Vauva-arki :)

masu87

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ajattelin koota tänne tälläisen keskustelu palstan, missä voidaan keskustella ah, niin ihanasta vauva-arjesta kaikkine iloineen ja joskus myös suruineen :)

Meidän poika on tänään tasan viikon vanha. Aika se menee nopeasti eteenpäin.
Tosiaan poika syntyi viikko sitten keskiviikkona, juuri kun kelloa katselen niin tähän aikaan ponnistettiin jo kovaa, kohta se nyytti olikin jo sylissä. Maailman paras tunne ja lahja <3

Mutta vauva-arjesta, meillä nukutaan, syödään ja seurustellaan kovin. Enemmän se tuonne nukkumisen puolelle menee, mutta myös seurustella poika tykkää.
Ensimmäiset päivät menivät perheen kesken, tutustuttiin rauhassa uuteen perheenjäseneen ja totuteltiin kaikkeen uuteen ja ihmeelliseen. Sunnuntaina kävi ensimmäiset vieraat, molempien vanhemmat ja miehen sisarukset. Omat sisarukset näkevät pojan torstaina kun lähdemme autoilemaan kotikunnilleni vammalan suuntaan. Poika on kovin rauhallinen, ei vähästä pelästy-hyvin pystymme tekemään kaikkia kotitöitä, imuroinnista tiskaamiseen-totutellaan ääniin vaikka nukkuukin. Nukkuu kyllä sen verran sikeesti kun nukkuu että kummasti tuo kotikin vaan pysyy siistinä ja kunnossa.

Maanantaina oli ensimmäinen kylvetyspäivä, poika nautti pesusta ja viihtyi vedessä kovin. Silmät suurena killitteli äitiä ja iskää :) Yöt nukutaan hyvin, yleensä kaksi kertaa yössä herää syömään, joskus kerrankin vain. Vaippa vaihdetaan siinä samalla kuivaan. Maito on nyt vasta kunnolla noussut rintoihin ja poika syö kovalla innolla, on todella tehokas imuote-aluksi oltiin nännit herkillä ja rikki mutta tuo Lansinoh-rasva on hyvää kamaa tähän. Nyt nännit parantuneet ja imetys sujuu hyvin. Mutta kirjoittelen tuonne omaan sivuustoon siitä enemmän.
Neuvolatäti kävi eilen kotikäynnillä ja poika voi oikein hyvin, oli painokin lähtenyt hienosti nousuun. Äitikin voi hyvin, ja tuntuu että synnytyksestä olisi vaikka kuinka kauan jo aikaa, kun olen palautunut hyvin.

Eilen käytiin perheenä vaunuttelemassa, oli ihanaa saa raikasta ilmaa vaikka tuulikin aika kovaa. Tyytyväisenä se matkustajakin siellä köllötteli lämpimässä.
Tähän asti on kaikki mennyt oikein hyvin ja vauva-arki tuntuu niin ihanalta ja helpolta, vaikka mua peloteltiin että aluksi kaikki on vaikeeta jne..mutta en alleviivaa niitä ollenkaan. Jokainen vauva on erilainen ja varmasti niitä vaikeita aikojakin tulee jossain vaiheessa mutta hyvä näin ja tästä nautimme <3





 
Voi Masu87, kylläpä teidän arki kuulostaa ihanalta :) Meillä kaikki menee ihan ok mutta huomattavasti vaikeamman kautta kuitenkin.

Poika on ensi viikolla jo siis kuukauden vanha (uskomatonta!!) ja ruokahalu on sen mukainen että mikään ei riitä ja vatsavaivat on jotain ihan järkyttävää. Aika monta yötä on tullu kokonaan valvottua, nyt on miehen kanssa nukuttu vuorotellen 3 h  yössä ja sitten vaihto. Eilen neuvolassa saatiin ohjeet vaihtaa korvike masuvaivasille sopivaan merkkiin (en muista nyt nimeä) ja sitten pojalle tulee aika ultraan jossa sen sisäelimet kuvataan ettei niissä ole mitään epämuodostumia. Voi tietysti olla maitoallergiaakin mutta mun perussairauden vuoksi ne epäili ensin pahinta koska olen joutunut syömään lääkkeitä koko raskauden ajan.

