Vauva ja pakkanen

miiuhoo

Sukkela juttelija
Kun nyt tuo talvi alkaa tehdä tuloaan ja meilläkin tänä aamuna pakkasta -8-9 astetta joten tulin nyt sitten miettineeksi, että mahtaako vauvoille olla jokin pakkasraja, jonka ylityttyä ei mennä ulos.
No... törmäsin sellaiseen, että "alle 1-vuotiailla pakkasraja on -10 astetta". Siis ihan oikeesti? Noudattaako tuommoista joku? Kyllä varmaan ihan vastasyntyneillä, tottakai. Mutta nyt on meillä muksut puolenvuoden hujakoilla. Meinaako tommoisen ohjeen antajat, että esim viime talvena vauvat kävi ulkona vasta maaliskuussa kun sitä pakkasta oli tosiaan lähes jatkuvasti pitkälti toistakymmentä astetta täällä etelässäkin, melkein parikymmentä pitkän aikaa ja ylikin...[8|]

Mitenkäs olette itse ajatelleet tuon "pakkasrajan" kohdalla? Kun perusteluna tuolle pakkasrajalle oli, että se ottaa vauvan hengitysteihin. Hulluksihan tässä tulee, jos tulee ennusteiden mukainen kylmin talvi pitkiin aikoihin. Ei sitten tarttis mennä kerhoihin, ulos, kauppaan tms ja tulla hulluksi täällä sisällä kun mies vie auton aamulla ennen kuutta ja tulee töistä 18-21 aikoihin...
 
Enpä olekaan vielä ehtinyt ajatella... Jotenkin on jääny takaraivoon jostain -15 asteen raja, mutta en tiedä onko se mistä ja mihin liittyen[:)]

Onhan se hengitysilma tietenkin pakkasella kylmää, tunteehan sen itekkin, kun menee ulos niin eka joutuu vähän haukkomaan. Jos nyt tota päiväunilla nukkumista miettii meillä, se kun tehään vielä noissa vaunuissa, niin auttaiskohan joku harso tai muu siinä kuomun edessä mitään siihen ilmaan? Että jos siinä aukolla on jotain edessä, se vauvan lämpö lämmittäis vähän sitä hengitysilmaa siellä kopassa... Rattaissahan se ei auta, kun niissä pääsee ilma sisään joka paikasta...

Toivottavasti ei muuten tule mitään 30 asteen pakkasputkia! Se on kyllä jo niin kylmä, että hyvä kun ite ilkiää mennä ulos[8|] Siinähän sitten nökötettäs kotona tai jos johki lähtis pitäis varmaan auto lämmittää ekaks ja sit kärrätä vauva sinne umpikääreissä.
 
Mulla on sellainen mielikuva että se olis -20 astetta, mutta varma en ole.
Mä meinaan kyllä nukuttaa ulkona, meillä ei edes nukuta kun vaunuissa.
Tärkeää on että vaunuissa on vaikka harso edessä, pitää hengitys ilman lämpimänä siellä kopan sisällä.
 
Mä olen kuullut ton -10 astetta mutta tosiaan vaunuissa on enivei lämpimämpää kuin mitä ulkoilma ja etenkin jos on se harso siinä edessä eikä vaunuihin pääse tuulemaan niin en kattelis pelkästään ulkolämpötilää. Käly sanoi että jos mietityttää (sama homma kesällä) niin laittaa lämpömittarin tonne vaunihin niin tietää paljonko sielä oikeesti on lämmintä. Ihan pukemistakin ajatellen. Täällä on -9 ja laitoin herran just pihalle nukkumaan. Ei nyt tuntunu kauheen kylmälle kuitenkaan.

Ainoo mitä mietin on et laitoinko liikaa päälle kun laitoin toppapuvun alle nyt sen äp:n välipuvunkin. Sillon kun on ollu -2 niin ollu vaan toppapuku eikä oo ollu hikinen...toivotaan et on sopiva vaatetus.
 
Espoossa taitaa olla nyt viisi astetta pakkasta. Tyttö nukkuu vaunuissa pihalla. meillä on kova koppa ja siinä toppakansi. Kopassa on äitiyspakkauksen makuupussi ja tytöllä Reiman toppahaalari sisävatteiden päällä, kypärämyssy ja villapipo, fleecehanskat ja töppöset ja niiden alla villaiset tumput ja sukat.

