi koitetaan kurkata. Ja sitten hän zoomas sinne haaroväliin pyllypuolelta ja kertoi, että poika on.

Mutta ymmärrän kyllä, että jos vauva on semmosessa asennossa, että haaroväliin on vaikea nähdä niin ei ne tuollaisen asian takia ala sitä enempää tutkimaankaan. Toki se pitäis odottajalle kertoa asiallisesti sitten.
 
Jossain vaiheessa ainakin Jorvissa oli sellanen linja ettei sukupuolta kerrottu ja se kuulemma luki oikein seinällä. Nyt ovat siitä luopuneet. Kyllähän kaikkien vanhempien pitäis ymmärtää se tosiasia että virhemahdollisuus on aina olemassa, ihan niinkun siinä että ultrassa ei pystytä välttämättä näkemään kaikkia rakennepoikkeavuuksia ja painoarvio on todellakin vaan arvio eikä absoluuttinen totuus. Me haluttiin tietää sukupuoli mutta jos vauva onkin syntyessään poika niin ei se maailmaa kaada ja yhtä rakastettu tulee olemaan oli sitten kumpi tahansa. :)
 
Kyllä munki mielestä pitäisi jotenkin ystävällisesti ilmaista asia jos ei halua sukupuolta katsoa.
Mä olen kyllä niin malttamaton että olisi aika paljon harmittanut jos kätilö ei olisi edes suostunut siihen että koittaa katsoa. Mulla onneksi ollut molemmissa ultrissa tosi mukavat kätilöt!

Ymmärrän toki siis sen, että vaikka tyttöä veikattiin niin ei se mikään varma asia ole. Poika on myös edelleen yhtä tervetullut. Uskon muutenkin ostavani vaatteet ym. melko neutraaleina jos nyt käykin niin että ei sieltä olekkaan tyttö tulossa. :)
 
Täällä taas epäonninen Santtu, hei :p eilen oli taas ultra ja pahaksi onneksi se sama ultraajatäti. Olin jo psyykannut itseäni, ettei huono onni lääkärien kanssa voi jatkua enää. Noh, lääkäri ei taaskaan puhunut meille mitään, huoneessa oli vaan lääkäri, hoitaja ja vauva, ei meitä vauvan vanhempia. Koko tutkimus oli ohi silmänräpäyksessä ja lopuksi lääkäri laittoi mahalleni sitä paperia, jotta voin pyyhkiä mahani ja suksia kuuseen koko huoneesta. Sanoi kuitenkin meidän vauvan olevan "ihan keskivertokansalainen" (siis kokonsa puolesta) ja toivotteli vaan hyvät päivänjatkot! Olin niin vihainen, että itkin odotushuoneessa kun odoteltiin seuraavaa lääkäriä.. Kun sitten pääsin lääkärille ja kerroin tälle kaiken myös siitä edelliskerrasta ja ihmettelin, että mikä siinä on että kaikki vauvan kuulumiset pitää itse lukea äitiyskortista ultran jälkeen. Sanoin, etten ymmärrä sen lääkärin termejä enkä osaa tehdä niistä mitään kysymyksiä. Ja toisaalta, jos jotain kysyisin, niin saisin taas samaa hapannaamaista tylytystä kuin viimeksikin kun vauva oli huonosti ja kuvat oli huonoja ja yhyyhyh.. Lääkäri sanoi, että kaikki hänen tapaamansa odottavat äidit valittavat samasta. Että hänen tehtävänsä on yleensä pitää huolta siitä, että odottajat ultraajan kohtelusta huolimatta lähtevät hyvillä mielin kotiin! Hänen ainoa neuvonsa oli, että ensi kerralla makaat pöydällä tasan niin kauan, että saat tietää sukupuolen (jos siis mahdollista) ja saat vastauksen kaikkiin kysymyksiin, eli siis jokaisen lääketieteellisen termin jälkeen pitää kysyä siltä hoitajalta että mitä lääkäri tarkoittaa. Ei kuulemma kannata puhua sille ultraajalle! Se kun on kuulemma kumma juttu, ettei niitä lääkäreitä ikinä kiinnosta mikään muu kuin saada vastaukset omiin kysymyksiinsä, huoneessa ei koskaan ole vauvan vanhempia vaan on vaan lääkärin lisäksi se vauva. Ja joskus se hoitaja. Ei saa kuulemma ottaa henkilökohtaisesti mitään, parempi kun vaan sulkee sen lääkärin pois huoneesta ja puhuu niille hoitajille. Hoitajat tietävät tilanteen ja osaavat potkia lääkäriä tarvittaessa. Huhhuh..
Ei saatu tästä ultrasta kuvaa ollenkaan.. Vauvalla on kuitenkin kaikki hyvin ja vauva kasvaa täysin normaalisti :love7Sukupuolta ei saatu siis tästäkään ultrasta selville. Ensi kerraksi toivoin eri ultralääkäriä. Sain myös diabeteshoitajalleni keskusteluajan parin viikon päähän, koska olin nyt niin tuohtunut :rolleyes:
 
Takaisin
Top