Vaunuilusta jätkä tykkää kaikkein eniten, ollaan hissukseen tehty reilu tunnin lenkkejä ja sitten oon jättäny pojan ulos nukkuun, siellä kyllä vetelee neljääkin tuntia kerrallaan mutta me asutaan sillai pöntössä kohtaa että takapihalla ei oo kunnon suojaa eli en kyllä uskalla mennä nukkumaan kun poika on ulkona nukkumassa vaikka itkuun kyllä heräisinkin. Ja mulla on sektiohaava alkanu vuotaan verta ja jotkut tikit siellä ilmeisesti on pettänyt kun kudos on tullu näkyviin, joudutaan sitä sitten pojan kans joka toinen päivä käymään näyttään lääkärillä joten joudun sitten aina välillä herättään pojan sinne mukaan ja siitähän se riemu taas repee :/ Nyt sain siihen haavaan haavateipit kun uusia tikkejä ei voi laittaa, toivottavasti tää nyt tehois. Rajottaa ihan sikana elämää kun ei voi tehdä mitään normaalia vauvan kanssa kun tarvii varoa haavaa, esim. sylissä en voi pitää kun yhdessä asennossa kun jätkä potkii sitä haavaa koko ajan ja saa sen auki. Nyt vielä kun isä on palannu töihin kaikki on vähä enemmän haasteellista mutta kyllä tää tästä, sais vaan ittensä kuntoon ja tiedon siitä että pojalla ei oo elimistössä mitään vikaa niin kyllä sitä sitten taas jaksaa valvoo :)
 
Mulla jänskättää.

Tää vauva-arki (ihana sana!) on mukavaa. Kaikki sujuu jotenkuten hyvin vaikkakin hitaasti, mutta mies menee huomenna takaisin töihin. Mitenhän mä pärjään yksinään, kun nytkin ollaan jouduttu vuorottelemaan että mää pääsen vessaan tai suihkuun. Herätään yleensä puoli kahdeksan -kahdeksan aikaa, imetän vauvan, röyhtäytän, tehdään aamutoimet, imetän uudelleen, röyhtäytän, taas vaihdetaan vaippa, sitte seurustellaan isin kaa ja oho! kello on melkein 11 ennen kuin mä pääsen vessaan  / syömään aamupalaa.

Vakiokuvio on se että pissat tulee kaaressa hoitopöydälle AINA kun on käyty pyllynpesulla. Mutta mää osaan jo ennakoida ja ottaa pissasta kopin talouspaperilla eikä nykyään mene enää joka vaipanvaihdolla bodya ja pöksyjä pyykkiin :D

Lisäksi meidän poika joutuu pieneen leikkaukseen perjantaiaamuna ja joutuu jäämään tarkkailuun yöksi. Sieltä kun palaa kotiin niin on varmasti taas tissi hukassa ja haavanhoito haasteellista. Lisäksi pitää olla syömättä 4 tuntia ennen leikkausta niin voi raukkaa kuinkahan tuo yöllä herättäminen ja "pakkosyöttö" mahtaa onnistua.

Josta tulikin ieleen että nyt poika on nukkunut jo melkeen 2 tuntia, eli kiiruhdan sinne suihkuun ennen kuin herää nälkäänsä valittaen. Onhan se niin suloinen, kuin pieni nälkäinen linnunpoika kun päätään heiluttaa ja hamuaa tissille. Imetyshommat sentään sujuu vaikka vielä pitää harjoitella sitä julkisilla paikoilla toimimista :)

Ihanaa vauva-arkea jo vauvautuneille ja tsemppiä vauva-arkeen siirtyville!
 
Hele81, kuulostaapa tutulta toi oman aamupalan/vessareissun venyminen pitkälle aamuun.. Täällä vähän samoissa fiiliksissä, et hädin tuskin ite pääsee syömään, vaikka maha kurniski kovasti. Monesti on käyny niin et just ku saan itelle aamupalan tehtyä ja aloitettua, niin poika ilmaisee että nyt olen herännyt ja haluan ruokaa kans. Täytynee ottaa aina poika syliin ja lappaa ite ruoka äkkiä suuhun, et pääsee syöttään poikaa.. Meinaa nälkäisenä olla hieman kärsimätön :D ihan niin kuin äitinsä!

Täällä kans mies on palannut töihin pitkän vapaan jälkeen (kesäloma-isyysloma). Ollaan sitten opeteltu pojan kans tätä arki rytmiä kahdestaan päivisin kun isä on töissä. Hyvin tämä sujuu onneksi jo.

