Vaippalaukku/-reppu

Korppi24

Vauhtiin päässyt keskustelija
Joulukuiset 2023
Millaisia vinkkejä porukalla on vaippalaukun tai -repun suhteen. Katselen tällä hetkellä ihan normireppuja.
Mitä kaikkea sinne pitäisi mahtua?

Onko jotain erityistä, jota kannattais huomioida? Taskut? Juomapullotasku?

Monessa ”oikeassa” vaippalaukussa on hoitoalusta mukana. Kuinka tarpeellinen se on reissussa?
 
Millaisia vinkkejä porukalla on vaippalaukun tai -repun suhteen. Katselen tällä hetkellä ihan normireppuja.
Mitä kaikkea sinne pitäisi mahtua?

Onko jotain erityistä, jota kannattais huomioida? Taskut? Juomapullotasku?

Monessa ”oikeassa” vaippalaukussa on hoitoalusta mukana. Kuinka tarpeellinen se on reissussa?
Meillä on ollut päiväretkikassina liberolaukku, niin vaunu kuin automatkoilla. Vauvan ikä ja tarpeet ratkaisee tarvittavan tavaran määrän. Myös se millä liikut, oma auto ja turvakakalo vai vaunut ja bussi/ juna. Mulla tuli emnaljunga-vaunujen mukana hoitolaukku, joka toimii myös hoitoalustana.
Täysimetetty ei esim. juomapulloa tarvitse. Selkäkakkaaja tarvitsee enemmän vaatteita. Ja miten kauan kotoa ollaan poissa merkitsee paljon... Meillä perusvarustus on2-5vaippaa, muovitettufrotee hoitoa alusta, pyllypyyhe, kertakäyttö kosteuspyyhkeet (ei oo vielä tarvittu), vara tutti, imetyksen näkösuojaharso ja pari bodya+ housuja. Talvella oli myös villasukat ja isompi pyyhe. Hedelmämuovipusseja (roskapusseiksi vaipoille) ja kertakäyttö nenäliinoja yleis avuksi. Desinfiointisuihje on ollut hyvä julkisissa tiloissa tasojen puhdistamiseen ennen hoitoalysran siihen laittamista.
Isompana vauvalle mukava olla mukana myös joku lelu. Toki vaunun taskuihin mahtuu myös tavaraa... Turvakakalossa kun tasku jossa meillä kulkee kännykkä ja pieni raha kukkaro.
Vinkki: kodin vara-avain on hyvä piilottaa kaukaloon ja vaunuihin (jos eivät ole säilytyksessä vaunuvarastossa) etenkin talvella on ikävä odotella kylmässä oven avaajaa.
 
Minäkin olen jo alkanut miettiä millainen laukku tulevaan elämäntilanteeseen sopii. Meillä ei ole autoa, joten reppu on varmaankin kätevin vaihtoehto. Mukana pitää siis varmaan olla yllä mainittujen lisäksi joku suoja sateelta, sekä minulle että vaunuille.

Selkäkakkaaja oli hauska ilmaisu, onko se kovinkin tavallista @Aaltokukka? 😅 Entä voiko sitä jotenkin ehkäistä?

Eikös esim. Yhdysvalloissa ole joitakin kulttimaineeseen nousseita vaihtolaukkuja ?
 
Mä olen tykännyt, et hoitorepun saa selkään ja lisäksi vaunuihin roikkumaan, jolloin voi raahata enemmän tavaraa mukana. Eli joko hoitolaukku/-reppu, jossa on valmiina sellaiset kiinnitysjutut, joilla roikkuu vaunun työntäaisassa tai reppu, johon voi laittaa sellaiset erikseen ostettavat esim. Lola & Lykken koukut. Taitettavan hoitoalustan voi ostaa erikseen, joten hoitolaukussa ei tarvitse olla. Se on tosi kätevä, vaikka julkisessa vessassa olisi hoitopöytä, koska ne on välillä likaisia, jolloin olen tykännyt laittaa vauvan oman matkahoitoalustan päälle.
 
Minäkin olen jo alkanut miettiä millainen laukku tulevaan elämäntilanteeseen sopii. Meillä ei ole autoa, joten reppu on varmaankin kätevin vaihtoehto. Mukana pitää siis varmaan olla yllä mainittujen lisäksi joku suoja sateelta, sekä minulle että vaunuille.

Selkäkakkaaja oli hauska ilmaisu, onko se kovinkin tavallista @Aaltokukka? 😅 Entä voiko sitä jotenkin ehkäistä?

Eikös esim. Yhdysvalloissa ole joitakin kulttimaineeseen nousseita vaihtolaukkuja ?
Selkäkakkaajan tapoja on kai yritetty ratkaista jo useamman sukupolven ajan. Osa vauvoista on tosi taitava tuossa lajissa, kuulemma... ilmeisesti kakkaa tulee harvoin ja silloin kerralla "hieman" enemmän eli jopa kaunaloihin saakka. Minun vauva ei ole siinä lajissa koskaan kunnostautunut, onneksi.
Vaunuja valitessa teillä onkin helppoa, kun niiden ei tarvitse mahtua auton takaluukkuun. Varsin usein vauvan tavarat siihen vaunun aisaan roikkumaan sijoitettuna on kätevintä. Ovat käden ulottuvilla, jos vaikka varatuttia kaipaa. Ehkä ne omat tavarat sinne selkäreppuun.
Vaunujen sadesuoja kulkee kuivana kätevimmin vaunun jossain kolossa/ taskussa ja märkänä siellä alakorissa vaikka muovikassin sisällä.
 
