Vauvan itkuisuus, koliikki jne...

Unikko, on totta, että erityisherkkyyden tunnistaminen ei aina ole helppoa. Meidän kohdalla homma lähti aukeamaan juuri sen tuntoaistiherkkyyden kautta. Toimintaterapeutti sai kyllä tytöstä esiin piirteitä, mutta oli sitä mieltä, että kyseessä on kuitenkin rajatapaus. Joskus on vaikea erottaa milloin kyse on erityisherkkyydestä ja milloin ei, esim onko syy, miksi tämä paita ei kelpaa se, että se on väärän värinen vai se, että kangas kutittaa. Käytännössä olen antanut tytön pukea päälleen mitä haluaa, kunhan se on käyttötarkoitukseen ja säähän sopiva. Mitä enemmän luin ja selvitin asiaa erityisherkkyydestä, sen selvemmin alkoi hahmottua, että siitä todella on kyse. Meidän esikosella myös tuo tunneherkkyys on aika vahva. Yksi asia mikä on todettu toimivan, on se, että varaa asioihin riittävästi aikaa. Siirtymät, pukemiset, syömiset, iltatoimet. Hoputtaminen hermostuttaa häntä todella paljon ja käytännössä liika kiirehtiminen vain joko laukaisee kiukkukohtauksen tai saa tytön menemään lukkoon, eikä homma etene enää senkään vertaa. Kaikessa torumisessa on hyvä esittää asia pehmeästi ja perustellen ja kertoa, ettei ole vihainen, jos kyseessä oli vahinko. Ei se mitään vahinkoja sattuu, esni kerralla voisit kuitenkin... tai tiedän, että tarkoitit hyvää, mutta... toki eivät nämä erityisherkät mitään enkeleitä ole sen enempää kuin muutkaan lapset ja tottakai sitä joutuu myös pitämään kuria ja opettamaan oikean ja väärän eron (vaikka esim meidän tytöllä on kyllä hyvin voimakas oikeudenmukaisuuden taju ihan luontaisesti, kuten voisin arvella, että teilläkin, unikko?) Kuitenkin olen ehdottomasti sitä mieltä, että lempeä, ymmärtävä ja positiivisen kautta lähetyvä tapa on selvästi parempi kuin tiukka, ehdoton kuri. Ja se, että kuuntelee lasta, juttelee, ottaa hänet tosissaan ja yrittää ymmärtää, on erityisen tärkeää. Mä olen omalla kohdalla todennut, että raivoavan lapsen väkisin sylissä pitäminen ei ole ollut hyvä juttu. Käytännössä jos raivokohtaus tulee, annan hänen raivota aikansa, varmistan, ettei hän vahingossa satuta itseään ja kun alkaa laantua, kysyn että joko haluat jutella. Yleensä siinä vaiheessa tyttö on valmis hyppäämään kaulaan ja siinä vaiheessa on hyvä antaa syli ja halaus ja hyväksyntä riippumatta siitä mitä on tapahtunut. Nykyisin tyttö hallitsee tunteensa jo aika hyvin, mutta kiukkukohtaukset harmittaa ja nolottaa jälkeen päin. On myös tärkeää kertoa, että hän on hyvä, vaikka ei aina pysty hallitsemaan harmitusta (eiväthän aikuisetkaan aina pysty). Muistan kun tyttö pienempänä huusi raivon keskellä "oon jo kiltisti, oon jo kiltti tyttö, en vaan pysty lopettaa huutamista"
En nyt osaa antaa tämän konkreettisempia vinkkejä, mutta jos tulee Unikko mieleen jotain tilanteita ja haluat kysyä, niin vastaan mielelläni. Tuo kirja "Highly sensitive child" on ollut tosi hyvä opus. Sitä ei tosin ole tietääkseni vielä suomennettu, mutta jos englanti taittuu, niin voin suositella sen lukemista.
 