Poika nukkui viime yönä 5 tuntia putkeen! huh! Ihmettelin ku heräs, et miten se on niin pitkät unet nukkunu! :D Noh, saipahan itekki nukkua vähä pitemmän pätkän. Kyllä se illalla oliki monta tuntia hereillä ja vähän väliä syötiin. Sitten välissä kitistiin (en tiedä oliko nälkä vai eikö halunnut vaan nukkua..). Puolelta öin päästiin vihdoin uneen ja nukuttiin ihan mukavasti. Jostain syystä (liekkö äiti opettanut huonoille tavoille :D ) poika nukahtaa vain syliin.. Jos nukahtaa syliin ja vien sänkyyn niin herää heti ja rupeaa sellainen ähinä sieltä kuulumaan. Joskus sit ei onneksi herää kun sänkyyn laittaa, niin ei mun tarvi sänkynä toimia.. Mut harvemmin nukahtaa sänkyyn.. Pitäisköhän pojan antaa vään ähistä siellä, kunnes nukahtaa vai mikähän siihen olis ratkaisu että nukahtais myös sänkyynsä? Monesti sitte tulee lopuksi itku jos ei mene hakemaan sitä sieltä sängystä.. Haluaisin että poika huolis tutin, jotta pystyis sen kanssa rauhoittumaan sänkyynsä. Mutta jostain syystä tutti ei kelpaa! No, osa vauvoistahan ei edes ikinä syö tuttia, mutta mie haluaisin että meidän poika söis :D saattais nuo kauppareissut ja muutkin myöhemmin mennä paremmin jos tutti auttais hiljenemään hetkeksi. Mieluummin tutti kuin peukalo tai muut sormet!
Olen yrittänyt ostaa erilaisia tutteja ja kokeilla että käviskö mikään.. Eipä näytä kelpaavan. Joskus sitte huolii sen tutin ja onnessaan sitä jäyhääki, mut niitä kertoja onkin vain muutama! Et kyllä tuttia osaa syödä, mut ei tajua aina vaan ottaa sitä vaan yökkäilee pois :D Joku voi kyllä olla erimieltä tästä tutin tuputtamiseta, mut mie haluaisin opettaa tutille, jotta mun tissien ei tarvi toimia koko aikaa tuttina.. Huomaa nimittäis syödessä, että kun alkaa tulla uni ja poika on täynnä, niin jauhaa tyhjää tissi suussa. Eli ei nielase ollenkaan vaan sillai jauhaa tissiä..

Mutta on tämä vauva-aika ihanaa! Varsinkin alku säikähdysten yms jälkeen kaikki on hyvin ja poika tuhisee tyytyväisenä kotona. Poikaa tulee vaan tuijotettua koko ajan, kun toinen on niin suloinen! Nyt kun on vielä alkanut katsella kovasti kaikkea ja pienillä suloisilla silmillään kattelee pitkään mua. Nyt jopa kattelee myös innolla hoitopöydän yläpuolella olevaa mobileaki joten vaipanvaihtoki sujuu ihan mukavasti kun toinen vaan suloisesti tuijottelee leluja :) Ihana poika!

Tulipas tästä sepostus :) ja nyt vois ite mennä keitteleen kahvia, kun poikakin vielä nukkuu..
 
Oi, vauva-arki
Meidän pimatsu on kyllä sen verran rauhallinen tapaus että mitään paniikkia tai hätää ei oo tullu, kenellekään :) Syödään, nukutaan ja silloin tällöin jaksetaan seurustellakin.
Imetys sujuu ja tyttö on tyytyväinen, nukahtaa aina tissille ja siitä sitten siirretään sänkyyn nukkumaan ja siellä se sit tyytyväisenä vetäsee 3-5 tunnin unet. Noh, oli tossa noi tehoimupäivät ku ei maltettu nukkua ku pari tuntia ja sit piti taas syödä ja monta kertaa molemmista tisseistä
Eilen käytiin ekan kerran vaunuttelemassa, ihan vaan pikkunen totuttelulenkki ja kovasti tykkäs. Sit illalla oli ekan kotikylvyn aika, tai no mies käytti likkaa suihkussa ja siellä ne molemmat viihty <3 Sen jälkeen sit uni maittoki sen 5 tuntia ja pitikin sit jo vähän herätellä likkaa ennen yöunia
Tutti otettiin kanssa avuksi kun välillä mä oon se huvitutti. Ja se oli kyllä hyvä vaunutellessa ja muutenki. Eikä meilläkään pienistä hätkähdetä, siivota voi rauhassa vaikka pimpula oiski unillaan :)
Mies alottaa ens viikolla kahen ja puolen kuukauden kurssin joten pitää totutella olemaan alkupäivä ihan vaan tyttöjen kesken mutta ei se mua oikeestaan jännitä. Saa nähä muuttuuko mieli vielä... :D
Perjantaita odotellaan, neuvolantäti tulee sillon käymään :)
 
