Vauvakirjat ja muut mementot

Metu

Sukkela juttelija
Joulukuiset 2023
Aiotteko hankkia vauvakirjan tai onko teillä joku muu tapa miten ajattelitte säilöä muistoja, kuvia, vauvan ensimmäisiä hiuksia jne.? Mitä kriteereitä teillä on vauvakirjalle?

Minulla on oma vauvakirjani ja se on yksi kalleimmista aarteistani, joten haluan ehdottomasti täyttää vauvakirjaa vauvalle. Minulla on jonkun verran kriteereitä asiaan liittyen, joten olen paljon käynyt jo selailemassa vauvakirjoja, ja kuulisin mielelläni muiden mielipiteitä omista vauvakirjahankinnoistaan tai ehdotuksia jos on tiedossa jotain kivoja vaihtoehtoja mielessä!

Tärkein kriteerini on että kirja ei ole sukupuolitettu vanhempien tai lapsen osalta. Kahden äidin perheenä emme halua omaan vauvakirjaamme hetero-oletusta, enkä toivo myöskään kirjalta mitään sukupuoliroolien pakotusta vauvallemmekaan.

Muita toiveita on että kirjassa olisi joitain sivuja pidemmälle kuin vauva-aikaan. Tykkään myös että kirjassa on enemmän "sisältöä", eli ei vaan tyhjiä sivuja otsikolla, vaan enemmän johdattelevia kysymyksiä joihin voin vastata.

Tällä hetkellä suosikkini on Muumien vauvakirja, mutta ottaisin kirjan ehkä mieluiten ilman että se on teemoitettu Muumeiksi, joten etsin edelleen "sitä täydellistä" 😅
 
Screenshot_20230606-111045.jpg

Me hankittiin tämä vauvakirja jo itseasiassa aina kauan sitten, taisi olla ensimmäinen hankinta. Käytiin Suomalaisessa kirjakaupassa, valikoimaa oli ihan kivasti, tämä vaan oli mun mielestä kivoin.

Nyt ajateltuna olisi voinut olla kiva hankkia ruotsinkielinen kirja. Itse aioin ainakin parhaani mukaan puhua vauvalle ruotsia, joten ehkä hankin vielä toisen

En ole vielä täyttänyt siihen mitään, vaikka muistaakseni siinä oli kohtia joita voi täyttää jo odotusaikana 😊
 
Me hankittiin Moleskinen Baby Journal. En tosin ole vielä kirjoittanut sinne mitään, jotenkin on ehkä vielä pieni pelko siitä että entä jos tulee km tälläkin kertaa.

Moleskinen kirja on melko unisex eikä siinä ole hirveästi söpöilyä. Itse kirja on englanniksi, mutta me varmaan kirjoitetaan siihen meidän omalla kielellä.
 

Liitteet

  • gtin_8058647620251_01.png
    gtin_8058647620251_01.png
    511.3 KB · Katsottu: 7
Mun mies hankki mulle tämän. Tykkään, kun on monipuolinen ja selkee, ja löytyi tarpeeksi kuvia, ettei tarvinnu ostaa niinku sikaa säkissä.
 

Liitteet

  • CYMERA_20230617_111910.jpg
    CYMERA_20230617_111910.jpg
    598.9 KB · Katsottu: 41
Mun mies hankki mulle tämän. Tykkään, kun on monipuolinen ja selkee, ja löytyi tarpeeksi kuvia, ettei tarvinnu ostaa niinku sikaa säkissä.
Mä ostin myös tän. Todella hieno, uskaltaisin jopa sanoa et hienoin mitä oon nähnyt. :red-heart:
 
Mun mies hankki mulle tämän. Tykkään, kun on monipuolinen ja selkee, ja löytyi tarpeeksi kuvia, ettei tarvinnu ostaa niinku sikaa säkissä.
Onpa kivan näköinen kirja! Meille ei valitettavasti kahden äidin parina sovellu tällainen jossa puhutaan äidistä ja isästä, mutta tän kirjan tyyli on ihana.
 
Omasta kokemuksesta oma vauvakirja on ihan kallein aarre ikinä. Kirja on samettikantinen ja vapaamuotoinen; mukana liimailtu teippailtu, piirrelty kaikkea mahdollista ja sukulaisten terveiset kastajaisista lähtien.
Haluaisin itse tehdä vähän jotain vastaavaa omalle nyytille, jolloin pitäisi löytää blanko kirja ja samalla pelkään, että en saisi kuitenkaan aikaiseksi tallettaa kaikkia ihania muistoja.
Mistä siis saisi kirjan ja kaiken inspiraation, vai tuleeko se vaan siinä yhteiselon alun mukana?
Puolisolle kun asiasta mainitsin, niin hänellä ei kovin kummoista mielipidettä asiasta ollut. 😅
 

Liitteet

  • 20230705_145624.jpg
    20230705_145624.jpg
    586.5 KB · Katsottu: 12
Omasta kokemuksesta oma vauvakirja on ihan kallein aarre ikinä. Kirja on samettikantinen ja vapaamuotoinen; mukana liimailtu teippailtu, piirrelty kaikkea mahdollista ja sukulaisten terveiset kastajaisista lähtien.
Haluaisin itse tehdä vähän jotain vastaavaa omalle nyytille, jolloin pitäisi löytää blanko kirja ja samalla pelkään, että en saisi kuitenkaan aikaiseksi tallettaa kaikkia ihania muistoja.
Mistä siis saisi kirjan ja kaiken inspiraation, vai tuleeko se vaan siinä yhteiselon alun mukana?
Puolisolle kun asiasta mainitsin, niin hänellä ei kovin kummoista mielipidettä asiasta ollut. 😅
Vois kyllä olla tosi hauska idea tuollainen blankko kirjakin! Jos on bujoilua tai scrapbookingia harrastanut, niin sopisi varmasti kuin nenä päähän, ja noita googlaamalla sais varmasti ideoita/tarvikkeita tähänkin. Itsellä ehkä ei ihan viitseliäisyys riitä, eli valmiita kysymyksiä tänne kiitos, mutta varmasti tuollaiseen itse tehtyyn vois hyödyntää kans samoja juttuja mitä valmiissa vauvakirjoissa on, jos tuntuu, että tarvii välillä jotain ulkopuolista inspiraatiota.
 
Kirja tuli postissa ja se on ihana, joten olen ruvennut sitä tässä täyttelemään ja huh oli kyllä kynnys alkuun, jotenkin edelleen vaikea asennoitua niin että tämä on totta 😅
 
Mä nyt päädyin ihan oikeasti tuolle skräppöyslinjalle. Tuli ehkä vähän synkkä, mutta omaa silmää mielyttää tämä pohja, nyt vaan valmiiksi suunnittelemaan sivuja, joita voi ajankohdan mukaan sitten täyttää. 😍
Myös sivut on mustia.
 

Liitteet

  • 16916739036238794498332143534211.jpg
    3.6 MB · Katsottu: 19
Mites vauvakirjojen täyttely on alkanut? Mä oon laittanut parhaimman ultrakuvan jokaisesta ultrasta kirjaan ja vähän kirjoitellut odotusajan osioihin jo. Helpottaa kun on kotona printteri jolla saa printattua valokuvia, niin pystyy helposti teetättämään valokuvasisältöäkin sivuille 😄
 
Takaisin
Top