Vauva ja telkkari

Bluemoon

Näppärä viestien naputtelija
Tänään käytiin 4kk neuvolassa ja sanoin tädille et meidän vauva on tosi kiinnostunut telkkarista. Ihan sama onko se lattialla leikkimatolla, sitterissä tai jonkun sylissä niin aina vaan pää kääntyy telkkarin suuntaan jos se on auki. Neukkutäti siihen että alle 3 vuotias ei sais kattoo telkkaria ollenkaan kun vaikuttaa kuulemma aivojen kehitykseen ja ei kuulemma näe kuvaakaan niinkuin aikuinen vaan jotain suttua. Siis WTF?? Onko muille sanottu tällaista ja onko tuossa mitään perää?
 
Ei kyllä oo sanottu vaikka tyttö on sairaaloissa ollessakin telkkaria tapittanut jo sieltä 6 viikkoisesta.. Meilläkin on aivan turha koittaa olla näyttämättä telkkaria kun pää kääntyy väkisin sen suuntaan jos vain tilaisuus on.. Välillä vatsavaivoistakin rauhoittuu syliin istumaan katselemaan tv:tä. Jostain luin joskus kun muistin, ettei vauva saisi katsoa telkkaria (alle 2 vuotiaana?), että se vaikuttaisi puheen kehitykseen.. En kyllä saa päähäni miten se vaikuttaisi..
 
Mäkin mietin että pitääkö se sitteri kääntää seinäänpäin jos haluaa itse vaikka ne uutiset katsoa. googlettelin vähän aiheesta ja kyllä siellä sanottiin että puhe voi viivästyä kun ei kuule niin paljoa sanoja. Kyllä musta tuntuu että sieltä telkkarista tulee paljon enemmän sitä puhetta kuin minulta.
 
Pöh. Meillä esikko seurannut telkkaa aina pienestä asti, kattomalla kattomaan alkoi joskus 1,5veenä. Ensimmäinen sana tuli 7kk ja täysin puhua pulputti moni sanasia lauseita jo reilu 1,5v.
 
No oon kuullu tuosta, mutta meillä neiti käyttäny siitä huolimatta iPadiaki 1-vuotiaasta ja katsonut siitä siis jo tovin lastenohjelmia. Pelaileeki välillä ite Pikku kakkosen pelejä. Tottakai rajoitetaan käyttöä, mutta ei kyllä oo puheenkehitykseen vaikuttanu, päinvastoin. Neiti puhu täydellisiä lauseita 1,5-vuotiaana ja 2-vuotiaana kielenkehitys ikätasoaan edellä. Taivutusmuodotki menee hyvin pitkälti oikein ja sanavarasto älyttömän laaja. Poimii Kaaposta yms. lastenohjelmista hokemia ja käyttää niitä oikeissa paikoissa, oikeissa tilanteissa.
Alle 3-vuotiaan media-aikaan minusta käytettävä enemmän huomiota eli 15 min riittää minun mielestäni. No oon antanu nyt katsoa Ti-Ti dvd:n tai jonkin lastenelokuvan alusta loppuun, mutta päivään mahtuu meillä niin paljon muutaki ku tv:n katselua tai tabletin käyttöä niin en koe haittaavan kehitystä. Sitäpaitsi on esim. Ti-Tiä katsoessaan lähes koko ajan liikkeessä tanssien ha hypähdellen mukana. :D
Niin ja vauva pitää erityisesti jääkiekkopeleistä. :D Innoissaan kommentoikin pelin kulkua. Ei tosin päivittäin katso tv:tä ja usein käännän sitterin pois telkkarin suunnasta, mutta en ole neuroottinen asian suhteen. Joskus vauva katsoo lastenohjelmaa esikoisen kanssa, jos kitisee ja mulla pitäis saada esim. pyykit laitettua.
 