Mä olen tykännyt, et hoitorepun saa selkään ja lisäksi vaunuihin roikkumaan, jolloin voi raahata enemmän tavaraa mukana. Eli joko hoitolaukku/-reppu, jossa on valmiina sellaiset kiinnitysjutut, joilla roikkuu vaunun työntäaisassa tai reppu, johon voi laittaa sellaiset erikseen ostettavat esim. Lola & Lykken koukut. Taitettavan hoitoalustan voi ostaa erikseen, joten hoitolaukussa ei tarvitse olla. Se on tosi kätevä, vaikka julkisessa vessassa olisi hoitopöytä, koska ne on välillä likaisia, jolloin olen tykännyt laittaa vauvan oman matkahoitoalustan päälle.
Mulla on ollut hoitoalustana muivitettufroteekangas. Menee pieneen tilaan ja etenkin julkisen tilan jälkeen pistän aina ensin muovipussiin ja kotona suoraan pesuun. Ostin kangaskaupasta metritavarana ja leikkelin sopivia... Sellaisia kertakäyttöisiä kokeilin myös.
 
Mä oon kans kattellut hoitoreppua, nimenomaan sellaista jonka saa vaunuihin kiinni. Autottomia myös, eli isot vaunutkin tulee olemaan. Mutta puoliso oli sitä mieltä että tarvii ehdottomasti olla nimenomaan dedikoitu hoitolaukuksi suunniteltu laukku/reppu aikaisemman vauvakokemuksensa perusteella, joten sillä mennään :D ja reppu just siks että tykätään enemmän kantaa selässä kuin kädessä. Tällä hetkellä katselen Lässigin Glam Goldie -reppua.
 
Selkäkakkaajan tapoja on kai yritetty ratkaista jo useamman sukupolven ajan. Osa vauvoista on tosi taitava tuossa lajissa, kuulemma... ilmeisesti kakkaa tulee harvoin ja silloin kerralla "hieman" enemmän eli jopa kaunaloihin saakka. Minun vauva ei ole siinä lajissa koskaan kunnostautunut, onneksi.
Vaunuja valitessa teillä onkin helppoa, kun niiden ei tarvitse mahtua auton takaluukkuun. Varsin usein vauvan tavarat siihen vaunun aisaan roikkumaan sijoitettuna on kätevintä. Ovat käden ulottuvilla, jos vaikka varatuttia kaipaa. Ehkä ne omat tavarat sinne selkäreppuun.
Vaunujen sadesuoja kulkee kuivana kätevimmin vaunun jossain kolossa/ taskussa ja märkänä siellä alakorissa vaikka muovikassin sisällä.
Apua, oli pakko nauraa tuolle selkäkakkaajan kuvaukselle. 😅 Eli kannattaa ilmeisesti siis huolehtia siitä, että pienellä suoli toimii säännölllisesti.
 
Meillä vauvat ovat olleet tosi kovia kakkimaan vaipoista yli luultavasti minun runsaan maidontuotannon takia. Eli vaikka suoli toiminu useasti päivässä niin silti monesti kakkaa selässä asti :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Tästä syystä meillä ei ikinä ois riittäny sellaset minimalistien vaatemäärät joita jossain listassa nähnyt, tyyliin 3 bodya yhdessä koossa tms :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Sitten tuohon varavaatteiden määrän tarpeeseen vaikuttaa myös tosi paljon se, miten paljon vauva puklaa. Meillä yksi vauvoista puklasi useamman kerran päivässä kaikki vaatteet aivan märäksi.

Mulla iso hoitoreppu jonka ostin jollyroomista jokunen vuosi sitten. Se on kätevä muodoltaan kun on matala ja leveä, eli enemmän tavallisen kassin muotoinen, jolloin pohjalle ei huku tavarat niin helposti. Useista lokeroista on myös hyötyä näin kun itsellä pitää olla useammalle myös mukana varavaatetta ym. Tuo reppuominaisuus on kyllä ehdoton, ettei tarvitse yrittää mahduttaa hoitolaukkua käsiin samalla kun kantaa kaukaloa ja kauppakasseja ym :)
 
Muokattu viimeksi:
Nyt kun meillä on vaunumalli melko varmasti selvillä (Bugaboo Fox 5), oon kuumeisesti selvitellyt mikä ois siihen paras hoitoreppu, koska etenkin kun tää vaunumalli tarvii ostaa uutena en halua roikottaa painavaa reppua työntöaisan yläosasta ja vahingoittaa pitkässä juoksussa rattaiden rakenteita.

