Vauvan (ja äidin) unet

Tiitu, meillä nukkuu noin puoleen yöhön rauhallisesti, sen jälkeen ei rauhaa. Pyörii sängyssä, pää pystyssä mahallaan ja on nelinkontin, heijaa eestaas, älisee, vinkuu ja itkeskelee. Kahden-kolmen jälkeen ei enää suostu olemaan omassa sängyssä ja sitten tulee viereen kieriskelemään. Tyttö nukkui suhteellisen hyvin 5,5 kk asti, toki silloin yösyötöt olivat tiheät mutta nukahti aina niihin. Liikkuminen ja eroahdistus tekee öistä levottomia ja äidistä hyvin väsyneen :)
Kahdet päikkärit on meillä, säännöllisen epäsäännölliseen aikaan+kesto.
Toivon, että on vain vaihe. Tämän vaiheen jälkeen alkaa arvatenkin joku uusi vaihe :wink
 
Joo, joku jossain täällä kirjoittikin joskus, että tämä vauvan elämä on yhtä vaihetta. Yhdestä vaiheesta kun pääsee, uusi kolkuttelee jo ovella..! :D Voi näitä pieniä rakkaita!! Huojentavaa kuulla, että teidänkin yöt kuulostaa hyvin samanlaisilta! Jäämme siis jännällä odottamaan tämän vaiheen päättymistä ja uuden alkamista..!! :D
 
Joo vaiheita vaiheen perään... Kuulostaa tiitu siltä että liikkumaan opettelu aiheuttaa teillä hulinat.

Meillä on vissii hampaiden tulon aiheuttamia ähinöitä ollu jonkun aikaa öisin, toinen hammas puskemassa läpi.
 
Meillä on nyt itkua ja hammastenkiristystä... Tyttö on pakko opettaa nukkumaan omassa sängyssään, kun liikkuu jo sellasta kyytiä, että pian on päälaellaan alas sängystä jos vieressä nukkuu, pyörii myös todella paljon ja niin tytön kuin meidänkin unet häiriintyvät. Hän ei siis itsekään saa kovin hyvin vieressä nukuttua, kun ei mahduta kunnolla. Kauheeta on ollut tyttöä koittaa omaan sänkyyn nukkumaan :sad001 kamalaa huutoa ja itkua vaikka on aivan rättiväsynyt ja kun vain antaisi unelle vallan niin nukkuisi vaan ei niin millään! Pakko on alkaa huutaa sitä unta vastaan :sad001 sitten kamalan väsytystaistelun jälkeen nukahtaa lopulta. Sydäntä särkee :sad001 niin helppo olisi vain tissille nukuttaa siihen viereen sivuvaunuun kuten ennenkin, vaan meidän pinnasängyssä ei ole laskettavaa laitaa ja tuo tee-se-itse laidanalennus olis pakko nostaa ylös, ettei karkaa sängystään ja putoa lattialle :sad001
 
No pakko tulla heti perään päivittämään! Jos eilinen oli vielä kamalaa itkua ja harmitusta, niin tänään neiti sitten suostui silittelyllä nukahtamaan omaan sänkyynsä ja yhden yhtä itkuääntä kuulunut!!! Tähän mennessä kun alkoi kamala huuto ja kiukku kun hänet laski takasin pitkälleen kun nousi ylös ja ei olisi halunnut millään jäädä sänkyyn nukkumaan vaikka oli kuinka väsynyt jo ja ei auttanut kiinni pitäminen, silittäminen ei niin yhtään mikään, tuntui että huuto vain yltyi kunnes pääsi syliin ja siihen heti rauhoittui ja sama show alusta, kun laski sänkyyn. Niin tänään sitten antoi silittää, antoi pitää kiinni ja kävi lopulta nukkumaan ilman kosketusta siihen sänkyynsä, eikä tosiaan missään vaiheessa hermostunut huutamaan!
Toivottavasti nyt sitten tosiaan olisi tappelut tapeltu ja päästäisiin tähän uuteen nukkumishommaan kiinni kunnolla :) ja lapsi nukkumaan turvallisesti ilman pelkoa putoamisesta! :)
 