Ymmärrän sen että räiskintää ja kamalasti viuhuvia kuvia ei antaisi katsoa, ettei tule mitään pelkoa tai ylipäänsä mene silmäy sekaisin. Mutta kyllä meilläkin se pikkukakkosen aika telkkarin edessä ollaan!
Tablettia saa esikoinen käyttää kerran kaksi viikossa puolisen tuntia kerralla. Pelaa pikkukakkosen nallepeliä kuyen itse asian esittää :)
 
Varmaan se tv voisi haitata puhetta sillon jos sillä korvattaisiin paljon vauvan kanssa seurustelua. Vauva rekisteröi varmasti paremmin puheen kun se kohdistetaan hänelle ja vauvaa katsotaan hänelle puhuessa. Tv:stä taas tulee niin paljon ääntä että vauva ei ehdi poimia sieltä sanoja. En kuitenkaan usko että täällä monikaan tarkoituksella katsotuttaa vauvallaan telkkaa, vaan se on siinä päällä muiden touhujen lomassa tai viihdyttämässä isompia lapsia silloin kun ei itse joka tapauksessa ehtisi seurusteleen, esim ruuan laiton ajan.
 
Onhan noissa lasten ohjelmissa (joita välillä laitetaan neidille näkyviin jos pitää hetkeksi saada rauhoittumaan) paljon loruja ja lauluja yms ja sitä puhetta.. Eikö sen luulisi ennemmin juuri monipuolistavan sanavarastoa ja puhetta? :woot: Ollaan ajateltu, että sitten isompana on rajoitus siihen tv:n katsomiseen ja siihen eteen ei juututa vaan tehdään normaaleja lasten juttuja.. Piirtämistä, leikkejä, ulkoilua yms.. Ja jos ja kun joskus tietokoneesta kiinnostuu niin opettavia pelejä mahdollisimman paljon..

Meillä veljen pojan kasvatus tv:n ja tietokoneen suhteen on sellainen, että pidetään esimerkkinä "Älä tee näin!".. Se kun on saanut pienestä pitäen katsoa telkusta ne kaikkein raaimmatkin ohjelmat ja leikit on sitten vain jotain tappamisia yms.. :mad: Mitään noita normaaleita lasten juttuja ei ole koskaan tehnyt.. Nytkin koulun jälkeen vain istuu tietokoneella pelaamassa (niitä väkivaltaisia) pelejä.. Mökillä pelikone mukana, eikä mitään kalastusta, ulkoilua, pelejä ja leikkejä vaan nenä kiinni pelikoneessa.. Ikää 9 v.. Ja kumma kun sai ADHD diagnoosin.. :banghead: Joten meidän neiti opetetaan rauhoittumaan lapsille normaalimpien puuhien parissa ja sitä telkkua / pelikonetta rajoitetusti..
 
Muokattu viimeksi:
Meillä katsotaan telkkuu koko perhe. Jos mies pitää vauvaa niin katsovat esim. Lätkää jota poika seuraa tarkasti ja kommentoi :D tällä aikaa saan itse esim. Jumpattua tai tehtyä kotitöitä. Toki meillä tehdään muutakin, paljon leikitään ja lorutellaan. Telkkua vain illalla n. Klo 19 aikoihin kun poika huonolla tuulella, tällöin jopa rauhoittuu hieman.
 
^ meillä sama. Pää kääntyy tv:tä kohti jos se on auki ja toki vaikka tuollaista 5kk ei tarkoituksella istutetaan tv:tä katsomassa niin joskus se tuntuu rauhoittavan, jääkiekkoa tosiaan seurasi mielellään :p

En jaksa uskoa että kielellinen kehitys tästä kärsisi.
 
Meilläkin tuo vajaa 4kk poika on ihan tvn orja:p seuraa tarkasti ruudun tapahtumia. Jos se telkkari ei ole ainoa seuralainen ja kommunikaatio kaveri, nii tuskin lapsi pilalle menee jos hiukan telkkua katsookin.
 
