Vaunukeskustelu

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja T_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt ois parit vaunusetit kiikarissa. Tavoitteena saada brion happyt (joissa ei ole heittoaisaa vaan se nivelaisa) ilmakumipyörillä, ratasosalla, kovalla vaunukopalla + turvakaukalo, isofix-telakka ja adapteri max. 500€ Löytyyhän näitä kun kovasti metsästää, mutta tuo heittoaisa tuntuu olevan jokaisessa! Nivelaisan saisi esim bussissa ja muissa ahtaissa paikoissa näppärästi pois edestä...
 
Eilen ihan ohimennen piipahdettiin yhdessä vaunukaupassa ja nyt täytyy sanoa, että olen vielä enemmän pihalla siitä millaiset vaunut/rattaat tarvitsemme/haluamme. Liikkeessä ei ollut kuin emmaljungia, mutta erilaisia yhdistelmiä niissäkin tuntuu riittävän. Jotenkin olen tähän saakka ajatellut haluavani mahdollisimman pienet vaunut, kun emme kuitenkaan mihin maasto-olosuhteisiin niiden kanssa ole luultavasti lähdössä. Täytyy ehkä rynnistää kauppaan jossa myydään muunkin merkkisiä vaunuja.

Sen voisin sanoa kyllä omasta kokemuksesta sanoa, että jos vain on mahdollista taloudellisesti, niin kannattaa hankkia juuri sellaiset vaunut, jotka tuntuvat hyviltä eikä kannata tyytyä omasta mielestä huonoihin kompromisseihin. Meillä tosiaan oli kahdella ensimmäisellä lapsella ne Oran yhdistelmävaunut, jotka olivat ihan hirveät. Joka kerta oli herne nenässä jo ajatuksesta, että niiden kanssa pitäisi lähteä jonnekin.
 
murma, meillä on esikoisella ora taiga-yhdistelmät, onko samantyyppiset kuin teillä? En ole ihan täysin tyytyväinen mutta en tiedä jaksanko nähdä vaivaa että hankin uudet (käytetyt) tilalle. Mahtaako vaihtamalla parantua. Samantyyppiset haluaisin mutta isommalla tavarakorilla ja korkeammalla ratasosalla. Ja keveämmät jos olisi niin ei olisi pahitteeksi. Kai se on munkin mentävä testiajelemaan, en vaan osaa olla ostamatta kun tyrkytetään. Toki se on siinä mielessä helppoa että voi vaan sanoa että ei ole nyt rahaa, palaan myöhemmin. :D Jos noita lähtisin vaihtamaan niin tarttis varmaan myydä ensin vanhat pois ja sitten ostaa "uudet" kun on tässä muitakin isoja kuluja...
 
En ole varma mitkä Orat ne oli, mutta aika samanoloiset kuin nuo Taigat. Ehdottomasti haluan nyt kääntyvät etupyörät, nekin yleensä saa sitten lukittua. Parissa kaupassa ollaan käyty. Myyjät ovat vaunuja meille esitelleet, mutta kukaan ei ole olettanut että ostaisimme vaunut heti. Niin iso hankinta kuitenkin, että suurinosa varmasti käy kiertelemässä ja katselemassa ensin.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
nyt on emmaljungat, orat, briot ja jotain random merkkejä käyty testaamassa ja ite olen edelleenkin Brion Happyjen kannalla.
ihmettelen kylsitä, et netissä kaikki sanoo, et briot on ihan tosi painavat -täysin pötypuhetta verrattuna oraan tai emmaljungaan. Musta Briot oli myös todella sirot, ku perus emmal.. On jotenki kömpelöt ja vanhanaikaiset. Tosi kiva oli käydä kuitenki testailee näitä käytännössä.

Brion Happy vaunukopalla,llmakumipyörillä ja taittoaisalla sopii meidän tarpeisiin parhaiten:)
 
Kiva tietää, T_. Ku mietin että vaihtaisin Orat Emmaljungaan, mutta ehkä kattelenkin Brioja jos ne on keveemmät. Täytyy kyllä käydä iteki koklailemassa. Orat ainakin on kömpelöt :) 4 isoa pyörää tahdon kuitenkin edelleen. Ja ison tavarakorin, se on tärkein, haluan saada paljon ruokaostoksia mahtumaan sinne :)
 
Kannattaa käydä ainakin parissa lastentarvikeliikkeessä niin pääsee tutustumaan hieman eri merkkeihin. Ammattitaitoinen myyjä osaa kyllä neuvoa omien kriteerien perusteella sopivat vaunut. Niitä kun löytyy paljon hyviä ja ainakin itsellä oli vaikea ensin valita. Kyllä ne mieluisimmat sieltä sitten valikoitui. :)

