Vauvan kuvia nettiin/someen

tulevaisi

Oman äänensä löytänyt
En tiedä onko täällä ennen puhuttu aiheesta, mutta laitanpa kysymystä ilmoille? Eli onko oikein laittaa vauvan/lapsen kuvia nettiin ja someen? Kyllä itse "syyllistyn" kans tähän, ja kun kuvat painuvat internetin syövereihin niin kauaksi aikaa kun netti on olemassa. Entä jos lapsi ei tulevaisuudessa haluaisi että hänestä on levitetty kuvia kaikkien nähtäville?
 
En halua laittaa enkä anna lupaakaan sukulaisilleni.
 
Last edited by a moderator:
Itse olen tässä ylivarovainen. Netissä on tasan tieto siitä, että minulla ja miehelläni on tyttö ja tytön syntymäpäivä.

Some ei ole minusta kovinkaan luotettava tai hyvin suojattu media. Olen kieltänyt sukulaisia laittamasta kuvia tai nimeä tytöstä someen. Ovat onneksi totelleet. :)
 
me ollaan miehen kanssa tiukkoja tässä asiassa, lapsista ei ole kuvia netissä eikä somessa eikä myöskään tule. lasten etunimet on kyllä meidän tiedoissa ja päivityksissäkin näkyy, mutta mitään muuta en ole halunnut heistä jakaa. saavat sitten joskus itse ratkaista asian, kunhan ymmärtävät, mitä netissä ja somessa oleminen tarkoittaa.
 
Meilläkin lapsen kuvien julkaiseminen netissä on ehdoton ei. Myös nimen kanssa olemme olleet varovaisia, mutta jokunen tuttu on sen päivityksissään maininnut.

Suurin osa tutuistammekin pitää huolen siitä, ettei ainakaan lastensa kasvot näy kuvissa.
 
Todennäköisesti kuvia tulee someen aikanaan. Ei kuitenkaan hirveästi somea käytetä, ja itselläni on tiukat asetukset. Anoppi jakaa siellä aika vapaasti, mutta en nyt hirveästi jaksa siitä stressata. Mies ottanee tarvittaessa kantaa äitinsä päivityksiin. Todennäköisesti syntymäuutinen ja kuva vauvasta ja syntymäpäiväsankarikuvia tulee sitten aikanaan laitettua.

Mitään "nyt se imee varpaita/konttaa/nukkuu/nousee tukea vasten pystyyn/nauraa/rikkoo äidin tavaroita" tuskin päivityksiin tulee, ellei sitten ole erityisen hauska tapahtuma omasta mielestäni ja jakamisen arvoinen.
 
Joitaikin kuvia on laitettu. Kuvat näkyvät vain ystäville ja perheenjäsenille. Tottakai kaikki ladatut kuvat voivat kadota netin syövereihin ja tästä syystä olen tarkka, että millaisia kuvia sinne laitan. Kukaan muu ei saa jakaa kuvia lapsestani tai muuten vaan perheestäni. Lapseni ei ole koskaan kuvissa ilman vaatteita vaan aina puettuna. Viimeisin kuva oli hänestä, kun hän "ajaa" autoa, eli seisoo rattia vasten onnellinen hymy kasvoillaan. Kuvat ovat kaukaisien sukulaisten ja ystävien iloksi.
En näe syytä olla laittamatta kivoja kuvia. Tiedän, että somessa voi avata kuvan ja kopioida sen suoraan koneelleen. On siis äärimmäisen tärkeää, että lapsi ei ole edes puolinakuna ikinä kuvissa. Me nyt liikummekin julkisesti ja kaikkihan meidät tuolla näkee. Yleisötapahtumissa voimme osua toisten valokuviin ja olemmehan me olleet lehdessäkin ja synnytyssairaalassa olimme vieläpä tv-uutisissa mukana. Muutama suloinen kuva kaukana asuvien isovanhempien iloksi ei minusta siis haittaa, mutta kukin tekee toki miten tykkää. Ymmärrän hyvin, ettei kaikki halua laittaa mitään tietoja someen, itsekin pitkään pohdin, ettei mitään tunnistettavaa tule, mutta muutin mieleni sitten. En siis ole niin tiukka asiasta enää, kuin alussa olin. Raskaudestakaan ei kukaan saanut pihahtaakaan somessa mutta kun ihana ja suloinen poikamme kastettiin, niin olihan siitä kiva laittaa kaunis ja koskettava kuva nähtäväksi.
Mulla on niin paljon läheisissä perheitä, jotka tekevät kuin minäkin ja moni bloggaa ja lapset ovat osa sitä blogia.. ehkä tästä syystä omakin kantani pehmeni aikanaan.
 
Mie oon laittanu pienelle piirille sellaisia kuvia mistä tunnistaa :) Hyvin suljetuille ryhmille. Vaikka ainahan joku niistäkin voi päättää kuvaa sitten eteenpäin levittää. Lapsi kuitenkin kasvaa niin että ei häntä aikuisena niistä kuvista sitten edes tunnista, eikä niissä ole mitään pahaa / noloa ollut. Ja esim. tuosta omasta käyttäjäkuvasta näkee tasan sen että söpö tyttö on, mutta tuskin sen perusteella tunnistaisi.