Kuulostaa tutulta toi Mindezin nukuttamisongelma... Tissille poika nukahtaa vaikka heti, mutta kun kantaa sänkyyn, ei mene montaa minuuttia kun herää ja alkaa ääntelehtimään. Näin menty monena yönä aamu neljään/viiteen... Silloin harvoin kun pojalla on "taju kankaalla" (nukahtaa tissille niin sikeesti että kädet roikkuu velttona eikä pikku tärähtämisiä havaitse) jatkaa unia sängyssä hyvin. Iltaisin haluaisi tankata koko ajan, mutta tykkää myös pelkästä tissin lutkutuksesta. Maanantaina annettiin ekaa kertaa tutti, voi mikä ihana keksintö. Poika imaisi heti tutin suuhunsa ja sitä lutkutteli tyytyväisenä. Iltakitinät on vähentynyeet huomattavasti ja tänään liikenteessä saatiin kitinä äkkiä vaimennettua. Mihinkään ei lähdetä ilman tuttia (vaikka kaikki ei tuttia suosittelisikaan)!

Poikaa voisi tuijotella vaikka monta tuntia, on se niin ihana. Huomaa että kehitystä on tapahtunu tässä 2 vikon aikana huomattavasti, on enemmin hereilläkin ja kattelee ympärilleen. Harmi vaan että paino ei ole lähteny toivotulla tavalla nousuun, mutta eiköhän sekin lisämaidolla hoidu. Vaunuttelu on tosi ihanaa, joka päivä ollaan käyty 2 kertaa lenkillä, ollaan saatu jopa isi mukaan. Ensi viikosta lähtien ollaankin poitsun kanssa päivät kahdestaan kun isukki palaa töihin.
 
"ihana" vauva-arki. meillä se on sitä vain hetkittäin :( neitill on niin jäätävät koliikkivaivat ett melkee kaikki hänen hereillä olo aikansa menee hytkytellen huutavaa neitiä :/
ollaan nyt kokeilemassa vyöhyketerapiaa,2 käyntiä on takana.eka kerran jälkeen huus ihan hysteerisenä 3h yöllä ja sit toisen kerran jälkeen oli illalla 3h hereillä TYYTYVÄISENÄ! :O liekkö sattumaa..yöllä sit meinaan taas huuti useemman tunnin.
mut huomenna kokeillaan kolmannen kerran et miten on.tänään haen myös disflatylia apteekista.esikoisella ainaki se helpotti vähän vaivoja :) on kyllä superihania ne pienet hetket jolloin neidin on hyvä olla.eihän se muute mut itellä on tosi kurja nja riittämätön olo kun ei osaa auttaa pientä rakastaan :,(
jos näistä ei nyt apua tuu niin sit kokeillaan mulle täysin maidotonta ruokavalioo ja nannin hypoallergic korvikejauhetta. toivon et tohon rumbaan ei tarvis lähteä.
sit lisää mielipahaa aiheuttaa tietty sekin et esikoiselle ei jää tarpeeks aikaa kun pitää rauhotella vauvaa :( mulle tää on tosi kova kolaus ollu.en tahdo et esikoinen joutuu tyytyyn osaansa.yritän kyllä joka päivä ottaa edes pieniä hetkiä pojan kanssa sillai et saadaan touhuta aivan kaksisteen <3
 
Täällä tulee pikku-pimpulalla muutaman tunnin päästä tasan viikko ikää täyteen ja vauva-arki on lähtenyt rullaamaan ihan kivasti ja TODELLA nopeasti. Voiko siitä muka olla jo viikko kun tuo typy syntyi?! Tähän kellon aikaan ei oikeastaan ollut vielä hajuakaan, että viiden tunnin päästä on vauva jo sylissä :D

Neiti nukkuu ja syö hyvin ja välillä jaksaa olla pitkäänkin hereillä ja tapittaa maailmaa ihanilla pienillä tummilla silmillään <3 Yöt menee suht kivasti kolmella heräämisellä kun typy nukahtaa suoraan tissille, josta siirrän mun viereen kehtoon nukkumaan. Muutaman kerran oon jättänyt siihen viekkuun nukkumaan. Syöntivälit aika paljon vaihtelee 1,5h-5h välillä. Mitään tarkkaa rytmiä ei oikeen oo vielä tässä viikossa kerenny kehittymään.

