Vauvan liikkeet

faisty

Oman äänensä löytänyt
Onko kukaan vielä tuntenut vauvan liikkeita?
Mie olen rv 14+1 ja tänään tuntu semmonen muljahdus ja sit semmonen elohiiri systeemi tuolla alavatsassa....Oisko mahdollisesti ollu vauvan liikkeitä?
 
Moikka faisty. Mää oon kans kuulostellu parina iltana ja eilen tuntui kyllä semmosta jännää napsuntaa tuolla kohdun kohdalla. Vähän kun pieni ilmakupla puhkeis tai joku antais ihan pienen luunapin sisältä päin [:D] Luulen että tunne oli kyllä vauvasta lähtöisin mutta varma ei tietenkään voi olla. [:)] Dopplerilla kuulee aina välillä myös sellaisia pamauksia että kyllä se siellä potkuttelee menemään [:)] Nyt vaan odotellaan että alkaa tuntua ihan kunnolla.
 
joo, tuskin se mikään mahottomuus kuitenkaan ole, alkaahan vauva liikkua jo melko aikasessa vaiheessa kuitenki...Mistä ois muuten hyvä ostaa/tilate se doppleri? Ku mie olen vähän haaveillu siitä laitteesta...Ukko toi VPK:lta stetoskoopin lainaan mut ei sillä vielä mitään kuulu :(
 
Huutonetistä mää sen ostin, Ebaysta saa vissiin vieläkin halvemmalla. Meillä on Angelsoundsin ihan se halvin versio ja hyvin on kuulunu. Ei taida tosiaan stetareilla vielä näillä viikoilla kuulua mitään. Paljonhan se vauva jo liikkuu nyt, mutta liikkeet on vielä niin hentoisia ettei niitä hyvin tunne. Jotain kuitenkin on jo mahdollista tuntee [:)] 
 
Mä olen miettinyt tuota kotidoppleria myös, mutta pelkään, että kehitän siitä jonkun pakkomielteen enkä pääse enää himasta ulos ja kuljen vaan täällä vastaanottimet housunkauluksessa... Että ehkä vaan sinnittelen ilman ja piipahtelen tossa neuvolassa sitten kuuntelemassa jos tosi paljon alkaa ahistaa... Nytkin sain neuvolan tosiaan jo kahden viikon päähän vaikka "suositus" olis ollut 4vk ultrasta. Kiva täti mulla.

Miten usein te käytätte sitä?

Mä tässä odottelen vielä että maha alkaisi kasvaa, katsotaan niitä liikkeitä sitte vähän myöhemmin... [:)]
 
Sofi: Mie käyn neuvolassa näin alussa kuukauden välein ja äitiyspolilla 8  viikonvälein.Seuraava neuvola on 7.12 ja rakenneultra 14.12...
 
Sofi: Mää oon käytelly tota doppleria arviolta semmosen kerran tai kaksi viikossa. On sen käyttäminen kuitenkin sen verran työlästä kun pitää geelit levitellä ja pyyhkiä ja sitä laitetta puhdistaa että ei mun senkään takia tuu sitä kyllä päivittäin käytettyä [:D] Enkä muutenkaan oo kyllä erityisen hysteerinen, fiilikset rauhoittu kun oli muutaman kerran saanu äänet hyvin kuuluviin. Tietenki jos on semmoseen taipumusta että stressaantuu liikaa niin kannattaa tosiaan miettiä että kannattaako hankkia vai aiheuttaako itselleen vaan lisää huolta. Minulle tuo doppleri on kyllä ollut hintansa arvoinen, tulee niistä jumpsutuksista aina niin mukava olo [:)]
 
Moi! mie tilasin tuon dopplerin jo kauan sitten ku oon niin ressihullu. Nyt on mukava ku vauva liikkuu niin paljon, että saa tosissaan dopplerin kanssa vetää pitkin mahaa että pysyy perässä.