Loogisesti tolla vaatimuksella paras ois varmaan Bugaboon oma reppu sillä sen saa kiinnitettyä Bugaboon omiin kannakkeisiin jotka ovat alempana työntöaisassa eivätkä rasita työntöaisan pidennys/lyhennys mekanismia, mutta sillä repulla on kyllä myös hintaakin 😒 yritän ettiä vaihtoehtoja jotka tarjoais vastaavaa mahdollisuutta kiinnittää reppu alemmas, mutta ei oo vielä löytynyt.
 
Loogisesti tolla vaatimuksella paras ois varmaan Bugaboon oma reppu sillä sen saa kiinnitettyä Bugaboon omiin kannakkeisiin jotka ovat alempana työntöaisassa eivätkä rasita työntöaisan pidennys/lyhennys mekanismia, mutta sillä repulla on kyllä myös hintaakin 😒 yritän ettiä vaihtoehtoja jotka tarjoais vastaavaa mahdollisuutta kiinnittää reppu alemmas, mutta ei oo vielä löytynyt.
Minäkin katselin sitä reppua, sillä se olisi mainio unisex-malli, jota mieskin voisi käyttää. Mutta hinta on kieltämättä melko suolainen, eikä sitä näytä olevan käytettynä missään kaupan ainakaan tällä hetkellä. Mutta isona bonuksena, että se reppu on ilmeisesti sateen kestävää materiaalia, joten sitä varmaan tulee käytettyä vuoden ympäri. Tuo reppu sopii varmaankin yhteen kaikenlaisten vaunujen kanssa?
 
Minäkin katselin sitä reppua, sillä se olisi mainio unisex-malli, jota mieskin voisi käyttää. Mutta hinta on kieltämättä melko suolainen, eikä sitä näytä olevan käytettynä missään kaupan ainakaan tällä hetkellä. Mutta isona bonuksena, että se reppu on ilmeisesti sateen kestävää materiaalia, joten sitä varmaan tulee käytettyä vuoden ympäri. Tuo reppu sopii varmaankin yhteen kaikenlaisten vaunujen kanssa?
Vaunukoukuilla varmasti, noi kiinnitykset mitkä siinä on on nimenomaan Bugaboon vaunuihin kun niissä on sellaiset kiinnitystapit tjsp.

Tajusin noista kiinnitystapeista että jos vaan löytyy sopivan leveä reppu, noiden tappien avulla saa sellaiset vaunukoukut pysymään hyvin tuolla alempanakin – eli nyt on mahdollisuus katsoa muitakin mallia kuin vaan tuota Bugaboota 😄 Tän hetken ihastus on Jujube:n B.F.F. kun se aukeaa niin kivasti eteen, mutta kultaiset yksityiskohdat ei oo oikein mun eikä vaimon tyyliin... Pitää kattoa löydänkö jotain vastaavaa vai löydänkö tosta värin/kuosin jossa ei noi kultaiset yksityiskohdat niin haittaa.
 
@Metu , Jujuben laukusta olen ehkä joskus kuullutkin, on ilmeisesti aika suosittu malli Yhdysvalloissa. Jos tuon oliivin värisen saisi muulla kuin kullanvärisillä yksityiskohdilla, niin menisi varmasti täällä vakavasti harkintaan, koska laukku on konepestävä. Aika kätevät myös nuo nappulat siellä laukun pohjassa, ihan hirvittää ajatella miten likaisilla pinnoilla noita laukkuja joutuu pyörittelemään :No Evil Monkey:

Onko Jujube myynnissä Suomessa? Meillä päin valitettavasti ei, joten postikulujen ja verojen +++ jälkeen hintalappu olisi aika kova.
 
@Metu , Jujuben laukusta olen ehkä joskus kuullutkin, on ilmeisesti aika suosittu malli Yhdysvalloissa. Jos tuon oliivin värisen saisi muulla kuin kullanvärisillä yksityiskohdilla, niin menisi varmasti täällä vakavasti harkintaan, koska laukku on konepestävä. Aika kätevät myös nuo nappulat siellä laukun pohjassa, ihan hirvittää ajatella miten likaisilla pinnoilla noita laukkuja joutuu pyörittelemään :No Evil Monkey:

Onko Jujube myynnissä Suomessa? Meillä päin valitettavasti ei, joten postikulujen ja verojen +++ jälkeen hintalappu olisi aika kova.
Muutamia Jujuben laukkuja löytyy ihan Zalandosta ja Jujubella on myös erikseen EU-sivusto jolta löytyy valitettavasti vaan aika kapea värivalikoima, laitoin sinne kyselyä että onko mahdollista saada muutakin kun noita 😅 Torista löyty myös pari Jujuben laukkua aikamoisen halvalla, joten se on nyt kans tarkkailussa että mitä sinne ilmestyy. Mut jos joutuis jenkeistä tilaamaan niin jooh tulleja saa maksella aika reilusti 🙃
 
Noniiiiin Zalandoon ilmestyi yksi kappale mustia Jujube:n vaippalaukkuja alennuksessa niin laitoin sen heti tilaukseen, kun mulla oli sopivasti lahjakortti mikä oli hyvä saada käytettyä. Että nyt ois myös vaippalaukku hoidossa 😊
 
Takaisin
Top