Toden totta meidän esikoinen todella tarkasti tietää oikean ja väärän ja pyrkii tilanteessa kuin tilanteessa noudattamaan oikeaa. Hän tosiaan täyttää kesällä vasta neljä, mutta jo aiemmin päiväkodissa käydyissä keskusteluissa tuli monesti ilmi kuinka hän noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä pilkulleen. Hänelle juurikin tuo hoputtaminen on punainen vaate, ei toimi. Ja varsinkin miehelläni on tyyli hoputtaa lapsia aamutoimissa (Itselläkin nousee karvat pystyyn jos joku hoputtaa). Tyttö menee lukkoon ja alkaa itkemään, jolloin asiat eivät etenä laisinkaan. Myös kaikenlainen suunnitelmallisuus on hänelle tärkeää. Viime kesänä hän lähti shoppalireissulle sukulaistädin kanssa. Kaikki meni hyvin, kunnes heidän oli tarkoitus ottaa taksi ja mennä tädin kotiin odottamaan, kunnes tädin mies tulee töistä ja lähtee kuskamaan heitä kotiin. Tytölle ei oltu kerrottu tästä etukäteen ja hän oli ruvennut itkemään kovasti. Juuri tänään, kun olin silittämässä verhoja ja likka laittoi sormet silitysraudalle, komensin häntä tiukasti "sormet pois, koskaan ei saa laittaa sormia silityslaudalle". Enkä edes huutanut, vaan sanoin tiukkaan sävyyn. Hän juoksi omaan huoneeseen nyyhkyttäen. Menin perässä rauhoitteleen ja hänen ensimmäiset sanat olivat "oletko nyt vihainen minulle, etkö enään tykkää minusta?". Nyt kun kirjoittelen näitä, tuntuvat ihan hölmöiltä pikkujutuilta ja varmaan joku ajattelee et ylitulkitsen lastani. Välillä tuntuu itsestäkin että hakeeko hän vain huomioo tuolla tavalla vai onko todella niin herkkä vai onko hänelle jo nyt kehittynyt niin huono itsetunto että hänellä on kova tarve miellyttää muita..
Hänellä oli myös pitkään se, ettei kestänyt vettä silmissä tai korvissa. Jokainen hiusten pesu päättyi itkuun. Edettiin siinä pienin askelin ja minä hoidin kaikki hiusten pesut hellästi lapsen tahtiin. Nyt hiusten pesu onnistuu hyvin kun hän laittaa silmät kiinni ja kädet korville.
Meillä on arkipäivää sanat "lappu kutittaa, vetoketju on liian ylhäällä, hiha on huonosti jne." Näitä kuuluu pääsääntöisesti ulkovaatteita pukiessa ja se kuuluu myös pojan suusta, joten saattaa olla jotain muutakin.
 
Ja pahoittelut muille kun tää meni ihan kahdenkeskiseksi keskusteluksi, rupesi vaan kovasti kiinnostamaan aihe! :)
 
Pahoittelut munkin puolestani, aihekin meni jokseenkin sivuun varsinaisesta otsikosta!

Sen verran vielä on vastattava Unikko, että tuo kyllä kuulostaa tismalleen samanlaselta kun mitä oman tytön kanssa. Voi toki olla, että sitä joskus vähän ylitulkitseekin, eikä kaikkea käytöstä voi laittaa erityisherkkyyden piikkiin, mutta olisi kyllä mielestäni aikamoista manipulointia 4-vuotiaalta, jos hän osaisi hakea huomiota kuvaamallasi tavalla! Mä muistan, että kerran juuri pukemistilanteessa, kun hoputettiin tyttöä ja puhuttiin, että pitää panna vauhtia jos haluaa ehtiä mihinkään ajoissa, tyttö tokaisi jotenkin lannistuneen oloisena, että "ei musta, äiti, taida olla 5-vuotiaaksi". Se oli jotenkin hätkähdyttävää. Semmoinen jatkuva huomauttelu esimerkiksi hitaudesta nakertaa herkän lapsen itsetuntoa, vaikka se voi meistä tuntua ihan pieneltä asialta, että lapsiin komennetaan vähän vauhtia. Nämä eriyisherkät tulkitsevat helposti kun tiukasti sanotaan, että ovat aiheuttaneet pettymyksen. otettiin jossain vaiheessa sellainen tarrataulu käyttöön. Aina kun tyttö suoriutui ripeästi ja ilman kiukuttelua toimista, niin sai tarran. Kun tarroja oli kertynyt rivi täyteen sai jonkun palkkion. Se toimi kyllä aika hyvin. Siinäkin on silti hyvä muistaa, että aikuisten luoma liian kiireinen aikataulu voi vesittää koko homman.
Kyllä mä uskon, että pystyt äitinä erottamaan huomionhakuisuuden todellisesta herkkyydestä, luota itseesi. Sä tunnet sun tyttäresi. Ja totta, kyllä kaikilla lapsilla on niitä , että tää hanska on huonosti, lappu kutittaa jne, mutta kun huomaa, että lapsen on mahdoton olla sen jonkun rypyn tai pesulapun kanssa, ja kiemurtelu jatkuu niin kauan kunnes asia on korjattu, niin kyseessä voi olla aistiherkkyys. Oletko muuten huomannut, että laittaako tyttäresi herkästi kädet korvilleen kun pelästyy tai hänelle puhutaan vähän tiukempaan sävyyn? Entä puristaako kädet kovasti nyrkkiin kun alkaa hermostua? Entä pidättääkö henkeä itkun lomassa?
Niin ja kyllä, suunnitelmallisuus ja ennakoitavuus on erityisen tärkeää erityisherkälle, silloin hän osaa varautua tuleviin tilanteisiin.
 
