"Vauvamainen" taapero

Purpleribbon

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko kellekkään tuttua? Vielä hyvin vauvannäköinen ja vauvamainen mutta silti jo taapero? Minulla on tällainen lähes 2 v lapsi joka on ikätovereihinsa ja jopa nuorempiinsakin verrattuna kovin vauvamainen. En osaa selittää, mutta siis piirteet, hyvin pienikokoisuus ja käytös usein vauvamaista. Jopa päiväkodin hoitajat ovat saman huomanneet ja koittavat kuulemma aina itelleen muistuttaa että hän osaa jo ite paljon tehdä eikä ole enää mikään vauva.

Hän on siis kyllä erittäin hyvin taidoissaan kehittynyt, motorisesti ja älyllisesti osaa vaikka mitä, mutta koko olemus on kovin vauvamainen mitä korostaa vielä se että hän on hyvin pieni ja -2 käyrällä menee.

Hätkähän aina kun näen täsmälleen hänen ikäisiään, kuinka vanhoiltaja isoilta ne muut näyttävät.

Ottaako tämmöset tirriäiset sitten jossain vaiheessa kiinni muut?

Ei tämä nyt mikään ongelma ole, mutta jotenki mielenkiintoinen ilmiö.
 
Itse en vauvamaista taaperoa tunne, mutta on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Asiasta mitään en tiedä, mutta eiköhän he jossain vaiheessa ala näyttää isommalta. Tuskin enää teininä ainakaan näyttää vauvalta. :wink Vaikea sanoa millä tahdilla kehittyy.
 
En ole nähnyt, mutta toisaalta en ihmettele. Minulla oli vuosia sitten hoitolapsi, jolla oli yksivuotiaana pitkä tukka, hän oli ikäisiään päätä pidempi, ja kaikki luulivat häntä paljon vanhemmaksi kuin hän olikaan. Taidoiltaan hän kuitenkin oli aivan ikäisellään tasolla, ja lapsen vanhemmat kertoivat, kuinka paljon ongelmia tämä aiheutti. Muut aikuiset eivät ymmärtäneet, miksi ison näköistä lasta kohdellaan kuin pientä, tai ettei hän osannut ottaa muita lapsia leikeissä huomioon yhtään enempää kuin muutkaan samanikäiset lapset, vaikka näyttikin paljon isommalta.
 
Minulla yksi sukulaislapsi oli pienikokoinen, sekä lyhyt että kevyt. Tukka ei kasvanut ennen 2-vuotispäiviä nimeksikään mutta lapsi kehittyi nopeasti. Puhui ilman äännevirheitä ja täydellisiä lauseita kohta 1-vuotispäivän jälkeen, käveli myös aikaisin ja oli ketterä kaikin puolin. Kyllä siinä monia hauskoja tilanteita syntyi, kun häntä luultiin vauvaksi ja sitten vastaili selvästi kirjakielellä ihmettelijöille.
 
Olen nähnyt molempiin suuntiin, ikäistään pienemmältä vaikuttavat ja ikäistään vanhemmat. Oma suupaltti kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan ja ihmiset hämmmästyvät kun kuulevat että on 3 v
 
Näin melkein asiaan liittyen meidänkin pojalla on aina ollut vahva tukka, mikä saattoi tehdä hänet vanhemman näköiseksi. Toisaalta hän tasoitti tekemällä hampaat myöhään. :D
 
Yks kohta 2-vuotias tulee mieleen, jolla ei ole hiuksia kuin muutama hento vaalea haituva ja todella pienikokoinen ja hento neiti muutenkin :D Muuten kuin kuka tahansa 2-vuotias mutta ulkosesti tosiaan menee täysin 1-vuotiaasta..

Oma 2,5-vuotias taas kuvitellaan monesti vanhemmaksi myös just vain hiusten perusteella, hänellä ku sitä tukkaa on aina ollut PALJON :D
 
Meillä myös niin, että luullaan vanhemmaksi. Etenkin kun oppi istumaan ja seisomaan, niin moni on sanonut, että näyttää paljon vanhemmalta. Useamminkin käynyt niin, että meidän kohta 1v on ollut saman kokoinen ja jopa enemmän taaperon näköinen kuin vieressä seisova 2v.
 
Meidän tyttö ei kyllä oo pienikokoinen mutta häntä 2 viikkoa nuorempi ystävien tyttö onki sitte varmaan lähemmäs 10cm lyhempi ja todella laiha vaikka syö kuulemma ko hevonen. Meidän tyttö taas aina nirso ollu mutta ei silti laiheliini vaikka vauvan pyöreys nyt 1v 8kk alkanu katoamaan.

Joskus jotku sanoo kyllä että meidän tyttö on pitkä ja näyttää vanhemmalta mutta noin yleensä ottaen kai aika ikäisensä näkönen.
 
Meidän poika kasvaa myös -2 käyrällä, ja tukka alkoi kunnolla kasvaa vasta 2-vuotispäivän jälkeen. Muutenkin pää on ihan pallon muotoinen (kuten isällään) ja piirteet olivat pitkään söpön vauvamaiset. Tosi nätti poika :). Nyt sentään viimeisen puolen vuoden aikana ovat piirteet alkaneet muuttua taaperomaisemmiksi, ja poika on kasvattanut mm kaulan itselleen :joyful:, mikä muuttaa ulkonäköä heti vanhemmaksi. Kauhee vipeltäjä on ollut heti kävelemään opittuaan, ikäisiään huomattavasti nopeampi. Ehkäpä sillä kompensoinut ulkonäköään. Mua ärsytti ihan suunnattomasti vauvauinnissa aikoinaan, kun yksi sijaisohjaaja aina aukoi päätään siitä, ettei noin pienen paikka ole tässä ryhmässä! Minkäs poika ulkonäölleen mahtaa?!
 
Takaisin
Top