Niin siis kyllä meillä esikoiselle luettiin jo vauvasta lähtien ja toki paljon loruttelua, laulua yms. myöskin ja edelleen niin. Ei siis meilläkään media lasta kasvata. :D Uskon, että maalaisjärjellä selviää pitkälle.
Kauhistuttaa, ku töissä kuulee lasten pelaavan K16 ja K18 -pelejä ja samoin katsovat myöhäisillan elokuvia. Tulen olemaan se niuho äiti eli meillä ei sellaisia näytetä tai pelata. Toivottavasti ei saa kavereillakaan maistiaisia näistä peleistä. Tokihan lapsikohtaista, miten käsittelee näkemäänsä ja pumpulissa en aio kasvattaa, vastaavasti olla sinisilmäinen, mutta en aio edesauttaa noiden suhteen eli joku raja sentään.
 
Aiheesta on tehty paljon tutkimuksia ja missään ei ole todettu tv:n olevan lapselle hyväksi. En kyllä muista niiden tutkimusten nimeä... Siitä puhutaan paljon kun tv:ssä vilkkuu kokoajan paljon valoja, tulee yhtäkkisiä kovia ääniä jne joita varsinkaan vauvat eivät pysty jäsentämään ja saattavat siten vaikuttaa aivojen kehitykseen. Runsaan tv:n katselun on myös tutkittu lisäävän mm ADHD:n syntyä.

Kait siinä on myös pelko just että tv ja media korvaavat sosiaaliset suhteet ja siten hidastaa ja vääristää lapsen kehitystä, mutta eiköhän ne ole aika ääritapauksia! Tai että tv vie ajan leikiltä ja liikunnalliselta toiminnalta. Mutta se on totta, että nykyajan pienillä ja isommalla lapsilla ei ole enää niin vilkas mielikuvitus keksiä leikkejä ja puuhaamassa kuin vaikka 10v sitten. Ja monesti leikit kiteytyy jonkin ohjelman ympärille eikä omaan mielikuvitukseen. Sen olen huomannut, että tämä keskustelun aihe saattaa saada aika kipakoita keskusteluja aikaan :rolleyes: Monilla on niin järkähtämättömät mielipiteet asiasta ja toisen näkökannan omaavia ei vaan voi ymmärtää :grin

Mä olen ollu melkoisen tarkka siitä, ettei meillä esikoinen ole kattonu telkkaria ennen 1v juurikaan ollenkaan. Kun tv on ollu päällä poika on ollu lattialla niin päin ettei näe telkkaria. Nyt mennään samalla linjalla vauvan kanssa. Iltaisin monesti avataan tv vasta kun lapset nukkuu. Itseä ärsyttää oma käytös kun jään tuijottamaan jotain typerää ohjelmaa vaikka yhtähyvin voisin puuhata lasten kanssa. En silti jeesuste asialla enkä tuomitse niitä jotka tv:tä antavat katsoa. Vaikka siinä vaiheessa kun tuttavani sanoi, että hänen 1v tyttönsä saattaa katsoa 2 Muumi jaksoa peräkkäin (siis 40min yhteensä) ja vois vieläkin jatkaa niin olin aika .. :wideyed: Meidän kohta 2v poika jaksaa tällä hetkellä katsoa 5-10min aamulla lastenohjelma ja se on siinä :happy: muuten kyllä keskittyy tekemisiin paljon pidempään kuin moni muu ystävien samanikäisen lapsi!