Ristiäisiäkin on tässä jo alettu järjestelemään. Aika ja paikka ja pappi on nyt varattu. Tyttö saa siis kasteen ja nimen 16.10 meidän kyläpahasen pienessä nätissä valkoisessa kirkossa ja kirkon yhteydessä olevassa salissa on sitten kahvit. Huomenna tulee pappi kotikäynnille ja päästään jutskailemaan siitä kasteesta sitten vähän enemmän. Kummit ja nimi on jo valmiina. Pitopalvelu täytyis vielä tilata, kutsukortit tehdä ja lähettää, sekä käydä vielä tsekkaamassa se sali niin osaa pöytäkukat yms. sitten tilata valmiiksi. Sen jälkeen kun noi on saanu pois alta niin alkais homma olla aika valmista kauraa.

Vähän jännittää kuinka se mulla alkaa arki rullata kahden pienen kanssa kun isi palaa maanantaina takaisin töihin ja on tiistaista torstaihin vielä kaikenlisäksi heti sotaharjoituksessa. Kyllä sanon, notta helppoo ei tuu olemaan, mut se on vaan yritettävä olla ressaamatta ja tehtävä se mikä sillä hetkellä on tärkeintä. Eiköhän tästä hengissä selvitä!
 
mitenkä muuten muilla keillä on vanhempia lapsia? kuinka mustasukkasuus on ilmenny mikäli se vielä on alkanut? ja kumpaan vanhempaan se kohdistuu pahemmin vai onko yhtä pahaa kumpaaki kohtaan?

meillä Aleksi on selvästi enemmän isästään mustis! kun se hoitaa vauvaa niin Aleksi alkaa roikkumaan sen jaloissa,repiin ja jopa pureen sitä.
mua kohtaan ei oo onneksi niin pahaa,on selvästi erilainen esim silloin kun imetän tyttöö mutt ei oo ollu -vielä- ainakaan sen pahempi.tuntuu et se jotenki ymmärtää et sillon kun ollaan keskenään kun isi on töissä niin se jotenki "tyytyy" osaansa. leikkii leikkejänsä huoneessaan tai kattelee lastenohjelmia. Aleksia kyll selvästi kurjistuttaa noi neidin masuhuudot :/ sekin välillä jo sanoo tytölle ett "hiljaaa!" :/ en ihmettele.kylhän se on heti Aleksilta pois kun joudun hyssytteleen neitiä. sit Aleksi on alkanu taas kaipaan hirveesti mun kainaloo<3 on ihan äiten poika<3 kun hänellä oli sillon mun raskausaikana tapana tulla öisin mun kainaloon nukkumaan ja se sit ikäänkuin vierottui siitä hommasta sillon kun olin laitoksella.niin nyt hän on taas alkanu kaipaan mun viereen.Mut on hän sit reippaasti jääny omaan petiin kun oon yrittänyt selittää että hän ei saisi nukuttua mun vieressä kun vauva herää yöllä syömään. Ilman muuta antaisin hänen jäädä viereen jos tulisi yöllä mutta ei oo nyt toistaseks ainakaan tullu :) nyt oon iltaisin tehny sen että sit kun laitetaan poika unille niin köllöttelen jonku aikaa hänen vieressään siellä ja ollaan ihan kahden,lähden kuitenkin pois vielä silloin kun hän on hereillä jottei mene siihen sitten että pitäisi aina nukuttamalla nukuttaa.kun se on kuitenki koko ikänsä melkeen nukahtanu ihan itsekseen.joskus kipeenä tai muuten omituisina hetkinä on tarvinnu nukuttaa ihan uneen asti.
 
<3 meidän neiti on tänään jo 1kk ikäinen! :O huih ku aika menee juosten vauvan kanssa!

meill on nyt tänään ja eilen ollu tosi paljon hyviä hetkiä neidin masun suhteen!!!! :> toivon mukaan jatkuu näin mutta en vielä jaksa uskoo et pahimmat mahavaivat ois muka historiaa.
en tiedä onko apu tullut disflatyleista VAI syöhyketerapiasta,vai sekä että. me saatiin jopa viime yönä nukkua! kummallista! sitä on taas itelläki ihan normaali olotila :D
 
