Vauvan pukeminen kesällä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua vauvan pukemisesta kesällä - erityisesti kuumalla ilmalla. Miten te olette pukeneet tai aiotte pukea vauvaa kesällä? Miten olette suojanneet vauvaa auringolta?

Esikoisen ensimmäisestä kesästä en hirveästi muista. Saattoi olla kylmä kesä. Kuopuksen ensimmäinen kesä sen sijaan oli helteinen. Kotona oli usein päällä joko pelkkä vaippa tai lyhythihainen body. Ulos mennessä laitettiin housut ja mahdollisesti sukat jalkojen suojaksi. Jos ei mitenkään saanut pidettyä varjossa laitettiin pitkähihainen body tai paita. Esikoisen aikaan meillä oli vaunuihin/rattaisiin kiinnitettävä aurinkovarjo. Kuopuksen aikaan sitä ei löytynyt (heitetty kai pois) eikä sitten ostettu uutta. Luotettiin rattaiden kuomuun, harsoihin ja puiden/rakennusten varjoon aina kuin mahdollista. Aurinkohattu oli päässä, jos oli muualla kuin vaunuissa.
 
Toinen lapsemme syntyi keväällä -18. Jo helatorstaina oli hellettä ja sitä jatkui elokuulle. Hän piti melkein koko kesän lyhythihaisia shortsibodeja. Ja välilllä tietysti oli vaippasillaan. Varjossa pystyttiin pitämään.

Itse jouduin kuljettamaan mukana 1,5 litran vesipulloa, kun huomasin että maidontulo meinasi niukentua kun oli kovat helteet. Koko ajan piti juoda.
 
Vähennän vaatetta ja varjoon ulkona mennään. Jos tulee kovat helteet niin kostea pikkupyyhe mahan päälle vaunupäikkäreiden ajaksi. Autossa onneksi on toimiva ilmastointi. Asuntoon ei onneksi paista aurino ikkunoista sisään kun on iso ja syvä parveke, jossa katto ja seinät. Mulla on myös jaloillaan seisova siirrettävä iv-laite.
 
Pitkähihaisilla ja -lahkeisilla (uv-)vaatteilla mennään mahdollisuuksien mukaan. Kuumimmilla helteillä lyhythihainen paita/body ja shortsit tai shortsihaalari. Jos nekin liikaa niin pelkällä vaipalla mennään. Päässä uv-hattu, joka suojaa niskaa, korvia ja kasvoja ja tarvittaessa silmillä aurinkolasit. Vauva pidetään mahdollisuuksien mukaan ulkona varjossa, tarvittaessa suojataan esimerkiksi ohuella harsolla. Yli puolivuotiaalle olen myös sipaissut luonnonmukaista fysikaalista aurinkorasvaa, jos ei ole muilla keinolla saanut suojattua paahteelta.
 
Kuopus nukkui ison osan ekasta kesästä pelkässä vaipassa. Se oli hyvin helteinen kesä. Vähän vähemmän tukalalla ilmalla lyhythihaisessa bodyssä.
 
Viime kesänä kun oli ihan vastasyntynyt, oli jotkut ohuet sisävaatteet kuumalla päällä. Tyylillä body, sukat ja legginsit tai puolipotkarit. Kaikkein kuumimpina päivinä oli lyhythihainen ja -lahkeinen haalaribody. Vaunuissa suojana joko hyttysverkko ja/tai harso pyykkipojilla. Vauva tosin vihasi vaunuja, niin ei kovin montaa lenkkiä köpötelty... Kantoliinassa käytiin keräämässä metsässä vadelmia 😍 siinä oli noiden sisävaatteiden lisäksi päässä pehmeästä trikoosta ommeltu lierihattu.

Nyt vajaa yksivuotiaan kanssa on päällä ollut kelin mukaan joko vk-haalari, kurikset, kollaria, trikoota, teepaitaa ja sortseja, uimapaita ja uimavaippa, jne 😄 jalat on useimmin paljaana, tai sit huitelee menemään jotkut sukat jalassa - on hänellä kenkiäkin, mutta ne on osoittautunut hidasteeksi, enkä jaksa taistella niiden jalassapysymisestä kuin sadepäivinä 🤣
 
Mikäs on teidän mielestä lämpötilaraja, jolloin vauva voi olla lyhythihaisissa ulkona? Toki riippuu myös tuulesta. Mutta jos kuvitellaan ettei tuule. ☺️ Vai voiko mittarista ylipäänsä ennustaa sopivaa asua.. tätä olen pohtinut viime päivinä. Tuntuu ettei oikein itsekään osaa valita aina sopivia vaatteita niin sit pitäisi osata vauvalle pukea järkevästi 🙈
 
Mikäs on teidän mielestä lämpötilaraja, jolloin vauva voi olla lyhythihaisissa ulkona? Toki riippuu myös tuulesta. Mutta jos kuvitellaan ettei tuule. ☺️ Vai voiko mittarista ylipäänsä ennustaa sopivaa asua.. tätä olen pohtinut viime päivinä. Tuntuu ettei oikein itsekään osaa valita aina sopivia vaatteita niin sit pitäisi osata vauvalle pukea järkevästi 🙈
Riippuu varmaan vauvasta ja onko vauva vaunuissa tuulelta suojassa vai esimerkiksi sylissä. Toiset vauvat on kuumakalleja ja toiset vilukissoja, ihan niin kuin me aikuisetkin ollaan yksilöitä. Kestää aikansa, että oppii oman vauvansa tuntemaan ja mikä määrä vaatetta hänelle on sopiva eli eiku kokeilemaan. Itse ainakin oon omia lapsia pukenut aina vähän liikaakin, on helpompi vähentää vaatetusta, jos näyttää siltä, että lapsella on kuuma.
 