Lapsi ja mediakasvus aiheesta on aika paljon materiaalia ihan kirjojenkin muodossa
 
Tuota tuota. Nyt puhutaan sitten tutkimustuloksista, joissa lapset katsovat tv:tä runsaasti ja tv:n katselu tai pelaaminen korvaavat esim. vanhempien poissaolon tai normaalin vuorovaikutuksen yms.! Iteki oon joitain tutkimuksia ja suosituksia lukenu. Esim. MLL:n sivuilta löytyy hyviä julkaisuja.
Kasvatusalan ammattilaisen uskallan kuitenkin väittää, että kyllä ne ihan muut tekijät vaikuttavat esim. tarkkaavaisuushäiriöiden ja esim. ADHD:n syntyyn, mutta en kiellä, etteikö näitä lapsia tv tai pelit esim. koukuttaisi enemmän ja he voivat saada herkemmin negatiivisia vaikutuksia esim. pelimaailmasta. Rajat siis kannattaa olla ja mitä pienemmästä lapsesta kyse, sen enemmän rajoittaisin. Näin pienet vauvat tuskin tv:stä mitään positiivista saavat/oppivat eli hyvähän heitä on liiallisilta ärsykkeiltä muutenkin suojella.
Meilläkin neiti jaksoi keskittyä lastenohjelmiin vasta noin 1,5-vuotiaana (ei juuri aiemmin katseltukaan, harvoin Teletappeja tai Hoppla:ta) ja kuten sanoin rajana pidetään 15-30 min (poikkeuksineen), eikä telkkua katsota joka päivä tai vastaavasti padia räplätä. Pelaamisesta kiinnostui 1-vuotiaana ja pelasi esim. Hertan maailmaa tai piirsi padilla, mutta ei sitäkään päivittäin. En siis ole yhtään huolissani, ja hänen kohdallaan ohjelmat ovat mielestäni myötävaikuttaneet puheenkehitykseen, kuten myös kirjojen lukeminen, loruttelu, lauleskelu yms., muistiin, loogiseen päättelykykyyn yms.. Jaksaa silti myös keskittyä muihin touhuihin kiitettävästi, on kuiteski vuorovaikutusta muiden lasten ja vanhempien kanssa :wink ja tosiaan vaikka liikkuu muutenkin koko ajan niin koen noiden Ti-Ti-nallen tahdissa tanssimisen ja rytmiikan (muistin, laulun) kehittymisen olevan pelkästään myönteistä. Ei näytä luovuuskaan kärsineen eli uskomattomia leikkejä ja todella keskittyneesti nyt 2,5-vuotias leikkiikin. :wink Samoin pelaaminen myötävaikutti veljeni loistavaan englanninkielentaitoon eli kielen oppimiseen, sanavaraston kehittymiseen jne.
Media (huom! myös kirjat) ovat osa arkea ja vanhempien tehtävä on paitsi suojella median haittavaikutuksilta myös mahdollistaa hyviä kokemuksia sen parissa eli kasvattaa, myös mediakriittisyyteen: meillä neiti osaa sanoa, että joku on Minnan, joka isompi sukulaislapsi, ohjelma, jos esim. jäänyt telkkari päälle ja sieltä tulee joku isommille lapsille tarkoitettu lastenohjelma. Mitä tulee pelkän tv:n katseluun tai vastaavaan niin meillä mm. pitkistä automatkoista tuli inhimillisiä, kun ostettiin matkadvd-soitin. Siihen jaksoi hetken jo keskittyä ja loppumatkakin sujui sitten ihan kivasti.
Vauva-aikana oon iteki välttäny tv:tä, mutta ei meillä esim. niitä jäkispelejä jätetty katsomatta vauvan vuoksi. Ei vauva silti niitä pitkiä pätkiä katsonut, vaikka ne kovin kiinnostivatkin. :D Eli kohtuus tietty kaikessa. TV meillä muutenki vähän auki. Katson omat sarjani, kun lapset nukkuvat, mutta lähinnä sen vuoksi, että niissä voi olla aineksia, jotka eivät sovi lasten silmille mutta myös siksi, että voin ite keskittyä niihin paremmin.
En silti paheksu niitäkään, jotka välttävät tv:tä tai rajoittavat sen katselun kokonaan. Ja kuten aiemmin mainitsin niin lapsikohtaisesti. Kyllä se keskittymiskyky vaihtelee myös sellaisten lasten kohdalla, jotka eivät ole koskaan tv:tä katsoneetkaan (esim. katsomuksen vuoksi).
Täytyy myös muistaa, että mediakulttuuri on muuttunut niin, että sitä on joka paikassa. Opetammeko lapsemme siis esim. siihen, että kuljetaan puhelin kourassa joka paikkaan ja sen kanssa vietetään aikaa jatkuvasti. Vastavuoroisesti oon törmänny myös lapsiin, jotka kouluiässä ahdistuvat luontodokumenteista ja ihan vain lasten saduista (kirjasta lukiessa siis). Media tuo myös paljon positiivisia asioita: pelaaminen lisää loogista päättelykykyä (sama se pelaako muistipeliä oikeilla korteilla vai koneella, parempi, jos molemmilla tavoilla).
Avainsana minusta ennemmin se ikätasolle sopivien ohjelmien katsominen tai pelien pelaaminen ja aikaraja sekä ennen kaikkea mediaKASVATUS! Median demonisointi on mielestäni turhaa, mutta jokainen tavallaan. :)
 