Lapset osaa kyllä joskus sanoa niin pysäyttävästi! Meillä tytöllä on tapana kosketella toisten korvia (jep, vähän kummallinen tapa :D), varsinkin veljensä. Kerran totesin tytölle ystävällisesti: "mikä ihmeen korvafetissi sulla on?" Tyttö levitti kädet sivuille ja sanoi: "äiti, minä nyt vain olen tälläinen". Eihän siinä auttanut muuta kuin hymyillä, halata tyttöä ja todeta "niinhän sinä olet ja ihan oletkin" :Heartred

Toi tarrasysteemi kuulostaa hyvältä, voisi toimia meilläkin :) ja tytön kanssa täytyy tosiaan varata riittävästi aikaa jos on lähdössä johonkin. Hän on semmonen haaveilija et unhoittuu vähän väliä leikkimään ja tekemään ties mitä. Välillä taas yllättää täysin ja on jo pukenut ennen kuin ehtii edes pyytään :)

Ei laita käsiä korville mut saattaa mennä piiloon peiton tai tyynyn alle. Ja puristaa kädet nyrkkiin, sen lisäksi puree hampaat yhteen. Hengen pidätystä en ole huomannut, täytyykin kiinnittää huomioo..
 
Ei haittaa yhtään. Tämä on ollut todella mielenkiintoista luettavaa. Kiinnostaa kovasti kun tuo meidän neiti on tosiaan hyvin herkkä ärsytntymään ja esim vaatteett jotka puristavat, hankaavat tai ovat muuten tiellä häiritse. Ilman rihmankiertämää on paras.
Itsestäni tunnistin joitain piirteitä tuosta tunneherkyydestä.
Todella mielenkiintoista luettavaa ja avartavaa.
 
Syy, miksi kysyin tuosta käsien nyrkkiin puristamisesta ym. , on koska nämä ovat keinoja tasapainottaa ylikuormittunutta hermojärjestelmää. Minulle oli aivan uutta tietoa, mitä toimintaterapeutti kertoi tuosta tuntoherkkyydestä, että nimenomaan kevyet kosketukset ovat niitä hermojärjestelmää kuormittavia kosketuksia. Hyvä konsti tasapainottaa järjestelmää on ns syväpainanta (tämä oli muistaakseni termi, jota terapeutti käytti?). Toisin sanoen sellainen määrätietoinen kosketus, jossa painetaan kädellä ihoa ihan kunnolla - ei tietenkään niin, että se sattuu, mutta ihan reilusti. Hän kertoi, että hänen yksi asiakkaansa ei pystynyt käyttämään lapasia ollenkaan talvella, kun ne kuulemma kutittivat. Homma ratkesi siten, että ennen ulkoilua poika istui käsiensä päällä jonkin aikaa ja ulkoilussa teki kaikkea fyysistä käsillään, lapioi, veti muita lapsia pulkassa jne. Toisen lapsen kanssa ei kampaajalla käynnit onnistuneet, lapsi ei kestänyt sitä hipeltävää tunnetta mikä tukan käsittelyssä ja leikkauksessa tulee. Tässäkin tapauksessa ratkaisu oli siinä, että päänahkaa painettiin käsillä ennen kampaajakäyntiä. Meilläkin tyttö teki hemotuksissaan sitä, että painoi kädet nyrkkiin, jännitti kaikkia lihaksia ja pidätti hengitystä. Toimintaterapeutin mukaan, tällä tavalla tyttö oli vaistomaisesti keksinyt tavan tasapinottaa hermojärjestelmää ylikuormitustilanteessa. Tietysti parempi olisi ennakoida, jos tietää etukäteen jonkun asian kuormittavan. Sillä hengen pidätyksellä itkun lomassa tarkoitin juurikin sellaista itkua kun on hermot mennyt, en surullista. En tiedä osaanko selittää sitä kovin hyvin, mutta tyttö siis vetää henkeä sisää, pidättää ja päästää ilmaa ulos samalla pidättäen (siitä tulee sellainen nariseva ääni), sitten puuskahtaa loput ilmat ulos ja vetää taas nopeasti henkeä sisään.
Toimintaterapeutti antoi meille oikeastaan 3 ohjetta herkkyyden kanssa arjen pyöritykseen: 1. Poista aiheuttaja (epämukavat vaatteet, ylimääräiset kuormitustilanteet jne), 2. Syväpainanta, 3. Ymmärrys lasta kohtaan

Mites teillä on muuten hippaleikkien ja sen tyylisten leikkien kuin "kuka pelkkää mustekalaa" kanssa?
 
