Vauvan huone

Emmidamaria

Oman äänensä löytänyt
Kuinka monella on vauvalle oma huone? Ollaan muuttamassa uuteen kotiin ja vauvalle ollaan suunniteltu omaa huonetta. Olen järkyttävän huono sisustamaan, siispä ideoita ja kuvia kehiin! Haluan ideoita laidasta laitaan, eli huoneita kaikessa yksinkertaisuudessaan ja sitten kaikilla hienouksilla. :wink
 
Meillä vauva nukkuu vieressä, isompien kans pääsee yhteiseen huoneeseen kun nukkuu heräämättä aamuun asti. Lasten huoneita meillä ei mitenkään erityisesti ole sisustettu, julisteita ovat valinneet seinille. Leluille kunnolliset laatikot, jotta helppo sitten siivota omille paikoilleen. Tavaraa todella vähän, jotta pystyy muksut sitten rauhoittumaankin helposti. Pimennysverhot ehdottomat makkareissa ja himmeä yövalo meillä vielä pienempien huoneessa.
 
meillä vauva tulee olee meijän huoneessa siihe asti ku nukkuu yösä kokonaan,sitte varmaa siirtyy esikoisen huoneeseen ku kaksosilla on oma huone... Jospa tuo esikoinen sit pikkusen sinne huolii tai muuttakoosa kaksosten huoneesee jos ei:grin:rolleyes:
 
Meillä on 4 makkaria ja kolmella kouluikäisellä lapsella omat huoneet, joten vauva tulee asustelemaan meidän makkarissa. Meillä on isot oleskelutilat, joten lelukorit tms. mahtuu kyllä sinne... Kodinhoitohuoneeseen oon laitellut vaaville hoitopöydän ja siinä on iso käsienpesuallas jossa aiotaan ainakin aluksi kylvettää (pehmeää muovimattoa aateltiin laittaa pohjalle). Pinterestissä on aivan ihania vauvan/lastenhuonekuvia jos sisustaminen kiinnostaa :)
 
Meillä alkuun vauva nukkuu meidän huonees, mis on sille ensi sänky. Mut kolmios asutaa ja tämä nyt esikoinen nii kyl sille tehdään tost toisesta makkarist oma huone. Siel on toi isompi pinnis ja hoitopöytä. Miehen pitäs vaan saada tapetoituu se huone vielä
 
Meillä koko poppoo nukkuu samassa huoneessa, eli esikoinen 2v nukkuu myös omassa sängyissään meidän sängyn sivuvaununa. Vauvalle tulee myös sivuvaunu ja nukkuu joko siinä tai meidän vieressä. Esikoisen huone toimittaa siis vain leikkihuoneen virkaa. Lapset saavat nukkua perhepedissä niin kauan kun itse haluavat, mutta siirtyvät sitten aikanaan luultavasti samaan huoneeseen, ellei muualla asuta silloin.

Leikkihuone on hyvin tyttömäinen nyt, mutta olen ennakoinut mahdollisen huonejaon sisustamalla nyt pikkuhiljaa mintunvihreällä (tai oikeastaan väri on enemmänkin "dusty green") valkoisen ja harmaan lisäksi, mikä on neutraali väri sitten tytölle ja pojalle. Vauvan nurkka on meidän makkarissa sisustettu hyvin yksinkertaisesti musta-valko-harmaaksi. :)
 
Meillä kans sivuvaunu vauvalle, mut kuten edellisten kans, saattaapi jäädä käyttämättä :D Ei kyllä kiinnosta öisin mikään ylimääräinen, monesti vauva jää vaan kainaloon nukkumaan jos ei vaippaa tarvitse vaihtaa, niin en välttämättä edes herää siihen ku vauva lopettaa syömisen. Sitä odotellessa kun joka vaipassa ei ole enää paskaa niin saa käyttöön kunnon yövaipan ja ei tarvitse muuta öisin ku nukkua ja imettää :)
 