Meillä on tähän asti ollut yöt kyllä niin syvältä kuin olla voi, hulinaa, pyörimistä, syömistä, tuttitaistoa, milloin on mikäkin huonosti. Joka ilta olen mennyt nukkumaan toiveena saada nukkua edes sen kaksi tuntia. Täällä taloudessa ei siis ole hyviä öitä nähty, ennen viime yötä. Ollaan opeteltu pinnasänkyyn nukahtamista, että typy nukkuisi omassa sängyssä ennen uutta tulokasta. Ensimmäistä kertaa viime yönä neiti nukkui omassa sängyssä KOKO YÖN. Kaksi kertaa ainoastaan söi yön aikana! Olin kyllä niin puulla päähän lyöty aamulla kun tajusin miten viime yö oli mennyt. :D Miehelle sanoin että kyllä oisi luksusta jos yöt oisi tämmösiä.
 
Se jäi siihen yhteen yöhön että nukuttiin hyvin. Sama yöhulina jatkunut sen jälkeen. :D
 
Meillä tuntuu olevan taas joku vaihe menossa, nimittäi tääl ollaa viikon ajan käyty kiltisti nukkumaa ja nukuttu pitkiä päikkäreitä. Illalla nukkumaankäynti ollu yleensä sellast et tyttö itkee tai muuten mölisee ennen nukahtamista mut nyt on saattanu pienen vastalauseen kitistä kun sänkyyn laittaa mutta hiljenee aika nopeesti ja nukahtaminen tapahtuu nopeasti. Aiemmin saattoi 10-30 min taistella unta vastaan. Päiväunetkin saattaa parhaimmillaa olla 2,5 tuntia. En tiiä voiko noi hampaiden tulot väsyttää vai onks joku vaihe vai kenties pysyvä muutos :D Nyt kun ääneen sanoin niin tietty taas nukkumaankäynti hankaloituu.. Mutta nyt voi hyvillä mielin laittaa toisen sänkyyn kun ei tarvitse juosta rauhoittelemassa tai kuunnella sitä kiukkua :) Toivottavasti jatkuu
 
Mites 8kk unet sujuu? Meillä on kyllä aika sekaisin. Heräily aikaistunut melkein kuuteen, jolloin saadaan vielä nukutettua uudestaan, mutta siihen menee aikaa, eikä itse saada unta enää sen jälkeen. Ja yöllä heräillään säännöllisen epäsäännöllisesti, kuin myös päiväunillan jotka saattaa olla 30min-3h. Välillä ei saada heräämisen jälkeen nukahtamaan päivällä uudestaan, vaikka tyttö on selvästi väsynyt ja super huonotuulinen herättyään. Sitten joskus nukkuu täyden yön ja kunnon päikkäritkin. En oikein tiedä, mikä vaikuttaa mihinkin, kun tuntuu, että on yhtä sekamelskaa tällä hetkellä.

Omat unet on enemmän sekaisin ja vaikka vauva nukkuisin, minä herään 7 kertaa yössä. Vaatisi monta hyvää yötä vauvalta, ennen kuin minun unet rauhottuu. Mutta jotenkin tähänkin on turtunut. Ei ole yhtä kamalaa kuin alussa. Luotan siihen, että jossain vaiheessa taas nukutaan. Väsymystä enemmän haittaa neuvottomuuden tunne, kun ei osaa auttaa pientä nukkumaan. Tuntuu, että tehdään jotain väärin. Pistetään liian myöhään nukkumaan tai annetaan nukkua liian pitkiä päikkäreitä, tai liian useita tai liian harvoja, tai reagoidaan liian myöhään väsymyksen merkkeihin, jne, jne...
 
Minä oon ainaki sitä mieltä Arabia etgä ei oo liikaa tai liian vähän tai liian lyhyitä jne päikkäreitä tai yöunia. Toki voi harjoitella säännöllisyyttä mutta se, mikä on toiselle säännöllistä ei toimi toisella samalla tavalla. Ja onhan toiset lapset tarkempia rytmeistä ja toisille se ei vaikuta niin paljon vaikkei rytmiä aina noudata. Ja kaikilla on myös oma rytmi mikä ei sitte sovi välttämättä toiselle. Ei kannata ressata siitä. Itse ainakin kokeilin aina yhtä 'muutosta' kerrallaan kunnes hokasin minä on hyvä juttu meidän neitille.

