Vaunuistarattaista

morkai

Vauhtiin päässyt keskustelija
Missä vaiheessa uskoltaa laittaa muksuja puoli-istuvaanasentoon vaunuihin? Jostain syystä noi mein veijarit ei viihdy kunnolla siinä makaavassa asennossa ja aattelin josko niitä jo uskoltais laittaa puoli-istuvaan? Mikähän siinä on suuri haitta jos jo nyt laittaa? Jostain olin lukevinani että vasta sitten kun lapsi on 6kk vanha.
 
En tiedä, samaa olen miettinyt kun toi tykkäis kattella maisemia jo nyt. Mut onhan ne sitterissäkin ja kaukalossa tavallaan puoli-istuvassa...?
 
Mun mielestä kaukaloissakin on kyllä se suositus, ettei kovin pientä saisi pitää siinä yhtäjaksoisesti yli 1,5 tuntia. En hirveästi asiasta tiedä, mut mitä oon ymmärtänyt, niin selkärangan kehitys siinä jotenkin kärsii. Ei siis ole siinä mielessä vauvalle kovin ergonominen asento se puoli-istuva. Mut tosiaan en aiheesta paljoa tiedä.
 
Voi hitsi, mistähän tätä sais vähän selviteltyä.. yritin googletellakki, mutta sieltä löytyy vaan noiden "täydelliseten äitien" forumeita missä kysyjä haukutaan kasaan.. PItää varmaan ootella neuvolaan asti ja kysyä sieltä joko vois laittaa puoli-istuvaan..
 
Mä tuun tänne vieraisiin pöytiin huutelemaan :)

Meillä alotettiin esikoisen kanssa n. 3-kuisena kokeilut puoli-istuvalla asennolla.  Eli ihan lyhyitä aikoja rattaissa ensin.  Tottakai piti sitten olla valjaatkin tukena ettei vauva "painunut kasaan".  Eihän tosissaan istutusta suositella ennen kuin selkä on tarpeeksi vahva siihen, mutta mä en ainakaan koe että tommosista pienistä istutuksista olis niin hirveesti hallaa.  Ja kun sen selkänojan saa sitten laskettuakin kun lapsi väsyy...  Saapahan hetken ainakin tähystää ja katella sieltä reunojen yli :)

Neuvolasta luultavasti sanottaisiin että ei saa istuttaa.  Meillä jo sitteristäkin varoitettiin.  Ja samaan aikaan tosiaan suositellaan että vauvaa esim. sylissä pidettäisiin puoli-istuvassa asennossa selkä vanhemman jalkoihin nojaten ja pää polvissa, eikö se muka aja ihan saman asian?  Ainoa mistä olen minäkin samaa mieltä on se ettei kaukaloa käyttäisi sitterinä.  Se on pätevä laite autossa mutta ei siinä tartte kotona istua (sitä varten meilläkin oli sitteri).  Ja usein ne kaukalot hiostaakin.
 
Huhhui, meillähän nukutaan välillä päikkäreitäkin tossa sitterissä... Se on tosin aika makuuasennossa, joten ei se oikeasti siinä istu, vaan paino on käsittääkseni enempi selällä kuin pepulla. No mut tällä hetkellä vetää hirsiä sängyssä horisontaalissa. :D Kaukalossa on selvästi kyllä enemmän istumassa.

Asennot vaan käy vähiin, kun tyyppi ei suostu enää pötköttämään vaan kun ei sieltä näe mitään. :O
 
Kyllä meillä sitterissäkin nukutaan.. ja hereillä kun ollaan niin aika paljon makoillaan lattialla tai leikkimatolla ja koitetaan harjotella kääntymistä.. Mut tosiaan ku pojut ei viihdy enää vaunuissa oikein makuuasennossa vaan huuto alkaa heti.. Pitää kokeilla sitä puoli-istuvaa.. meil on onneks mukava neuvolan täti et se ei ala mesoon mistään, vaan yleensä kannustaa kokeileen kaikkea uutta (vauvoille uutta) mutta varovasti.. :)
 
Viihtyykö Teillä kaikilla vaavit vaunuissa?? Vinkkejä kaivattaisiin?

Kun meillä on ollut ongelma ihan syntymästä lähtien että en ole päässyt vaunutteleen. Ihan 3 vko ikäisenä kun lähdin niin heräsi melkein 15 min päästä ja sellanen huuto kotiin asti et en ole uskaltanu lähtee enää pitemmälle. Niin no silloinkaan kauas päässy.

