Vauvan ruokailu

HoosiAnna

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Perustampa ketjun vauvojen ruokailulle. Monille tulee varmaan jotain pulmia tai vastaavasti olis tarjota yleishyödyllisiä neuvoja ja huomioita liittyen vauvan syömiseen.

Mä en itse tällä kertaa pysty imettämään, mutta lypsän rintamaitoa vauvalle. Olen nyt tilanteessa, että olen saanut aikaiseksi mukavan ylituotannon (7-8 dl )ja maidon luovutus ei tule kyseeseen, koska maito pitäis itse toimittaa sinne HUSin maitokeittiölle ja meiltä on aivan liian hankalaa sitä sinne toimittaa.
Nyt otetaan vinkkejä vastaan, että mitä hittoa sillä maidolla tekee. Pannukakkua, lettua, pullaa, mannapuuroa on syöty jo monta päivää :) Plus että pakastin on jo ääriä myöden täynnä.
Mies ei suostu syömään mitään oman tuotannon maitoruokia. Teineille en kehtaa edes tarjota, niin olen ton meidän 2.5 v. palleron kanssa yrittänyt maitoa hyödyntää. Harmi vaan, että tuo pallero ei juo maitoa maitona kun todella harvoin ja vähän, niin ei saa sitä sillälaillakaan tuhlattua.
Voiskohan siitä tehdä viiliä? Kaikki vinkit otetaan vastaan!
Mitenhän olis makaroonilaatikko ja perunamuussi. Murot olis muuten hyvä hyödynnyskohde, mutta joku entsyymi taitaa pilkkoa murot ihan mössöksi niin nopeasti. Täytyy varmaan vielä kokeilla niiden kanssa.

Viemäriin kaataminen on todella tuskasta touhua. Olen yrittänyt pikkusen vähentää tuotantoa, mutta aina illan päätteeksi huomaan kuinka saldo näyttää taas sen 13-15 dl, joskus jopa 16 dl.
Ei kukaan haluis hei hakee sitä pois?!!!
 
Meidän äiti sanoi että ennen vanhaan annettiin koirille. Tulee kuulemma hieno ja kiiltävä turkki :D eli jos itsellä ei ole koiraa niin lahjotuksena koiraperheeseen!
 
No sinullapa riittää maitoa vaikka muille jakaa! Itsekin pumppaan mutta lähestulkoon kaikki, ihan jotain liruja lukuunottamatta, menee kyllä vauvan kurkusta alas. Pumppaan karkeasti arvioituna noin 10-13dl/pv.
Ellei sinulla olisi pakastin jo täynnä, niin se olisi varmasti paras vaihtoehto. Jääpaloina kun pakastaisi, saisi sitten soseiässä aina sekoitettua äidinmaitoa sen kuution verran soseen sekaan. Silloin viimeistään siis maito hyötykäyttöön. Laitat neuvolan seinälle myynti-ilmoituksen jos joku paikallinen ottaa vaikka yhteyttä :)
 
Olen tässä nyt joutunut pakosta pumppaamaan kun poika on korvikkeella pari päivää keltaisuuden takia, huomenna toivottavasti saan aloittaa imetyksen uudelleen verikokeiden jälkeen. Ei tuo tuttipulloshow kovin mukavaa ole :/

Pyrin pumppaamaan aina sen jälkeen kun olen korvikkeen antanut pojalle. Keskimäärin taitaa tulla n. 120ml yhteensä molemmista tisseistä. Olen nyt pakastanut maidot, vaikkei sitä nyt kovin runsaasti olekaan, eiköhän ne tule sitten joskus käytettyä.
 
Mikähän kiihdyttäisi tuota herumista? Vauva on nyt enemmän tissillä ja iholla muutenkin, mutta ei hirveästi jaksa imeä kun sitä sapuskaa ei ole tarjolla. Tänään oli kuitenkin kiinni tississä ennätyspitkään, n.10min per rinta!
Pumppaamalla saan yhteensä ihan vaan lirauksen, n.20ml, mutta vähän toivoisin sen johtuvan siitä, että vauva oli aiemmin syönyt.

Aloitettiin nyt kunnon pesimätalkoot, jos se vaikka kiihdyttäis vauhtia ja joku päivä vauva vielä sais kokonaisen aterian rinnasta.:rolleyes:
 
Ei mullakaan alkuun pojan syönnin jälkeen irronnut kuin just joku 20-40ml yhteensä pumppaamalla. Määrä kasvoi kyllä pikku hiljaa sairaalassa ollessa, mutta sen jälkeen en olekaan pumpannut kuin nyt vasta kun on ollut jo pakko. (Nyt tulee 90-140ml yhteensä/pumppauskerta, kun poika on korvikkeella.) On riittänyt niin hyvin pojan tilaukset, eikä ole ollut tarvetta pakasteeseen saada. Nyt siellä onkin sitten varastoa joksikin hetkeksi.

