Vaikuttiko lapsen tulo kotitöiden työnjakoon?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vaikuttiko lapsen saaminen teidän perheessä työnjakoon kotitöiden suhteen? Vai tuliko vain lisätöitä kummankin tavallisten lisäksi? Miten vauvan hoito jakaantuu?

En enää muista miten asiat on menneet esikoisen syntyessä. Nyt toisen synnyttyä on isän vastuu esikoisen hoidossa lisääntynyt. Isä vie esikoisen eskariin ja hoitaa esikoisen iltatoimet, kun minä hoidan vauvaa samaan aikaan. Vauva on täysimetyksellä, joten hoidan ruokkimisen. Kumpikin vaihdetaan vaippaa yms. Ihanasti isä on nyt hoitanut myös tiskejä, pyykkejä jne enemmän. :love017
 
Vaikutti. Ennen molemmat kävi töissä ja teki kotitöitä. Vauvan synnyttyä jäin kotiin joten 99% kotitöistä jäi minulle, koska olinhan kotona lomalla. Vauvanhoitohan taas oli minun pääasiallinen homma, mies kävi oikeissa töissä. Ja vauvanhoitoahan ei mitenkään voi verrata oikeisiin töihin, ne on aivan eri asia. Ai miten niin olette kuulevinanne katkeruuden sanojen takana? :hilarious: Ei vaan pysty mitenkään käsittämään miesten aivoja, vaikka kuinka haluais ja yrittäis :bag:
 
Ei vaikuttanut. Edelleen sama työnjako. Mies tyhjentää tiskikoneen ja imuroi. Minä pyyhin pölyt, siivoan wc:n ja pesen pyykit. Mies syöttää vauvan ja nukuttaa pääsääntöisesti ja minä leikin nykyään enemmän.

Kun mies on töissä opiskelujen ohella, minä hoidan syötöt ja nukutukset ja kun mies tulee kotiin, hän hoitaa ne jälleen ja minä leikin ja siivoan.

Sopii meille tämä järjestely. :)
 
Vaikutti. Ennen molemmat kävi töissä ja teki kotitöitä. Vauvan synnyttyä jäin kotiin joten 99% kotitöistä jäi minulle, koska olinhan kotona lomalla. Vauvanhoitohan taas oli minun pääasiallinen homma, mies kävi oikeissa töissä. Ja vauvanhoitoahan ei mitenkään voi verrata oikeisiin töihin, ne on aivan eri asia. Ai miten niin olette kuulevinanne katkeruuden sanojen takana? :hilarious: Ei vaan pysty mitenkään käsittämään miesten aivoja, vaikka kuinka haluais ja yrittäis :bag:

Miesten pitäisi ymmärtää, että töissä käynti ei ole mikään vapautus lasten hoidosta. :shifty:

Mun mies käy opettajana ja kuuntelee villejä lapsia koko päivän ja silti panostaa lapseen kotona ollessaan.

Mies on välillä kaksin pojan kanssa, kun käyn kaupoilla ja silloin jo sanoo, että on siinä kyllä hommaa mulla olla vauvan kassa kun hän käy töissä. Eli ei tässä kyllä voi sanoa että lomalla ollaan.

Tsemppiä sinne! :love7
 
Vaikutti. Paitsi kyllä myös korona-aika.
Mies käy kaupassa edelleen lähes täysin.
Vauva-aikana mies teki ruuan, siivosi jne. Ite en jaksanut kui pyykätä ja hoidin vauvaa. Myöhemmin toki aloin myös siivoilemaan. Ja nyt oon tehnyt jo ruokaa taas. Ihana mies on ollut kyllä kun on jaksanut olla kodinhengettärenä :).
 
Ei vaikuttanut. Talous toimii edelleen samoin kuin ennenkin. Tosin silloin teen tietysti enemmän kotitöitä jos Ukko on koko päivän töissä.
 