Liikkeistä mulla tuntu eka kerran viime viikolla. Nyt viikkoja 15 + 4. Kysyin neuvolassa ku oli seuraavana päivänä et voiko se olla jo se vauva. Niin vastaus oli et kyllä :D. Mie kuvailin hienosti neuvolassa liikkeitä sammakon kurnutukseksi. Neuvolatäti kertoi että muut äidit on kuvaillut ennemminkin perhosen siiviksi tai saippuakuplaksi ja mie meen et sielä on sammakko :D Mutta nyt tuntuu aina välillä ihan istuellaankin. Aika hurja tunne
 
Mulla olis se rakenneultra 17.12 [:)] tahtois tietää kumpi sieltä tulee.. sais tietää maalatakko seinät vaaleanpunaisiksi vai siniseks.. Ite kans miettiny sitä vauvan äänilaitetta mut en sit oo malttanu ostaa
 
[align=left]katra: ai ihanaa, et oot jo tuntenu vauvan liikkeitä [:)]. Täällä edelleen odotellaan, koska se tapahtuu..
[/align]
 
mut tiiättekö nyt oli pari päivää ettei tapahtunu mitään niin meinas jo paniikki tulla. eilen illalla sit koputtelin ja mukamas yskin ja vaikka mitä ennen nukkumaan menoa et ilmottele nyt jotain! onneksi taas tuntu eli hengissä siellä ollaan :D
 
Mulla on aiemmilla kerroilla ekat liikkeet tuntuneet vasta viikolla 20, joten en odottele niitä vielä pitkään aikaan... Kaikenlaista muuta kuplimista kyllä tuntuu, suolisto pistää parastaan joka ilta. [:D]
Palikka
 
Niin, kyllähän se niin on että ensimmäisistä liikkeet tuntuu joskus 20 viikon tietämillä ja uudelleen synnyttäjillä sitten pari viikkoa aiemmin. Lueskelin tätä VAUn raskaussivustoa niin sielläkin sanottiin ettei niitä oikein voi tuntea ennenkun joskus aikaisintaan 17 viikon tienoossa, joten voipi olla että suolistojutskia on, jos viikoilla 12-15 jotain tuntee. Kai se voi olla yksilöllistä että tosi tosi laihalla ihmisellä tuntuu aikaisin kun on pienet paikat tai jos on kaksi vauvaa :)

Mulla tuntui kakkosesta liikkeet muistaakseni joskus 16+5 tienoolla joten odottelen niitä saapuvaksi joskus viiden viikon päästä.
 
Jotku tuntee aikaisemmin ja joillain voi mennä kauemmin. Samoin kuin sydänäänten kuuleminen vaihtelee paljonkin. Jokainen raskaus on erilainen, jokainen äiti on erilainen, joten jos itsellä tuntuu vasta viikon 20 kieppeillä ei se tarkoita, että ne jotka tuntee aikaisemmiin luulee suunnilleen ilmavaivoja vauvan liikkeiksi.

Neuvolassa kysytiin minulta että joko olen tuntenut ja sitä oli tarkoitus kysyäkkin sieltä että voiko jo olla vauvasta kyse. Kyllä se voi olla vauvan liikkeet jo. Eikä se ihan suoliston toiminnalta tunnu ainakaan minulla. Uskon mielummin neuvolan ammatti-ihmisiin kuin netin keskustelupalstaan kaikella kunnioituksella. En ehkä menis niin kovasti nenä kiinni kirjassa kun kumminkin jokainen raskaus on yksilöllinen.
 
Moi,
 
Olen samaa mieltä kuin katra. On hyvin yksilöllistä milloin liikkeet tuntee ja nyt kun puhutaan liikkeiden tuntemisesta viikosta 10 viikkoon 20 niin kyse on yleensä vaan äidin tuntemuksista ei siis vielä vatsan päältä tunnu potkut, siis yleensä. Itse olen käynyt ensimmäisessä ultrassa kun oli tasan 12+0 rv ja edellisenä päivänä tunsin ensimmäisen kerran liikkeet. Kysyin ultrassa vielä, että onko mahdollista tuntea liikkeitä näin aikaisin, kun viime raskaudessa tunsin muistaakseni joskus viikolla 14-15 ekan kerran. Ja vastaus oli, että uudelleen synnyttäjällä on mahdollisuus tuntea liikkeitä jo todella varhainkin ja uudelleen synnyttäjä yleensä erottaa liikkeet helpommin niistä ilmakuplista, kun on jo kokemusta. Vauvan liikeiden tunteminen on hyvin yksilöllistä. Itselläni vauvan liikkeet tuntuvat vielä sellaiselta pienelta kutitukselta ja kestävät vain hetken ja niitä liikkeitä ei ainakaan minulla tunnu vielä päivittäin. Mutta oli tätä asiaa siis aivan pakko kommentoida. Voikaahan hyvin!
 