Muokattu viimeksi:
Hyvä aihe! Ite en anna muksun kattoa telkkaria tai oikeemmin: Yritän parhaani mukaan estää tyttöä kattomasta sitä. Ei niinkään ongelma kun ollaan kaksin kun katon kaks ohjelmaa viikossa, mutta kun mies iltasin ja viikonloppusin nappaa urheilut näkyviin niin telkka on sitten auki aina siihen asti kun pää menee tyynyyn. Ja typyhän tuijottais minkä kerkeis. Oon kanssa lukenu jotain aiheesta ja ymmärsin myös että se on just tossa alle 3v iässä kaikkein haitallisinta kun sillon aivot kehittyy nopeiten eikä laps pysty ymmärtämään tai jäsentämään mitään telkasta nähtyä. Ja onhan se todettu aikuisillakin että ruuduista tuleva sininen valo vaikuttaa nukahtamiseen ja unen laatuun. Vauvalla vielä enemmän vois kuvitella. Mutta miten saan sanottua esim appiukolle että nyt jumankauta pois siitä telkkarin luota mun lapsen kanssa. Sen mielestä lapsen kuuluu olla hiljaa ja siitä pitää olla mahdollisimman vähän vaivaa. Niinpä se aina kun ottaa tytön syliin istuu telkkarin eteen ja on tyytyväinen itteensä kun toinen on niin ymmällään ettei saa sanaa suustaan. Ärsyttävää!
 
Olen samoilla linjoilla kun moni täällä on jo kirjoitellutkin.

MUTTA minä itse olen pienestä pitäen saanut katsoa telkkaria ja muumeja, disneychannelia (silloin englanninkielistä) ja disneyn lefgoja on kyllä tullut tuijoteltua PALJON. Silti kanssani on touhuttu ja leikitty, vaikkakin pienestä pitäen tykkäsin enemmän leikkiä yksin. Enkä kyllä koe olevani mitenkään kehitykseltäni vajaavainen :) Ikinä ei ole neuvolassa minulla aikoinaan ollut puhetta mistään poikkeavasta, vaan olen kasvanut kuten muutkin ikäiseni lapset !
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Meillä kanssa esikko ei kiinnostunut tvstä kun vasta siinä 1,5v iässä, sitä ennen ei malttanut juurikaan tvtä katsella. Muumia saattoi aamuisin seurata 5min..

Sittemmin kun tvstä kiinnoistui olen antanut katsoa vain tiettyjä ohjelmia, perus tvstä ei juurikaan sellasia tule mitä antasin katsoa. Kun aloiteltiin lastenohjelmien katsomista niin katsottiin ne aina yhdessä (edelleenkin usein näin) ja niin nopeasti näki mitkä on niitä tytön kannalta hyviä ohjelmia ja mitkä ei, juteltiin paljon mitä missäkin tapahtui ja seurasin tytön reaktioita ohjelmissa oleviin jännittäviin tapahtumiin.