Meillä esim ei voi antaa lapsen mennä päikyille jos on valvonu alle 2 h. Sen jälkeen unet on vaan alle 30 min ja siitä ei seuraa loppupäivälle mitään hyvää. Se on nii monta kertaa huomattu että en kokeile enää.

Meillä nukutaan sillo hyvin ku pidän sen meidän rytmin kuta kuinkin. Mutta siis yleensä nykyään 1 h aamupäivällä ja 1 h iltapäivällä ja nuo on sillai noin aikoja. Jos5kjs saattaa nukkua jopa 1.5-2 h aamupäivällä. sitte 10 h yöllä enkä laske heräämisiä.
 
Meillä ylt menevät aika rutiininomaisesti kolmella herätyksellö. Nukkumaan 19.30,eka ruoka 23, toka 02 ja sit 05. 05 jälkeen pojan uni tosi katkonaista, alkaa heti itkemään kun heräö, hiljenee tissin suuhun saadessaan. Silkä mennään 07.30 asti. Loppuyö vähän kuluttava, niin mulle kuin pojallekin. Aamupuuron jälkeen sippaa ekoille päikkäreille melkein heti. Miettinyt mistä tuo itku johtuu, ei vielä ole auennut... Ehkä liittyy eroahdistukseen, joka aikamoinen tällä hetkellä.
 
Arabia, mä luulen että tuo vaan liittyy nyt vauvan ikään. Aivot eivät pysy mukana kehityksessä ja yöllä/unessa ne vähän ylikuumenevat. Te teette kaikki ihan oikein, annatte turvaa ja huolenpitoa, aika varmasti auttaa. Tsemppiä ja jaksamista :Heartred
 
Me herättiin tänään puol yhdeltätoista. :smug:

Nukkumaan tyttö kävi vähän yhdentoista jälkeen, ite kukuin lähemmäs yhtä. En laske aamuyöstä 5-> tankkailua heräämiseksi, kun tissillä saan tainnutettua vielä jatkamaan unia. Ite kävin vessassa ja juomassa, heräsin myös kun mies lähti töihin kuuden jälkeen, tyttö söi x-kertaa ja olisi varmaan jatkanut vielä nukkumista ellen olisi ite alkanut aamutoimiin.

Kahdet päikkärit nukkui, 12:30-13:30 ja toiset sit 18:30-20.
 
Meillä unet edelleen suht hyviä. Yöunet nukkuu noin klo 19.30-8.00 ja yhdet päikkärit n. 12-14. Jätti siis noin viikko sitten toiset päikyt pois joten myöhennettiin noita yhtiä päikkyjä että jaksaa sitten valvoa iltaan. Toki kun nukkui tänää päikyt 10-12 ni isi oli saanut nukahtamaan noin puoleksi tunniksi iltapäivällä.. eli sekin mahdollista :-D

Hauska kyllä miten omat rytmit jokaisella.. kun meillä mennää nukkuu seittämän jälkeen ja joillain vasta lähempänä puolta yötä :-):-D
 
Arabia, mä luulen että tuo vaan liittyy nyt vauvan ikään. Aivot eivät pysy mukana kehityksessä ja yöllä/unessa ne vähän ylikuumenevat. Te teette kaikki ihan oikein, annatte turvaa ja huolenpitoa, aika varmasti auttaa. Tsemppiä ja jaksamista :Heartred

Niin varmaan liittyykin. Tulee vaan epäiltyä omia toimia ensimmäisenä. Meillä tyttö nukkui pari kuukautta kokonaisia öitä jossain vaiheessa ja sitä alkoi pitää normaalina :rolleyes: Nyt kun on uniongelmia, niin miettii kuumeisesti, millä saa palautettua "normaalin" rytmin. Vaikka eihän sellaista ole, kun kaikki muuttuu koko ajan näillä vauvoilla.