Sen olen huomannut, että jos olen ennen pumppausta ollut pidempään (useita tunteja) syömättä ja juomatta, niin maidon määrä on heti pienempi.
 
Itse lypsin alkuun käsin ruiskuun. Ja kun maito alkoi kunnolla nousta siirryin pumppuun. Käsittääkseni pumppaus kannattaa hoitaa erillään imetyksestä jos haluaa maidon määrää lisätä, on niin tehokkaampaa. vuorokaudenaika muuten vaikuttaa paljonko saa pumpattua, itsellä paras aika on illalla.

Barbieq, Teillä voisi olla hyötyä imetysapulaitteesta jos vauva ei oikein jaksa imeä. Siinä siis vauva on rinnalla mutta saa maitoa helpommin kuin pelkästä tissistä jolloin se rohkaisee syömään tissiä. Itse koin ainakin että siitä on hyötyä. Me saatiin synnäriltä mukaan muutama sellainen keskosen syöttökatetri ja siitä ruiskulla annettiin maitoa. Imetyspolilta saatiin sitten ihan imetysapulaite lainaan.
 
Poika ähisteli poikkeuksellisen paljon tässä illalla, ja kun vaihdoin vaippaa, syykin selvisi. Vaipassa oli ison peukalonpään kokoinen kova kakkakikkare. On siinä ollut pojalla punkeamista :sad001 Vaikuttaisi siltä, ettei ole saanut tarpeeksi nestettä? Muuten on kyllä ollut vähemmän kiinteitä nämä korvikekakatkin, mitä nyt on tullut. Ovat olleet väriltään erilaisia kuin äidinmaitokakat, hieman tummempia.
 
Korvike taitaa vaan vetää herkästi kovemmalle? Äidinmaidolla on laksatiivinen vaikutus.

Mulla on tissit ollu vähä semmoset että ensin ei meinaa herua millään ja sitte holahtaa kaikki kerralla. Eritoten esikoisen kans oli noin kun hänellä oli aika huono imuote. Mutta juominen autto, mulla tuli imettäessä aina janokin, mut useesti ku join imettäessä ison lasin vettä niin alkoi herua. Nyt tuntuu auttavan jo se kun ajattelee juomista tai vaikka vesiputouksia :D
 
Juu näin ajattelin myös, että korvike on niin erilaista tavaraa, että varmaan aiheuttaa jonkinsorttista ummetusta :/ Onneksi poika tuntuu nyt kuitenkin nukkuvan, että ehdin pumpata taas tähän väliin, menihän siihen taas tunti, että itkultaan rauhoittui nukkumaan. Kun nyt itsekin ehtisin vielä edes pienesti torkkumaan ennen kuin poika taas herää.
 
Perustampa ketjun vauvojen ruokailulle. Monille tulee varmaan jotain pulmia tai vastaavasti olis tarjota yleishyödyllisiä neuvoja ja huomioita liittyen vauvan syömiseen.

Mä en itse tällä kertaa pysty imettämään, mutta lypsän rintamaitoa vauvalle. Olen nyt tilanteessa, että olen saanut aikaiseksi mukavan ylituotannon (7-8 dl )ja maidon luovutus ei tule kyseeseen, koska maito pitäis itse toimittaa sinne HUSin maitokeittiölle ja meiltä on aivan liian hankalaa sitä sinne toimittaa.
Nyt otetaan vinkkejä vastaan, että mitä hittoa sillä maidolla tekee. Pannukakkua, lettua, pullaa, mannapuuroa on syöty jo monta päivää :) Plus että pakastin on jo ääriä myöden täynnä.
Mies ei suostu syömään mitään oman tuotannon maitoruokia. Teineille en kehtaa edes tarjota, niin olen ton meidän 2.5 v. palleron kanssa yrittänyt maitoa hyödyntää. Harmi vaan, että tuo pallero ei juo maitoa maitona kun todella harvoin ja vähän, niin ei saa sitä sillälaillakaan tuhlattua.
Voiskohan siitä tehdä viiliä? Kaikki vinkit otetaan vastaan!
Mitenhän olis makaroonilaatikko ja perunamuussi. Murot olis muuten hyvä hyödynnyskohde, mutta joku entsyymi taitaa pilkkoa murot ihan mössöksi niin nopeasti. Täytyy varmaan vielä kokeilla niiden kanssa.

Viemäriin kaataminen on todella tuskasta touhua. Olen yrittänyt pikkusen vähentää tuotantoa, mutta aina illan päätteeksi huomaan kuinka saldo näyttää taas sen 13-15 dl, joskus jopa 16 dl.
Ei kukaan haluis hei hakee sitä pois?!!!