Nick jr. kanavalta tulee minusta hyviä ja opettavaisia ohjelmia, mistä saadaan usein pitkiäkin keskusteluja tytön kanssa aikaseksi. On myös minusta kielelliseen osaamiseen ja päättelykykyynkin vaikuttaneet positiivisesti, suurinosa ohjelmista tällä kanavalla tukee nimenomaan päättelykykyä yms. Siltikin tvtä katsellaan vain aamuisin ja alkuillasta hetken.

Meillä on myös paljon dvdllä sellaisia ohjelmia mistä tyttö pitää, mitään ohjelmia missä on jonkunsortin pahis tmv joita telkkari siis on täynnä, en ole tytön antanut katsoa, ne ei minusta millään tavalla kuulu pienten lasten ohjelmiin tai maailmaan. Esimerkiksi tyttö pelkää nykyajan my little ponya katsoessaan, sitäkään ei siis meillä katsota...eniten juuri harmittaa että kaikkiin sarjoihin on pitänyt littää se pelottava tekijä:sad001 tuolla Nick jrlta tulevissa sarjoissa niitä juurikaan ole, minusta siis oiva lasten kanava verrattuna perus tvstä tuleviin ohjelmiin! Toki sielläkin on vielä ajoittain niitä hyviä vanhoja ohjelmia :)

Kuopus ei juuri tvstä ole kiinnostunut, siitä ei siis vielä huolta. Pikkulikan kanssa mennään varmasti samoilla linjoilla.

Tablettia meillä ei ole eikä tule vielä aikoihin :) tv riittää media määräksi nyt. Tokikin sama kai se mistä niitä ohjelmia katsoo mutta haluan välttää sitä noiden vempaimien tuomaa hermostuneisuutta mitä nään lähipiirin lapsia katsellessa, itsekin menetän hermoni tietokoneeseen alta aikayksikön :wink niin ja myös sitä että tablettia katsottaisiin esmes ruokapöydässä syödessä tmv.

Muoks. Niin meidän 2v likka on ihan neuvolankin mukaan edellä ikäisiään niin kielellisessä että nimenomaan asioiden yhdistämisessä ja päättelyssä, minusta nuo katsotit ohjelmat on vain tukeneet tätä. Eli paljon taitaa olla ohjelman laadustakin kiinni mitä seurauksia sillä on lapsen elämään.
 
Niin tän pitkän läpinän pääpontti tais mulla olla siis se että minusta oleellisinta on että vanhempi tietää mitä lapsi katsoo. Kuten edellä jo mainitsinkin niin lastenohjelmista suurin osa on sellaisia joita en 2veelle näyttäisi. Siksi alunperin katsoin vieressä ne ohjelmat että tiedä mistä missäkin on kyse, sokeasti kun ei nykypäivänä voi luottaa että lastenohjelmat ON lastenohjelmia:oops:
 