Mutta edes kaikille kavereilla facebookissa en ole laittanut, enkä ole julkistanut nimeä. Tää on vähän herkkää tasapainoilua. Miullakin on monta kaveria jotka laittaa tusinan kuvia päivässä ja monta, jotka ei ole laittanut yhtäkään. Joku jopa joka laittoi ekan pottakakan kuvan facebookiin... :p
 
Mä olen laittanut pikkuisesta, vastasyntyneestä tyttärestämme kuvia facebookiin, niin että kaverit näkevät. Ja kavereina mulla on sellaisia, joiiden kanssa oikeasti olen tekemisissä. Mutta sitten kun lapsi kasvaa ja alkaa olemaan tunnistettavan näköinen, niin en ehkä aio enää kuvia laittaa. En ole myöskään mieheni aiemmista tyttäristä laittanut nettiin kuvia.
 
Ai kamala... pottakakkakuva! Huh... Noloja kuvia ei missään nimessä tietenkään ikinä vaan kivoja ja fiksuja otoksia. Ne eivät saa nolottaa lasta myöhemmin, jos ovat vielä silloin somessa. Ja hän saa kyllä sanoa itse sitten, että saako jonkin kuvan näyttää vai ei.
 
En laita kuvia pojasta faceen enkä minnekään muualle nettiin. Nimen olen kertonut ja syntymäpäivän.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Samoilla linjoilla suurimman osan kanssa. En julkaise tyttäremme kuvia siten että hän olisi niistä tunnistettavissa. Kuvat ovat olleet takaapäin ja yksi kasvokuva on ollut siten että naama blurrattiin eikä siitä siis pysty sanomaan kuka kyseessä. Haluan tyttöni saavan sitten aikanaan itse valita mitä haluaa lapsuudestaan julkaista, jos haluaa.

Yhden perhetuttavan 6-vuotias sanoi mummulleen että mummu ei saa enää ottaa hänestä yhtään kuvaa kun julkaisee kaikki kuvat kuitenkin facebookissa. Mummu oli sitten luvannut että jatkossa kuvia ei laiteta ilman lupaa. En halua että oma tyttöni tulee kokemaan valokuvaamisen ahdistavana siksi että kaikki näkee hänen kuvansa.
 
Muokattu viimeksi:
Itse en ole somessa edes ilmoittanut että lapsi on tulossa enkä aijo lapsesta sinne mitään koskaan laittakaan. Sitten kun on sen ikäinen lapsi saa ite päättää mitä haluaa nettiin itestään laittaa.

Laitan itsekin itsestäni hyvin vähän mitään henkilökohtaista someen, lähinnä jaan linkkejä ja muuta sellaista. Jos joku somessa haluaa tietää minusta enemmän niin voi sitten laittaa vaikka yksityisviestiä.

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä en ole myöskään kertonut raskaudesta somessa, lapsen syntymästä varmaan ilmoitan ja ehkä laitan yhden kuvan mutta siihen se sitten jääkin.
 
Kyllä se on ei ei meilläkin! Porukka kyllä tietää että lapsia on ja tosiaan nimetkin tiedossa ja nimellä lapsista puhunkin mutta muuta ei. Olen myös aika varovainen somen kanssa!
 
Itse olen lipsunut aika paljon tosta, raskausaikana ajattelin että en laita ollenkaan, mutta nyt niitä on tullut laitettua. Rajana juuri että lapsi on pukeissa ja muutenkin asiallinen otos. Kaverilistaa on myös tullut siivottua.
 
Mä ajattelin raskausaikana, että en yhtään kuvaa laita edes itsestäni mahan kanssa nettiin, saati sitten vauvasta. Niin sitä vaan nyt kirjotellaan blogia mistäs muustakaan, kun siitä vauva-arjesta. On ollut muuten tosi hyvä keino purkaa vaikeitakin asioita! Niin ja jää muisto lapsuudesta itse lapsellekin. :thumright Sen mietin kyllä tarkkaan minkälaisia kuvia lapsesta laitan, ettei sitten myöhemmin tule ongelmia jostain typerästä kuvasta.
 
Itse en oo kertonu edes raskaudesta somessa, syntymästä ilmoitettiin miehen kanssa niille jotka sen tarvii tietää. (Eli sukulaiset ja lähimmät ystävät) kuvia en oo laittanu ja ainakin vielä sitä mieltä oon et ne ei kuulu julkisesti mihinkään, kun ei me ittestämmekään laiteta kuvia, niin miksi sit vauvasta.
 
Olen seurannut ihmetellen kun omat tuttavani FB:ssä laittavat kuvia omista lapsistaan koko ajan ja kovin harkitsemattomasti. Eräskin julkaisi kuvan poikavauvastaan kylpyammeessa, vieläpä niin että kaikki näkyi. :confused: Aika ajattelematonta... Itsestäni en fb:ssä julkaissut ainoatakaan raskauskuvaa ja vauvastani laitoin vain pari kuvaa joista ei ole niin selkeästi tunnistettavissa, ts. kasvot eivät näy. Ristiäisistä otettu perhepotretti tosin oli nätti enkä näe siinä pahaa vaikka se onkin julkaistu facessa. Aion jatkossakin pitää tiukasti kiinni siitä että lapsen kuvia mahdollisimman vähän nettiin tai ei ollenkaan.
 
Takaisin
Top