Vauvajuttuja

Meillä on ollut tosi leppoisaa pienen kanssa. Imee hyvin, maito riittää, nukkuu pitkiä pätkiä. Ja on tietty aivan ihana. Mun esikoinen syntyi ennenaikaisena, ja on tää ainakin toistaiseksi aika paljon helpompaa. Tietty on myös itsellä vähän varmempi fiilis. Hyvä jos teillä firstlove menee hyvin! Keskosuudessa on omat haasteensa.
 
Täällä ollaan vahvasti vauvakuplassa :joyful: Jotenkin jo tavallaan odotan sitä karua todellisuutta joka nurkan takana häämöttää, mutta niin ihanaa on nyt vaan nauttia tästä seesteisyydestä ja vauvantuoksusta. Ja vielä keväinen aurinko ikkunan takana, ah :grin

Näköjään meillä on tapana tuottaa tällaisia pienehköjä ja keltaisuuteen taipuvaisia vauvoja.. Bili-arvo oli hieman koholla mutta ei liikaa kuitenkaan, kotihoidolla korjaantunee. Annan lisämaitoa imetysten päälle, se ei minun maailmaani kaada vaikka kullanhohtoista täysimetystä ei saavutettaisikaan. Pääasia että vauva on tyytyväinen eikä mitään tehoseurantoja tarvittaisi.

Oma mieli on aika hyvä. Toki itku on herkässä ja on jo pari kertaa tullut turhasta tiuskittuakin, varsinkin miehelle :shifty: Päälimmäinen ajatus on kuitenkin se suunnaton onnentunne, sen oikein näkee leijuvan täällä ilmassa :p Meillä on ihana pieni poika ja nyt myös ihana pieni tyttö, miten uskomatonta :Heartred

Olipas kamalaa lässytystä, pitääpä muistaa tulla sitten ruikuttamaan kun eniten v*tuttaa kaikki :wacky:
 
Avvi onneksi se vauvakupla tulee välillä myös arkeen mukaan, kun on se hiljainen, rauhallinen hetki. :shy:

Viime yönä mies lupautui hoitamaan yhden syötön ja tyttö oli vielä vähän aikaisessa vastimassa ruokaa.
Mikä fiilis töniä mies hereille (ei herää kuin kunnon karjuntaitkuun) ja kääntää itse kylkeä. :happy::happy:

Tyttö syö kolmen tunnin välein, joten yöhön sattuu 1 tai 2 syöttöä. Yöllä en imetä, kun se on niin taistelua. :dummy1:
 
Täällä ollaan oltu nyt pari viikkoa kotosalla neljän viikon sairaalajakson jälkeen...Meitin pikkumies oli alkuun päivän teholla, jonka jälkeen pääsi lastenosastolle. Siellä vietti muutamia päiviä valohoidossa ja verensokerit olivat alhaalla. Alku oli todella rankka pienellä kun laihtui yli 200 g 1735 g painostaan. Vieläkin tulee tippa linssiin kun katselee kuvia pojasta tuolta ajalta:sad001. Kotiin hän pääsi kakskiloisena kun alkoi syömään yli puolet aterioista ilman nenämahaletkua. Kotona pikkumies on löytänyt oman rytmin ja syö tunnin kahden välein:spitoutdummy:. Painoa onkin pojalle tullut kiitettävästi lisää ja nyt on kolme kiloa ylittänyt (lasketun ajan ollessa viikon kuluttua). Mukavasti menee äidilläkin vähistä unista huolimatta ja sektiosta aletaan olla jo hyvää vauhtia toivuttu :).
 
Hienosti teillä Hebu poika kasvanut. Rajuja nämä alut keskosilla, mutta nopeasti ne alkaa ottaa isompia kiinni. Nämä on taistelijoita! :Heartpink
 
Hienosti teillä Hebu poika kasvanut. Rajuja nämä alut keskosilla, mutta nopeasti ne alkaa ottaa isompia kiinni. Nämä on taistelijoita! :Heartpink

Tuo on totta mitä sanoit... keskoset ovat pieniä, mutta sinnikkäitä taistelijoita :). Ja koskettavat omalla erityisellä tavallaan ihmisten sydämiä :Heartpink
 
Kirjoittelu salaisella puolella on edelleen suht aktiivista. Joka päivä jutellaan yhdestä tai useammasta aiheesta :) Nyt on jo tottunut vauvanhoitoon ja alkaa olla päivärutiineja niin ehtii kirjoitellakin.
 