Oi että, kateellinen olen reilusta maidontulosta, täällä ei ole meinaan mahdollista tuottaa kuin murto-osa vauvan päivittäisestä maidontarpeesta. :confused:

Juuri haaveilin, että voi kun jostakin saisi luovutettua äidinmaitoa, sitä niin paljon mieluummin antaisi lisämaitona kuin noita korvikkeita.

Voi kun vois postittaa maitoja, ostaisin sulta ylituotannon välittömästi. :D
 
Onko kellään kokemusta niistä MAM anticolic tuttipulloista? Miten ne pitää koota? Lähinnä se kumirengas siellä pohjassa. Että painetaanko se kumirengas vain ulkoreunoilta tiiviisti, niin että pohjarengas menee kunnolla kiertille, vai pitääkö sitä painella kauttaaltaan, myös keskiosasta, tiiviisti pohjaan?
 
Mä olen painellut ihan kauttaaltaan. Ei se niin kovasti sinne tartu etteikö se imu sitten tekisi sitä mitä kuuluu. Luulen ainakin näin.
 
Mä yritin sitä ohjetta selata ja tulkita niitä ohjekuvia, mutta en oikein päässyt varmuuteen. Painelin nyt sit kauttaaltaan. Lähetin kysymyksen ainun tsättiin, mutta tajusin sitten että nyt on lauantai, niin ei ne vastaa.
Meillä on vähän ongelmia tossa ruokailussa, niin on saanut kokeilla sataa pulloa ja kahta sataa tuttia eri kokoisilla reijillä, niin olus kiva saada varmuus siitä, että käyttää pulloa oikein ennen kuin hylkää tai toteaa, että hyvä on. Välillä tuntuu, että maito tulee pullosta liian kovaa, mutta johtuuko se vaan vauvasta vai siitä, että olen laittanut tiivisteet ja korkit löysemmälle kuin sellaisella kerralla kun maito valui sopivaa vauhtia.

On kyllä niin hankalaa välillä nää syömiset. Olen luullut, että imettäminen oli alkuun hankalaa, mitä se toki olikin, mutta tää rumba on kyllä ihan omaa luokkaa.
 
Mulle tuttipullojen kanssa nutaaminen oli kyllä aika raskasta, vaikkei sitä kestänyt kuin neljä vuorokautta :/ tietysti osin sen takia se varmaan tuntui raskaalta, kun pienten alkuhankaluuksien jälkeen imetys oli alkanut sujua niin hyvin.

Tsemppiä HoosiAnna :)
 
Meille sanottiin joko sairaalasta tai neuvolassa (en muista kummassa) että korvike aiheuttaa vauvalle ummetusta.. Tuohon Kaarin aiempaan pähkäilyyn siis viitaten..
 
No niinhän se tuli testattua, että ei kannata syödä ruokaa, jossa on cayennea mausteena. Ei ollut todellakaan paljoa, mutta sen verran, että hieman poltteli ikeniä syönnin jälkeen. Nyt on pojalla melkoiset vatsanpurut :sad001 On myös illansuussa rojauttanut kaksi vaipallista kakkaa, joka oli kyllä ihan normaalia maitokakkaa. Lisäksi pierua pukkaa aikalailla.

Voi tietysti olla, että olen syönyt liikaa makeaa, kun miehen äiti toi pullaa, kuivakakkua ja täytekakun eilen, ja on "hieman" taas karannut käsistä tuo makean syöminen :bag:
 
Tylsää kun omat syömiset vaikuttaa vauvaan. Musta myös hiukan vaikuttaa siltä että valkosipulia ei kannata meikäläisen nyt kovin paljon syödä. Onneksi tulin ajatelleeksi koko asiaa sen jälkeen kun olin nakannut eilen kokonaiset järkäleet kumpaankin tekemääni ruokaan :meh: ja yöllä vauva itkeskeli mahaansa ja lopun yötä nukkuikin sitten rinnan päällä. Onpahan nyt miehelle ja esikoiselle ruokaa kun en ehkä noita nyt sitten viitsi syödä :rolleyes: mitähän sitä itse söis..
 
Joo, en itse nyt syö valkosipulia lainkaan, vaikka se on mieletön herkku mulle normaalisti, syön sitten kun imetys on kokonaan loppunut, niin ei ainakaan siitä sitten tule pojalle lisää vatsanväänteitä :/
 
Meillä syö nan- korviketta. Aluksi lypsin rintamaidot vauvalle mutta sai niistä joka kerta mahavaivoja kun onnistuin aina syömään jotain mikä ei sopinut vauvalle. Nyt kolme viikkoa vanhana syö pelkkää korviketta eikä mulla rinnoista edes tule enää maitoa. Se oli meidän rintamaito aika taputeltu kahdessa viikossa.
 
Takaisin
Top