Itkuhälyttimessä on lämpömittari. Se on kopassa makuupussin ulkopuolella ja näyttää nyt +16 astetta. Mä en ole laisinkaan huolissani siitä, pärjääkö vauva tuolla varustuksella. Enemminkin vahdin, että tuo lämpötila ei missään nimessä tuosta nousisi,e ttei vaan tulisi kuuma.

Eli siis mä suosittelisin, että laittakaa sinne koppaan lämpömittari. meille sanottiin kesällä neuvolassa, että se äitiyspakkauksen vesilämpömittarikin sopii tarkoitukseen ihan hyvin. Kesällähän se näytti sitä paahtavaa +35 astetta, mitä ei pässyt mitenkään karkuun. Nyt voi laittaa onneksi lisää päällle!
 
Minä toppasin kyllä [:D] Mummon neuloma villahaalari välissä ja toppapuku päällä. Sitten makoilee lämpöpussissa [:)] Opetellaan vielä tätä pukemista hiukkasen... ainakin toistaiseksi on jotakuinkin sopivasti osannut pukea.
 
mullakin ois mielessä toi -20 ja harsoa pitää siinä edessä. mutta mä en voi jättää koiria pissattamatta vaikka olis mitkä asteet, saa nähä miten sitten toimitaan jos nousee pakkaset kovaks  [8|]
 
Sillä mä laitoin sen välipuvun sinne jo kun ei tosiaan oo tolla pelkällä toppapuvulla ollu hikinen sillon ku on ollu se pari astetta pakkasta, nyt on jo jonkun verran enemmän niin ettei si tuu kylmäkään...
 
Tää on kinkkistä. Mutta jotenkin sitä mieltää, että eihän sitä itselleenkään koko ajan lisää vaatetta, kun lämpötila vähän laskee. Nyt toi meidän mittari on laskenut +14 asteeseen. Mutta siis se on makuupussin ja toppahaalarin ulkopuolelta mitattua. Makuupussin sisäpuolella on varmaan vielä lämpimämpää ja tytöllä on vielä se toppapukin.

Mä tosiaan pelkään enemmän sitä, että sille tulee hiki.
 
Totta!
No...täytyy kohta käydä tarkistamassa tilanne.
Meillä ei muuten menny äp:n toppamyssy päähän [&:]



Ei ollu hiki [;)]
 
Mulla ei ole kun sisävaatteet ja äp toppapuku siinä päällä, ja sit on makuupussissa (siinä äp:n aika ohuessa).
Kypärämyssy ja suht ohut pipo, mutta silti on kuumissaan.
Meilläkin on enemmän ngelmaa sen kanssa että tulee liian kuuma, varsinkin pipo on tosi hankala kun ei meinaa löytyä tarpeeksi ohutta.
Siinä kun on vielä huppu päällä.
Meillä mentiin vielä 0-kelilläkin ohuella fleece-haalarilla.
 
meillä on sisävaatteiden päällä tommonen haalari ja sitten noiden vaunujen lämpöpussi. Tänään laitoin ekaa kertaa noi äp:n toppahanskat  kun Janikan kädet jää ton lämpöpussin ulkopuolelle. Tai siis ei tykkää jos ne laittaa sisälle vaan pitää saada olla vapaana [:D]
 
No mäkin olin aluks tosi varovainen mut aika äkkiä huomasin et mitä enemmän Joalla oli päällä sitä paremmin se nukkuu (näin kärjistäen). Eilen olisin normaalisti laittanu toppapuvun mut kun oltiin lähdössä juhlille ja oli tiedossa autossa istumista niin laitoinkin vaan fleecepuvun ja vähän paksummalti sisäväätetta niin nukku aika levottomasti kun toppapuvussa on nukkunu sen parikin tuntia ilman ähinöitä. Nytkin nukahti samantien tonne vaunuihin ja päällä siis (ihan hirveesti munkin mielestä [:D]) sisävaatteet, välipuku, toppapuku, makuupussi ja jalkapeitto vielä tuulensuojana. Ja inahtamatta nukkunu nyt 1,5h vaikka oon pari kertaa käyny tarkistamassa ettei oo kuumissaan. Just päivittelin viime viikolla et miten joku plussakelillä pukee niin paljon lapselleen [:D] Mut jokainen vauva on erilainen...Joalla ei oo esim ikinä ollu ääreisverenkierrossa ongelmia, ikinä ei oo ollu kylmät jalat eikä kädet vaikka olis ollu vaan villatumput kädessä nollakelillä kun taas serkullansa saattaa olla paritkin paksummat käsineet ja silti on kädet tosi kylmät. Ja kesällä taas meidän herra hikoili tosi herkästi ja vielä alkusyksystä sai mennä tyyliin lyhythihaisella mut nyt tuntuu et on kääntyny päälaelleen [:)]

Mut joo, on tää välillä vaikeeta!
 