Vieläkin sama kun syötan, vaihdan vaipan ja lähen kärrytteleen pihatielle typy katsoo vaunun kuomua ja siitä olevasta reiästä ulos ei aikomustakaan nukahtamisesta. Sitten kun 10min on ohi tylsistyy alkaa kitinä ja siihen päälle ihan hervoton huuto jos ei ota vaunuista pois (huutaa siis pää punaisena ihan kuin sillä olisi hirvee hätä ja itkee ihan vuolaasti). Sitten olen kokeillut toistakin tapaa eli vaihdan vaipan, syötän ja nukkuessa laitan kärryyn nukkumaan. Herää lähes heti vaunut liikkui tai vaikka ei liiku niin siltikin herää (sit voi nukahtaa uudestaan kun hieman heilutat mutta vain 3x 5min ja sitten ei heilutuskaan enää auta).

Vaunuissa on ollut myös aktiviteettiä leluja ja soittorasioita. Mutta ei, hän on vain sen aikaa nätisti kuin olisi leikkimatolla tai sitterissä. Niin ja jos on tasaista maastoa typy viihtyy mutta jos vaunut heiluu kun tie on kivinen niin huuto alkaa, ei siis pidä rosoisesta maastosta lainkaan.

Mein typyhän on sitten poikkeus siinäkin että kun lähetään autolla liikenteeseen, se ei nuku. Oli sitten matka vaikka 1h niin se on hereillä. Joskus saattaa onni olla matkassa jos ollaan kaupassa käyty tms ja hän on saanut pienen raivoitkukohtauksen niin kun tissiä antaa niin voi nukkuakin autossa loput 20min.

Tästä voin sanoa että oli hieman rankka lomamatka kun ajettiin aina päivän aikana sellaiset 10h. Pysähdeltiin siis usein välillä 5min päästä ja välillä oli jopa 1h väliä joten ajoa ei ollu kuin se 5h. Mentiin siis aivan typyn ehdoilla. Kaksi päivää meni per suunta mutta selvittiinhän siitäkin.

RonjaM & typy 2,5kk
 
Mä nostin nyt pojut puoli-istuvaan vaunuissa ja viihtyy kyllä huomattavasti paremmin. Saattaa jopa nukkua siellä. Tokihan mein vauvoilla on tuo about kuukausikäeroakin. Mutta meillä oli ihan samaa hommaa ja sen takia ei pitkään aikaan käyty poikien kanssa ulkona muuten kun pakolliset. Autossa ne kyllä nukku mutta vaunut oli ehdoton ei.
 
Ajattelin että silloin pienempänä oli ehkä se kun ei kannatellut päätä hyvin niin vaunun tärinä ei ollut kiva ja yritin silloin tukea päätä liinoilla mutta nyt kun niska vahvistunut niin ajattelin että vaunuilu jo onnistuisi mutta ei kumminkaan. Toivottavasti se tästä sitten ajanmyötä... täytyy kokeilla vaikka tein konstia morkai kun tässä nyt pari viikkoa odotellaa.

RonjaM & typy
 
Joo, ei ehkä ihan vielä kannata nostaa puoli-istuvaan teillä.. Meillä pojut oli 3,5kk kun nosti puoli-istuvaan..
Ootko muuten kokeillu laskee sen kuomun ihan alas? Viihtyiskö sillon?
 
Meillä oli kanssa ensimmäiset kolme viikkoa kauheeta huutoa jos lähettiin vaunuileen. Likka oli siellä varmaan max 10min, sit oli pakko ottaa syliin että rauhottu. Sitten kun oli rauhottunut niin laitettiin takas vaunuihin ja oli siellä ehkä 5minsaa. Mä tein sitten sillai, että laitoin likan sisällä vaunuihin makoileen, ja vetelin vaunuja eestaas maton päällä. Tein vähän epätasastakin maastoa tohon sillai että laitoin maton yhestä kohtaa kasaan. Pienen treenin jälkeen oppi nukkuun päikkäreitä vaunuissa ja nyt on muutenkin tosi hyvin viihtynyt vaunuissa. En kyllä tiedä johtuuko se noista sisällä tehdyistä treeneistä vai ei.. Muutenkin ku ollaan oltu paljon menossa kesän aikana niin toi vaunukoppa on ollu meillä matkasänkynä, niin on ehkä senkin vuoksi tottunut jo siihen :)
 
Meidän vaunuissa ei saa kuomua kokonaan alas ja sittenhän aurinko pääsee paistamaan täydeltä terältä niin sekään ei sit ihan hyvä.

Tuotakin tullut ensimmäisen kuukauden kokeiltua että sisällä kärräilen eli on sen hetken rauhassa kunnes kyllästyy ja huuto alkaa. Kokeilin myös möykkyjä ja niistä alkoi huuto heti. Kopassa kanssa viihtyy kun vieraissa käyty niin nukkunut niissä jokuisia kertoja.

