Vauva ja kiinteät

Gnome

Tietävä tietäjä
Elokuunmammat 2014
Huhtimammat 2016
Helmimammat 2018
Tästä olikin jo juttua muissa ketjuissa, mutta varmaan kohtapuoliin alkaa irrota enemmänkin tarinaa, joten alotetaanpa tällekin nyt oma ketju :)
 
Miten muute ootte ajatellu alottaa kiinteet? Meinaatteko ihan perinteisesti soseilla vai onko joku harkinnu sormiruokailuu? Mä luin eile sormiruokailusta ja jotenki se tuntu mun mielestä paremmalta ja luonnollisemmalta vaihtoehdolta kuin soseet. :)
 
Rsnn, mäkin vasta kuulin tästä ns baby-led weaning eli suoraan sormiruokiin n 6kk ikäisenä. mulle tulee yheltä jenkkisivustolta vinkkipostia ja tässä se niiden juttu aiheesta http://www.whattoexpect.com/first-y..._YourDailyNewsletterfromWhattoExpect_20141129 en ite ehtinyt vielä tarkemmin aiheeseen perehtyä, kun on muutenkin ollut ajatuksissa aloittaa kiinteät vasta lähempänä 6kk, jos ei mitään yllättävää tarvetta tule aiemmin. tossa mun mielestä mainittiin että noi sormiruuat voisi just puolen vuoden iässä aloittaa jos siihen asti vain maitoa. kuulostaa kyllä kiintoisalta, järkevältä (ja siistimmältä? :p) tavalta kuin soseet? Jos jollain on kokemuksia tästä, saa kertoa :)
 
Meilläkin tarkotus alottaa kiinteet tosiaan siellä 6 kk tiennoilla, mutta mä alan pohtii näitä kiinteitä jo nyt. :) tosin parempi pohtii jo tässä vaiheessa ku sitten vasta kun pitäis alottaa ne kiinteet. :)
 
Pistetäämpä vähä galluppia. :) Syötättekö/maistatatteko kaupan soseita vai itse tehtyjä? Jos kaupan soseita niin onko merkillä väliä?

Itse pyrin tekemään soseet itse, mutta väkisin sitä tulee varmasti jossain vaiheessa sellainen tilanne, että täytyy ostaa kaupasta valmiina muutama purkki. Varsinkin jos tulee jotain reissuja. Lähipiirissä käytetään paljon Ella`s kitcheniä ja hippiä, joista olen saanut vain hyvää palautetta, joten meillä taidetaan satsata sitten niihin vaikka ovatkin vähän tyyriimpiä kuin piltit ja bonat. :)
 
Nyt on maisteltu vain itse keitettyjä juuressoseita. Sit varmaan siirrytään hedelmien osalta purkkiruokaan, kun kerta-annokset on isompia. Ja matkaeväiksi ehkä muitakin. Nyt maisteluvaiheessa sosetta menee ehkä teelusikallinen kerrallaan, niin ei noita purkkeja kannata ostaa jääkaappiin pilaantumaan.
 
Me ollaan annettu vaan kaupan soseita. Ehkä jossain vaiheessa vois tehdä itsekkin, kunhan perehtyy ensin niihin neuvolasta saatuihin ohjeisiin.. Pilttiä ja Bonaa ollaan syötetty :)
 
Minä teen kasvis yms. soseet itse, mutta hedelmät tulee suoraan purkista :)
Ja kun liha tulee mukaan kuvioihin niin sitten pitää miettiä uudemman kerran, että miten tekee :)
Ja ostan niitä hedelmäsoseita jotka on halvimpia. Niissä on aika huikeita eroja siis ihan kaupasta jo riippuen..Halvin on tällä hetkellä bona 28snt/purkki jonka olen bongannut!
 
Täällä on syöty omia ja kaupan soseita, ja molemmat uppoo kyllä paremmin kun hyvin. Enkä ole huomannut mitään eroa kyllä eri merkin soseisss. Pilttiä ja bonaa täälläkin ostettu. Eiköhön ne kaupan soseet aika samanlaisia ole ravintoarvoltaan jne.. Oma tekoinenhan on aina omatekoinen. Marjoistahan on helppo ainakin tehdä itse, mut hedelmä ehkä himpun hankalaa kun ei saisi säilykkeitäkään käyttää. Tulee aika tyyriiksi pidemmän päälle tehdä ne ainakin itse.. Riippuu tietysti kuinka paljon syö.
 
Paljonko teidän vauvat syö sosetta? Me on maisteltu nyt pari viikkoa ja maidon antamista olen vähentänyt kun sosetta menee enemmän kun alussa. Nyt menee kerralla jo 1/3 purkki siis jos korviketta on annettu vaikka 160ml. Ennen korviketta meni 200ml/ateria. Ja söis tuo tyttö enemmänkin mut en uskalla antaa ennen kun jutskaan neuvolassa noista määristä tarkemmin.
 
Meillä poika ei juuri soseista välitä, maistelee mutta pukeltaa enimmät suusta ulos. Kolmatta viikkoa jo maistellaan, mutta ei ihan joka päivä ole annettu, kun ei maistu. Annoksen edelleen sellaisia teelusikallisia, siksi teenkin kaikki edelleen itse, kun noin pienet annokset.
 
Meillä tyttö syö noin puoli purkkia yhellä kerralla(kolme kertaa päivässä) ja korkeintaan 100ml maitoa päälle, ehkä ennemmin joku 60-80ml. En nyt sitten tiedä onko se paljon vai vähän, mutta ainakin tyttö on tyytyväinen :)
 
Millä kasvis maulla ootte aloittaneet maistelun? Peruna tai porkkana olisi itellä ajatuksissa mutta olen kuullut että toiset (th:t) eivät perunaa suosittelisi ollenkaan..?
 
RiinaEmilia ainakin vielä noi viralliset suositukset on, että juureksilla pitää aloittaa. Me ollaan kokeiltu peruna, porkkana, nyt kolmantena päärynä ja se on ensimmäinen joka on pojalle maistunut. Makeilla eli hedelmillä ei saisi aloittaa, ettei totu makeaan... mites makeaan ei tottuisi kun maitoj korvike on molemmat makeaa??
 
Aloitettiin noin 3vk sitten soseiden maisteltu ja nyt mene jo purkki kerralla, 3 kertaa päivässä. Meillä oli neuvolasta tämmönen suositus ja maitoa lisäksi tietysti.. päivästä riippuen 5-8dl korviketta lisänä. Ja täällä soseet menee alas tosi hyvin!
 
Tai olla ihan peruna+korvike alkuun, sit porkkana, bataatti, vihannekset ja nyt ollaan maisteltu kaikki mahdolliset melkein mitä vihanneksiä ja hedelmiä on. Eikä mistään oo tullu oireita. Paitsi maissi oli yks mitä epäilin mahavaivoista johtuvan, muuten ei mitään outoa. :)
 
Meillä meni kans aikalailla noin tuo soseiden anto. Ja kohtahan sais jo antaa niitä 5kk soseita :) Meillä oli just tuo maissisose ainut mitä neiti ei syöny, sylki vaan ulos. Ootteko kokeillu vellejä? Me kokeiltiin useampaa makua, mutta ei uppoo meidän tytölle..
 
Takaisin
Top