Meillä kolme mh, joista yks on meidän mh. Lapsilla omat huoneet. Vauva nukkuu meidän kanssa varmaan sinne vuoden ikää asti. Jos tässä vielä asutaan, niin sitte sirtyy sukupuolen mukaan toiseen lasten makuuhuoneisiin.
En vois kyllä kuvitella vauvaa toiseen huoneeseen.:hilarious: Meillä molemmat ovat nukkuneet ainaki vuoden meidän kanssa. Mut se on varmasti makuasia ja riippuu tietysti vauvastaki :)
 
Joo, siis kyllä minäkin esikoiselle laitoin oman huoneen, mutta äkkiä kävi selväksi ettei edes koko pinnasäny kiinnostanut :D 5kk iässä taisi siirtyä omaan huoneeseen ja nukkui siellä paremmin. Kuitenkin 1,5v iässä kun omaa tahtoa tuli, niin löysi paikkansa äitin ja isin vierestä, eikä meillä ole sitä mitään vastaan :Heartred Nyt vaan levoton nukkuja sai siirtyä omaan sänkyyn, jottei vauva murskaannu hänen jalkojen alle. :D
 
Mikä on sivuvaunu? :D Never head!

Meillä vauvan pinnis sängyn viereen mutta aika pian sitten omaan kamariin meidän huoneen viereen jotta minä kuin myös vauvakin nukkuu paremmin. Tai näin ainaki näien toisten kans, saa nähä kuinka tämä sitten tykkää.
Jos imetys tällä kertaa onnistuis niin sitten varmaan pidenpään samassa huoneessa.
Mahdollisimman vähällä kamalla ja härpäkkeillä meillä mennään. Vaipanvaihtoalusta kodinhoitohuoneen pöydälle ja that's it!
 
Meillä kanssa vauva nukkuu ensin meidän makkarissa ja siirtyy sitten joskus omaan huoneeseen. Nyt juuri pitäis esikoinen (vajaan vuoden) siirtää omaan huoneeseen :) Kummallekin on oma huone yläkerrassa, kuten miehen lapsillakin. Esikoisella on pari seinää tumman sinertävän harmaita ja kaksi valkoista, huoneessa on miehen lasten vanha pikku pöytä + kaksi tuolia, semmoinen vanhanajan emännänkaappi/keittiökaappi lelukaappina, vaatekaappi ja kohta pinnasänky, kun ainakin vielä nukkuu siinä :) Sitten pari tauluhyllyä, jossa jotain koristehärpäkettä :D

Tulokkaan huoneen taas maalasin juuri vaalean harmaaksi, yhden seinän jätin valkoiseksi. Sinne mulla on jo ostettuna vanha ruskea pulpetti ja haluisin kanssa jonkun vanhan kaapin sinnekin leluille :)
 
Vauva aika on hyvä olla vanhempien makkarissa. Sitten kyllä omaan huoneeseen. Pitää olla aikuisen rauha! Ja jos tottuu olemaan aikuisen läsnä/vieressä,tulee omat hankaluutensa vierottaa pois.
 
Sivuvaunu on pinnasänky tai kehto, mistä on laskettu tai otettu etulaita pois ja sijoitettu sängyn viereen ns. jatkeeksi. Näin vauva saa nukkua omassa sängyssä turvassa äidin/isän/sisarien kääntymisiltä, mutta kuitenkin ihan vierivieressä. :) Tosi käteä systeemi jos pelkää yöllä kierivänsä vauvan päälle, eikä herkkäunisen vauvan tarvi herätä jokaiseen kyljen kääntöön.

Esikoisen sängystä ei saanut laitaa pois, joten tällä kertaa hankin Carenan sivuvaunun, josta saa sitten muunnettua lapsille sohvan kun ei sitä enää sänkynä käytä. Näin ei hintakaan niin kauheasti kirpaise, kun käyttöikää on vähän enemmän kuin 6kk. :D
 
Itse olen todella huono nukkuja. Herään joka nasahdukseen ja kyljen kääntöön, tuostakin syystä meillä lapset melko pieninä siirtyneet omaan makkariin. Jaksan paremmin, kun saan nukuttua, äkäinen ja väsynyt äiti ei palvele ketään :P
Hyvin meillä kyllä nukkuvatkin omissa huoneissa molemmat ja pysyy tosiaan äidillä ja isilläkin rauha makkarissa. Toki sairastelut, pahat unet yms on oma juttunsa sitten.
Itse en voisi kuvitella että nuo7 ja 5 vuotiaat ois meiän makkarissa:D
 
Vauva aika on hyvä olla vanhempien makkarissa. Sitten kyllä omaan huoneeseen. Pitää olla aikuisen rauha! Ja jos tottuu olemaan aikuisen läsnä/vieressä,tulee omat hankaluutensa vierottaa pois.