Vauva-arki on täälläkin lähtenyt ihan hyvin käyntiin. Päivät menee todella hienosti tytön kanssa, jaksaa välillä olla hereillä ja nukkuu kahden kolmen tunnin unia. illat on alkanu nyt olemaan levottomia eikä millään meinaa rauhottua sänkyyn nukkumaan. tosin nyt, kumma kyllä siirsin tytön juuri sänkyyn ja sinne näköjään nukahti. saa nähdä millon herää, kun oon tottunu että ollaan valveilla seitsemästä puoleenyöhön joka ilta ja nyt on kahdeksan aikaan unilla.. eli ei oikein ole vielä mitään selvää rytmiä löytynyt. tai juuri kun oon luullu että jonkilainen rytmi on niin seuraavana päivänä se muuttuu.
muuten kyllä ihan tyytyväinen vauva.
itselläni varmaan vieläkin baby bluesia, vaikka on ehkä hieman helpottanut. illat ja yöt vain ahdistaa kaikkein eniten, kun en saa nukuttua. viime yön tyttö nukkui koko yön mun sylissä, koska ei muualle rauhottunut. nukkuikin sitten viisi tuntia putkeen, mutta minä en juurikaan...
itkettää ja harmittaa, en vain oikein osaa sanoa että mikä. stressaan joka yötä, että kuinka paljon taas joutuu valvomaan. neiti ei muuta teekään kun ole rinnalla yleensä myöhään yöhön asti..

 
Xiina Mä en oo huomannu et Jemina olis mitenkään mustasukkanen. On hirveen kiinnostunu vauvasta ja haluu tulla mukaan hoitamaan, vaipanvaihtoon ym. ja oonkin yrittäny ottaa sitä mahdollisimman paljon mukaan. Aamulla ensimmäisenä kun herää niin hokee vauva, vauva ja lähtee ettimään että missä se pikkusisko on ja tänään kun käytiin tyttöjen isomummolla kylässä niin Jemina moneen kertaan tarkisti onhan vauva varmasti mukana kun lähdettiin :D Jos vauva on sitterissä ja alkaa itkeä niin Jemina ryntää sinne heti ensimmäisenä silittämään siskoa ja keinuttamaan sitteriä <3 Kerran Jemina on koittanu lyödä, mut se tais olla ihan vaan kiukkua ja uhmaa kun kiellettiin tekemästä jotain koska se löi sitten sen jälkeen mua ja telkkaria. Sen oon huomannu, että pikkusiskon syntymän jälkeen Jemina on halunnu olla paaaljon enemmän sylissä :)

jennalle tsemppiä ja jaksamisia! Toivotaan että mahdollisimman pian alkaa helpottaa <3
 
Täällä on toi vauva-arki yhtä vuoristorataa. Maanantai-ilta ja koko eilinen päivä meni itkien, ensin pelkästään vauva ja eilen repsahdin minäkin. Poika oli tissillä ihan koko päivän, aamupäivä kymmenestä ilta kahteentoista, poislukien mun pikaiset vessatauot ja nopeet syömiset, ja yhdestä neljään poika nukkui. Nyt tänään neuvolassa myönnettiin, ettei multa taida tulla maitoa tarpeeksi ja lisämaito otettava joka aterialle lisäksi. Vähänkö oon tyhmä kun en tajunnu ettei poika saa tarpeeksi ruokaa. Onneksi pitään pahempaa ei sattunu eikä poika sitä taida vanhempana muistaa. On kyllä todella "huono äiti"-fiilis. Lisukkeen käyttö ei haittaa mua lainkaan, tuntuu että se helpottaa huomattavasti mun päivää. Saatiin taas uudet ohjeet ruokailuun ja nyt poitsu tuhisee tossa vieressä vatsa täynnä tyytyväisenä uuden tutin kanssa. Neuvolassa sanottiin että kannattaa vaihtaa tuttia jos nykyinen ei kelpaa. Meillä aluksi kelpasikin, mutta alkoi sylkemään sen ulos (varmaan sekin osittain nälän syytä). Pojan itkujen takia miehen 2 yön unisaldot on 7 tuntia, on hieman kärttyinen töissä (ei onneksi enää kotona). Mies ei paljon päikkäreitä ehdi ottamaan, mutta en minäkään, kun poika tykkää olla valveilla. Jospa tää elämä tästä taas lähtis kuitenkin rullaamaan...
 