Kiitos vinkeistä, tulevat varmasti tarpeeseen! Meillä tyttö ei kans pidä kampaajalla käymisestä. En ole oikein ymmärtänyt, mikä häntä oikein harmittaa tai pelottaa siinä, mutta ehkäpä tämä selittää sen. Hän on aina istunut sylissäni tai jotenkin muuten erityisesti viihdytettynä.

Veljensä kanssa hän on ainakin leikkinyt hippaa aivan normaalisti ja tietääkseni myös päiväkodissa, eikä sieltä silloin mitään erityistä sanottu. Yksi hoitajista kuitenkin joskus luonnehti tyttöä hankalaksi (kännipäissään oli mennyt avautumaan miehelleni..)..

Mites muuten tämä erityisherkkyys teidän tytöllä ilmeni vauvana?
 
Niin ja piti kysyä et osaatko sanoa, osaisivatko neuvolassa auttaa tässä asiassa tai mitä kautta voisin saada "ammattiapua"? Kun haluaisin lähinnä päiväkotia varten tietoa asiasta, jotta sielä ymmärtäisivät häntä paremmin, mikäli kyse on erityisherkkyydestä..
 
Silloin kun esikoinen oli vauva, en ollut kuullutkaan erityisherkkyydestä. Jälkeenpäin ajateltuna, tytär oli jo vauvana herkkä regoimaan ärsykkeiin, ja luulen, että osa tytön itkuisuudestakin johtui siitä. En sitä silloin osannut ajatella kun ei ollut vauvoista ylipäätään mitään kokemusta. Hän siis oli aika itkuine ja ärtyisä, mutta toisaalta hyvin eloisa ja iloinen, kun oli hyvä olla. Jo vauvana hänestä näkyi voimakkaat tunnereaktiot. en osaa sanoa onko koliikilla mitään tekemistä asian kanssa. Sellaisia tilanteita muistan, että tyttö itki, känisi kiemurteli, eikä mikään auttanut, paitsi kun menin vaihtamaan vaippaa ja yöppäriä, niin itku loppui heti kun sai vaatteet pois päältään. Kiinteiden ruokien aloituksen jälkeen hän oli herkkä kakomaan, jos ruuassa oli mitään kokkaretta. Tyttö oli myös lähestulkoon ylivarovainen. Kävely sujui jo käytännössä ilman tukea, mutta ei uskaltanut päästää irti tuesta. Lopulta kun rohkeni irrottaa tuen, hän käveli lähes 50 askelta ensimmäisellä kerralla. Minusta tytär oli myös hyvin herkkä reagoimaan äänensävyihin, saattoi parahtaa itkuun kuullessa jostain itkua jne.
 
Meidän lapset ovat kaikki olleet vauvana tosi "helppoja", kuitenkin esikoinen selvästi haastavin. Liekö johtuen siitä että oli ensimmäinen eikä aina osattu vastata vauvan tarpeisiin ja ymmärretty mitä hän itki. Hän lähti kuitenkin aikasin liikenteeseen, enkä mielestäni vielä siinä iässä varsinaista arkuutta huomannut. Toisaalta hän oli todella kova vierastamaan varmaan 2,5-vuotiaaksi asti. Hän ei sietänyt yhtään jos joku tuntematon jutteli hänelle. Eikä tarvinnut olla edea tuntematon, kunhan oli joku jota ei ollut hetkeen nähnyt. Hänen piti antaa itse lähestyä ihmisiä.
Nyt vasta hieman isompana on selvemmin havaittavissa hänessä arkuutta. Pyörällä ajamista kun ollaan harjoiteltu, pitää alamäessä aina pitää kiinni kahvasta, vaikka hän polkisi tasamaalla kovempaa kuin pienessä alamäessä saisi vauhtia.
 