Mikä sitten on se ikä, kun tarvitsee oman huoneen, on kyllä niin yksilöllistä.. :rolleyes: Kannattaa lukea perhepedin hyödyistä myös, eikä ne hyödyt lopu heti vauvaikään. Nukkumisjärjestelyissä varmaan paras ratkaisu on se, että kaikilla on hyvä ja turvallinen olla. :) Kyllä ne lapset sitten viimeistään omassa sängyssä nukkuu, kun tuovat tyttö-/poikaystäviään yökylään. :D
 
Aa, no sitten meilläkin tuo sivuvaunu ollut käytössä molemmilla lapsilla :wink.
Kateellinen olen hyvät unenlahjat omaaville.
 
mäkin kyl voisin tuota sivuvaunu systeemiä miettiä...mut nyt on tuo pinnis sellanen ettei saa laitaa laskettua ja tohon meijän sängyn jalkopäätyyn se laitettiin...niin on ollu muillakin,kukaan ei oo vieressä nukkunu ja aina omassa pinniksessä... :/
ite kyl nukun sikeesti,mut tartten kyl"oman nukkumistilan nukahtamiseen" :D
 
Meillä tytöt nukkuneet vieressä perhepedissä; esikoinen 1-vuotiaaksi jonka jälkeen omassa sängyssä joka oli kiinni parisängyssä. Toinenkin neiti perhepedissä; en voisi kuvitella jaksavani imettää niin että nousen joka kerta ylös ja haen vauvan ja imetyksen jälkeen vien takas pinnasänkyyn tms... Eli minun jaksamiselle ollut parasta tuo vieressä nukuttaminen ha imettäminen. Kolmas lapsi (poika) taas oli rauhaton vieressä, ja hyötyi selkeästi siitä että sai nukkua (ainakin nukahtaa illalla) pinnasänkyyn. Hän ei myöskään halunnut roikkua tissillä niinkuin tytöt. Ja tuntui haluavan omaan lastensänkyyn ja omaan huoneeseen jo 1,5 -vuotiaana. Niin ovat erilaisia persoonia jo vauvasta lähtien... Nyt muuten supistaa ja kovasti, aaargh...
 
Meillä esikoinen ja nyt tulokaskin tulee nukkumaan jalkopäässä ihan erillään. Meillä oli tosin miehen kanssa hyvät järjestelyt, mies nousi vauvan itkiessä ja vaihtoi vaipat ja sen jälkeen toi vauvan mulle syömään, usein vielä syömisen jälkeen otti ja röyhtäytti vauvan :) Ei tarvinnut itse joka kerta nousta. Välillä toki annoin miehenkin nukkua, tosin esikoinen oli helppo kun heräsi max 2 kertaa yössä.
 
Meillä vauva tulee nukkumaan mun vieressä ainakin 6kk, mikäli samalla kaavalla mennään kuin edellisen kanssa.
Esikoisen kanssa siirryttiin omaan huoneeseen 4kk iässä ja siitä se väsymys sitten alkokin.. Nyt tämä saa nukkua meidän kanssa niin kauan kunnes yöt on kokonaisia. Muuttaa sitten veljensä kanssa samaan huoneeseen.
Meillä on kaksi parisänkyä makkarissa, joten kaikki kolme lasta mahtuu viereen jos tarve vaatii. Mä haluan nukkua. Seksiä voi harrastaa sitten jossain ja joskus. Väsyneenä sekään ei kiinnosta meinaan pätkääkään, niin turha sen takia vauvalle omia tiloja raivata..
Mulla on pienet rinnat niin hyvin voi makuuttaminen imettää ja nukkua vaikka samaan aikaan.
Muistan kun poika kasvoi, niin jossain kohtaa heräsin vaan siihen kun kaveri hakeutunut tissillä syömään :D Se oli vinha fiilis.
 
Takaisin
Top