Vauvan Neuvola

Neitiä käytetty ensimmäisessä lastenneuvolassa <3
Hyvin on kasvanut ja neitokainen käyttäytyi niin kiltisti, että! Valppaasti jo katselee ja seurailee silmillään, ja ihan kohta varmaan putkahtaa se ihan oikea sosiaalinen hymykin :) Voi rakkaus, mikä pötkylä!

syntymäpaino 3760 g
1 vko 3740 g
3 vko 4240 g

Ja pituuttakin tullut 50 --> 53,5 cm. Kyllä se ikioman mamman maito taitaa olla ihan riittävää sapuskaa ;)


 [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/liebe/s035.gif[/img] 
 
no tuntuu tosiaan nuo neuvolakäynnit vaihtelevan..

Meillä oli tänään neuvola ja seuraava on sitten 1.3 oikeen lääkärin kera..

mutta siis meidän edistymistä:

Syntyessään (23.1) 4010 g, pituus 53 cm, pipo 37 cm

kotiutuessa (28.1) 3900 g, pituus 53,5 cm, pipo 37 cm

kotikäynti (3.2 = 1 vko 4 pv) 4330 g, pipo 38,3 cm

tänään (3 vkoa 2 pv) 4600 g, pituus 55 cm, pipo 39,4 cm

pipomitta kulkee yläkäyrällä ja pituus & paino +1 käyrällä, sopusuhtainen
tyytyväinen ja ympäristöstään kiinnostunut lapsi.
 
Meilläkin oli eilen neuvolakäynti. Pakkasen halki tarvottiin neuvolaan vauva liinassa - piti pyytää puolisoa jättämään oma takkinsa mulle koska minun talvitakkini ei mahdu kantoliinan ympärille. Hän lähti sitten minun takissani töihin.

Vauva väläytti ensimmäisen oikean reaktiivisen hymynsä neuvolantädille! Olinpa mustasukkainen ja selittelin siinä, että "on se meillekin vähän hymyillyt" vaikka oikeasti on vasta yritellyt sinne päin ;-)

Painoa oli tullut mukavasti nelisensataa grammaa kahdessa viikossa, ei tämä silti vieläkään neljäkiloinen ole.

Neuvolantäti koki rauhoitella minua huoleni suhteen vauvan unissa säpsyilyn ja nykimisen vuoksi, mutta ei tätä huolta poista mikään oikeaa asiantuntijaa vähäisemmän lausunto. Ensi viikon keskiviikoksi saatiin kutsu neurologin tykö Lastenlinnaan.
 
Kressida:
Meilläkin tytöllä ollut tota säpsyilyä ja nykimisoiretta. Neuvolassa mulle ei osattu sanoa siihen mitään, paniikissa sitten ajettiin Jorvin päivystykseen. Siellä oltiin pari tuntia ja seurailtiin vauvan veren happipitoisuutta, otettiin verikokeita ja lääkäri näki myös noita nykimisiä.
Verikoe oli kuitenki puhdas ja kaikki ok, kuulemma normaalia säpsähtelyä näin pienillä vauvoilla. Mäkin luulin että noi oireet olis jotain neurologista, onneks näin ei ollu! Mulle sanottiin siellä että sitten vasta on syytä huolestua, jos vauvan silmät alkaa oireilla ja alahuuli roikkumaan.
 

Keskiviikkona käytiin laitattamassa neuvolassa taas laapista napaan ja samalla katottiin paino

nyt se on siis

Synt.paino 23.1 3205g

31.1 3170g

4.2 3225g

11.2 3500g

16.2 3760g

Korttiinkin tuli merkintä et paino on hienosti lähtenyt nousuun emoticon

Neuvolassa kyselin vinkkejä siitä kun poika vetäsee aina syödessä jotenkin maitoa nenään ja jos on kylellään ja puklauttaa niin sillonkin nenään menee maitoa, että miten tämän voisi estää...vastaus oli että "en tiedä, syöttäkää pystymmässä"

Ollaan nyt sit syötetty niin pystyssä kuin mahdollista, mut silti alkaa hirvee rohina ja maitoaivastelu...ens viikolla onneks on lääkäri jos sieltä löytyis tähän apua, kun välillä kuullostaa siltä et hengitys ei kulje kunnolla tuon takia ja vaikuttais tukehtuvan...