Sehän oli joku ohje, että lapselle pitäisi laittaa yksi vaatekerta enemmän mitä itsellä on päällä.. no, minä oon semmonen vilukissa että talvella pitää olla vaatetta kunnolla päällä.  Poika on niin lämminverinen, että pärjää vähemmillä vaatteilla kuin minä :) On kyllä ollu vaikea miettiä, mitä laittaa pojalle päälle.. Ehkä ohje pitäisi paikkansa, jos isänsä vaatetuksen mukaan pistäis pojalle vaatteet..

Olen kyllä huomannu, ettei itellekkään tartte ulos laittaa niin paljoa vaatetta kuin ennen jos lapsen kanssa on lähdössä jonnekin :) Se on varma, että lämmin on kun muksua lykkää vaunuilla tai kantaa kaukalossa...

Jospa sitä oppis talven mittaan arvioimaan vaatetuksen määrän sopivaksi..
 
Meillä tuntui äsken olleen oikein sopivasti päällä. Mukavan lämpöistä oli pukujen sisällä, mutta ei kuumaa tai hikistä. Ja hyvin nukutti, normaalin 30min sijaan nukuttikin tunnin [:D]
Minä myös olen semmoinen vilukissa ja palelen aina että tulee laitettua lapsellekin varmaan sen mukaan sitten päälle. Tuntuu ajatuksena kylmältä, että jättäis noin kovalla pakkasella villapuvun välistä pois. Katselin, että se villapuku on vähän reilu ja joustaa vielä tosi hyvin (kuten neuleet yleensä) että mahtuu vaikka äp:n välipuku alle kovemmalla pakkasella.
Mutta on se niin, että ei sitä voi kaikkea aikaansa sisällä viettää joten ehkä me oikeesti ulkoillaan ainakin tuonne n. -15asteen tuntumille. Siten alkaa jo itellekin tulla liika kylymä [&:]
 
meillä Janika on periny mun kuumaverisyyden. Ei tarvii hirveesti olla ylimäärästä kun ollaan hiestä märkänä ja paremmin nukkuu viileämmässä kun lämpimässä
 
-10 pakkasella laitan sisävaatteiden (body ja sukkikset) päälle ohkasen villatakin ja ohkaset housut ja sitte toppahaalarin. -15 laitoin sitte niien sisävaatteiden päälle villahaalarin, ja pistin paksumman piponki. Ja tottahan jätkälä tuli kuuma sen pipon kanssa..
 
Meillä nukuttiin vajaa 2,5h näissä toppahaalaritamineissa. Ei ollut kylmä eikä hiki, kun heräsi. Olisi tietysti voinut mun puolestani nukkua vähän pitempäänkin. Usein nukkuu kolme tuntia.
 
Täällä oli tänään päikkäreiden aikaa -11 pakkasta ja oli bodyn+housujen+sukkien lisäks villasukat, äp-(aurinko)tumput, villasta kudotut housut ja paita, se äp-välihaalari ja ne äp-toppavermeet ja kypärämyssy. Vaunuissa fleecepeitto ja tuntu olevan ihan tyytyväinen, ei hikinen mutta ihanan lämpimät kädet ja jalat.
Pidän -15 rajana, minkä jälkeen ei ulos mennä päikkäreille mutta tottahan sitä esim neuvolaan pitää matkata vaunuilla vaikka pakkasta ois kuinka paljon. Muuten viihdytään kyllä kotona.

Ainoo huoli tuli itkuhälyttimestä, kun huomasin että siinä lämpötilarajat on +10-40 ja vaunukoppaan en sitä oo koskaan laittanu (enkä laita!), joten pitää ilmeisesti olla talvi sitten ilman hälytintä ja kurkkia ikkunasta ja kuunnella tosi tarkkaan millon takapihalta herää. [>:]
 
Meillä nukuttiin 2h 15min ja oon ihan onnessani [:D][:D] Ei ollut kylmä eikä hiki [:)] Tänään tosin katotaan muutenki jos saatais herran rytmiä vähän muutettua. Koitetaan saada yhet päikkärit päivästä pois kun ne viimeset venähtää muuten niin pitkälle nykyään et joutuu aina herättää et riittäs yöksiki unta. 
 
Takaisin
Top