Minä oon miettiny niitä tuplia, että hankkiako vai ei samoilla kriteereillä ku edelliset (maalla kuljettava lumessa, loskassa, soralla, mutta samalla oltava kevyet ja näppärät, sillä matkarattaita en halua erikseen). Ensin olin täysin sitä mieltä, että ei tarvita, sitte taas epäröin, kun katselin noita teidän mainitsemia rattaita. Onhan niitä kivoja. Näyttää tuon kesälomareissun perusteella kuiteski vahvasti siltä, että ei tulla tarvimaan niitä. Esikoinen ei rattaissa paljoa viihtynyt (ois menny seisomalaudalla) ja nukkui tasan yhdet päiväunet niissä. Ens kesänä tuskin pienen vauvan kanssa kovin paljoa reissataan ja jos niin vauva menee sen hetken kantoliinassa, kun esikoinen haluaa levähtää. Yksin en varmaankaan täältä maalta lähde kaupunkiin kahden lapsen kanssa shoppailemaan, joten sitäkään ei tarvitse miettiä. Esikoinen viihtyikin vauvana ainoastaan sylissä pystyasennossa, ellei nukkunut, joten vaunuilla ei tehnyt reissussa/kaupungilla mitään. :D Muuten ei pitkiä matkoja vaunuilla kuljetakaan eli käyn kaupassa autolla ja mieluiten yksin ;) ja leikkipuistot lähellä jne.. No ehtiihän ne hankkia myöhemminkin, jos en nyt hoksaa jotain.

Onko jollain se pyöräperäkärryä? Se vois kiinnostaa, kun voi sitten tarvittaessa hyödyntää rattainakin, jos sellainen tilanne tulee. On varmaan tosi kömpelö rataskäytössä, mutta ensisijaisesti ei tosiaan shoppailukäytössä olisikaan. :)
 
Muokattu viimeksi:
toki jokaisella on omat tarpeet ja mieltymykset. mä oon lukenut paljon netissä kokemuksia, jossa kerrottiin, et Briot on tosi kömpelöt ja painavat verrattuna muihin merkkeihin. En tiedä, onko niillä ihmisillä sit jotkut 20vuotta vanhat vai mistä on kyse,mut ite olin täysin eri mieltä, vaikka oli ihan Se vaunukopallinen versio. Toki siellä oli Niit kevyempiäki oudoilta merkeiltä,mut ne ei ainakaa mua vakuuttanut turvallisuudellaan. Kandee vaan käydä kokeilee mahdollisimman paljon eri merkkejä,ni sieltä varmasti löytyy Se itelle sopivimmat
 
Lähdin pari vuotta sitten ostamaan Emmaljungan tai Brion rattaita, mutta päädyinkin ihan toisiin. :D Minä uskalsin ostaa Gessleinit, kun useat tutut niitä suosittelivat ja olen edelleen aivan äärettömän tyytyväinen. Kauhisteltiin miehen kanssa kolmea pyörää, että jotenkin heppoisan oloiset, mutta ei ole käytössä tullut kertaakaan sitä tunnetta, vaikka maasto haastavaa (mutta lukittuna sen pyörän tulee sohjossa olla). Ehkäpä senkin vuoksi olen päätymässä siihen, että yksillä pärjätään nyt, sillä en halua noista luopua, kun menevät myös matkarattaina. :D Meidän vaunuissa ei ole muuten hettoaisaa, enkä ole sitä kaivannutkaan. Voin nostaa lähes 2-vuotiaan tytön ollessa rattaiden kyydissä ratasosan toisinpäin (tykkään pitää kasvot itseen päin, jos nukkuu rattaissa) eli on niin kevyt se ratasosa. Nivelaisa on muuten sitä vastoin ollut todella kätevä ahtaissa paikoissa. Ainoa miinuspuoli, jonka olen noissa omissani havainnut on jousituksen puuttuminen. Ilmakumirenkaat paikkaavat jonkin verran.No eipähän ole lapsi ainakaan hyssyttelyyn tottunut.

Kaveri muuten tykkäs Brioistaan (vaunulenkeillä kevyet yms.), mutta nyt ratasvaiheessa myi pois ja osti Emmaljungan Scooterit, koska oli sitä mieltä, että Briot niin kömpelöt matkoilla/ostoksilla. No onhan niissä tietysti eroa, jos vertaa, miten esim. autoon pakkaaminen onnistuu. Brioista oon kuullu kyllä kaikilta käyttäjiltä hyvää. Samoin tosin Emmaljungan vaunuilla on kannattajansa. :)

Nämä ovat kuitenkin niin makuasioita ja todellakin käyttötarpeet ja mieltymykset vaihtelevat. Olen vakuuttunut siitä, että suurin osa on omiinsa tyytyväinen. Kaikssa vaunuissa mahtaa olla omat puutteensa/hyvät puolensa. :)
 
Muokattu viimeksi:
Tampereen Johannan vauvatalolla on melkoiset alet :) Linkkiä en tiiä voiko laittaa joten sanon vain että kannattaa käydä vilasee :)
 