Sujuuhan se, koko ajan paremmin. Vauva nukkuu yöt todella hyvin, vain 1-2 heräämistä per yö. Silloinkin vain syö ja nukahtaa saman tien uudelleen. Yleensä siinä menee 10-20min. Meillä arkea helpotti suunnattomasti se, että siirryin rintaruokinnasta kokonaan pumppaamiseen & pulloruokintaan. Mamma jaksaa nyt paljon paremmin! :) Selkeää rytmiä päivässä ei vielä ole, mutta onneksi nuo yöt on menny alusta asti aikalailla samalla kaavalla. :) mites muilla? Minkälaisia yönukkujia teillä on?
 
Meillä herätään imemään yleensä yhden-kahden välillä ja toisen kerran viiden aikaan. Nukkumaan menee noin yhdeksän-kymmenen maissa. Joskus jo kahdeksalta. Yöllä imetys kestää vaihtelevasti vartista tuntiin. Riippuu siitä herääkö niin paljon että kakkaa ja täytyy vaihtaa vaippa. Seitsemän ja kahdeksan välillä alkaa pojan päivä ja on silloin hereillä pari tuntia. Toinen hereilläolojakso osuu iltapäivään ja alkuiltaan. Joinain päivinä, kuten eilen, ei malta nukkua kuin pari puolen tunnin pätkää ja haluaa syödä koko ajan.
 
Meillä mennään yöunille vaihtelevasti 23-01 maissa, mikä on kamalaa koska itse olen ihan loppu jo 23. Omaa aikaa ei siis ole tällä hetkellä ollenkaan, koska isommat lapset herää klo 7 ja siitä päivä taas alkaa. Yleensä vauva herää yöllä 03-04 ja seuraavaksi 06-07. Sitten nukkuu vielä tunnin/pari. Aamupäivästä nukkuu tällä hetkellä muutaman tunnin, ollakseen hereillä kun on isompien päikkärit [emoji4] Illalla lyhyempiä torkkuja ja sitten n 20-22 virkeästi hereillä. Täytynee yrittää siis parilla tunnilla aikaistaa herran rytmiä...
 
Meillä kans illalla mennään 23-01 nukkumaan. Isäntä hyppää jo 23 aikaan nukkumaan ku aamulla kumminki töihin pitää. Mä oon kans miettiny et mitenkä saisin likan nukkumaan menoa vähä aikaastettua mut viel en oo siin menestyny. Nukkuu kumminki pienet iltapäikkärit joskus 8 aikaan mut herää aina uusiksi ennen 9 ja sit ei millää enää nukkumaan. Onneksi on vaan tuo yks napero mut haluaasin kyl ite mennä vähä aikaasemmin nukkumaan ku 1 aikaan.
 
Tissille on nukahtanut toistaiseksi. Parina iltana vaadittu jotain hytkytystä väliin. Nyt jouduin kaivamaan viimeisen oljenkorren eli Manducan - tyyppi simahti parissa minuutissa, syliin ei millään.
 
Tissille täälki. Sit jos sängystä herää niin sitte hyssyytellään ja hyräillään. Pari kertaa oon autolla lähteny ajeleen ku mikää muu keino ei oo likkaa hiljentäny. Yleensä en oo ku auton kerinny käynnistää nii takapenkillä on hiljetty. Ny oon vaan enää nostanu likan kaukaloon ja heijannu siin :D
 
Ja toistaiseksi nukkuu vieressä. Alkuun jaksoin nostella omaan sänkyyn, mutta sitten se loppui... Nyt on ollut sen verran huonoja öitä. Mutta en jaksa stressata, ihan sama missä nukutaan kunhan nukutaan. Pakko vaan saada itse nukuttua edes vähän kun on se isompikin lapsi. Pienin askelin sitten kohti nukahtamisrutiineja ja omaa sänkyä - päätin aloittaa saman unilaulun laulamisesta aina kun on nukahtamassa, oli se sit sänky tai vaunut tai Manduca. Ei paljon vaadi, ehkä siitä on tulevaisuudessa hyötyä, ehkä ei.
 
Meillä vauva onneksi nukkuu jo yleensä siinä 8-9 välillä, mutta esikoinen on sitten toinen juttu.. mutta mies hoitaa tällä hetkellä esikoisen joten minä pääsen nukkumaan aiemmin.. jos vauva ei jostain syystä rauhoitu niin miehen mörinä hyminä yleensä hoitaa homman :grin muuten ei tykkää sylissä kauan viihtyä vaan oma kehto tai vaunukoppa on se suosikki..
Yöllä ensimmäinen pisin unijakso on omassa kehdossa, mutta sitten otan viereen syömään ja aina jäänyt sitten viereen nukkumaan aamuun asti eli 6 :wacky: yleensä 2 syöttöä ja 1 vaipanvaihto yön aikana.. :)
 
Takaisin
Top