Riippuu varmaan vauvasta ja onko vauva vaunuissa tuulelta suojassa vai esimerkiksi sylissä. Toiset vauvat on kuumakalleja ja toiset vilukissoja, ihan niin kuin me aikuisetkin ollaan yksilöitä. Kestää aikansa, että oppii oman vauvansa tuntemaan ja mikä määrä vaatetta hänelle on sopiva eli eiku kokeilemaan. Itse ainakin oon omia lapsia pukenut aina vähän liikaakin, on helpompi vähentää vaatetusta, jos näyttää siltä, että lapsella on kuuma.
Kun ei oo mittaria, niin laitan pojalle samanveran kuin itselle, kuitenkin huomioiden nuo uv-säteilyn riskit!
 
Kun ei oo mittaria, niin laitan pojalle samanveran kuin itselle, kuitenkin huomioiden nuo uv-säteilyn riskit!
Tää on hyvä konsti. Meillä sama taktiikka nykyään vaikka mittari onkin. Viime kesänä käytin pikkuvauvalle sitä että yksi kerros enemmän tai yhtä luokkaa lämpöisempi vaate kuin itselle. Että jos teki itse mieli hillua mahdollisimman vähissä, puin vauvalle shortsihaalarin. Teepaitakeli itselle oli pitkähihainen trikoo. Ohut pitkähiha itselle -> kollaria päälle vauvalle jne.
 
Hyvä ketju, kun itsekin olen hieman ymmälläni pukeutumisen suhteen tämän kesävauvan kanssa, kun esikoinen syntyi helmikuussa. Hyviä vinkkejä täällä. Sitä jäin vielä pohtimaan, kun synnärillä saimme ohjeeksi, että koko kesän ulkonakin pitäisi olla myssy, oli miten kuuma tahansa. 🤔
 
Onpa oudon kuuloinen neuvo. Meidän lapsilla ei ollut myssyä edes synnärillä. En oikein usko että helteillä myssy on tarpeen. Lämpimämmällä säällä kyllä varmasti kuin aikuisella/isommalla lapsella olisi. Korkeintaan jokin ihan ohut kesämyssy suojaamaan auringolta niillä kuumilla keleillä.
 
Meillä on talvivauva joten ei tämmöisiä ohjeita saatu synnäriltä, mutta vauvahieroja vinkkasi että just keväällä ja kesälläkin kannattaisi pitää jotain ohutta myssyä vauvalla, koska vauva kokee olonsa turvalliseksi kun sen pää suojataan. Noh, en tiiä miten pätee just hirmuhelteillä mut me ollaan käytetty ihan näitä vauvan perus uv-liero hattuja nyt näillä keleillä ja jotenkin tuntuisi oudolta pitääkään vauvaa ulkona ilman hattua 🙈
 
Varmaan toi myssy-ohjeistus siksi, että pieni vauva ei vielä oikein osaa säädellä omaa lämpötilaansa ja sanotaan, että lämpö karkais eniten päästä? 🤔 Me ollaan pidetty ohutta kesäpipoa/myssyä, lippistä tai uv-lierihattua. Jos vauva hikoilee ja on tosi kuumissaan niin sitten tietty hattu pois. Keskimmäinen oli kesävauva niin muistaakseni kyllä ihan kuumimmilla keleillä vaunussa ollessa otettiin hattu pois, kun huomas, että toinen on kuumissaan, vaikka vaatetuksena muutenkin oli vain pelkkä vaippa.
 
Joo kesähattu (lippis, lierihattu) on vauvallakin ulkona tarpeen suojaamaan auringolta. Ajattelin myssyä lämmittävänä pipona. Sitä en helteillä laittaisi. Meillä toki on vauvat olleet kesällä jo isompia (syyskuinen ja helmikuinen), mutta ei tosiaan ole sisälläkään pidetty myssyä niin ei mahdu mun logiikkaan pitää ulkona myssyä, jos lämpötila on reilusti perus huonelämpötilan yläpuolella. Tuuli toki pitää huomioida, mutta jos on 30 se ei hirveästi palelluta.
 
Itsekin ajattelen kesällä hatun olevan nimenomaan suoja aurinkoa vastaan. Eli jos on kuuma, mutta vauveli pystytään pitämään pois auringosta, ei hatulle tarvetta. Toki joku hattu kannattaa ulkona olla mukana, että voi tarpeen tullen laittaa auringonsuojaksi.
 
Takaisin
Top