Meillä jäi kolmannet päiväunet pois tällä viikolla. Vähän helpotti, kun tyttö tuntuu nyt nukkuvan pidempiä päiväunia kun se 30min. Ehkä oli jo aikakin jättää kolmannet pois, mutten vaan tajunnut aiemmin, kun tyttö on kuitenkin ollut väsynyt. Mutta vähemmillä unilla näyttäisi nukkuvan parempaa unta. Aiemmin meilläkin kukuttiin 23-24 asti yöllä, mutta sekin on nyt muuttunut lähemmäs 22:ta. Ihan kiva, kun saa vähän kahdenkeskeistä aikaa miehen kanssa. Edelleen musta typyllä on kyllä lyhyet yöunet, jos nukkuu 22-06 ja sen jälkeen vaan torkahtaa vaivalloisesti. Mut toivottavasti on ohimenevä ilmiö.
 
Miusta on hassua kun näin toisen lapsen kohdalla on oltava paljon aikaisemmassa rytmissä kun esikoisen kaa. Ollaan tässä viime vuoden puolelta jo opeteltu vähän aikasempaan rytmiin esikoisen päiväkotiin menoa varten, ja että vois tavata muita lapsellisia tän vähä sosiaalisemman rytmin kanssa :grin Esikoisen kaa siis oltiin jossai 23/24-10/11 yöunirytmissä, nyt 19jotain-07 rytmissä...

Työ keillä on lapsen kaa ähinää ja nukutustaistelua aamuyöstä ni kannattaa kokeilla nousta ylös sillon, saattaa auttaa päiväuniin ja yöuniin. Turha pakottaa toista nukkumaan jos ei malta nukkua tai ei enää väsytä, voikin tuoda ihan hyvät päiväunet ja paremmat yöunet jatkossa :) Esikoisen kaa tais olla joku vastaava ongelma.
 
Niin ja meillä siis nukutaan yöt tuo 19jotain-07, noin. Päivällä kahet päiväunet yhteensä joku 1,5 tuntia. Joskus kolmet jos on oltu liikkeellä tai muuten vaan jääny päiväunet lyhyiksi. Yöt on välillä ähinää, tissillä muutamia kertoja yössä aika tasasesti yön aikana. Vissii hampaat vaivaa, 2 vasta puhjennut tähän 8kk ikään mennessä.
 
Meillä on tuo klo noin neljän herätys ja usein viideltä viimeistään on annettava tilanteen rauhoittamiseksi maitoa. Mä oon kovasti koittanut päästä yöruokailuista kokonaan eroon, vaan ei taida onnistua hetkeen moinen suunnitelma... Maidolla tyttö on nukkunut sitten jopa klo 07-07:30 asti, enkä itse juuri nyt ole yliväsynyt vaikka yöllä voi olla "leikkitunti" :) Ei kai tässä muuten, mutta talossa on ihmisiä, jotka jaksaakseen tarvitsivat unta eivätkä itkuilta saa sitten uudelleen unta... mullahan ei muuta virkaa ole, kuin passata tuon tytön toiveita ja pitää kotitaloutta pystyssä.
Täällä ei ole näkynyt yhtäkään maitohammasta, 8 kk tulee 25. päivä täyteen. Päivällisen aikaan tyttö repii ja hieroo naamaansa, suuta ja korvaa tuskaisena, että luulisi sieltä jotain pian puhkeavan. Tämäntyyppistä reuhtomista on nyt ollut iltaa kohti parisen viikkoa. Tänään sain ujutettua iltapuuron ChooMee -pussilla melkein koko annoksen.
 
Meillä jokainen yö on uusi seikkailu.....
Tänään herättiin 5.05 ja "aamu-unet" otettiin vielä kuudesta seitsemään..
Eilen 3.15 ..... :banghead: (onneks nukahti neljän jälkeen "aamu-unille" ja heräs kuuden jälkeen..)
Meillä tekee nykyisin joka aamu herätessään kakat, enkä niitä halua jättää vaippaan vaikka pari tuntia ne siellä "vaan" olisivat. Joten, pyllynpesu herättää vielä enemmän, vaikka onkin täysin hereillä jo ennen kakkaa. Möyhyää, istuskelee, pusuttelee, repii..
Nukkumaan mennään 19-20 aikaan, nyt kylläkin kello 18.45 ja tyttö jo unilla.
 
Mileim, meillä vauva herää aamulla siihen, että on kakkahätä. Mies nousee ylös ja vie potalle.
Minä saan nukkua sitten vielä aamiaiseen asti :)
 
Takaisin
Top