Alice_78
no juu ei tuossa vahinkoo tapahdu :) hyvä kuitenki ettet koe lisämaitoo masentavasti! meillä mennään kans niin et saa lähes kaikilla ruoilla lisämaidon,mut itse olen tyytyväinen ett pystyn edes osittain imettään! :) esikoisesta kun ei onnistunu oikee mitenkä päin.
meill muute neiti selvästi hylkii tuttia sillon kun on nälkäinen! imu on voimakas mut ei hyväksy sitä enää parin imun jälkeen. ja sit tietenk jos tuntuu et ollenkaan ei hyväksy nii kannattaa vaihtaa tuttimallia kokonaan.meil neiti ei ollenkaan huoli noit anatomisia tutteja.laitoksella hädin tuskin. mut noita mam:in tutteja lutkuttaa ihan tyytyväisenä :)
 
Poika tuhisee tyytyväisenä niin ehdin kirjoittelemaan taasen :) Vedettiin eilen kunnon lenkki, oli niin kaunis syysilma auringon paisteineen että..nautin kun sai kävellä reippaasti jopa niin että hiki virtas! Sitä on kaivattu! Nyt sitten onkin päinvastainen sää, pimeetä ja vettä tulee. Taidetaan viettää sisäpäivää koko perheenä. Mieskin kotosalla ihan koko päivän, se on mennyt kuin tuulispää koko viikon, aika paljon vietän pojan kanssa aikaa yssikseen kun mies hoitaa meidän yhteisiä asioita, ja siinä sivussa omiaankin. Onneksi kuitenkin viettää pojan kanssa aikaa kun on kotosalla, saan rauhassa touhuilla omia juttujani.

Huomenna meillä onkin heti aamusta isyydentunnustaminen, ja sen jälkeen pojan nla käynti. Jännityksellä ootellaan kuinka paljon on tullut lisää painoa. Meillä annetaan myös korviketta välillä, ja ihan hyvällä omallatunnolla annan sitä jos huomaan että nälkä jäi tissittelyn jälkeen. Välillä tulee runsaastikin maitoa mutta välillä vain tipotellen. Poika ei kyllä huuda nälkäänsä, kun on niin rauhallinen tapaus mutta kyllä sen huomaa jos nälkä jää. Yöt menee edelleen yhdellä syötöllä. Kyllä huomaa kuinka ne kasvaa silmissä, jaksaa olla enemmän hereillä päivällä mutta sitten taas nukahtaa aikaisemmin. On itse muuttanut omaa rytmiään, ennen mentiin yhdeksän-kymmenen aikaan nukkumaan niin nyt nukahtaa jo kahdeksan jälkeen. Mitä sitä väkisin pitämään pientä hereillä kun unta tarvitsee, tissiä ja unta :)

Jaahas, kaippa sitä vois mennä tuota tiskivuorta purkamaan ja laittamaan konetta päälle. Pyykkiä tulee ja vaipparoskia :)

Hauskaa torstaita!
 
Voi tuota vauvaa :)

Sillon kun se nukkuu, tekis mieli herättää että "oo mun kaa" ja sitten kun se on hereillä, toivos että "nukaha nyt että mä pääsen vessaan".

Päivät menee mulla kotia fiksatessa eli pyykätessä silittäessä tiskihommissa ja ruuanlaitossa, yleensä otetaan pienet päikkärit kimpassa iltapäivällä ja kun iskä tulee töistä käydään iltalenkki vaunuilla. Onpa nosteltu vauvan kaa pyykkejäkin rintareppu kaverina

Ollaan kokeiltu nyt parina päivänä kestovaippoja ja siinäpä uusi aluevaltaus harjoteltavaksi.

Ens viikolla voitas mennä esikkokerhoon elikä semmoseen parin tunnin tapaamiseen missä on muitaki ensimmäisensä saaneita. Sitä oiski viikoittain tuossa alle kilsan päässä kotoa niin ei ihan mökkihöperöityisi.

Jaa, nyt kuuluu kopasta tuttua äkinää :)
 
Kiva lukea, miten muilla on alkanut arki rullata :) Itsellä tämä on vielä hakusessa, ja yksikin meno päivän aikana tuntuu sekoittavan pakan täysin. Mutta, näin meillä yleensä eletään:

