Vajis ja raskaus+paino..

MamaMee

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei!

Oon 33v nainen, 2 lasta. Ja kaksi keskenmenoa takana, todettiin sitten kilpirauhasen vajaatoiminta ja arvojen tasoittumista kesti yli 10kk.
Painoa napsahtanut reippaasti päälle jotka ei meinaa sitten millään lähteä. Raskautta ei ole enää vuoteen kuulunut laisinkaan. Lääkärit eivät suostu ottamaan mitään testejä koska ylipainoa on.. mutta minkäs teen kun en laihdu? Ja yrityksen puutteesta kyse ei ole. Syön tosi säännöllisesti, terveellisesti ja liikun. Mutta paino on vaan pysynyt.

Raskautta toivotaan ja ovikset bongattuna yritystä mutta ei tärppää..

Mihinkään lapsettomuushoitoihin me ei kuulemma kelvata vaikka lapset ovat mun ent liitosta ja uuden kanssa kaksi keskenmenoa.
Alkaa olla niin piipussa kun kaikkensa yrittää ja tuloksia ei kuulu. Onko kohtalotovereita?

-janna
 
Hep! Mulla todettiin keskivaikea vajaatoiminta kolmannen raskauden alussa. Olin osannut epäillä vajista jo hyvän aikaa, kun paino nousi yhtäkkiä kahdeksassa viikossa kymmenen kiloa (ja ei ole muuten pudonneet mihinkään!), tukkaa alkoi irrota tukoittain, olin koko ajan väsynyt ja paleli jnejnejne, koko oirekirjo löytyi. Raskautta oltiin ennen tärppiä yritetty jo yli vuosi, edelliset lapset saaneet alkunsa ekasta ja kolmannesta kierrosta. Onneksi tuo raskaus meni lopulta oikein hyvin ja saatiin terve tyttö syliin. Toisinkin olisi voinut mennä... Mä olin vielä juuri ennen plussaa soittanut neuvolaan ja kysellyt josko jotain apuja saisi. Mulla tuo vajaatoiminta teki luteaalivaiheen (oviksen ja menkkojen väli) todella lyhyeksi, oli joissain kierroissa vain 6 päivää :meh: Tärppiin auttoi (kai) vehnänalkioöljy, maca ja foolihappo. Tai näin haluan uskoa. Tärppikierto oli eka jossa nuo oli käytössä, ja heti luteaali venyi jopa 10 päivään ja oviksen aikaan oli niin selkeät ovislimat ja muut oireet, että ilman testiäkin tiesin oviksen tapahtuvan.
Nyt kun lääkitys on ollut tasapainossa jo sen reippaat kolmisen vuotta, niin on raskaudetkin onnistuneet heti, tällä hetkellä odotetaan viidettä saapuvaksi tammikuussa :Heartred

Oliko sulla katottu, että arvot on viitteissä ja oireet on helpottanut? Millä tavalla olet yrittänyt laihduttaa? Mä olen ymmärtänyt, että vajislaisille ei ainakaan karppaaminen sovi, vaan kilppari tarvitsee toimiakseen vähän enemmän hyviä hiilareita. Mulla kyllä paino tippui sen muutaman kilon Jutan dieeteillä, mutta aina kun olen sen pari kiloa saanut pois, niin olen tullut raskaaksi ja on pitänyt varsinainen diettaaminen lopettaa.
 
Voi ihana onneks olkoon viidennestä vauvasta [emoji171][emoji171][emoji171]

Ihanaa kuulla, että on onnistuneet. Jutan dieetillä itse tiputin -17.5kg ja oli muuten tsh 19.8 sillon! Se siis todettiin kun olin ollut superdieetillä 2kk. Sitä ennen sain kaksi keskenmenoa. Nyt mun arvot oli tsh1.4 ja t4v 16.8 ja nyt ens kuussa 7.11 menossa otattaan labrat taas niin nähään että onko vielä laskenut tai pysynyt samassa. Mullahan tässä välissä pomppas 17.5 tsh ja laski hitaasti tohon 1.4!

Mun paino pamahti tuplana takaisin! Ja laihdutellut oon jutan simple dieetillä- ei toimi. Alotan nyt taas superdieetin itsekseni ja kokeilen sitä josko sais painoa laskemaan!

Sitä tärppiä odotellessa! Mä tilasin vitexiä eli agnus castusta mutta en oo vielä aloittanut sitä kun luin jostain että se ei meille vajislaisille kävis. Tuota macaa ja noita en oo kokeillut. Mulla luteaalivaihe oli 11 pv viime kierrossa ja tässä kierrossa oon nyt 4dpo ja odottelen tässä onko toi luteaalivaihe taas sen 11pv. Ennemmin en oo ovista bongaillut :)
 
Kiitos :)
Mulla on itselläni paras olo silloin, kun tsh on hitusen päälle 0, eli siis melkein liikatoiminnan puolella. Silloin kun mulla vajis todettiin, oli tsh 171 ja t4v 5,jotain.Voit kuvitella millainen olo oli :hungover:

Mä en oo tosta vitexistä kuullutkaan! Macan pitäisi tasoittaa kiertoja ja mielialoja (muistaakseni) ja vehnänalkioöljy vahvistaa kohdun limakalvoja, foolihappo on sitten muuten tärkeää alkuraskaudessa :)
 
Hui kamala miten korkealla!!!!! Onneksi nyt on toisin! Mä olen itsekin ajatellut pyytää nostoa tai nostan itse thyroxin annosta kun se ei aiheuta mulle tykytyksiä tms . Syön nyt 128mcg per päivä. Eli periaatteessa 1 100mcg tabu ja puolesta puolet päälle. Jos vaikka 1,5 100mcg tabua ottais per päivä niin saisin alemmas sitä tsh kans. Mä laitoin tilaukseen heti macaa ja tuota öljyä ja foolihappoa mä oonkin syönyt 2v putkeen kun yritetty kokoajan pikkusta :)
 
Toivottavasti teillä tärppää pian!
Mä syön nyt raskaana ollessa 175mikroa, normaalisti menee 150 ja sillä on arvot ja olot oikein hyvät. Toivottavasti painokin lähtisi laskuun kunhan saan tämän pätkylän tulostettua...
 
Joo, hyviä vointeja sulle sinne ja iso kiitos vastauksestasi. Saa vähän uskoa tulevaan kun kuulee että muillakin onnistunut [emoji173]️
 
Tulethan kertomaan kun tärppi käy :) Kyllä teillekin varmasti se onni suodaan :happy:
 
Juu ilman muuta :) nyt on parhaillaan 5dpo , saa vielä tovin odotella että pääsee testailemaan :) hyvillä ja positiivisin mielin oon liikenteessä !
 
Takaisin
Top