Muuttomyynti menossa ku muuttaa parin kilsan sisällä samalla kadulla :) tampereen lielahdessa on muksutalli, jossa on erinomainen palvelu, voin suositella :)

Sent from my HTC One X using Vau Foorumi mobile app
 
Muksutallille liputetaan täälläkin! Esikoiselle käytiin hakeen sieltä kaikki pinnasängystä vaunuihin ja sitterii 2-3vko ennen laskettua, ja koska omistaja on kotosin viereisestä kylästä, se kuskas pakulla kaikki mein ostokset niiden kotipihaan asti ja niiltä sit haetiin! :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Nyt pitää sanoa hups! :)
Tänään mentiin miehen kanssa katsomaan vaunuja lastentarvikeliikkeisiin, että pääsee kokeilemaan erilaisia malleja ja sitä kautta päättää oma merkki. Sen jälkeen voisi sitten alkaa etsimään käytettyjä vaunuja. Olin jo päättänyt että ehdottomasti isot ilmakumirenkaat (ei kääntyviä, pieniä etupyöriä) ja ostan käytettynä, en laita vaunuihin monia satoja euroja.

Tänään tuli taas opetus, että ei kannata liian ehdoton päätöksissään olla, ennen kuin on testannut. Ne, mitä olin vakavasti harkinnut netin perusteella, ei iskenyt ollenkaan silmään. Eli Brion Happyt ja Hartan Toplinet jäi pois laskuista heti. Mieheni tykästyi todella paljon Brio Smileihin, kuin myös minä. Muut merkit ja mallit ei tuntunut enää miltään noiden jälkeen. Saimme tarjouksen paketista mihin kuuluisi myös turvakaukalo ja jalusta, ja hinta oli niin hyvä että päätimme siltä seisomalta tilata koko setin.

Ehdittiin siis yhteen kauppaan ja kun jokin iskee kunnolla silmään ja miellyttää, niin päätä ei hevillä käännä. Ja kun saa super hyvää palvelua (oltiin kaupassa 2h ja kaikki kaupassa olevat merkit käytiin läpi), niin mulle on kyllä helppo myydä.

Eli se niistä etukäteispäätöksistä :) Nyt on varmasti isoin hankinta hoidettu.
 
Snövit, me olemme myös katselleet noita Brion Smileja! Vaikuttivat tosi kivoille. Täytyy ehkä käydä vielä jossain kaupassa tutustumassa muihinkin merkkeihin. En ole täältä Vantaalta löytänyt kauppaa, jossa olisi esillä kaikkia merkkejä. Tai no ei tietenkään kaikkia, mutta useita. Esimerkiksi Lastentarvikkeessa ei ole noita Brioja ollenkaan ja sitten liikkeessä jossa on Brioja ei ole esimerkiksi Emmaljungia esillä. Haluaisin jotenkin nähdä ja vertailla vaunuja ihan vierekkäin.
 
Ei täällä Jyväskylässäkään ollut Brioja ja Emmaljungia samassa kaupassa :(

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Tää vaunujen ja rattaiden valinta on mulle niin vaikee asia! Niiden pitäisi soveltua maalle, niissä pitäisi olla paljon tavaratilaa jos vaikka kauppaan tulee mentyä kävellen, olisi hienoa jos mahtuisivat näppärästi autoonkin, juoksurattaatkin kiinnostaisivat kun talvella valoisaan aikaan mies on töissä eikä täällä maalla näe juosta enää illalla (tai ehkä otsalampun kanssa, mutta mukavaa se ei ole. no, asenteestahan se on kai kiinni. mutta sitten taas koko perheen keskenkin olisi niin mukava lenkkeillä viikonloppuna). Netissä surffatessa ainakin menee vain pää pyörälle, huoh! Ei auta kuin lähteä sinne lastentarvikeliikkeeseen kokeilemaan livenä. Jotenkin tuntuu kuitenkin vielä kovin aikaiselta, vaikka nopeastihan se tammikuu tulee :)
 
Mä ainakin suosittelen että jos ei oo mitään kokemusta niin käy hakemassa edes siellä liikkeessä sitä pientä tuntumaa eri kärryihin. Kyllä siitä jotain apua varmasti on.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Eilen ja tänään on tullut piipahdettua vaunukaupassa/-osastolla tutkailemassa eri merkkejä ja valikoimaa. Tällä hetkellä liikkeistä löytynyt tasan 2 mallia, jotka mahtuvat talomme hissiin (brio smile /gesslein f4). Asun 6.krs eikä alhaalla ole mitään säilytystilaa, joten vaunujen mahduttava hissiin. Heikentää mahdollisuutta löytää hyvät käytetyt :sad001 Netistä oon löytänyt muutamat muut 58cm leveet, onneksi tässä on vielä aikaa verrata ja pohtia!
 
Takaisin
Top