Tabletilla pelailu on minusta mielekkäämpää ja kehittävämpää kuin esim. tv:n passiivinen katselu. Oppii niin monia asioita siinä pelaillessaan (kehittää muistia, loogista päättelykykyä, hienomotoriikkaa yms.). Siinäkin tosin taaperolle sopivat pelit.
Enemmän pelataan (palapelit, muistipelit) ja piirretään ilman tablettia, mutta niitä saa meillä välillä tehdä myös sillä tabletilla. Ei meillä tytöllä mene koskaan hermo siihen, ei kyllä meillä aikuisillakaan (mallioppimisen rooli ja merkitys?). Meillä se on vain hauska välipala. Ehkä se kertoo myös iälle ja taidolle sopivista peleistä. Siihen kyllä, ellei saa heti esim. hihaa hyvin tai se jää huonosti, kun laittaa puvun päälle voi tytöllä mennä hermot eli normaalia 2-vuotiaalle, kun ei osaa jotain ja turhautuu siihen.
Turhautuminen ja pettymykset sekä niiden sietokyvyn harjaannuttaminen ovat hyviä juttuja eli ei ole vaarallista, jos niitä tulee koneellakin, mutta toki aikuisen tulee auttaa ja ohjata niissä tilanteissa ja näyttää esimerkkiä omalla suhtautumisellaan. Ja jos pelkästään raivostuttaisi, alkaisi muut hommat. Ei ole mikään pakko pelata, jos siitä tulee vain hermostuneeksi. On myös syytä muistaa, että peleissäkin, jos lapsi tulee jatkuvasti pyytämään apua samassa kohtaa, voi kyseessä olla se, että siinä jotain pelottavaa. Pelon kohtaaminenkin ja sen käsittely voivat olla loistavia kasvatustilanteita, mutta turhaan niille altistamista kannattais varmaan välttää.
Aikuiselta vaaditaan siis jatkuvaa ohjausta, herkkiä tuntosarvia, kärsivällisyyttä jne.. Kaikki ei ole aina niin kamalan pahasta, mutta rajat ja säännöstely rakkautta. :)
Katsellaan me toki niitä ohjelmiaki tabletilla. Siinä se hyvä puoli, ettei tartte katsoa koko Pikku kakkosta. Lapsi valitsee ne iiseimmät, kuten Kaapon, musaohjelmat...
Mitä tulee vielä pienen vauvan tv:n katseluun niin vertaisin sitä ostoskeskuksessa käymiseen eli hälinää ja virikkeitä, kirkkaita valoja yms. joka puolella. Silloin tällöin siellä käynti ei haittaa mitään (mun mielestä, joidenki mielestä haittaa ja on seki vahingollista), mutta sellaisessa ympäristössä eläminen saa varmasti kenet tahansa hermostuneeksi. Tärkeää siis luoda vauvalle niitä rauhallisia, kiireettömiä hetkiä. Olla vuorovaikutuksessa, kontaktissa, sylitellä jne. Silloin lapsen perusturvallisuus kehittyy, eivätkä ihan pienestä hätkähdä tai kärsi. Näin itse sen ajattelen.
 
Muokattu viimeksi:
Nimenomaan siinä tabletin kanssa hermon menettämisellä taitanee olla suurin rooli sillä että pelit on sopivia ikään ja taitoihin. Meillä lähipiirissä paljon mukuloita jotka itkee ja huutaa suurimman osan tabletilla olo ajastaan, hermot menee kun ei osata peliä eikä vanhemmat osaa auttaa kun on niin monimutkaista ja sitten kun akku loppuu kesken kaiken tai peli on kesken kun joutuu lopettamaan ym. Minusta heillä aivan turhaa touhua pelaaminen kun se tuo vaan negatiivisen sävytteen koko loppupäivään. Itse en aijo olla ihan hetkeen vielä sitä ostamassa vaikka varmasti kuten Dt sanoi on riittävästi valvottuna ja vanhempien osallistumana ihan hyvä kapine, riittäköön meille nyt vielä lautapelit ym ja tuo telkka :)

Mutta en kyllä kutsuisi meidän tytön telkkarin katsomista passiiviseksi millään muotoa. Ne ohjelmat joita katsoo on ongelmanratkaisu ja päättelykyky keskeisiä ja tyttö osallistuu jokaiseen tehtävään innoissaan :) ja kaikesta päätellen se on tukenut sitä kehityksen osaa! Niissä on myös paljon ystävyys ja sisarus suhteisiin liittyviä asioita joista paljon sitten yhdessä jutellaan, se on hyvä lisä näihin ihan elämästäkin kumpuaviin keskusteluihin.
 
Takaisin
Top