Minä hoidan tähän mennessä yösyötöt, ja nukun vauvan huoneessa, ettei mene liiaksi tuo yöllinen ramppaaminen. Vauva herää syömään yleensä vähän puolenyön jälkeen, seuraavaksi taas kolmen, neljän aikoihin ja sitten seuraavaksi 6-7 välillä. Syödään siis siinä kolmen tunnin välein, riippuen vähän kerta-annoksen määrästä. En imetä rinnasta, vaan pumppaan rinnat kuuden tunnin välein, yleensä kahdentoista ja kuuden maissa aamuin illoin. Tuo aamukuuden pumppaussessio on ehkä tuskallisin, kun silloin ei millään kehtaisi nousta, olen hyvin aamu-uninen :) No, päivisin sitten mennään sillä pari-kolmen tunnin syöttövälillä. Neiti syö lähes kellontarkasti, mikä on kasvun kannalta ihan jees. Siinä voi itsekin jo lämmitellä pulloa valmiiksi, kun tietää toisen aikataulun. Päivisin pyrin ottamaan ainakin yhden tunnin päikkärit - öisin kun nukutaan aina syöttöjen välillä vain pari tuntia. Vielä olen jaksanut hyvin, ei ole väsyttänyt liikaa.

Vaippaa vaihdan sen mukaan, miten vauva jaksaa, yleensä syötön jälkeen tai sen aikana siten, että ruoka saa laskeutua ensin hieman. Kakkavaippa vaihdetaan kerran päivässä, mikä onkin aikamoista teatteria. Paskaa tulee nimittäin kirjaimellisesti vyörymällä! Aiemmin päivän tavara tuli pikkuerissä hiljalleen, nyt kaikki hujahtaa vaippaan kerralla ja silloin on äidin oltava skarppina, muuten koko maailma on maitokakassa. Kertiksillä ollaan menty toistaiseksi, kestot tuntuvat koko ajan falskaavan, vaikka niitä vaihtaisi sen parin tunnin välein. Liekö neidillä liian ohkaset kintut, kun lahkeesta pissat tulee bodyyn ja lakanoihin. Aamusella tarkistetaan vaipanvaihdon yhteydessä napa ja taipeet. Vauva ollaan pesty tähän mennessä kerran viikossa, voisi kyllä pestä useamminkin. Isi on ollut yleensä pääpesijä, äiti avustaa vieressä. Vauva nauttii kylvystä, suihkuttelu tuntuu hänestä hieman epämukavalta :)

Mitähän vielä... Vaunuttelua ei olla paljon harrastettu, vaikka voisikin. Itse en saisi vielä liikkua paljon lantionpohjan lihasten huonon kunnon takia, mikä rajoittaa liikkumista päiväsaikaan. Vaunut olisi kiva viedä parvekkeelle, mutta vauva tuntuu nukkuvan paremmin liikkeessä kuin paikoillaan, kun on vaunuissa.

Rintarepusta vielä: minkä ikäisenä olette pistäneet vauva reppuun? Kannatteleeko vauva siinä jo päätään? Itse olen uskaltanut vasta käyttää kantoliinaa, mutta senkin kanssa on vielä ongelmia. Vauva ähisee epämukavuttaan, vaikka on pari kertaa liinaan nukahtanutkin. En oikein tiedä, mikä mättää. Voi olla, että lapsi tykkää enemmän olla jalat suorina, ja liinassa ne helposti menevät koukkuun. Minulla on siis sellainen kudottu liina. Reppu löytyy myös, pitää kokeilla sitä myöhemmin.

Nyt tämä äiti menee päikkäreille :) Jospa vauva antaisi armoa ja nukkuisi samaan aikaan...
 
tiikerililja
meil on manduca ja oon käyttäny sitä heti sallitusta painorajasta alkaen,tässä on niskatuki jota alkuun pidin vauvalla mutt nyt oon pitäny ilman sitä kun tykkää katella ja pitelee päätään jo aika hyvin :)
kattelinpa muute et meillä syödään öisin aivan samoihin aikoihin :D
 
Mää hommasin kans Manducan, (kun oli jotku poistuvat värit tarjouksessa) jonka avulla on nosteltu pyykkiä narulle yms. kotihommia tehty, ja röyhtäytetty, kun äitillä väsyy kädet :D Välillä poika tykkää olla siinä tosi paljon, ihanasti nukahtaa ja tuhisee rintaa vasten, välillä ei suostu menemään, just että ei halua koukistaa jalkoja..! Aattelin että ois syynä kestovaipat että kun niistä tulee semmonen paksu mohkura joistain malleista että vauva ei saisi jalkoja oikealla lailla. Pitää kokeilla kuitenkin aina muutama kerta viikossa ku minä ainaki haluan käyä vielä kävelyllä ja kaupassa rintarepun kanssa ja mahd. kokeilla sitä imetystäkin repun sisällä (meillä nimittäin syötiin eilen iltapalaa klo 17.15, 18.15, 19.15, 20.15 sekä 22.00... ja seuraavan kerran 06.00!)
 
Takaisin
Top