 
Lääkärineuvolassa käyty, neiti sai taas kehuja *halkeaa ylpeydestä* 
Virkeä ja tarkkaavainen vauva, kannattelee päätä erityisen hyvin, hyvä massu ja rakenne ja kaikki  [img]http://www.cosgan.de/images/midi/haushalt/g100.gif[/img] 

Pientä napatyrää kehittää muttei haittaa. 
Ensimmäinen rotarokote saatiin lähtiessä, neitillä oli jo niin nälkä että ahneesti veteli litkun :D 

Meidän mittoja matkan varrelta: 

Syntymä:
11.1.11 3275g, 46cm, pipo 34cm
3 viikkoa: 
3.2.11   3940g, 51,5 cm, pipo 35,6cm
6 viikkoa: 
23.2.11 4630g, 53,5cm, piponkin se kyllä mittas muttei oo korttiin merkinny :( Olisko ollu 37cm... 


 
Täällä kanssa lääkäri neuvola käyty.

Ihosta sai kovasti kehuja, mulla poikienkin ihot ollu aina hyvässä kunnossa. Eipähän tarvitse rasvailla. Vatsa on kuulemma jonkunverran "ilmakas" joka selittääkin vatsanväänteet.

Mittoja:

Syntymä: 3270g, 49cm,pipo 37
3vk          4025g,52cm,pipo 38
6vk          4475g, 53,5cm,pipo 39

rotavirusrokote tuli kanssa..saas nähä tuleeko oireita..
 
nukka: Mitä oireita sanoi mahdollisiksi? Meillä sanoi että ainoat mitä on kuullut on että kakkaa enemmän
 
Rozie, kuumetta saattaa tulla ja juuri tuo kakkaaminen,ripuli ja ne vatsanväänteet!!

Viikon saattaa oireet kestää/tulla ja ohjeisti olemaan kakan kanssa tarkkana, pesee hyvin pois ja heti sen jälkeen kädet ennen kuin koskettaa mitään ja vaippa het roskiin ja parempi että yksi käsittelee  kakkaruljanssin eikä toinen siirtele vaippoja ja näin ollen ne mahdolliset bakteerit/virukset leviää.

Jostain luin,olisko ollut joulukuisista niistä oireista että on tullut vatsakipuja mutta sitten taas se pienenpi ongelma kuin sairastaa rotavirus tartunta!!
 
Just luin itsekin noista sivuvaikutuksista kun neiti helahti punaseksi :( on väsynyt ja tosi kiukkuinen, nostaakohan kuumetta? Mut tosiaan mieluummin pienet sivuvaikutukset kuin itse tauti! 

Se täti siis sanoi ettei hänen asiakkailtaan ole muita kuullut, mut liekö kysellytkään kun aika yleisesti vaikuttaa jotain oiretta tulevan kuitenkin. Tosta käsihygieniasta se muistutteli kans, pitää miestä muistuttaa kans. 
 
Me käytiin tänään toista kertaa neuvolassa, ensimmäinen käynti kun oli kotikäynti. Pojalla ollut iltaisin ilmeisesti mahakipuja, kun on itkeskellyt monena iltana neljäkin tuntia. Neuvolatädin vinkkeinä mahavaivoihin oli d-tippojen vaihto vesiliukoiseen, rautatablettejen syönnin lopettaminen (jouduin syömään 2 x päivässä, koska hemoglobiinini laski synnytyksessä), vauvahieronta, kylvettäminen ja tutin antaminen imemisen tarpeeseen silloin kun vauvan masu on jo täynnä. Olen oikein ylpeä pojan 57,5 cm pituudesta, ei ihmekään että 50 cm vaatteet alkaa käydä pieniksi. Taitaa tulla pojasta äitiä pidempi isona.
Tässä meidän strategisia mittoja.