Ei oikeastaan. Koko ajan olen ollut vastuussa siivoamisesta, ruoanlaitosta jne. Mies hoitanut ulkohommat, autot jne. Silloin kun odotusaikana oksentelin rajusti, mies valmisti jonkin verran ruokaa, koska itse en yksinkertaisesti kyennyt. Esikoisen kanssa mies on ehkä vähän enemmän nykyään ja vauvaa hoidetaan yhtä paljon molemmat.
 
Ei meillä oikeastaan kovinkaan paljoa vaikuttanut. Meillä myös mies on sairauksien vuoksi työkyvytön, mutta pystyy joitain kotihommia tekemään, ja niitä sitten tekee miltei aina. Jotkin kotityöt taas kyllä onnistuu, mutta oireet saattavat pahentua niin paljon, että joskus sitten tarvitaan sairaalahoitoa, joten olen katsonut parhaimmaksi tehdä suurimman osan itse. Mies hoitaa kauppareissut ja laittaa myös ruokaa. Varsinkin nyt korona-aikana mies on joutunut kokkaamaan enemmänkin kun olen kotona etätöissä jatkuvasti. Viikolla tosin on vähemmän kokkausta, kun mennään jotkut päivät eineksillä, kun poika on päivähoidossa ja saa siellä päiväruoat. Lapsen hoitoon mies ei sinällään osallistu kovinkaan paljoa, vaan minä teen kaikki hoitotoimenpiteet, mies kyllä leikkii välillä pojan kanssa. Hyvä näin, en valita, koska mieluummin mies tolpillaan kuin sairaalassa potemassa.
 
Vaikutti. Ennen molemmat kävi töissä ja teki kotitöitä. Vauvan synnyttyä jäin kotiin joten 99% kotitöistä jäi minulle, koska olinhan kotona lomalla. Vauvanhoitohan taas oli minun pääasiallinen homma, mies kävi oikeissa töissä. Ja vauvanhoitoahan ei mitenkään voi verrata oikeisiin töihin, ne on aivan eri asia. Ai miten niin olette kuulevinanne katkeruuden sanojen takana? :hilarious: Ei vaan pysty mitenkään käsittämään miesten aivoja, vaikka kuinka haluais ja yrittäis :bag:
Meillä miehellä oli selkeästi tää ajatusmalli kans alkuun, joka mureni pikkuhiljaa. Lopullinen niitti tuli vasta, kun minä olin töissä heinäkuussa, kun hän oli lomalla. Päiväkoti myös kiinni heinäkuun, niin mies oli kotona 1-vuotiaan kanssa. Valitteli kovin, kun ei hänellä ole lomaa, kun on lapsen kanssa ja havahtui omiin sanoihinsa siinä samalla.
 
Meillä on suurperhe ja sen myötä kotitöitäkin aika paljon. Molemmat tekee osansa. Nyt kun odotan vauvaa viime metreillä, niin mies tekee enemmän, sillä en enää pysty kaikkeen ja on paljon kipuja. Välillä kotitöistä tulee riideltyäkin, sillä mies ei yksinkertaisesti näe tehtäviä asioita samalla tavalla ja standardit kodin siisteydelle on muutenkin eri. Pääosin hommat kuitenkin sujuvat.
 
Mies tekee ruuat, käy kaupassa ja hoitaa pihahommat.
Minä siivoan, pesen pyykit ja hoidan kaikki lapsen "asiat" (vaatehankinnoista paperihommiin jne.)

Jaettuja päivittäisiä hommia on kaikki muu, kuten esim. eläinten hoito, lapsen kanssa leikkiminen ja tiskaus. :joyful:

Tämä jako toimii mielestäni meillä hyvin koska ollaan valkattu omat vastuualueet sen mukaan mistä itse pitää. Mies tykkää kokata eli sen kun kokkaa minun puolestani! :grin Aika pitkälti tehdään samalla kaavalla kuin ennen lapsen syntymää mutta varsinkin korona on esim. rajoittanut kaupankäyntireissuja.
 
Takaisin
Top