 
Täytyy vielä itsekin lisätä, että tosiaan jokainen on yksilö ja tuntee eri tavalla asiat ja puhun itse kokemuksesta (kun olen kolmatta kertaa raskaana yli 12 vkon) niin tässä vaiheessa vauva on n. 20g painoinen ja sillä on kohdussa n. puolet liikaa tilaa vedessä lilliä omaan kokoonsa nähden niin kyllä aika ihme on, jos tuon kokoinen ihmisenalku saa jotain tuntemuksia aikaan. Mutta joo... kukin tuntee sitten kun tuntee, eihän sillä mitään väliä ole ja asia ei ole vertailukelpoinen. Tietty jos reilusti menee yli 20 viikon ennenkuin alkaa tuntua mitään niin se lienee sitten huolenaihe.
 
Näin mieki sen oon järkeilly. Toisaalta täällä taitaa olla viikkoja hieman enemmän ku monella muulla. elikkäs tänään on 15+6 ja vauva on 5 kertaa painavampi ku esim tatjuskalla eli tilanne on myös eri ku monella, mutta innolla odottelen että myös muilla vauva ilmottelee olemassaolostaan :D
 
Olen samaa mieltä katran kanssa näistä vauvan liikkeistä. [:)]
[align=left] [/align]
 
Se on aivan totta että parin kolmen viikon sisään vauva onkin sitten äkkiä jo satagrammainen jolloin tilanne onkin aivan eri :)

Enkä mä muutenkaan halunnut väitellä asiasta sen enempää, onhan se jännää sit kun ne liikkeet alkaa tuntua, oli mitä viikkoja hyvänsä. Ja antaa itselle varmemman tunteen.

Mielialoistakin tekee mieli kysyä, kun mut saa kyllä aika herkästi tällä hetkellä pahoittamaan mieleni. Nimittäin eilen yks kaveri sano mulle, että "te ootte ihan ku oottaisitte ensimmäistä lastanne, että hirvee hössötys". Mulle tuli tosi paha mieli. Ja vaan sen takia kun ollaan vuoden sisään menetetty kaksi vauvaa (ja lisäks tää on meidän eka yhteinen ja edellisestä odotuksesta on 8v) niin miks me ei saatais olla normaalia enemmän innoissamme ja hössöttää vauvajutuista... Tuli vaan mieleen että eipä tainnu tajua miten osu pahaan paikkaan... eihän tässä raskaudessa sinällään ole mulle mitään uutta ja vauvanhoidossa vielä vähemmän mutta mekin on tätä yritetty ja odotettu niin pitkään että on kuin taivaan lahja nyt tämä odotus ja ollaan aivan pilvissä asian kanssa.

Että onneksi on tällainen palsta jossa on muitakin odottajia ja saa hössöttää ihan vapaasti kun ei näköjään kaikki hyvät ystävätkään jaksa sitä katsoa ja kuunnella... [8|] Kiitos teille olemassaolostanne [8D]
 
[align=left]Tatjuska: ilman muuta saat olla innoissasi odotetusta raskaudesta. Jotkut ihmiset ei vissiin ajattele ihan loppuun asti, ku sanovat jotain tuollasta mitä kuulit. Ite en oo vielä hirveemmin törmänny viisastelijoihin, enkä piilo- tai suoraan töykeyteenkään onneksi. Pikkusiskon tiiän puhuvan muille omista epäilyistään ratkasuni (saan vauvan juuri nyt, enkä 5 vuoden päästä) suhteen. Se ei oo edes onnitellu mua raskaudesta. Tokas vaan, et tulipa tämä äkkiä. Tädikskö tässä joutuu... En hirveesti kiitellyt kommentista.
[/align]
 
Takaisin
Top