Syntymä     3616 g, 52 cm, pipo 34 cm

3 viikkoa    3920 g, 53,5 cm, pipo 37,5 cm

5 vkoa 5pv 4750 g, 57,5 cm, pipo 39 cm
 
Onpa jännä juttu kun meillä tyttö täyttää torstaina 11 viikkoa ja meillä lääkärineuvola vasta maaliskuussa, samoihin aikoihin kun neiti täyttää 3kk. On kyllä jännä kuinka eri käytäntöjä on eri kaupungeissa. 3 kertaa ollaan käyty nyt neuvolassa ja musta tuntuu että päin prinkkalaa ainakin mittaavat, tuntuu että hirveen nopeaa mittaavat!! Ainut minkä uskon on paino kun saan itse laittaa vauvan puntarille ja lukema näkyy silmieni edessä! 

Meilläki tyttö kasvaa hyvin rintamaidolla

Syntyessä 46,5cm/30005gr

3vkon ikäisenä :51,3cm/3540gr

6vkon ikäisenä: 54,2cm/4250gr

2kk ikäisenä: 55cm/4665gr

Veikkaan että 5kg kirkkaasti menee seukki kerralla rikki ;)
 
meillä oli neukkulääkäri eilen ja terve poika! iho on kuiva et pitää rasvailla ahkerasti. meillä pipo ja pituus menee sillä ylimmällä käyrällä tasasesti ja painokin kipuaa sinne. tissit siis pelittää :) 10pvä vajaa 2kk 5615g ja 61,5cm. pitkä hoikka poika.josko ens kerta oltas jo tuplattu syntymä paino...(3860g)
 
Paavolla oli tiistaina 2 kuukauden neuvola ( ikää 2 kk ja 3 päivää silloin), mitat 6115 g ja 58,8 cm. Hienosti kasvaa keskikäyrällä, ottaa hyvin kontaktia ja juttelee. On se niin kiva kun kehutaan emoticon
Lisäksi Paavo pääsi kokeilemaan neuvolan tädin kanssa vuorovaikutus tanssia. Onko muiden vauveleita tanssitettu? ainakin täällä se oli ihan uusi juttu.
 
Täälläkin käytiin eilen 6 viikon lääkärineuvolassa. Terve virkeä tyttö! emoticon

Ikää oli 6 vk 2 päivää ja paino oli tasan 5 kiloa. Sekä terkkari että lääkäri sanoivat että hyvin on kasvanut, mutta eivät vilauttaneet sitä kasvukäyrää että näkisin siitä.

Löytyykö jostain netistä nämä neuvolan käyttämät kasvukäyrät että voisi itse vertailla? Käyräthän on toki vaan käyriä mutta ihan uteliaisuuttani katsoisin... Oon katellu netistä mutta en oo vielä löytänyt toimivaa, en tiiä johtuuko mun koneesta mutta esim. Verkkoklinikan sivulla oleva sovellus ei mulla ainakaan toimi ( http://www.vauvanhoito.com/vauvan-kasvukayra.php ). Onkohan ne neuvolan taulukot vielä niitä vanhoja, jotka perustuu 60-luvun tietoihin? Just oli uutinen että kasvukäyrät on päivitetty.

Rotarokote saatiin myös, vielä ainakaan ei oo ollu tytöllä sen kummemmin sivuoireita, on ollu minusta jopa poikkeuksellisen rauhallinen ja tyytyväinen vauveli :) Meille terkkari sanoi että viikon PÄÄSTÄ alkaa kakkaan erittyä niitä viruksia, jolloin pitää olla hygienian kanssa tarkkana. En vaan ymmjärrä miten voisi muka tietää, että vasta viikon päästä on riskiä, jos vauvalla vaikka onki nopeampi ruuansulatus tai jotain... Joten jo eilisestä lähtien tehostettiin käsihygieniaa vaipanvaihdon yhteydessä.
 
Sadepilvi: Mulle ne on näyttäneet ne käyrät siellä neuvolassa, niin th kuin lääkärikin... Ja mulle sanoi että heti pitää aloittaa se tehostettu käsihygienia ja että viikon ajan on sitä virusta kakassa... Jopas taas poikkeaa vaikka sama neuvola  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/g045.gif[/img] 
 
Me käytiin tänään neuvolassa (7,5 vkoa).