Mulla on silti toiveet tosi korkeella että ihan piakkoin saan homman luistamaan vaikka sitten tarkoittaisi sitä että vedän tissin esille keskellä jalkakäytävää seisoma-asennossa ja vaihdan vaippoja vaunussa mutta kyllä aijon pian lähtee tunnin lenkille (vaik taitaa venyä tuolloin 2h lenkiksi)

RonjaM & typy
 
Meidän esikoistyttö oli sellainen, että alle 2kk sitä ei saanut vaunuissa nukkumaan millään. Joskus jos nukkuvana siirsi, niin saattoi hetken nukkua... kunnes heräsi ja huomasi missä oli. 3kk iässä suostui jopa nukahtamaan liikkuvissa vaunuissa hetkeksi. Kun vaunut pysähtyi, heräsi ainakin jos ulos jätti. Sisällä sen sijaan nukkui hyvin samoissa vaunuissa. No, aika auttoi meillä tähän. En tehnyt mitään ihmeitä ja vähitellen tottui nukkumaan vaunuissakin. Eli RonjaM toiveita on, että aika auttaa!
 
Kiitos KaiKo! Onneksi olen aika toiveikas joka asian suhteen niin myöskin tämän. Mutta kyllä pienessä mielessäni on käynyt jo että mitä mä teen väärin? enkö yritä tarpeeksi? jne. Mutta siis aikaa vielä totutteluun... palaan asiaan kuukauden päästä jospa olisi jo muuttunut =)


RonjaM & typy
 
Meillä viihdytään ihan hyvin vaunuissa vielä. Ikää 3kk 1vko.

Eilen kyllä vähän hirvitti, ko tutustuttiin sellaseen viikkoa nuorempaan poikaan, joka oli jo rattaissa puoli-istuvassa asennossa. Ollut jo jonkin aikaa kuulemma, kun ei makuullaan viihdy! En kyl ite vielä uskaltais ainakaan pidempää aikaa niin pitää.
 
Haha morkai, luin ton sun kirjoituksen et "vauvoilla on kuukausi ikäeroa" ja mietin et mit vit, eiks kaksosilla ole yleensä jotain minuutteja ikäeroa. :DDD Aivopieru. Kello on tosin vasta yhdeksän, ehkä sekin selittää...

A on kyllä nukkunut vaunuissa hyvin TÄHÄN SAAKKA, nyt ei todellakaan ole enää varma että nukkuu esim koko lenkin ajan. Sama autoillessa. Olen ens viikolla lähdössä yksin reissuun, parin tunnin ajo suuntaansa, saa nähdä mitä siitä tulee ja miten kauan kestää perille...

RonjaM, ei se nyt sinusta ainakaan johdu! Lapset vaan on erilaisia. :) Ootko kokeillut laittaa vaunuihin sille jotain katottavaa? Mä lisäsin nyt siihen kuomuun roikkumaan semmoset puput, viihtyy vähän paremmin hereillä siellä. En mäkään viitti ihan vielä puoli-istuvaan... Ehkä kk päästä tms.

 
RonjaM: Kuulostaa tosi tutulta! Tosin meillä poika nukku aluks vaunuissa kuin enkeli. Vetelin kepeesti parin tunnin lenkkejä. No siitä oliki sit kova pudotus maan pinnalle, kun noin parin kk:n iässä loppu nukkumiset kun seinään. Saattoi nukkua max 20 min lenkin alusta, jonka jälkeen alko älytön huuto. Ihan naama sinisenä, kun päätä leikkatais irti. Siihen ei auttanut muu, kun tissi, vaikka ei mitenkään voinu olla nälkää (kyllä kotona pärjäs parikin tuntia ilman tissiä). Tätä jatku ja jatku, eli päivästä ei ollu kiinni. Lopulta en viittiny enää lähtee ku tohon ihan lähelle, ettei tarvi huudattaa kauaa ja ettei tarvi tien poskessa imettää (vaikka siis sitäkin tein). Sitten keksittiin taitella peitto vaunujen kovan kopan pääpuolen alle. Silleen saa pääpuolta reilusti koholle. Sen jälkeen tilanne on vähän parantunut. Enää ei tule sellaista huutoa, vaikka poika heräisikin kesken lenkin. Viihtyy sitten maisemia katsellen loppumatkan. Tosin itkujen vähänemiseen saattaa olla vaikutusta myös ilmojen viilenemisellä. Pikkuhiljaa olen taas uskaltanut pidentää lenkkejä noin tuntiin ja varttiin :) Vaunujen kanssa kävely kun on nyt vielä ainoo liikunta, jota voin harrastaa, niin pidän siitä kynsin hampain kiinni!
 
Takaisin
Top