Niin oli tyttö koville äänille tosi herkkä vauvana. Tässäkin sit se, että johtuiko siitä ettei ollut tottunut koviin ääniin. Jouduin öisin komentaan mieheni niistään toiseen huoneeseen, koska tyttö säikähti aivan kauheasti, vaikka olisi ollut kuinka syvässä unessa tahansa.
Ja kun kokoonnuimme mieheni perheen kanssa kahvittelemaan (paljon ihmisiä ja meteliä), tyttö oli aina kovin itkuinen ja levoton..
 
Janis77, meidän neitikin rauhoittuu selvästi kun vie hoitopöydälle ja riisuu vaatteet. Jo pelkkä sukkien pois otto voi rauhoittaa välillä. Haalarit tai mitkään vaatteet eivät saa olla ahtaita ja niissä pitäsi pystyä liikuttamaan jäseniä. Muuten hermostuu. Tosiaan koliikki vauva kyseessä ja tuon koliikin ohi mentyä niin on jäänyt vielä kovin vaativaksi ja helposti ärsyyntyväksi. Aina en edes tiedä mille huutaa, eilen äitini häntä hoitaessa oli itkenyt 30min pää punaisena ja yks kaks oli itku loppunut seinään.
Kaiken tuon vaativuuden alla neiti on kuitenkin hyvin hymyilevä ja tarkkaileva vauva. Kehittyy hurjaa vauhtia ja välillä tuntuu että omasta mielestään liian hitaasti. Ärsyyntyy mm jos joku asia mitä harjoittelee ei heti onnistu. Pysyisi nyt vaan vaivana :D
Mutta siis todella mielenkiintoista luettavaa ja nyt tiedän että tällaista herkkyyttä on olemassa. Osaan tarkkailla jos tämä vaativuus/ärtyneisyys ei ota mennäkseen ohi.
 
Tässä pari linkkiä minusta aika hyviin artikkeleihin erityisherkkyydestä:
http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet...taa-siina-samassa-huolehtia-itsestaan/4751432

http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet...kkyys-nakyy-ja-kuuluu-pienesta-pitaen/4757568

En osaa sanoa osaavatko neuvolassa auttaa asian kanssa, riippuu varmaan todella paljon siitä, kuinka valveutunut th sattuu olemaan. Erityisherkkyydestä on minusta alettu puhua enemmän vasta viimeaikoina ja Suomen eritysherkkien yhdistyskin on varsin uusi.
Meillä kävi hyvin kun psykologi tunnisti aistiherkkyyden ja tiesi asiaan perehtyneen toimintaterapeutin. Tosin aisti(yli)herkkyys ei ole synonyymi erityisherkkyydelle, vaikka usein erityisherkillä onkin vähintää yksi aistiherkkyys. Meillä psykologi haastatteli myös tytön päiväkodin hoitajia ja opettajaa, ja oli päätynyt siihen tulkintaan, että meidän tyttö oli jo leimaantunut sellaiseksi hankalaksi tyypiksi. Psykologi totesikin, että hänestä vaikutti siltä, että syy päiväkodissa ilmeneviin ongelmiin oli siinä, etteivät hoitajat osanneet sopeuttaa omaa toimintaansa aistiherkän lapsen mukaan, mikä olisi ollut hyvin tärkeää. Psykologi tarjoutui antamaan konsultaatiota päoväkodin työntekijöille asiasta, mut en kyllä koskaan saanut tietää toteutuiko se. Kun tytär aloitti koulun, kävimme juttelemassa avoimesti asiasta tyttären opettajan kanssa, joka suhtautui aivan fantastisella tavalla tyttäremme ominaispiirteisiin ja on ollut kannustava ja positiivinen koko ajan häntä kohtaan, eikä ole pitänyt sitä ongelmana, että tytär on lähes aina viimeisenä, omissa haaveissaan ym. Koulussa näitä päiväkodin ongelmia ei sitten olekaan ilmennyt.
Periaatteessa joka ryhmässä ja luokassa on vähintään yksi aistiherkkä ja/tai erityisherkkä. Ammatitaitoiselle pedagogille sen pitäisi olla tiedossa ja hänen pitäisi osata huomioida ja ymmärtää ryhmässä myös näitä lapsia yksilöinä, kuten muitakin. Näin ei kuitenkaan valitettavasti ihan aina ole. Tällöin onkin ainakin hyvä jutella asiasta. Siinä Aronin kirjassa on lopussa ohjeita juuri opettajille (kouluun ja päiväkotiin), miten voi huomioida näitä lapsia ryhmässä. Kannattaa kuitenkin varmaan kysyä myös neuvolasta, eihän sitä koskaan tiedä!
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top