Tytöllä mitat nyt 56,5 cm ja 4620 g. Painoa oli tullut siis mukavat 300 g per viikko. :)
Rotavirus rokote otettiin myös, aika näyttää tuleeko oireita. Nyt tuolla ainakin vääntää mahassa, mutta se nyt voi tällä aikataululla johtua ihan mistä tahansa muustakin.
 
Eilen kuusiviikkoisneuvolassa. Painoa vauvalla nyt n 4500 g eli hyvin on tullut. Hän on silti käyrällä hiukan alle keskikokoisen, mikä on minusta edelleen ihan ihmeellistä, esikoinen kun kasvoi koko ajan ylimmän +2SD käyrän ylä- ja alapuolella pyörähdelleen. Eli on ja on ollut iso. 

No, pienempää tästä muutenkin odotellaan, kasvissyöjät eivät kasva ihan niin isoiksi kuin sekasyöjät.... mutta ei sen vielä pitäisi vaikuttaa, vielähän tämä on ihan maitopossu! 

***

Ei otettu rotarokotusta, pidän sitä tarpeettomana kun imetystä kuitenkin jatketaan pitkään (rotaripuli kyllä tarttuu imetettyynkin vauvaan, mutta sairastavat sen yleensä lievempänä niin että sairaalahoitoon rotan vuoksi joutuvat ovat melkeinpä järjestään sellaisia joita ei enää imetetä). Varmaan tullaan menemään muidenkin rokotusten kanssa vähän omia polkuja. Viitosrokotuksen kyllä vauvalleni haluan ja aikanaan MPR:n. Pneumokokkirokotteesta pitää vielä vähän selvitellä miten pitkäaikaisen ja kattavan suojan siitä nyt itse asiassa saakaan.... Neuvolasta saatu rokotusopas on ihan kiva lehtinen, mutta näitä tehokkuusasioita siinä ei kerrota, pitää käydä kertaamassa ne muualta (rokotteiden valmisteyhteenvedoista lähinnä). Tykkään selvitellä tällaisia :-)

***

Neuvolantäti halusi muuten mitata myös minun ja vauvan isän päänympärykset!! Mulla oli 56 ja miehellä enemmän.... Tuli nyt sitten hatun koko selville :-) Ovat lisänneet sinne sähköiseen kertomukseen (eli vauvan tietoihin) kohdan jossa niitä kysytään, kertovat jotain odotettavasta kasvutavasta. 

***

Seuraavan kerran mennään vasta huhtikuun lopussa, kolmikuukautisneuvolaan. Olisi tässä välissä ollut yksi kerta, mutta jätetään välistä kun ei kuitenkaan oteta siinä ainakaan vielä mitään rokotuksiakaan, ja vauva kasvaa ja voi hyvin. 



 
Me oltiin eilen 6-viikko lääkärineuvolassa. Komiasti poika kasvaa; painoa jo 5760g ja pituutta 61cm emoticon Aina täytyy vertailla niin isoveli on samanikäisenä painanut 700g vähemmän ja ollut 3cm lyhyempi. Tästä pojasta taitaa tulla yhtä pitkä kun isänsäkkin (196cm) emoticon  tai sitten on vaan joku kasvuspurtti nyt menossa.  Ajattelin kyllä niin että kun me mieheni kanssa tehdään lapsia, niin ne olisivat sopivan pituisia, koska mieheni todella on 196cm ja minä itse 158cm... Hyvän näköinen pariskunta siis ollaan emoticon  En ole vieläkään muistanut kysellä mitään pituusennustuksia, minkäköhän ikäisenä sellainen kerrotaan? Esikoinen nyt 1v2kk ja ei ole vielä ollut siitä mitään puhetta.
 
Ai niin, piti vielä basuralle vinkata, että hyvä rasva kuivaan ihoon on miniderm. "Jaksaa" pidemmässäkin käytössä kuitenkin toimia, tai ainakin meillä esikoisen kanssa näin, ketä kärsi pienenä myös kuivasta ihosta. Montaa eri rasvaa koitettiin, kaikki hetken aikaa toimivat hyvin, mutta pidemmässä käytössä sitten eivät enää. Käytiin ihotautilääkärille ja se neuvoi ostamaan tuota, ja olen ollut todella tyytyväinen siihen.
 
Takaisin
Top